-
Something wrong with this record ?
Zdravotní péče jako jeden ze subjektů kritické infrastruktury ČR
[Health care as one of subjects of critical infrastructure in the Czech Republic]
Jaroslava Kaňková
Language Czech Country Czech Republic
NLK
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Disasters MeSH
- State Health Plans standards utilization MeSH
- Terrorism MeSH
- Public Health methods trends MeSH
- Health Systems Plans standards utilization MeSH
- Health Planning Guidelines MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
Příspěvek se zabývá nejprve objasněním pojmu kritické infrastruktury. Problematika kritické infrastruktury se promítá do zpracování krizových plánů. Ochrana kritické infrastruktury je realizována technickými, personálními a organizačními opatřeními, která jsou zaměřena na předcházení výpadkům funkčnosti subjektů kritické infrastruktury, zvýšení odolnosti subjektů proti těmto výpadkům a přípravě náhradních řešení pro skutečné výpadky funkčnosti. Tento příspěvek je zaměřen především na jeden ze subjektů kritické infrastruktury a tím je zdravotní péče. Zdravotnictví je systémem státu, který by měl být připraven čelit všem novým rizikům a hrozbám dnešního světa. Tento systém je tvořen poskytovateli léčebně preventivní péče, orgány a zařízeními ochrany veřejného zdraví, správními úřady s působností ve zdravotnictví, ale také občany jako poskytovateli první pomoci. Mezi vyjmenovanými subjekty by měla fungovat vzájemná operační součinnost. Od systému zdravotnictví se očekává i připravenost k poskytování zdravotní péče při událostech, které, kromě jiných aspektů narušení bezpečnosti, přinášejí situace hromadných postižení osob na zdraví. Ministerstvo zdravotnictví jako ústřední orgán státní správy v odvětví stanovilo pro svou bezpečnostní strategii Příspěvek se zabývá nejprve objasněním pojmu kritické infrastruktury. Problematika kritické infrastruktury se promítá do zpracování krizových plánů. Ochrana kritické infrastruktury je realizována technickými, personálními a organizačními opatřeními, která jsou zaměřena na předcházení výpadkům funkčnosti subjektů kritické infrastruktury, zvýšení odolnosti subjektů proti těmto výpadkům a přípravě náhradních řešení pro skutečné výpadky funkčnosti. Tento příspěvek je zaměřen především na jeden ze subjektů kritické infrastruktury a tím je zdravotní péče. Zdravotnictví je systémem státu, který by měl být připraven čelit všem novým rizikům a hrozbám dnešního světa. Tento systém je tvořen poskytovateli léčebně preventivní péče, orgány a zařízeními ochrany veřejného zdraví, správními úřady s působností ve zdravotnictví, ale také občany jako poskytovateli první pomoci. Mezi vyjmenovanými subjekty by měla fungovat vzájemná operační součinnost. Od systému zdravotnictví se očekává i připravenost k poskytování zdravotní péče při událostech, které, kromě jiných aspektů narušení bezpečnosti, přinášejí situace hromadných postižení osob na zdraví. Ministerstvo zdravotnictví jako ústřední orgán státní správy v odvětví stanovilo pro svou bezpečnostní strategii (strategii krizového řízení) cílový stav, nazývaný krizová připravenost zdravotnictví. Koncepce krizové připravenosti zdravotnictví v České republice vymezuje základní úkoly k zabezpečení krizové připravenosti celého systému zdravotnictví v pěti oblastech – právní prostředí, manažerské prostředí, odborné prostředí, zajištění věcných zdrojů a v oblasti přípravy lidských zdrojů. V rámci bezpečnostního systému státu musí být tento subjekt připraven čelit rizikům a hrozbám dnešního světa, a to především zbraním hromadného ničení – CBRN, terorismu, přírodním pohromám, průmyslovým a dopravním haváriím a dalším mimořádným událostem. Článek zde vymezuje úkoly zdravotnického systému České republiky a jeho zapojení do krizového řízení.
The contribution first elucidates the concept of the critical infrastructure. The problem of the critical infrastructure is reflected in the compilation of crisis plans. The protection of the critical infrastructure is implemented by technical, personal and organisational measures aimed at preventing failures of the function of critical infrastructure and enhancement of the resistance of subjects against these failures and at possible alternative solution for solving actual failures of the function. The contribution is particularly focused on one of subjects of the critical infrastructure, which is the health care. The health care is a system of the state, which should be ready to face all the risks and threatens of the contemporary world based on activities of administrative organs having their competence in health care but also in cooperation with citizens as providers of the first aid. A mutual cooperation should be functional between the subjects considered. The health care system is expected to be also ready to provide the health care in emergency situation, which bring, in addition to other aspects of the endangerment of the safety, situations of mass health involvements. The Ministry of Health as a central authority of the state administration in the sector establishes the target condition for its safety strategy (strategy of crisis management) named the crisis readiness of the health care system. The concept of the crisis readiness of the health care system in the Czech Republic delimits principal task for providing the crisis readiness of the whole health care system in five areas – legal environment, manager environment, expert environment, providing of material sources and preparation of human sources. Within the framework of the state safety system, this subject must be ready to face risks and threatens of the contemporary world, particularly due to the presence of mass destruction weapons – CBRN, terrorism, natural disasters, industrial and traffic accidents and further extraordinary events. The article delimits tasks of the Czech Republic health care system and its connection to the crisis management.
Health care as one of subjects of critical infrastructure in the Czech Republic
References provided by Crossref.org
Lit.: 9
- 000
- 07518naa 2200397 a 4500
- 001
- bmc07511939
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210124221.0
- 008
- 081110s2008 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2008.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kaňková, Jaroslava. $7 _BN007473
- 245 10
- $a Zdravotní péče jako jeden ze subjektů kritické infrastruktury ČR / $c Jaroslava Kaňková
- 246 11
- $a Health care as one of subjects of critical infrastructure in the Czech Republic
- 314 __
- $a Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, katedra radiologie a toxikologie, České Budějovice
- 504 __
- $a Lit.: 9
- 520 3_
- $a Příspěvek se zabývá nejprve objasněním pojmu kritické infrastruktury. Problematika kritické infrastruktury se promítá do zpracování krizových plánů. Ochrana kritické infrastruktury je realizována technickými, personálními a organizačními opatřeními, která jsou zaměřena na předcházení výpadkům funkčnosti subjektů kritické infrastruktury, zvýšení odolnosti subjektů proti těmto výpadkům a přípravě náhradních řešení pro skutečné výpadky funkčnosti. Tento příspěvek je zaměřen především na jeden ze subjektů kritické infrastruktury a tím je zdravotní péče. Zdravotnictví je systémem státu, který by měl být připraven čelit všem novým rizikům a hrozbám dnešního světa. Tento systém je tvořen poskytovateli léčebně preventivní péče, orgány a zařízeními ochrany veřejného zdraví, správními úřady s působností ve zdravotnictví, ale také občany jako poskytovateli první pomoci. Mezi vyjmenovanými subjekty by měla fungovat vzájemná operační součinnost. Od systému zdravotnictví se očekává i připravenost k poskytování zdravotní péče při událostech, které, kromě jiných aspektů narušení bezpečnosti, přinášejí situace hromadných postižení osob na zdraví. Ministerstvo zdravotnictví jako ústřední orgán státní správy v odvětví stanovilo pro svou bezpečnostní strategii Příspěvek se zabývá nejprve objasněním pojmu kritické infrastruktury. Problematika kritické infrastruktury se promítá do zpracování krizových plánů. Ochrana kritické infrastruktury je realizována technickými, personálními a organizačními opatřeními, která jsou zaměřena na předcházení výpadkům funkčnosti subjektů kritické infrastruktury, zvýšení odolnosti subjektů proti těmto výpadkům a přípravě náhradních řešení pro skutečné výpadky funkčnosti. Tento příspěvek je zaměřen především na jeden ze subjektů kritické infrastruktury a tím je zdravotní péče. Zdravotnictví je systémem státu, který by měl být připraven čelit všem novým rizikům a hrozbám dnešního světa. Tento systém je tvořen poskytovateli léčebně preventivní péče, orgány a zařízeními ochrany veřejného zdraví, správními úřady s působností ve zdravotnictví, ale také občany jako poskytovateli první pomoci. Mezi vyjmenovanými subjekty by měla fungovat vzájemná operační součinnost. Od systému zdravotnictví se očekává i připravenost k poskytování zdravotní péče při událostech, které, kromě jiných aspektů narušení bezpečnosti, přinášejí situace hromadných postižení osob na zdraví. Ministerstvo zdravotnictví jako ústřední orgán státní správy v odvětví stanovilo pro svou bezpečnostní strategii (strategii krizového řízení) cílový stav, nazývaný krizová připravenost zdravotnictví. Koncepce krizové připravenosti zdravotnictví v České republice vymezuje základní úkoly k zabezpečení krizové připravenosti celého systému zdravotnictví v pěti oblastech – právní prostředí, manažerské prostředí, odborné prostředí, zajištění věcných zdrojů a v oblasti přípravy lidských zdrojů. V rámci bezpečnostního systému státu musí být tento subjekt připraven čelit rizikům a hrozbám dnešního světa, a to především zbraním hromadného ničení – CBRN, terorismu, přírodním pohromám, průmyslovým a dopravním haváriím a dalším mimořádným událostem. Článek zde vymezuje úkoly zdravotnického systému České republiky a jeho zapojení do krizového řízení.
- 520 9_
- $a The contribution first elucidates the concept of the critical infrastructure. The problem of the critical infrastructure is reflected in the compilation of crisis plans. The protection of the critical infrastructure is implemented by technical, personal and organisational measures aimed at preventing failures of the function of critical infrastructure and enhancement of the resistance of subjects against these failures and at possible alternative solution for solving actual failures of the function. The contribution is particularly focused on one of subjects of the critical infrastructure, which is the health care. The health care is a system of the state, which should be ready to face all the risks and threatens of the contemporary world based on activities of administrative organs having their competence in health care but also in cooperation with citizens as providers of the first aid. A mutual cooperation should be functional between the subjects considered. The health care system is expected to be also ready to provide the health care in emergency situation, which bring, in addition to other aspects of the endangerment of the safety, situations of mass health involvements. The Ministry of Health as a central authority of the state administration in the sector establishes the target condition for its safety strategy (strategy of crisis management) named the crisis readiness of the health care system. The concept of the crisis readiness of the health care system in the Czech Republic delimits principal task for providing the crisis readiness of the whole health care system in five areas – legal environment, manager environment, expert environment, providing of material sources and preparation of human sources. Within the framework of the state safety system, this subject must be ready to face risks and threatens of the contemporary world, particularly due to the presence of mass destruction weapons – CBRN, terrorism, natural disasters, industrial and traffic accidents and further extraordinary events. The article delimits tasks of the Czech Republic health care system and its connection to the crisis management.
- 650 _2
- $a zdravotní péče - plánování $x normy $x využití $7 D006308
- 650 _2
- $a státní zdravotnické plány $x normy $x využití $7 D013221
- 650 _2
- $a zdravotnické plánování - směrnice $7 D006287
- 650 _2
- $a katastrofy $7 D004190
- 650 _2
- $a terorismus $7 D023481
- 650 _2
- $a veřejné zdravotnictví $x metody $x trendy $7 D011634
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 10, č. 1 (2008), s. 32-37 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 1
- 990 __
- $a 20091110063428 $b ABA008
- 991 __
- $a 20081111054547 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 627529 $s 479965
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2008 $b 10 $c 1 $d 32-37 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $a 2008-43/vtjb