Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on education in biomedical and health informatics – first revision [Doporučení Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) týkající se vzdělávání v biomedicínské a zdravotnické informatice – První revize]

J. Mantas; E. Ammenwerth; G. Demiris; A. Hasman; R. Haux; W. Hersh; E. Hovenga; K. C. Lun; H. Marin; F. Martin-Sanchez; G. Wright

. 2011 ; 7 (2) : 1-16.

Jazyk angličtina, čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc12014173

Cíl: Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) se dohodla na revizi stávajících mezinárodních doporucení týkajících se vzdelávání ve zdravotnické informatice/ medicínské informatice. Tato doporucení by mela pomoci ustavit kurzy, zkušební okruhy nebo dokonce kompletní programy v této oblasti, dále rozvinout existující vzdelávací aktivity v ruzných státech a podporit mezinárodní aktivity týkající se vzdelávání v biomedicínské a zdravotnické informatice (BMZI), zejména mezinárodní aktivity ve vzdelávání odborníku v BMZI a mela by pomoci sdílet výukový software. Metoda: Pracovní skupina IMIA, která byla navržena v roce 2006, pracovala na aktualizaci první verze Doporucení. Tyto aktualizace byly široce diskutovány a vylepšeny cleny národních spolecností IMIA, cleny akademických institucí IMIA a cleny pracovní skupiny IMIA zamerené na vzdelávání ve zdravotnické a medicínské informatice. Výsledky a závery: Doporucení IMIA se soustredují na vzdelávací potreby odborníku ve zdravotnictví, aby získali znalosti a dovednosti ve zpracovávání informací a v informacních a komunikacních technologiích. Vzdelávací potreby jsou popsány v trídimenzionálním rámci.

Objective: The International Medical Informatics Association (IMIA) agreed on revising the existing international recommendations in health informatics /medical informatics education. These should help to establish courses, course tracks or even complete programs in this field, to further develop existing educational activities in the various nations and to support international initiatives concerning education in biomedical and health informatics (BMHI), particularly international activities in educating BMHI specialists and the sharing of courseware. Method: An IMIA task force, nominated in 2006, worked on updating the recommendations’ first version. These updates have been broadly discussed and refined by members of IMIA’s National Member Societies, IMIA’s Academic Institutional Members and by members of IMIA’s Working Group on Health and Medical Informatics Education. Results and Conclusions: The IMIA recommendations center on educational needs for health care professionals to acquire knowledge and skills in information processing and information and communication technology. The educational needs are described as a threedimensional framework. The dimensions are: 1) professionals in health care (e.g. physicians, nurses, BMHI professionals), 2) type of specialization in BMHI (IT users, BMHI specialists), and 3) stage of career progression (bachelor, master, doctorate). Learning outcomes are defined in terms of knowledge and practical skills for health care professionals in their role a) as IT user and b) as BMHI specialist. Recommendations are given for courses /course tracks in BMHI as part of educational programs in medicine, nursing, health care management, dentistry, pharmacy, public health, health record administration, and informatics /computer science as well as for dedicated programs in BMHI (with bachelor, master or doctor degree). To support education in BMHI, IMIA offers to award a certificate for high-quality BMHI education. It supports information exchange on programs and courses in BMHI through its Working Group on Health and Medical Informatics Education.

Doporučení Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) týkající se vzdělávání v biomedicínské a zdravotnické informatice – První revize

Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on education in biomedical and health informatics – first revision [elektronický zdroj] /

Citace poskytuje Crossref.org

Obsahuje tabulky

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12014173
003      
CZ-PrNML
005      
20220315080713.0
007      
cr|cn|
008      
120502s2011 xr d fs 000 0eng||
009      
eAR
024    7_
$a 10.24105/ejbi.2011.07.2.2 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $a cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Mantas, John $u Health Informatics Lab, University of Athens, Greece
245    10
$a Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on education in biomedical and health informatics – first revision $h [elektronický zdroj] / $c J. Mantas; E. Ammenwerth; G. Demiris; A. Hasman; R. Haux; W. Hersh; E. Hovenga; K. C. Lun; H. Marin; F. Martin-Sanchez; G. Wright
246    31
$a Doporučení Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) týkající se vzdělávání v biomedicínské a zdravotnické informatice – První revize
500    __
$a Obsahuje tabulky
504    __
$a Literatura $b 90
520    3_
$a Cíl: Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) se dohodla na revizi stávajících mezinárodních doporucení týkajících se vzdelávání ve zdravotnické informatice/ medicínské informatice. Tato doporucení by mela pomoci ustavit kurzy, zkušební okruhy nebo dokonce kompletní programy v této oblasti, dále rozvinout existující vzdelávací aktivity v ruzných státech a podporit mezinárodní aktivity týkající se vzdelávání v biomedicínské a zdravotnické informatice (BMZI), zejména mezinárodní aktivity ve vzdelávání odborníku v BMZI a mela by pomoci sdílet výukový software. Metoda: Pracovní skupina IMIA, která byla navržena v roce 2006, pracovala na aktualizaci první verze Doporucení. Tyto aktualizace byly široce diskutovány a vylepšeny cleny národních spolecností IMIA, cleny akademických institucí IMIA a cleny pracovní skupiny IMIA zamerené na vzdelávání ve zdravotnické a medicínské informatice. Výsledky a závery: Doporucení IMIA se soustredují na vzdelávací potreby odborníku ve zdravotnictví, aby získali znalosti a dovednosti ve zpracovávání informací a v informacních a komunikacních technologiích. Vzdelávací potreby jsou popsány v trídimenzionálním rámci.
520    9_
$a Objective: The International Medical Informatics Association (IMIA) agreed on revising the existing international recommendations in health informatics /medical informatics education. These should help to establish courses, course tracks or even complete programs in this field, to further develop existing educational activities in the various nations and to support international initiatives concerning education in biomedical and health informatics (BMHI), particularly international activities in educating BMHI specialists and the sharing of courseware. Method: An IMIA task force, nominated in 2006, worked on updating the recommendations’ first version. These updates have been broadly discussed and refined by members of IMIA’s National Member Societies, IMIA’s Academic Institutional Members and by members of IMIA’s Working Group on Health and Medical Informatics Education. Results and Conclusions: The IMIA recommendations center on educational needs for health care professionals to acquire knowledge and skills in information processing and information and communication technology. The educational needs are described as a threedimensional framework. The dimensions are: 1) professionals in health care (e.g. physicians, nurses, BMHI professionals), 2) type of specialization in BMHI (IT users, BMHI specialists), and 3) stage of career progression (bachelor, master, doctorate). Learning outcomes are defined in terms of knowledge and practical skills for health care professionals in their role a) as IT user and b) as BMHI specialist. Recommendations are given for courses /course tracks in BMHI as part of educational programs in medicine, nursing, health care management, dentistry, pharmacy, public health, health record administration, and informatics /computer science as well as for dedicated programs in BMHI (with bachelor, master or doctor degree). To support education in BMHI, IMIA offers to award a certificate for high-quality BMHI education. It supports information exchange on programs and courses in BMHI through its Working Group on Health and Medical Informatics Education.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a směrnice jako téma $7 D017408
650    _2
$a lékařská informatika $x metody $x normy $7 D008490
650    _2
$a výpočetní biologie $x metody $x normy $x výchova $7 D019295
650    _2
$a kontinuální vzdělávání lékařů $x metody $x normy $7 D004502
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $x normy $7 D004493
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
653    00
$a medicínská informatika
653    00
$a doporučení
700    1_
$a Ammenwerth, Elske, $d 1970- $4 edt $7 xx0270686
700    1_
$a Demiris, G.
700    1_
$a Hasman, A.
700    1_
$a Haux, R.
700    1_
$a Hersh, W.
700    1_
$a Hovenga, E.
700    1_
$a Lun, K. C.
700    1_
$a Marin, H.
700    1_
$a Martin-Sanchez, F.
700    1_
$a Wright, G.
773    0_
$t European journal for biomedical informatics $x 1801-5603 $g Roč. 7, č. 2 (2011), s. 1-16 $w MED00173462
856    41
$u http://www.ejbi.org/images/2011-2/Mantas_en.pdf $y plný text volně přístupný
856    41
$u http://www.ejbi.org/images/2011-2/Mantas_cs.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 2 $z 0
990    __
$a 20120501125841 $b ABA008
991    __
$a 20220315080710 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 907776 $s 771216
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2011 $b 7 $c 2 $d 1-16 $i 1801-5603 $m European Journal for Biomedical Informatics $n Eur. J. Biomed. Inform. (Praha) $x MED00173462
LZP    __
$a 2012-19/vtjb

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

    Možnosti archivace