-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Pohyb jako lék pro žáky se zdravotním oslabením a postižením v naší současné škole očima učitelů a praktických lékařů pro děti a dorost
Pavel Strnad
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- rodinní lékaři MeSH
- školy statistika a číselné údaje MeSH
- techniky cvičení a pohybu metody MeSH
- tělesná výchova metody organizace a řízení MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství Univerzity Karlovy Fakulty tělesné výchovy a sportu v Praze, byla Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) požádána o zpracování výzkumného projektu, který by pokud možno všestranně posoudil současný stav vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova (dále zdravotní TV) na našich školách. Projekt, pod pracovním názvem „Systematické monitorování stavu zdravotně oslabených žáků a studentů ve školní zdravotní tělovýchově a návrhy na její zlepšení ve vzdělávacím systému České republiky“, byl zahájen v polovině roku 2003. Projekt byl poměrně rozsáhlý. Spolupráci na něm přijala všechna tělovýchovná pracoviště pedagogických fakult České republiky. Ukončen byl obhajobou 31.5.2005 před odborníky, zastupujícími MŠMT, Ministerstvo zdravotnictví, Národní ústav odborného školství, Státní zdravotní ústav v Praze, Českou společnost tělovýchovného lékařství, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost a Ústředí České školní inspekce. Vzhledem k tomu, že zdravotní TV byla v 50 letech minulého století koncipována a zařazena do vzdělávacího systému pro žáky se zdravotním oslabením, podle tělovýchovně-lékařské klasifikace pro žáky III. zdravotní skupiny, domníváme se, že o některých výsledcích a k nim vážícím se informacím by mělo být informováno i zde přítomné lékařské společenství. Příspěvek má za úkol informovat o v názvu uvedené problematice, vyvolat zamyšlení a z ní případnou diskusi, jak napomoci v kulturním prostředí našich škol pevně zakotvit zdravotní TV jako povinný vzdělávací předmět pro žáky se zdravotním oslabením, a za současné snahy o integrované školství, i se zdravotním postižením. A dále, jak v tomto ohledu přispět odbornou lékařskou radou učitelům tělesné výchovy v jejich upřímném úsilí a snaze o pohybové vzdělávání zmíněných žáků v tělovýchovné formě, která má být k takovému úkolu na našich školách zřízena. To proto, že od zmíněných 50. let studenty na vysokých školách učíme, že právě ze vzájemné spolupráce lékaře a tělovýchovného pedagoga může vzejít naděje pro kvalitně připravenou individuální pohybovou výchovu a vzdělávání pro poměrně velký počet žáků se zdravotním oslabením a postižením. A to – přímo ve škole, jako součást dlouhodobého vzdělávání k péči o své vlastní zdraví. Tak nás tomu učili naši starší kolegové, kteří stáli u zrodu zdravotní TV, Škvára, Srdečný, Kábele na straně učitelů, Vavrda, Jaroš, Hněvkovský na straně lékařů.
Lit.: 1-12
- 000
- 04335naa 2200373 a 4500
- 001
- bmc07502162
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210121345.0
- 008
- 080222s2006 xr e cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Strnad, Pavel, $d 1945- $7 jk01121462
- 245 10
- $a Pohyb jako lék pro žáky se zdravotním oslabením a postižením v naší současné škole očima učitelů a praktických lékařů pro děti a dorost / $c Pavel Strnad
- 314 __
- $a Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství, UK FTVS v Praze
- 504 __
- $a Lit.: 1-12
- 520 3_
- $a Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství Univerzity Karlovy Fakulty tělesné výchovy a sportu v Praze, byla Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) požádána o zpracování výzkumného projektu, který by pokud možno všestranně posoudil současný stav vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova (dále zdravotní TV) na našich školách. Projekt, pod pracovním názvem „Systematické monitorování stavu zdravotně oslabených žáků a studentů ve školní zdravotní tělovýchově a návrhy na její zlepšení ve vzdělávacím systému České republiky“, byl zahájen v polovině roku 2003. Projekt byl poměrně rozsáhlý. Spolupráci na něm přijala všechna tělovýchovná pracoviště pedagogických fakult České republiky. Ukončen byl obhajobou 31.5.2005 před odborníky, zastupujícími MŠMT, Ministerstvo zdravotnictví, Národní ústav odborného školství, Státní zdravotní ústav v Praze, Českou společnost tělovýchovného lékařství, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost a Ústředí České školní inspekce. Vzhledem k tomu, že zdravotní TV byla v 50 letech minulého století koncipována a zařazena do vzdělávacího systému pro žáky se zdravotním oslabením, podle tělovýchovně-lékařské klasifikace pro žáky III. zdravotní skupiny, domníváme se, že o některých výsledcích a k nim vážícím se informacím by mělo být informováno i zde přítomné lékařské společenství. Příspěvek má za úkol informovat o v názvu uvedené problematice, vyvolat zamyšlení a z ní případnou diskusi, jak napomoci v kulturním prostředí našich škol pevně zakotvit zdravotní TV jako povinný vzdělávací předmět pro žáky se zdravotním oslabením, a za současné snahy o integrované školství, i se zdravotním postižením. A dále, jak v tomto ohledu přispět odbornou lékařskou radou učitelům tělesné výchovy v jejich upřímném úsilí a snaze o pohybové vzdělávání zmíněných žáků v tělovýchovné formě, která má být k takovému úkolu na našich školách zřízena. To proto, že od zmíněných 50. let studenty na vysokých školách učíme, že právě ze vzájemné spolupráce lékaře a tělovýchovného pedagoga může vzejít naděje pro kvalitně připravenou individuální pohybovou výchovu a vzdělávání pro poměrně velký počet žáků se zdravotním oslabením a postižením. A to – přímo ve škole, jako součást dlouhodobého vzdělávání k péči o své vlastní zdraví. Tak nás tomu učili naši starší kolegové, kteří stáli u zrodu zdravotní TV, Škvára, Srdečný, Kábele na straně učitelů, Vavrda, Jaroš, Hněvkovský na straně lékařů.
- 650 _2
- $a techniky cvičení a pohybu $x metody $7 D026241
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a rodinní lékaři $7 D010821
- 650 _2
- $a tělesná výchova $x metody $x organizace a řízení $7 D010806
- 650 _2
- $a školy $x statistika a číselné údaje $7 D012574
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 773 0_
- $w MED00152044 $t Zdravotní aspekty pohybových aktivit $g (2006)
- 910 __
- $a ABA008 $b CD 805 $y 1
- 990 __
- $a 20080220143229 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110324145654 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 617782 $s 470214
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2006 $m Zdravotní aspekty pohybových aktivit $x MED00152044
- LZP __
- $a 2007-21/mkjb