Detail
Článek
Abstrakt
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Pohyb jako lék pro žáky se zdravotním oslabením a postižením v naší současné škole očima učitelů a praktických lékařů pro děti a dorost

Pavel Strnad

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc07502162

Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství Univerzity Karlovy Fakulty tělesné výchovy a sportu v Praze, byla Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) požádána o zpracování výzkumného projektu, který by pokud možno všestranně posoudil současný stav vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova (dále zdravotní TV) na našich školách. Projekt, pod pracovním názvem „Systematické monitorování stavu zdravotně oslabených žáků a studentů ve školní zdravotní tělovýchově a návrhy na její zlepšení ve vzdělávacím systému České republiky“, byl zahájen v polovině roku 2003. Projekt byl poměrně rozsáhlý. Spolupráci na něm přijala všechna tělovýchovná pracoviště pedagogických fakult České republiky. Ukončen byl obhajobou 31.5.2005 před odborníky, zastupujícími MŠMT, Ministerstvo zdravotnictví, Národní ústav odborného školství, Státní zdravotní ústav v Praze, Českou společnost tělovýchovného lékařství, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost a Ústředí České školní inspekce. Vzhledem k tomu, že zdravotní TV byla v 50 letech minulého století koncipována a zařazena do vzdělávacího systému pro žáky se zdravotním oslabením, podle tělovýchovně-lékařské klasifikace pro žáky III. zdravotní skupiny, domníváme se, že o některých výsledcích a k nim vážícím se informacím by mělo být informováno i zde přítomné lékařské společenství. Příspěvek má za úkol informovat o v názvu uvedené problematice, vyvolat zamyšlení a z ní případnou diskusi, jak napomoci v kulturním prostředí našich škol pevně zakotvit zdravotní TV jako povinný vzdělávací předmět pro žáky se zdravotním oslabením, a za současné snahy o integrované školství, i se zdravotním postižením. A dále, jak v tomto ohledu přispět odbornou lékařskou radou učitelům tělesné výchovy v jejich upřímném úsilí a snaze o pohybové vzdělávání zmíněných žáků v tělovýchovné formě, která má být k takovému úkolu na našich školách zřízena. To proto, že od zmíněných 50. let studenty na vysokých školách učíme, že právě ze vzájemné spolupráce lékaře a tělovýchovného pedagoga může vzejít naděje pro kvalitně připravenou individuální pohybovou výchovu a vzdělávání pro poměrně velký počet žáků se zdravotním oslabením a postižením. A to – přímo ve škole, jako součást dlouhodobého vzdělávání k péči o své vlastní zdraví. Tak nás tomu učili naši starší kolegové, kteří stáli u zrodu zdravotní TV, Škvára, Srdečný, Kábele na straně učitelů, Vavrda, Jaroš, Hněvkovský na straně lékařů.

Bibliografie atd.

Lit.: 1-12

000      
04335naa 2200373 a 4500
001      
bmc07502162
003      
CZ-PrNML
005      
20111210121345.0
008      
080222s2006 xr e cze||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Strnad, Pavel, $d 1945- $7 jk01121462
245    10
$a Pohyb jako lék pro žáky se zdravotním oslabením a postižením v naší současné škole očima učitelů a praktických lékařů pro děti a dorost / $c Pavel Strnad
314    __
$a Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství, UK FTVS v Praze
504    __
$a Lit.: 1-12
520    3_
$a Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství Univerzity Karlovy Fakulty tělesné výchovy a sportu v Praze, byla Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) požádána o zpracování výzkumného projektu, který by pokud možno všestranně posoudil současný stav vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova (dále zdravotní TV) na našich školách. Projekt, pod pracovním názvem „Systematické monitorování stavu zdravotně oslabených žáků a studentů ve školní zdravotní tělovýchově a návrhy na její zlepšení ve vzdělávacím systému České republiky“, byl zahájen v polovině roku 2003. Projekt byl poměrně rozsáhlý. Spolupráci na něm přijala všechna tělovýchovná pracoviště pedagogických fakult České republiky. Ukončen byl obhajobou 31.5.2005 před odborníky, zastupujícími MŠMT, Ministerstvo zdravotnictví, Národní ústav odborného školství, Státní zdravotní ústav v Praze, Českou společnost tělovýchovného lékařství, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost a Ústředí České školní inspekce. Vzhledem k tomu, že zdravotní TV byla v 50 letech minulého století koncipována a zařazena do vzdělávacího systému pro žáky se zdravotním oslabením, podle tělovýchovně-lékařské klasifikace pro žáky III. zdravotní skupiny, domníváme se, že o některých výsledcích a k nim vážícím se informacím by mělo být informováno i zde přítomné lékařské společenství. Příspěvek má za úkol informovat o v názvu uvedené problematice, vyvolat zamyšlení a z ní případnou diskusi, jak napomoci v kulturním prostředí našich škol pevně zakotvit zdravotní TV jako povinný vzdělávací předmět pro žáky se zdravotním oslabením, a za současné snahy o integrované školství, i se zdravotním postižením. A dále, jak v tomto ohledu přispět odbornou lékařskou radou učitelům tělesné výchovy v jejich upřímném úsilí a snaze o pohybové vzdělávání zmíněných žáků v tělovýchovné formě, která má být k takovému úkolu na našich školách zřízena. To proto, že od zmíněných 50. let studenty na vysokých školách učíme, že právě ze vzájemné spolupráce lékaře a tělovýchovného pedagoga může vzejít naděje pro kvalitně připravenou individuální pohybovou výchovu a vzdělávání pro poměrně velký počet žáků se zdravotním oslabením a postižením. A to – přímo ve škole, jako součást dlouhodobého vzdělávání k péči o své vlastní zdraví. Tak nás tomu učili naši starší kolegové, kteří stáli u zrodu zdravotní TV, Škvára, Srdečný, Kábele na straně učitelů, Vavrda, Jaroš, Hněvkovský na straně lékařů.
650    _2
$a techniky cvičení a pohybu $x metody $7 D026241
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a rodinní lékaři $7 D010821
650    _2
$a tělesná výchova $x metody $x organizace a řízení $7 D010806
650    _2
$a školy $x statistika a číselné údaje $7 D012574
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a lidé $7 D006801
773    0_
$w MED00152044 $t Zdravotní aspekty pohybových aktivit $g (2006)
910    __
$a ABA008 $b CD 805 $y 1
990    __
$a 20080220143229 $b ABA008
991    __
$a 20110324145654 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 617782 $s 470214
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2006 $m Zdravotní aspekty pohybových aktivit $x MED00152044
LZP    __
$a 2007-21/mkjb

Najít záznam