Detail
Článek
FT
Medvik - Katalogy
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Zdravotní gramotnost matek v prvním roce mateřství - interpretativní mapa expertů [Health literacy of mothers in the first year of motherhood - Expert interpretation map]

Kateřina Ivanová, Ivana Olecká, Barbora Vencová, Lubica Juríčková

. 2018 ; 20 (4) : 361-367.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/BOE205/nco031895

Dětství má pro zdraví lidí zásadní význam, proto je nezbytné, aby děti mohly žít v příznivých a bezpečných podmínkách. Jednou z takových podmínek je výše zdravotní gramotnosti jejich matek. Cílem výzkumu bylo upřesnit a doplnit obsah zdravotní gramotnosti matek v prvním roce mateřství o zkušenosti a názory expertů. Data byla získána nestrukturovanými rozhovory s experty (n = 12) z oblasti medicíny, ošetřovatelství, sociální práce, pedagogiky, sociologie a andragogiky a analyzována a popsána podle tematické interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). V interpretativním rámci (mapě) expertního pojetí mateřské zdravotní gramotnosti jsou jako klíčové kontexty stanoveny fenomény "láska, vztahy, zájem", které v určité podobě zmiňují všichni experti. Tematicky nasycených fenoménů bylo stanoveno 6 a jsou jimi: 1) začít ve škole; 2) chybějící rodová zkušenost; 3) matka v pohodě; 4) vědět, na koho se obrátit; 5) matka jako partner lékaře; 6) pozor na extrémy. Základním kontextem zdravotní gramotnosti matek jsou vztahy: láska matky k dítěti, její zájem o dítě a láskyplné otcovství. Takové vztahy podporují psychickou pohodu matky.

For human health, childhood has an essential function, thus it is necessary that children live in convenient and safe conditions. One of these is the level of health literacy of their mothers. The aim of the research was to specify (and supplement) the content of health literacy of mothers in the first year of motherhood with experts' experience and opinions. Research sample and methods: The data were collected in non-structured interviews with experts (n = 12) from the fields of medicine, nursing, social work, education, sociology and andragogy. The data were analysed and described based on thematic interpretative phenomenological analysis (IPA). In the interpretative frame (map) of the expert concept of health literacy, specified as the key context are the phenomena of "Love, Relationships, and Interest", which are mentioned in some way by all the experts. The following six thematic satiated phenomena were determined: (1) start at school, (2) lack of family experience, (3) mother is all right, (4) know where to go for help, (5) mother as the doctor's partner, (6) watch out for extremes. The foundations of the context of mothers' health literacy are relationships: the mother's love of the child, her interest in the child, and a loving father. These relationships support the psychological welfare of the mother.

Health literacy of mothers in the first year of motherhood - Expert interpretation map

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
nco031895
003      
CZ-PrNML
005      
20190409151317.0
007      
ta
008      
190225s2018 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d BOE205 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Ivanová, Kateřina, $d 1955- $7 xx0022166 $u Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, Ústav veřejného zdravotnictví, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Zdravotní gramotnost matek v prvním roce mateřství - interpretativní mapa expertů / $c Kateřina Ivanová, Ivana Olecká, Barbora Vencová, Lubica Juríčková
246    31
$a Health literacy of mothers in the first year of motherhood - Expert interpretation map
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Dětství má pro zdraví lidí zásadní význam, proto je nezbytné, aby děti mohly žít v příznivých a bezpečných podmínkách. Jednou z takových podmínek je výše zdravotní gramotnosti jejich matek. Cílem výzkumu bylo upřesnit a doplnit obsah zdravotní gramotnosti matek v prvním roce mateřství o zkušenosti a názory expertů. Data byla získána nestrukturovanými rozhovory s experty (n = 12) z oblasti medicíny, ošetřovatelství, sociální práce, pedagogiky, sociologie a andragogiky a analyzována a popsána podle tematické interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). V interpretativním rámci (mapě) expertního pojetí mateřské zdravotní gramotnosti jsou jako klíčové kontexty stanoveny fenomény "láska, vztahy, zájem", které v určité podobě zmiňují všichni experti. Tematicky nasycených fenoménů bylo stanoveno 6 a jsou jimi: 1) začít ve škole; 2) chybějící rodová zkušenost; 3) matka v pohodě; 4) vědět, na koho se obrátit; 5) matka jako partner lékaře; 6) pozor na extrémy. Základním kontextem zdravotní gramotnosti matek jsou vztahy: láska matky k dítěti, její zájem o dítě a láskyplné otcovství. Takové vztahy podporují psychickou pohodu matky.
520    9_
$a For human health, childhood has an essential function, thus it is necessary that children live in convenient and safe conditions. One of these is the level of health literacy of their mothers. The aim of the research was to specify (and supplement) the content of health literacy of mothers in the first year of motherhood with experts' experience and opinions. Research sample and methods: The data were collected in non-structured interviews with experts (n = 12) from the fields of medicine, nursing, social work, education, sociology and andragogy. The data were analysed and described based on thematic interpretative phenomenological analysis (IPA). In the interpretative frame (map) of the expert concept of health literacy, specified as the key context are the phenomena of "Love, Relationships, and Interest", which are mentioned in some way by all the experts. The following six thematic satiated phenomena were determined: (1) start at school, (2) lack of family experience, (3) mother is all right, (4) know where to go for help, (5) mother as the doctor's partner, (6) watch out for extremes. The foundations of the context of mothers' health literacy are relationships: the mother's love of the child, her interest in the child, and a loving father. These relationships support the psychological welfare of the mother.
650    _7
$a novorozenec $7 D007231 $2 czmesh
650    _7
$a kojenec $7 D007223 $2 czmesh
650    _7
$a matky $7 D009035 $2 czmesh
650    _7
$a zdravotní gramotnost $7 D057220 $2 czmesh
650    _7
$a výzkum $7 D012106 $2 czmesh
700    1_
$a Olecká, Ivana $7 _na20133 $u Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav zdravotnických věd, Zlín, Česká republika
700    1_
$a Vencová, Barbora $7 _AN088176 $u Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky, Praha, Česká republika
700    1_
$a Juríčková, Lubica $7 _na13029 $u Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, Ústav veřejného zdravotnictví, Olomouc, Česká republik
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 20, č. 4 (2018), s. 361-367 $w MED00011467
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/ $y domovská stránka časopisu
910    __
$a BOE205 $y 0
990    __
$a 20190409151331 $b BOE205
991    __
$a 20190409151331 $b BOE205
999    __
$a kom $b nconzo1 $g 1394093 $s 24336
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2018 $b 20 $c 4 $d 361-367 $x MED00011467 $i 1212-4117 $m Kontakt $n Kontakt (Čes. Budějovice Print)

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...