-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Využití sledování interakce rodič - dítě v léčbě poruch řeči
[Following the interaction between parent and child in the treatment of speech disorders]
Zina Hánová
Jazyk čeština, angličtina Země Česko
Typ dokumentu kazuistiky
- MeSH
- audiovizuální záznam využití MeSH
- dítě MeSH
- komunikace MeSH
- lidé MeSH
- otorinolaryngologie metody přístrojové vybavení trendy MeSH
- plány motivace lékařů využití MeSH
- poruchy řeči terapie MeSH
- rodiče MeSH
- rodinná terapie metody MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- kazuistiky MeSH
Cílem práce bylo programově využívat potenciál rodiny v terapii poruch řeči. V předloženém článku popisuji svá pozorování a zkušenost v souvislostech s literárními zdroji. Vycházím z metody videotréninku a z rodinné terapie. Převážně intuitivní, neuvědomovaný proces (1), v němž rodiče dětem předávají schopnost řeči, lze podrobit mikroanalýze. Společným rozborem obrazu se lze terapeuticky dotknout podvědomých vodítek, jimiž se řídí rodičovské chování k dítěti. Ve foniatrické ambulanci jsem u 28 rodin užila videotrénink v terapii rozličných poruch řeči. Základem práce je zpomalená a zastavovaná videonahrávka a rodinně terapeutický přístup. Pracujeme na kontaktu, naladění (tuning in), příjmu iniciativ. Proces předávání řeči podrobujeme mikroanalýze. Ukazuje se, že způsob interakce rodičů a stav vývoje dětské řeči spolu souvisí cirkulárně. Zvažuji vztah tradované potřeby stimulace vývoje řeči a přestimulování (overstimulating). Pracuji s tím, že předávání řeči dítěti rodiče převážně dělají nevědomě. Má-li dítě poruchu řeči, je užitečné, aby rodiče svou kompetenci posílili zkušeností z mikrovideoanalýzy interakce. Jazyk videotréninku navíc skýtá možnost komunikovat mezi profesionály svou zkušenost s vlivem rodiny na vývoj řeči dítěte.
The work was intended to take advantage of the family potential in the therapy of speech disorders. In a phoniatric outpatient office the authors employed video training in the therapy of various speech disorders. The author's experience has been described. The work was based on a slowed down and stopped video recording and the family-based therapeutic approach. The tactic makes use of the contact, tuning in and acceptance of the family initiative. The process of speech transfer is subjected to microanalysis. It has become apparent that the mode of interaction of the parents and the state of development of the child's speech is in a circular connection. The author considers the relation of traditional need of stimulation of speech evolution and overstimulation. The author maintains the hypothesis that the speech transfer from the parents is mostly unintentional. If the child suffers from a speech disorder, it becomes useful for the parents to improve their competence by experience from micro video analysis of interaction. The langue of video-training, moreover, provides the opportunity of communication between professionals by their experience in the influence of family on the evolution of the child's speech.
Following the interaction between parent and child in the treatment of speech disorders
Využití sledování interakce rodič - dítě v léčbě poruch řeči = Following the interaction between parent and child in the treatment of speech disorders /
Following the interaction between parent and child in the treatment of speech disorders /
Lit. 8
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc07006747
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20131022122554.0
- 008
- 070605s2006 xr u cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hánová, Zina $4 aut $7 xx0066531
- 245 10
- $a Využití sledování interakce rodič - dítě v léčbě poruch řeči = $b Following the interaction between parent and child in the treatment of speech disorders / $c Zina Hánová
- 246 11
- $a Following the interaction between parent and child in the treatment of speech disorders
- 314 __
- $a ORL klinika FNKV, foniatrická ambulance, Praha 10, CZ
- 504 __
- $a Lit. 8
- 520 3_
- $a Cílem práce bylo programově využívat potenciál rodiny v terapii poruch řeči. V předloženém článku popisuji svá pozorování a zkušenost v souvislostech s literárními zdroji. Vycházím z metody videotréninku a z rodinné terapie. Převážně intuitivní, neuvědomovaný proces (1), v němž rodiče dětem předávají schopnost řeči, lze podrobit mikroanalýze. Společným rozborem obrazu se lze terapeuticky dotknout podvědomých vodítek, jimiž se řídí rodičovské chování k dítěti. Ve foniatrické ambulanci jsem u 28 rodin užila videotrénink v terapii rozličných poruch řeči. Základem práce je zpomalená a zastavovaná videonahrávka a rodinně terapeutický přístup. Pracujeme na kontaktu, naladění (tuning in), příjmu iniciativ. Proces předávání řeči podrobujeme mikroanalýze. Ukazuje se, že způsob interakce rodičů a stav vývoje dětské řeči spolu souvisí cirkulárně. Zvažuji vztah tradované potřeby stimulace vývoje řeči a přestimulování (overstimulating). Pracuji s tím, že předávání řeči dítěti rodiče převážně dělají nevědomě. Má-li dítě poruchu řeči, je užitečné, aby rodiče svou kompetenci posílili zkušeností z mikrovideoanalýzy interakce. Jazyk videotréninku navíc skýtá možnost komunikovat mezi profesionály svou zkušenost s vlivem rodiny na vývoj řeči dítěte.
- 520 9_
- $a The work was intended to take advantage of the family potential in the therapy of speech disorders. In a phoniatric outpatient office the authors employed video training in the therapy of various speech disorders. The author's experience has been described. The work was based on a slowed down and stopped video recording and the family-based therapeutic approach. The tactic makes use of the contact, tuning in and acceptance of the family initiative. The process of speech transfer is subjected to microanalysis. It has become apparent that the mode of interaction of the parents and the state of development of the child's speech is in a circular connection. The author considers the relation of traditional need of stimulation of speech evolution and overstimulation. The author maintains the hypothesis that the speech transfer from the parents is mostly unintentional. If the child suffers from a speech disorder, it becomes useful for the parents to improve their competence by experience from micro video analysis of interaction. The langue of video-training, moreover, provides the opportunity of communication between professionals by their experience in the influence of family on the evolution of the child's speech.
- 650 _2
- $a poruchy řeči $x terapie $7 D013064
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a rodiče $7 D010290
- 650 _2
- $a audiovizuální záznam $x využití $7 D014741
- 650 _2
- $a rodinná terapie $x metody $7 D005196
- 650 _2
- $a komunikace $7 D003142
- 650 _2
- $a plány motivace lékařů $x využití $7 D010816
- 650 _2
- $a otorinolaryngologie $x metody $x přístrojové vybavení $x trendy $7 D010036
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 655 _2
- $a kazuistiky $7 D002363
- 773 0_
- $w MED00011061 $t Otorinolaryngologie a foniatrie $g Roč. 55, č. 4 (2006), s. 213-216 $x 1210-7867
- 856 41
- $y plný text volně přístupný $u https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2006-4/vyuziti-sledovani-interakce-rodic-dite-v-lecbe-poruch-reci-4964
- 910 __
- $a ABA008 $b A 980 $c 697 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20070609 $b ABA008
- 991 __
- $a 20131022123146 $b ABA008
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2006 $b Roč. 55 $c č. 4 $d s. 213-216 $i 1210-7867 $m Otorinolaryngologie a foniatrie $x MED00011061
- LZP __
- $b přidání abstraktu