-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vztah mezi vědomostmi o problematice pohybové aktivity a realizovanou pohybovou aktivitou u středoškolských studentů
[Relationship between knowledge about physical activity and performed physical activity in high school students]
Jana Vašíčková, František Chmelík, Karel Frömel, Filip Neuls
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- cvičení MeSH
- financování organizované MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- studenti MeSH
- volnočasové aktivity MeSH
- životní styl MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
VÝCHODISKA: Školní vzdelávací programy a zmeny výuky ve školách nabízejí prostor pro uchopení tématu zdravého životního stylu v živote cloveka, a to jak po stránce zdravotní, nutricní, tak i pohybové. CÍLE: Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroven teoretických vedomostí o problematice zdraví a pohybové aktivity (PA), zda se prokáže rozdíl mezi chlapci a dívkami a do jaké míry existuje spojitost mezi vedomostmi a uskutecneným množstvím PA v rámci soucasných kurikul u studentu prvního rocníku stredních škol. METODIKA: Výzkumného šetrení se zúcastnilo 33 chlapcu a 42 dívek prvního rocníku ze trí gymnázií a jedné strední odborné školy. Tito studenti v úvodu šetrení vyplnili vedomostní test (VT) k problematice zdraví a PA a dotazník ANEWS (Abbreviated Neighborhood Environment Walkability Scale). Poté po celý mesíc monitorovali krokomerem Yamax Digiwalker SW-700 množství denních kroku, které zapisovali do brožury. Na záver, po týdenní pauze od monitorování, studenti opet vyplnili vedomostní test a dotazník IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) – dlouhou verzi. Pri podrobné analýze vztahu mezi vedomostmi a PA jsme se zamerili také na PA ruzné intenzity a typu. VÝSLEDKY: Zjistili jsme, že dívky mají vetší znalosti o problematice PA než chlapci ve všech sledovaných dimenzích, a to jak v pre-testu (18,26 vs. 16,55 bodu), tak i v post-testu (18,57 vs. 16,76 bodu). Korelacní koeficient u chlapcu mezi celkovou PA a VT byl rP = - 0,505 (p<0,01), u dívek byl rP = - 0,404 (p<0,01), což naznacuje, že vedomosti o PA u této vekové kategorie jsou na úkor skutecne realizované PA. ZÁVERY: Byla zjištena spojitost mezi vedomostmi o PA a skutecne realizovanou PA u chlapcu i u dívek a pomocí korelací byl v této souvislosti prokázán statisticky významný negativní vztah. Dívky prvního rocníku ctyr stredních škol mají lepší výsledky ve VT než chlapci. Z výsledku vyplývá nutnost provést podobné šetrení i u dalších vekových skupin.
BACKGROUND: School education programs and changes in teaching at schools offer the possibility to emphasize the topic of healthy lifestyle in human life with the impact on health, nutrition, and physical activity. OBJECTIVE: The main aim of this study was to find out the level of theoretical knowledge about health and physical activity (PA), the difference between genders and whether an association exists between knowledge and performed PA within contemporary curricula in first grade high school students. METHODS: Overall, 75 students participated in our experimental survey, 33 boys and 42 girls from three grammar schools and one vocational school. At the beginning of the monitoring these students completed “Comprehension test (CT) on health and physical activity” and the ANEWS questionnaire (Abbreviated Neighbourhood Environment Walkability Scale). For the whole month they monitored daily number of steps using Yamax Digiwalker SW-700 pedometer and recorded their number of steps into personal log. At the end, after one week break in monitoring, students again completed CT and the IPAQ questionnaire (International Physical Activity Questionnaire) – long version. During detailed analysis of the relationship between knowledge on PA and PA, we also focused on PA of various intensity and types. RESULTS: We found out that girls have greater knowledge on PA than boys in all observed dimensions, both in pre-test (18.26 vs. 16.55 points) and post-test (18.57 vs. 16.76 points). The correlation coefficient in boys between overall PA and CT was rP = - 0.505 (p < 0.01), and in girls rP = - 0.404 (p < 0.01) which may indicate that knowledge about PA in this age group can be at the expense of realized PA. CONCLUSIONS: An association between knowledge on PA and performed PA was identified and Pearson’s correlation proved negative statistically significant relationship in boys as well as in girls. First grade girls from four high schools showed better results in CT than boys. There is a necessity to carry out similar surveys in other age groups.
Relationship between knowledge about physical activity and performed physical activity in high school students
Citace poskytuje Crossref.org
Lit.: 8
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10013898
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615071507.0
- 008
- 100609s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2009.009 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vašíčková, Jana. $7 xx0119335
- 245 10
- $a Vztah mezi vědomostmi o problematice pohybové aktivity a realizovanou pohybovou aktivitou u středoškolských studentů / $c Jana Vašíčková, František Chmelík, Karel Frömel, Filip Neuls
- 246 11
- $a Relationship between knowledge about physical activity and performed physical activity in high school students
- 314 __
- $a Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc
- 504 __
- $a Lit.: 8
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Školní vzdelávací programy a zmeny výuky ve školách nabízejí prostor pro uchopení tématu zdravého životního stylu v živote cloveka, a to jak po stránce zdravotní, nutricní, tak i pohybové. CÍLE: Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroven teoretických vedomostí o problematice zdraví a pohybové aktivity (PA), zda se prokáže rozdíl mezi chlapci a dívkami a do jaké míry existuje spojitost mezi vedomostmi a uskutecneným množstvím PA v rámci soucasných kurikul u studentu prvního rocníku stredních škol. METODIKA: Výzkumného šetrení se zúcastnilo 33 chlapcu a 42 dívek prvního rocníku ze trí gymnázií a jedné strední odborné školy. Tito studenti v úvodu šetrení vyplnili vedomostní test (VT) k problematice zdraví a PA a dotazník ANEWS (Abbreviated Neighborhood Environment Walkability Scale). Poté po celý mesíc monitorovali krokomerem Yamax Digiwalker SW-700 množství denních kroku, které zapisovali do brožury. Na záver, po týdenní pauze od monitorování, studenti opet vyplnili vedomostní test a dotazník IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) – dlouhou verzi. Pri podrobné analýze vztahu mezi vedomostmi a PA jsme se zamerili také na PA ruzné intenzity a typu. VÝSLEDKY: Zjistili jsme, že dívky mají vetší znalosti o problematice PA než chlapci ve všech sledovaných dimenzích, a to jak v pre-testu (18,26 vs. 16,55 bodu), tak i v post-testu (18,57 vs. 16,76 bodu). Korelacní koeficient u chlapcu mezi celkovou PA a VT byl rP = - 0,505 (p<0,01), u dívek byl rP = - 0,404 (p<0,01), což naznacuje, že vedomosti o PA u této vekové kategorie jsou na úkor skutecne realizované PA. ZÁVERY: Byla zjištena spojitost mezi vedomostmi o PA a skutecne realizovanou PA u chlapcu i u dívek a pomocí korelací byl v této souvislosti prokázán statisticky významný negativní vztah. Dívky prvního rocníku ctyr stredních škol mají lepší výsledky ve VT než chlapci. Z výsledku vyplývá nutnost provést podobné šetrení i u dalších vekových skupin.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: School education programs and changes in teaching at schools offer the possibility to emphasize the topic of healthy lifestyle in human life with the impact on health, nutrition, and physical activity. OBJECTIVE: The main aim of this study was to find out the level of theoretical knowledge about health and physical activity (PA), the difference between genders and whether an association exists between knowledge and performed PA within contemporary curricula in first grade high school students. METHODS: Overall, 75 students participated in our experimental survey, 33 boys and 42 girls from three grammar schools and one vocational school. At the beginning of the monitoring these students completed “Comprehension test (CT) on health and physical activity” and the ANEWS questionnaire (Abbreviated Neighbourhood Environment Walkability Scale). For the whole month they monitored daily number of steps using Yamax Digiwalker SW-700 pedometer and recorded their number of steps into personal log. At the end, after one week break in monitoring, students again completed CT and the IPAQ questionnaire (International Physical Activity Questionnaire) – long version. During detailed analysis of the relationship between knowledge on PA and PA, we also focused on PA of various intensity and types. RESULTS: We found out that girls have greater knowledge on PA than boys in all observed dimensions, both in pre-test (18.26 vs. 16.55 points) and post-test (18.57 vs. 16.76 points). The correlation coefficient in boys between overall PA and CT was rP = - 0.505 (p < 0.01), and in girls rP = - 0.404 (p < 0.01) which may indicate that knowledge about PA in this age group can be at the expense of realized PA. CONCLUSIONS: An association between knowledge on PA and performed PA was identified and Pearson’s correlation proved negative statistically significant relationship in boys as well as in girls. First grade girls from four high schools showed better results in CT than boys. There is a necessity to carry out similar surveys in other age groups.
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a studenti $7 D013334
- 650 _2
- $a životní styl $7 D008019
- 650 _2
- $a cvičení $7 D015444
- 650 _2
- $a volnočasové aktivity $7 D007899
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 700 1_
- $a Chmelík, František, $d 1980- $7 xx0119339
- 700 1_
- $a Frömel, Karel, $d 1941- $7 jn20000400731
- 700 1_
- $a Neuls, Filip, $d 1976- $7 ola2004217031
- 773 0_
- $w MED00160656 $t Tělesná kultura $g Roč. 32, č. 2 (2009), s. 33-45 $x 1211-6521
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2009/02/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 8 $z 0
- 990 __
- $a 20100609110823 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615071649 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 749762 $s 613419
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 32 $c 2 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656 $d 33-45
- LZP __
- $a 2010-30/dkmv