-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Porovnání účinnosti tří vyučovacích metod při tvorbě gymnastických pohybových dovedností
Petr Valach, Josef Pavlík
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- gymnastika výchova MeSH
- lidé MeSH
- motorické dovednosti MeSH
- retence (psychologie) MeSH
- studenti MeSH
- tělesná výchova metody MeSH
- zpětná vazba MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Nácvik pohybových dovednosti, konkrétně ve sportovní gymnastice, vyžaduje, s přihlédnutím k jejich náročnosti, použití vhodných didaktických postupů (výběr, strukturace a použití učiva), které výrazně formují správné zvládnutí pohybové dovednosti, pohybových činností, individuální styl a přesnost provedení. Při nácviku prvků sportovní gymnastiky hraje významnou roli i retence naučené pohybové dovednosti. Pouze její aktivní zapamatování jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích. Účelem této studie je určení rozdílu v úrovni osvojení pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití tří rozdílných vyučovacích metod. V současné době se práce nachází ve fázi provedeného předvýzkumu a 1. části výzkumu. Aplikace zvolených vyučovacích metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně na skupiny studentů prvních a druhých ročníků PEF ZČU. Studenti byli rozděleni do 3 skupin. Každá skupina byla instruována odlišným způsobem a absolvovala nácvik shodných prvků sportovní gymnastiky /salto vpřed, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou/. Skupina č. 1 obdržela verbální instrukci, ukázku a zpětnou informaci od pedagoga, skupina č. 2 obdržela instrukci, ukázku a zpožděnou zpětnou informaci sledováním videozáznamu metodiky nácviku jednotlivých prvků a vlastního nácviku. Skupina č. 3 bude instruována a zpětnou informaci obdrží shodně jako skupina č.2, ale nácvik bude probíhat metodou tzv. rozptýlené praxe (SCHMIDT 1999). Všichni studenti pak byli v průběhu 8 týdnů nácviku /kromě tréninkových jednotek/, a po jeho skončení, požádáni o netrénování daných prvků SG. Dále budou požádáni o provedení daných prvků po šesti měsících od zakončení nácviku pro testování retence daných pohybových dovedností. Proces motorického učení byl hodnocen průběžně a následně z videozáznamu skupinou 3 posuzovatelů. Byly stanoveny přesné pokyny pro hodnocení – použití posuzovací škály. Před zahájením vlastního výzkumu byly vytvořeny 2 pilotní skupiny studentů a proveden předvýzkum. Byly použity první dvě vyučovací metody pro nácvik kotoulu vzad do stoje na rukou během 3 týdnů. Wilcoxon-Whiteův test pro hodnocení dvou nezávislých výběrů neodhalil statisticky významné rozdíly u předvýzkumu, ani mezi skupinami 1 a 2 první části výzkumu. Po zpracování retenčního testování, které bylo zatím provedeno jen u pilotních skupin, se objevilo signifikantní zlepšení retence gymnastických pohybových dovedností u skupiny 1, která obdržela instrukci a zpětnou informaci od pedagoga.
- 000
- 04204naa 2200361 a 4500
- 001
- bmc07504156
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210121943.0
- 008
- 080523s2005 xr e cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Valach, Petr. $7 _BN003561
- 245 10
- $a Porovnání účinnosti tří vyučovacích metod při tvorbě gymnastických pohybových dovedností / $c Petr Valach, Josef Pavlík
- 314 __
- $a Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita, Brno
- 520 3_
- $a Nácvik pohybových dovednosti, konkrétně ve sportovní gymnastice, vyžaduje, s přihlédnutím k jejich náročnosti, použití vhodných didaktických postupů (výběr, strukturace a použití učiva), které výrazně formují správné zvládnutí pohybové dovednosti, pohybových činností, individuální styl a přesnost provedení. Při nácviku prvků sportovní gymnastiky hraje významnou roli i retence naučené pohybové dovednosti. Pouze její aktivní zapamatování jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích. Účelem této studie je určení rozdílu v úrovni osvojení pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití tří rozdílných vyučovacích metod. V současné době se práce nachází ve fázi provedeného předvýzkumu a 1. části výzkumu. Aplikace zvolených vyučovacích metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně na skupiny studentů prvních a druhých ročníků PEF ZČU. Studenti byli rozděleni do 3 skupin. Každá skupina byla instruována odlišným způsobem a absolvovala nácvik shodných prvků sportovní gymnastiky /salto vpřed, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou/. Skupina č. 1 obdržela verbální instrukci, ukázku a zpětnou informaci od pedagoga, skupina č. 2 obdržela instrukci, ukázku a zpožděnou zpětnou informaci sledováním videozáznamu metodiky nácviku jednotlivých prvků a vlastního nácviku. Skupina č. 3 bude instruována a zpětnou informaci obdrží shodně jako skupina č.2, ale nácvik bude probíhat metodou tzv. rozptýlené praxe (SCHMIDT 1999). Všichni studenti pak byli v průběhu 8 týdnů nácviku /kromě tréninkových jednotek/, a po jeho skončení, požádáni o netrénování daných prvků SG. Dále budou požádáni o provedení daných prvků po šesti měsících od zakončení nácviku pro testování retence daných pohybových dovedností. Proces motorického učení byl hodnocen průběžně a následně z videozáznamu skupinou 3 posuzovatelů. Byly stanoveny přesné pokyny pro hodnocení – použití posuzovací škály. Před zahájením vlastního výzkumu byly vytvořeny 2 pilotní skupiny studentů a proveden předvýzkum. Byly použity první dvě vyučovací metody pro nácvik kotoulu vzad do stoje na rukou během 3 týdnů. Wilcoxon-Whiteův test pro hodnocení dvou nezávislých výběrů neodhalil statisticky významné rozdíly u předvýzkumu, ani mezi skupinami 1 a 2 první části výzkumu. Po zpracování retenčního testování, které bylo zatím provedeno jen u pilotních skupin, se objevilo signifikantní zlepšení retence gymnastických pohybových dovedností u skupiny 1, která obdržela instrukci a zpětnou informaci od pedagoga.
- 650 _2
- $a gymnastika $x výchova $7 D006173
- 650 _2
- $a tělesná výchova $x metody $7 D010806
- 650 _2
- $a motorické dovednosti $7 D009048
- 650 _2
- $a retence (psychologie) $7 D012153
- 650 _2
- $a zpětná vazba $7 D005246
- 650 _2
- $a studenti $7 D013334
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 700 1_
- $a Pavlík, Josef, $d 1934- $7 jk01092121
- 773 0_
- $w MED00152269 $t Sport a kvalita života $g (2005), s. 148-149
- 910 __
- $a ABA008 $b CD 812 $y 1
- 990 __
- $a 20080519122725 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110324153943 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 619778 $s 472211
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2005 $d 148-149 $m Sport a kvalita života $x MED00152269
- LZP __
- $a 2008-4/mklm