Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Profesionální uspokojení lékařů a sester ve všeobecných praxích
[Professional satisfaction of physicians and nurses in general practice settings]

Seifert B., Vojtíšková J.

. 2010 ; 90 (10) : 607-611.

Language Czech Country Czech Republic

Východiska: Profesionální uspokojení poskytovatelů zdravotní péče je významnou determinantou uspokojení klientů, a tím i kvality poskytované péče. Ovlivňuje také atraktivitu lékařského povolání, respektive dané odbornosti, a zájem mladých lékařů, včetně jejich rozhodování o tom, v jakém prostředí získají svoji kvalifikaci. Naléhavost tématu vystupuje v souvislosti s obecně sníženým zájmem ve společnosti pracovat ve zdravotnických profesích. Projevuje se to např. nedostatkem rodinných/praktických lékařů i v zemích, kde tito lékaři mohou dosáhnout mimořádné příjmy. Cíl a metoda: Cílem práce bylo popsat zdroje a dimenze profesionálního uspokojení praktických lékařů a jejich sester v České republice a navrhnout způsob hodnocení pro srovnání a analýzu. Byla provedena mezinárodní rešerše článků na toto téma. Byla uspořádána ohnisková skupina všeobecných praktických lékařů a všeobecných sester. Ze zahraničí byl převzat, přeložen a adaptován dotazník profesionálního uspokojení s hodnotící škálou 1–5. Dotazník byl distribuován mezi lékaři a sestrami na Výroční konferenci Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP. Výsledky byly zpracovány jednoduchou statistickou metodou. Výsledky: Výsledky průzkumů z různých částí světa dokumentují, že všeobecné praktické lékařství (VPL) dokáže poskytnout vysoké profesionální uspokojení a seberealizaci. Zároveň přináší vysokou míru odpovědnosti a pracovní nasazení ve stresovém prostředí plném nejistot, pochyb a náročných lidských interakcí. Výstupem ohniskové skupiny bylo zjištění, že významným zdrojem profesionálního uspokojení lékařů i sester jsou úspěchy v organizaci praxe a v opatřeních na zvyšování kvality, atmosféra a vztahy na pracovišti a klinické úspěchy. Dotazník vrátilo 77 respondentů ze 100 oslovených. Míra profesionálního uspokojení praktických lékařů i sester byla relativně vysoká. Nejméně uspokojení poskytují podle průzkumu pracovní podmínky a odměna, zatímco komunikace a interpersonální vztahy naopak nejvíce. Ve srovnání spokojenosti žen lékařek a mužů lékařů, nebo lékařů a sester nebyly zjištěny signifikantní rozdíly. Ani délka praxe nemá vliv na žádnou z dimenzí. Lepší podmínky k práci a udržení zdraví pro lékaře jsou v malých městech, spíše než na venkově. Nejvyšší společenskou a profesní podporu cítí lékaři a sestry ve velkých městech

Introduction: Professional satisfaction of health care providers is an important determinant of patient satisfaction and therefore quality of care. It influences the attractivity of particular medicine discipline and the interest of young physicians to enter the specialization training. The urgency of topic rises in consequence with generally decreased interest in working in health caring professions within European society. As an example, the family doctors/ general practitioners are lacking even in high income European countries. Aim and methods: Our aim was to describe sources and dimensions of professional satisfaction of physicians and nurses in general practice settings in the Czech Republic and to suggest measurement for comparison and analysis. We reviewed international articles on this topic. We invited general practitioners (GPs) and nurses to participate in a focus group. We conducted a survey among general practitioners and nurses using an adapted international questionnaire on professional satisfaction with dimensions assessment on scale 1–5. The questionnaires were distributed to nurses and GPs at the Annual Conference of GP Society. The results were elaborated by the simple statistics. Results: The results of surveys across the world show, that the discipline of general practice can offer a high professional satisfaction. It demands a high responsibility and workload in stress milieu full of uncertainty, doubts and difficult human interactions. The discussion in focus group concluded that success in practice managament, quality improvement, the atmosphere and interpersonal relations at the settings are apart from clinical outcomes the most significant sources of professional satisfaction. 77 out of 100 questionnaires distributed were available for analysis. The professional satisfaction was high but varied in dimensions; it was lower due to working conditions and reward, but higher due to communication and interpersonal relations. Significant differencies in gender, type of providers (nurses or physicians) or length of practice were not found in any of dimensions. The better condition for work and protecting own health were in small towns and the biggest social and professional support felt physicians and nurses in big cities.

Professional satisfaction of physicians and nurses in general practice settings

Bibliography, etc.

Lit.: 9

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10036323
003      
CZ-PrNML
005      
20111210200841.0
008      
110111s2010 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Seifert, Bohumil, $d 1955- $7 xx0017737
245    10
$a Profesionální uspokojení lékařů a sester ve všeobecných praxích / $c Seifert B., Vojtíšková J.
246    11
$a Professional satisfaction of physicians and nurses in general practice settings
314    __
$a Ústav všeobecného lékařství , 1. LF UK, Praha
504    __
$a Lit.: 9
520    3_
$a Východiska: Profesionální uspokojení poskytovatelů zdravotní péče je významnou determinantou uspokojení klientů, a tím i kvality poskytované péče. Ovlivňuje také atraktivitu lékařského povolání, respektive dané odbornosti, a zájem mladých lékařů, včetně jejich rozhodování o tom, v jakém prostředí získají svoji kvalifikaci. Naléhavost tématu vystupuje v souvislosti s obecně sníženým zájmem ve společnosti pracovat ve zdravotnických profesích. Projevuje se to např. nedostatkem rodinných/praktických lékařů i v zemích, kde tito lékaři mohou dosáhnout mimořádné příjmy. Cíl a metoda: Cílem práce bylo popsat zdroje a dimenze profesionálního uspokojení praktických lékařů a jejich sester v České republice a navrhnout způsob hodnocení pro srovnání a analýzu. Byla provedena mezinárodní rešerše článků na toto téma. Byla uspořádána ohnisková skupina všeobecných praktických lékařů a všeobecných sester. Ze zahraničí byl převzat, přeložen a adaptován dotazník profesionálního uspokojení s hodnotící škálou 1–5. Dotazník byl distribuován mezi lékaři a sestrami na Výroční konferenci Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP. Výsledky byly zpracovány jednoduchou statistickou metodou. Výsledky: Výsledky průzkumů z různých částí světa dokumentují, že všeobecné praktické lékařství (VPL) dokáže poskytnout vysoké profesionální uspokojení a seberealizaci. Zároveň přináší vysokou míru odpovědnosti a pracovní nasazení ve stresovém prostředí plném nejistot, pochyb a náročných lidských interakcí. Výstupem ohniskové skupiny bylo zjištění, že významným zdrojem profesionálního uspokojení lékařů i sester jsou úspěchy v organizaci praxe a v opatřeních na zvyšování kvality, atmosféra a vztahy na pracovišti a klinické úspěchy. Dotazník vrátilo 77 respondentů ze 100 oslovených. Míra profesionálního uspokojení praktických lékařů i sester byla relativně vysoká. Nejméně uspokojení poskytují podle průzkumu pracovní podmínky a odměna, zatímco komunikace a interpersonální vztahy naopak nejvíce. Ve srovnání spokojenosti žen lékařek a mužů lékařů, nebo lékařů a sester nebyly zjištěny signifikantní rozdíly. Ani délka praxe nemá vliv na žádnou z dimenzí. Lepší podmínky k práci a udržení zdraví pro lékaře jsou v malých městech, spíše než na venkově. Nejvyšší společenskou a profesní podporu cítí lékaři a sestry ve velkých městech
520    9_
$a Introduction: Professional satisfaction of health care providers is an important determinant of patient satisfaction and therefore quality of care. It influences the attractivity of particular medicine discipline and the interest of young physicians to enter the specialization training. The urgency of topic rises in consequence with generally decreased interest in working in health caring professions within European society. As an example, the family doctors/ general practitioners are lacking even in high income European countries. Aim and methods: Our aim was to describe sources and dimensions of professional satisfaction of physicians and nurses in general practice settings in the Czech Republic and to suggest measurement for comparison and analysis. We reviewed international articles on this topic. We invited general practitioners (GPs) and nurses to participate in a focus group. We conducted a survey among general practitioners and nurses using an adapted international questionnaire on professional satisfaction with dimensions assessment on scale 1–5. The questionnaires were distributed to nurses and GPs at the Annual Conference of GP Society. The results were elaborated by the simple statistics. Results: The results of surveys across the world show, that the discipline of general practice can offer a high professional satisfaction. It demands a high responsibility and workload in stress milieu full of uncertainty, doubts and difficult human interactions. The discussion in focus group concluded that success in practice managament, quality improvement, the atmosphere and interpersonal relations at the settings are apart from clinical outcomes the most significant sources of professional satisfaction. 77 out of 100 questionnaires distributed were available for analysis. The professional satisfaction was high but varied in dimensions; it was lower due to working conditions and reward, but higher due to communication and interpersonal relations. Significant differencies in gender, type of providers (nurses or physicians) or length of practice were not found in any of dimensions. The better condition for work and protecting own health were in small towns and the biggest social and professional support felt physicians and nurses in big cities.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a lékaři $x psychologie $x využití $7 D010820
650    _2
$a zdravotní sestry $x psychologie $x využití $7 D009726
650    _2
$a rodinní lékaři $x psychologie $x využití $7 D010821
650    _2
$a pracovní uspokojení $7 D007588
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a tabulky života $7 D015993
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a rodinné lékařství $7 D005194
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
653    00
$a všeobecné praktické lékařství, rodinné lékařství
700    1_
$a Vojtíšková, Jana $7 xx0081859
773    0_
$w MED00011074 $t Praktický lékař $g Roč. 90, č. 10 (2010), s. 607-611 $x 0032-6739
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/prakticky-lekar/2010-10/profesionalni-uspokojeni-lekaru-a-sester-ve-vseobecnych-praxich-33245 $y nutná registrace
910    __
$a ABA008 $b B 3 $c 1070 $y 7
990    __
$a 20110111092309 $b ABA008
991    __
$a 20110428102709 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 825135 $s 690243
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 90 $c 10 $m Praktický lékař $x MED00011074 $y 65253 $d 607-611
LZP    __
$a 2011-03/ipjb

Find record