-
Something wrong with this record ?
Zkušenosti z inovace výuky modelování a simulace na FEL ČVUT [Experience of innovating modelling and simulation courses at FEE CTU]
Filip Ježek, Tomáš Kroček, Marek Mateják, Jiří Kofránek
Language Czech Country Czech Republic
Digital library NLK
Full text - Article
Volume
Source
Source
- MeSH
- Audiovisual Aids MeSH
- Models, Biological MeSH
- Computer-Assisted Instruction MeSH
- Computer Simulation MeSH
- Software MeSH
- Teaching methods MeSH
V zimním semestru 2011 jsme odučili první semestr inovovaného předmětu Modelování a simulace pro magisterský obor Biomedicínské inženýrství na Katedře kybernetiky FEL ČVUT. Těžiště inovace spočívalo zejména ve změnách cvičení – oproti minulým letům, kdy se na cvičení vyučoval jazyk MATLAB/Simulink, rozhodli jsme se zacílit na moderní jazyk Modelica, což si vyžádalo kompletní revizi předmětu. Získané poznatky se dají využít při výuce jakéhokoli předmětu, kde cvičíme zejména dovednosti. Jelikož jazyk není syntakticky složitý, prakticky od začátku jsme začali pracovat na jednoduchých modelech fyziologických procesů. Důraz byl kladen zejména na analýzu a pochopení modelu, čímž se studenti učili nejen chápat části fyziologie (jejíž základy již mají z minulých předmětů), ale i analyticky přemýšlet a skládat si souvislosti. Stavěli jsme před studenty náročná témata, což povětšinou vedlo k hlubšímu zájmu a pochopení látky. Předmět patřil mezi časové náročné, měl domácí úlohu na každou hodinu (cca 4h domácí práce týdně), testy v semestru a semestrální práci (cca 50h). S náročnými úkoly však musí být cvičící vždy připraveni a ochotni pomoci a vysvětlit. Zejména u méně zorientovaných studentů bylo třeba mnoho úsilí proto, aby z předmětu neodcházeli frustrováni. Studenti FEL obecně nejsou zvyklí chodit konzultovat, přesto se nám podařilo je na tuto jinde běžnou praxi navyknout. V článku prezentujeme výukové postupy a jejich zhodnocení, některé klíčové postřehy, dále srovnáváme vývojová prostředí a praktickou využitelnost znalostí pro absolventy.
An innovated subject, Modelling and Simulation, was taught for the first time in the winter semester of 2011 for the master's course Biomedical Engineering at the Department of Cybernetics, Faculty of Electrical Engineering (FEE), Czech Technical University (CTU). The innovation consisted particularly in modifications of the seminars – unlike previous years when the seminars had been based on the instructional language MATLAB/Simulink, we decided to focus on the modern language Modelica, which required revising the subject completely. The knowledge gained can be used in the teaching of any subject focused specifically on training the skills. Given that the syntax of the language is not complicated, simple models of physiological processes could be worked on virtually from the beginning. An emphasis was laid particularly on the model analysis and understanding, meaning that the students learned not only to understand parts of physiology (whose basics they had gained in previous subjects), but also to develop analytical thinking and find connections. The students could be faced with demanding topics, which usually led to a deeper interest and understanding of the matter. The subject was one of the more time demanding ones, homework was given for every lesson (approx. 4 hours of homework weekly), tests during the semester and a semester paper (approx. 50 hours). However, the trainers must always be ready and willing to help and provide explanation when demanding tasks are handled. A lot of effort was needed particularly in less oriented students to make sure they did not leave the class frustrated. In general, FEL students are not used to attend consultations; in spite of that, we succeeded in making them become accustomed to this practice quite common elsewhere. The article presents teaching procedures and their assessment, some key observations, and a comparison of the development environments and applicability of the knowledge for graduates.
Experience of innovating modelling and simulation courses at FEE CTU
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12012564
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20120604092435.0
- 007
- ta
- 008
- 120413s2012 xr a f 100 0cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Ježek, Filip $7 xx0141367 $u Katedra Kybernetiky FEL ČVUT v Praze
- 245 10
- $a Zkušenosti z inovace výuky modelování a simulace na FEL ČVUT / $c Filip Ježek, Tomáš Kroček, Marek Mateják, Jiří Kofránek
- 246 31
- $a Experience of innovating modelling and simulation courses at FEE CTU
- 520 3_
- $a V zimním semestru 2011 jsme odučili první semestr inovovaného předmětu Modelování a simulace pro magisterský obor Biomedicínské inženýrství na Katedře kybernetiky FEL ČVUT. Těžiště inovace spočívalo zejména ve změnách cvičení – oproti minulým letům, kdy se na cvičení vyučoval jazyk MATLAB/Simulink, rozhodli jsme se zacílit na moderní jazyk Modelica, což si vyžádalo kompletní revizi předmětu. Získané poznatky se dají využít při výuce jakéhokoli předmětu, kde cvičíme zejména dovednosti. Jelikož jazyk není syntakticky složitý, prakticky od začátku jsme začali pracovat na jednoduchých modelech fyziologických procesů. Důraz byl kladen zejména na analýzu a pochopení modelu, čímž se studenti učili nejen chápat části fyziologie (jejíž základy již mají z minulých předmětů), ale i analyticky přemýšlet a skládat si souvislosti. Stavěli jsme před studenty náročná témata, což povětšinou vedlo k hlubšímu zájmu a pochopení látky. Předmět patřil mezi časové náročné, měl domácí úlohu na každou hodinu (cca 4h domácí práce týdně), testy v semestru a semestrální práci (cca 50h). S náročnými úkoly však musí být cvičící vždy připraveni a ochotni pomoci a vysvětlit. Zejména u méně zorientovaných studentů bylo třeba mnoho úsilí proto, aby z předmětu neodcházeli frustrováni. Studenti FEL obecně nejsou zvyklí chodit konzultovat, přesto se nám podařilo je na tuto jinde běžnou praxi navyknout. V článku prezentujeme výukové postupy a jejich zhodnocení, některé klíčové postřehy, dále srovnáváme vývojová prostředí a praktickou využitelnost znalostí pro absolventy.
- 520 9_
- $a An innovated subject, Modelling and Simulation, was taught for the first time in the winter semester of 2011 for the master's course Biomedical Engineering at the Department of Cybernetics, Faculty of Electrical Engineering (FEE), Czech Technical University (CTU). The innovation consisted particularly in modifications of the seminars – unlike previous years when the seminars had been based on the instructional language MATLAB/Simulink, we decided to focus on the modern language Modelica, which required revising the subject completely. The knowledge gained can be used in the teaching of any subject focused specifically on training the skills. Given that the syntax of the language is not complicated, simple models of physiological processes could be worked on virtually from the beginning. An emphasis was laid particularly on the model analysis and understanding, meaning that the students learned not only to understand parts of physiology (whose basics they had gained in previous subjects), but also to develop analytical thinking and find connections. The students could be faced with demanding topics, which usually led to a deeper interest and understanding of the matter. The subject was one of the more time demanding ones, homework was given for every lesson (approx. 4 hours of homework weekly), tests during the semester and a semester paper (approx. 50 hours). However, the trainers must always be ready and willing to help and provide explanation when demanding tasks are handled. A lot of effort was needed particularly in less oriented students to make sure they did not leave the class frustrated. In general, FEL students are not used to attend consultations; in spite of that, we succeeded in making them become accustomed to this practice quite common elsewhere. The article presents teaching procedures and their assessment, some key observations, and a comparison of the development environments and applicability of the knowledge for graduates.
- 650 _2
- $a počítačová simulace $7 D003198
- 650 _2
- $a audiovizuální pomůcky $7 D001296
- 650 _2
- $a biologické modely $7 D008954
- 650 _2
- $a počítačem řízená výuka $7 D003194
- 650 _2
- $a software $7 D012984
- 650 _2
- $a vyučování $x metody $7 D013663
- 700 1_
- $a Kroček, Tomáš $7 xx0150739
- 700 1_
- $a Mateják, Marek, $d 1982- $7 xx0093269
- 700 1_
- $a Kofránek, Jiří, $d 1949- $7 jn20000710235
- 773 0_
- $t MEDSOFT ... $x 1803-8115 $g (2012), s. 139-146 $w MED00020567
- 910 __
- $a ABA008 $b K 87717 $y 2
- 990 __
- $a 20120412101725 $b ABA008
- 991 __
- $a 20120604092403 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 906005 $s 769553
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2012 $d 139-146 $i 1803-8115 $m Medsoft ... $x MED00020567
- LZP __
- $a 2012-04/gvlm