Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Výkonová orientace v akademickém kontextu: test mediačního modelu
[Achievement orientation in academic context: test of mediation model]

Jiří Kožený, Lýdie Tišanská

Language Czech Country Czech Republic

Document type Comparative Study

Záměr: Primárním cílem studie bylo testování modelu předpokládajícího mediační efekt studijní strategie, odhadnuté Dotazníkem přístupu k učení a studiu – ALSI, na vztah mezi výkonovou orientací, zjišťovanou Dotazníkem výkonové orientace – AGQ, a průměrnými výsledky studentů u zkoušek ve čtvrtém roce studia medicíny. Sekundárním cílem bylo ověření struktury Dotazníku výkonové orientace jako předpokladu pro realizaci primárního cíle. Soubor a procedura: Soubor tvořilo 94 studentů medicíny (63 studentek a 31 studentů; průměrný věk 23,15; SD = 0,08; rozsah 22 – 25 let). Autoreferenční data byla shromážděna na počátku sedmého semestru po skončení výuky, údaje o hodnocení akademického výkonu z registru fakulty po ukončení zkouškového období. Účast studentů byla neanonymní, dobrovolná, podmíněná informovaným souhlasem. Statistická analýza: Vztahy mezi proměnnými, založené na odhadu asymptotické kovarianční matice polychorických korelací, byly analyzovány metodou strukturálních rovnic s použitím odhadu maximální věrohodnosti. Výsledky: Analýza dat přinesla akceptovatelnou podporu pro (a) navržený model předpokládající mediační efekt studijní strategie na vztah mezi výkonovou orientací a výsledky zkoušek ve čtvrtém roce studia medicíny. Velikost účinku byla 17 %, což je o 10 % vyšší účinek než u modelu bez mediačních proměnných; (b) výsledky konfirmační faktorové analýzy rovněž podpořily předpoklad 4 konstruktů nástroje výkonové orientace v kontextu studia medicíny. Omezení studie: Validita studie je limitovaná nízkým počtem pozorování a velkou chybovou variancí proměnných.

Achievement orientation in academic context: test of mediation model

Bibliography, etc.

Lit.: 23

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10035546
003      
CZ-PrNML
005      
20111210200625.0
008      
110104s2010 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kožený, Jiří, $d 1938- $7 nlk20030130453
245    10
$a Výkonová orientace v akademickém kontextu: test mediačního modelu / $c Jiří Kožený, Lýdie Tišanská
246    11
$a Achievement orientation in academic context: test of mediation model
314    __
$a Psychiatrické centrum Praha, UK, 3. LF, Praha
504    __
$a Lit.: 23
520    3_
$a Záměr: Primárním cílem studie bylo testování modelu předpokládajícího mediační efekt studijní strategie, odhadnuté Dotazníkem přístupu k učení a studiu – ALSI, na vztah mezi výkonovou orientací, zjišťovanou Dotazníkem výkonové orientace – AGQ, a průměrnými výsledky studentů u zkoušek ve čtvrtém roce studia medicíny. Sekundárním cílem bylo ověření struktury Dotazníku výkonové orientace jako předpokladu pro realizaci primárního cíle. Soubor a procedura: Soubor tvořilo 94 studentů medicíny (63 studentek a 31 studentů; průměrný věk 23,15; SD = 0,08; rozsah 22 – 25 let). Autoreferenční data byla shromážděna na počátku sedmého semestru po skončení výuky, údaje o hodnocení akademického výkonu z registru fakulty po ukončení zkouškového období. Účast studentů byla neanonymní, dobrovolná, podmíněná informovaným souhlasem. Statistická analýza: Vztahy mezi proměnnými, založené na odhadu asymptotické kovarianční matice polychorických korelací, byly analyzovány metodou strukturálních rovnic s použitím odhadu maximální věrohodnosti. Výsledky: Analýza dat přinesla akceptovatelnou podporu pro (a) navržený model předpokládající mediační efekt studijní strategie na vztah mezi výkonovou orientací a výsledky zkoušek ve čtvrtém roce studia medicíny. Velikost účinku byla 17 %, což je o 10 % vyšší účinek než u modelu bez mediačních proměnných; (b) výsledky konfirmační faktorové analýzy rovněž podpořily předpoklad 4 konstruktů nástroje výkonové orientace v kontextu studia medicíny. Omezení studie: Validita studie je limitovaná nízkým počtem pozorování a velkou chybovou variancí proměnných.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
650    _2
$a úspěšnost $7 D000124
650    _2
$a studenti lékařství $x psychologie $7 D013337
650    _2
$a učení $7 D007858
653    00
$a strategie studia
653    00
$a studenti medicíny
653    00
$a SEM
655    _2
$a srovnávací studie $7 D003160
700    1_
$a Tišanská, Lýdie $7 xx0119684
773    0_
$w MED00010994 $t Československá psychologie $g Roč. 54, č. 5 (2010), s. 444-453 $x 0009-062X
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 7
990    __
$a 20110103164830 $b ABA008
991    __
$a 20110113135417 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 824192 $s 689434
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 54 $c 5 $m Československá psychologie $x MED00010994 $d 444-453
LZP    __
$a 2011-01/vtas

Find record