-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Autismus – výměnný obrázkový komunikační systém
[Autism – the picture exchange communication system]
Kamila Marková, Martina Jedlinská
Jazyk čeština, angličtina Země Česko Médium elektronický zdroj
Typ dokumentu kresby
- Klíčová slova
- poruchy autistického spektra (PAS), intervence u autismu, komunikační systémy,
- MeSH
- autistická porucha psychologie MeSH
- komunikace MeSH
- pomůcky pro komunikaci postižených psychologie statistika a číselné údaje využití MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- školy pracovní síly MeSH
- statistika jako téma MeSH
- studenti psychologie MeSH
- výuka - hodnocení MeSH
- Publikační typ
- kresby MeSH
Cíl: Výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS) je na podmínky České republiky (ČR) modifi kovaná metoda vycházející z komunikačního systému PECS (The picture exchange communication system), který byl vytvořen v Chicagu v USA. Výzkum měl za cíl zmapovat spokojenost uživatelů s touto metodou, zhodnotit obtížnost osvojení metody VOKS a zmapovat dodržování doporučených postupů. Uživatelem autoři rozumí, pracovníka, který využívá metodu VOKS při komunikaci s klienty s PAS. Ve výzkumné části jsou prezentovány výsledky šetření, které se uskutečnilo v pěti vybraných speciálních zařízení a čtyřech školách na území celé ČR. Metody: Výzkumné šetření proběhlo v období od září 2010 do prosince 2010. Byl vytvořen dotazník vlastní konstrukce, který obsahoval 24 otázek. Kritériem pro zařazení respondentů do výzkumu, byla práce s metodou VOKS v zaměstnání, které respondenti aktuálně vykonávali. Výzkumný soubor tvořil 54 respondentů. Výsledky: Analýzou výsledků bylo zjištěno, že většina respondentů je spokojena s metodou VOKS. Rozdíly jsou patrné v době osvojení metody VOKS v praxi. Na tomto konkrétním vzorku respondentů se nepodařilo určit obecně platný čas potřebný k osvojení metody VOKS. Jako problematické se jeví i přesné dodržování postupů. Hlavními důvody nedostatečného dodržování postupů v praxi je potřeba individuálního přizpůsobení klientovi, nedostatek personálu a nedostatek času na nácvik. Velkým problémem je aplikace metody v době dovolených proškoleného personálu. Závěr: Výzkum naznačil, že metoda VOKS se prozatím, z pohledu individuálního hodnocení respondentů, jeví jako vhodná pro komunikaci s klienty s různorodými poruchami řeči. Metoda VOKS může přispět pracovníkům ve speciálních zařízeních ke zkvalitňování ošetřovatelské péče a k lepšímu uspokojování potřeb klienta.
Aims: Czech picture exchange communication system called VOKS is a modifi ed method of communication system PECS (Picture Exchange Communication System) which was created in Chicago in the USA. The research aim was to assess user satisfaction with this method, to evaluate diffi culties with acquiring the VOKS methods and to map compliance with recommended practice. A “user” is understood as somebody who uses VOKS method to communicate with clients suff ering from ASD. The research section presents results of the survey which took place in selected fi ve specialised facilities and four schools all over the Czech Republic. Methods: The survey covered the period from September 2010 to December 2010. We designed our own questionnaire which contained 24 questions. The criterion for inclusion of respondents in the research was current professional working experience with the VOKS method. The research sample consisted of 54 respondents. Results: The results of the analysis revealed that most respondents are satisfi ed with the VOKS methods. Differences are evident in the time when they adopted VOKS methods in practice. With this particular sample of respondents the time necessary to master the VOKS method could not be established. Accurate compliance with recommended procedures proved to be problematic. The main reason for poor compliance with the procedures in practice is the necessity to adapt it for an individual client, staff shortages and insuffi cient time for training. A major problem is the application of the method when the trained staff is on holiday. Conclusion: The research indicates that for the time being the respondents consider the VOKS method to be a suitable method for communicating with clients with a variety of speech disorders. VOKS method can help workers in special facilities to improve nursing care and to better meet clients’ needs.
Autism – the picture exchange communication system
Autismus – výměnný obrázkový komunikační systém [elektronický zdroj] /
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12014148
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180614083133.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 120501s2012 xr d fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.5507/pol.2012.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Marková, Kamila $7 xx0162294 $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
- 245 10
- $a Autismus – výměnný obrázkový komunikační systém $h [elektronický zdroj] / $c Kamila Marková, Martina Jedlinská
- 246 31
- $a Autism – the picture exchange communication system
- 504 __
- $a Literatura $b 9
- 520 3_
- $a Cíl: Výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS) je na podmínky České republiky (ČR) modifi kovaná metoda vycházející z komunikačního systému PECS (The picture exchange communication system), který byl vytvořen v Chicagu v USA. Výzkum měl za cíl zmapovat spokojenost uživatelů s touto metodou, zhodnotit obtížnost osvojení metody VOKS a zmapovat dodržování doporučených postupů. Uživatelem autoři rozumí, pracovníka, který využívá metodu VOKS při komunikaci s klienty s PAS. Ve výzkumné části jsou prezentovány výsledky šetření, které se uskutečnilo v pěti vybraných speciálních zařízení a čtyřech školách na území celé ČR. Metody: Výzkumné šetření proběhlo v období od září 2010 do prosince 2010. Byl vytvořen dotazník vlastní konstrukce, který obsahoval 24 otázek. Kritériem pro zařazení respondentů do výzkumu, byla práce s metodou VOKS v zaměstnání, které respondenti aktuálně vykonávali. Výzkumný soubor tvořil 54 respondentů. Výsledky: Analýzou výsledků bylo zjištěno, že většina respondentů je spokojena s metodou VOKS. Rozdíly jsou patrné v době osvojení metody VOKS v praxi. Na tomto konkrétním vzorku respondentů se nepodařilo určit obecně platný čas potřebný k osvojení metody VOKS. Jako problematické se jeví i přesné dodržování postupů. Hlavními důvody nedostatečného dodržování postupů v praxi je potřeba individuálního přizpůsobení klientovi, nedostatek personálu a nedostatek času na nácvik. Velkým problémem je aplikace metody v době dovolených proškoleného personálu. Závěr: Výzkum naznačil, že metoda VOKS se prozatím, z pohledu individuálního hodnocení respondentů, jeví jako vhodná pro komunikaci s klienty s různorodými poruchami řeči. Metoda VOKS může přispět pracovníkům ve speciálních zařízeních ke zkvalitňování ošetřovatelské péče a k lepšímu uspokojování potřeb klienta.
- 520 9_
- $a Aims: Czech picture exchange communication system called VOKS is a modifi ed method of communication system PECS (Picture Exchange Communication System) which was created in Chicago in the USA. The research aim was to assess user satisfaction with this method, to evaluate diffi culties with acquiring the VOKS methods and to map compliance with recommended practice. A “user” is understood as somebody who uses VOKS method to communicate with clients suff ering from ASD. The research section presents results of the survey which took place in selected fi ve specialised facilities and four schools all over the Czech Republic. Methods: The survey covered the period from September 2010 to December 2010. We designed our own questionnaire which contained 24 questions. The criterion for inclusion of respondents in the research was current professional working experience with the VOKS method. The research sample consisted of 54 respondents. Results: The results of the analysis revealed that most respondents are satisfi ed with the VOKS methods. Differences are evident in the time when they adopted VOKS methods in practice. With this particular sample of respondents the time necessary to master the VOKS method could not be established. Accurate compliance with recommended procedures proved to be problematic. The main reason for poor compliance with the procedures in practice is the necessity to adapt it for an individual client, staff shortages and insuffi cient time for training. A major problem is the application of the method when the trained staff is on holiday. Conclusion: The research indicates that for the time being the respondents consider the VOKS method to be a suitable method for communicating with clients with a variety of speech disorders. VOKS method can help workers in special facilities to improve nursing care and to better meet clients’ needs.
- 650 _2
- $a autistická porucha $x psychologie $7 D001321
- 650 _2
- $a komunikace $7 D003142
- 650 _2
- $a pomůcky pro komunikaci postižených $x psychologie $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D003143
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a školy $x pracovní síly $7 D012574
- 650 _2
- $a výuka - hodnocení $7 D004521
- 650 _2
- $a studenti $x psychologie $7 D013334
- 653 00
- $a poruchy autistického spektra (PAS)
- 653 00
- $a intervence u autismu
- 653 00
- $a komunikační systémy
- 655 _2
- $a kresby $7 D020472
- 700 1_
- $a Jedlinská, Martina. $7 xx0300614 $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
- 773 0_
- $t Profese on-line $x 1803-4330 $g Roč. 5, č. 1 (2012), s. 16-19 $w MED00169529
- 856 41
- $u https://profeseonline.upol.cz/pdfs/pol/2012/01/04.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 2 $z 0
- 990 __
- $a 20120501072901 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180614083347 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 907731 $s 771190
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2012 $b 5 $c 1 $d 16-19 $i 1803-4330 $m Profese online $n Profese online (Brno) $x MED00169529
- LZP __
- $a 2012-19/vtjb