specifické poruchy učení [Specific Learning Disorder]

tematický
16
Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/D000067559
Definice

Poruchy, které jsou diagnostikovány při specifických nedostatcích ve schopnosti jedince vnímat nebo zpracovávat informace efektivně a přesně. Tato porucha se nejprve projevuje v průběhu školní docházky a je charakterizována trvalými a zhoršujícími se obtížemi při učení základních školních dovedností v oblasti čtení, psaní a/nebo matematiky. Individuální výkonnost postižených školních dovedností je značně podprůměrná vzhledem k věku nebo přijatelné úrovně výkonnosti jsou dosaženy pouze s mimořádným úsilím. Specifická porucha učení se může objevit u jedinců intelektuálně nadaných a projevujících se pouze tehdy, když požadavky na učení nebo postupy hodnocení (např. testy na čas) představují překážky, které nemohou být překonány jejich vrozenými inteligenčními a kompenzačními strategiemi. Pro všechny jednotlivce může specifická porucha učení vytvářet celoživotní zhoršení činností závisících na dovednostech, včetně výkonu práce.

Diagnosed when there are specific deficits in an individual’s ability to perceive or process information efficiently and accurately. This disorder first manifests during the years of formal schooling and is characterized by persistent and impairing difficulties with learning foundational academic skills in reading, writing, and/or math. The individual’s performance of the affected academic skills is well below average for age, or acceptable performance levels are achieved only with extraordinary effort. Specific learning disorder may occur in individuals identified as intellectually gifted and manifest only when the learning demands or assessment procedures (e.g., timed tests) pose barriers that cannot be overcome by their innate intelligence and compensatory strategies. For all individuals, specific learning disorder can produce lifelong impairments in activities dependent on the skills, including occupational performance. (from DSM-V)

DUI
D000067559 MeSH Prohlížeč
CUI
M000600172
Historická pozn.
2016
Veřejná pozn.
2016

C Nemoci
C10.597.606.150 komunikační poruchy 197
C10.597.606.150.550 poruchy učení 373
C10.597.606.150.550.350 specifická porucha řeči 1
C10.597.606.150.550.700 specifické poruchy učení 16
C10.597.606.150.550.700.125 agrafie 34
C10.597.606.150.550.700.250 dyskalkulie 9
C10.597.606.150.550.700.500 dyslexie 278
C23.888.592 neurologické manifestace 1 051
C23.888.592.604 neurobehaviorální symptomy 208
C23.888.592.604.150 komunikační poruchy 197
C23.888.592.604.150.550 poruchy učení 373
C23.888.592.604.150.550.350 specifická porucha řeči 1
C23.888.592.604.150.550.700 specifické poruchy učení 16
C23.888.592.604.150.550.700.125 agrafie 34
C23.888.592.604.150.550.700.250 dyskalkulie 9
C23.888.592.604.150.550.700.500 dyslexie 278

F Psychiatrie a psychologie
F03.625.374 komunikační poruchy 197
F03.625.374.188 poruchy učení 373
F03.625.374.188.350 specifická porucha řeči 1
F03.625.374.188.700 specifické poruchy učení 16
F03.625.374.188.700.125 agrafie 34
F03.625.374.188.700.250 dyskalkulie 9
F03.625.374.188.700.500 dyslexie 278
F03.625.562 poruchy učení 373
F03.625.562.700.125 agrafie 34
F03.625.562.700.250 dyskalkulie 9
F03.625.562.700.500 dyslexie 278