-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on education in biomedical and health informatics – first revision [Doporučení Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) týkající se vzdělávání v biomedicínské a zdravotnické informatice – První revize]
J. Mantas; E. Ammenwerth; G. Demiris; A. Hasman; R. Haux; W. Hersh; E. Hovenga; K. C. Lun; H. Marin; F. Martin-Sanchez; G. Wright
Jazyk angličtina, čeština Země Česko Médium elektronický zdroj
- Klíčová slova
- medicínská informatika, doporučení,
- MeSH
- financování organizované MeSH
- kontinuální vzdělávání lékařů metody normy MeSH
- lékařská informatika metody normy MeSH
- lidé MeSH
- směrnice jako téma MeSH
- výchova a vzdělávání metody normy MeSH
- výpočetní biologie metody normy výchova MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Cíl: Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) se dohodla na revizi stávajících mezinárodních doporucení týkajících se vzdelávání ve zdravotnické informatice/ medicínské informatice. Tato doporucení by mela pomoci ustavit kurzy, zkušební okruhy nebo dokonce kompletní programy v této oblasti, dále rozvinout existující vzdelávací aktivity v ruzných státech a podporit mezinárodní aktivity týkající se vzdelávání v biomedicínské a zdravotnické informatice (BMZI), zejména mezinárodní aktivity ve vzdelávání odborníku v BMZI a mela by pomoci sdílet výukový software. Metoda: Pracovní skupina IMIA, která byla navržena v roce 2006, pracovala na aktualizaci první verze Doporucení. Tyto aktualizace byly široce diskutovány a vylepšeny cleny národních spolecností IMIA, cleny akademických institucí IMIA a cleny pracovní skupiny IMIA zamerené na vzdelávání ve zdravotnické a medicínské informatice. Výsledky a závery: Doporucení IMIA se soustredují na vzdelávací potreby odborníku ve zdravotnictví, aby získali znalosti a dovednosti ve zpracovávání informací a v informacních a komunikacních technologiích. Vzdelávací potreby jsou popsány v trídimenzionálním rámci.
Objective: The International Medical Informatics Association (IMIA) agreed on revising the existing international recommendations in health informatics /medical informatics education. These should help to establish courses, course tracks or even complete programs in this field, to further develop existing educational activities in the various nations and to support international initiatives concerning education in biomedical and health informatics (BMHI), particularly international activities in educating BMHI specialists and the sharing of courseware. Method: An IMIA task force, nominated in 2006, worked on updating the recommendations’ first version. These updates have been broadly discussed and refined by members of IMIA’s National Member Societies, IMIA’s Academic Institutional Members and by members of IMIA’s Working Group on Health and Medical Informatics Education. Results and Conclusions: The IMIA recommendations center on educational needs for health care professionals to acquire knowledge and skills in information processing and information and communication technology. The educational needs are described as a threedimensional framework. The dimensions are: 1) professionals in health care (e.g. physicians, nurses, BMHI professionals), 2) type of specialization in BMHI (IT users, BMHI specialists), and 3) stage of career progression (bachelor, master, doctorate). Learning outcomes are defined in terms of knowledge and practical skills for health care professionals in their role a) as IT user and b) as BMHI specialist. Recommendations are given for courses /course tracks in BMHI as part of educational programs in medicine, nursing, health care management, dentistry, pharmacy, public health, health record administration, and informatics /computer science as well as for dedicated programs in BMHI (with bachelor, master or doctor degree). To support education in BMHI, IMIA offers to award a certificate for high-quality BMHI education. It supports information exchange on programs and courses in BMHI through its Working Group on Health and Medical Informatics Education.
Doporučení Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) týkající se vzdělávání v biomedicínské a zdravotnické informatice – První revize
Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on education in biomedical and health informatics – first revision [elektronický zdroj] /
Citace poskytuje Crossref.org
Obsahuje tabulky
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12014173
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220315080713.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 120502s2011 xr d fs 000 0eng||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.24105/ejbi.2011.07.2.2 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Mantas, John $u Health Informatics Lab, University of Athens, Greece
- 245 10
- $a Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on education in biomedical and health informatics – first revision $h [elektronický zdroj] / $c J. Mantas; E. Ammenwerth; G. Demiris; A. Hasman; R. Haux; W. Hersh; E. Hovenga; K. C. Lun; H. Marin; F. Martin-Sanchez; G. Wright
- 246 31
- $a Doporučení Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) týkající se vzdělávání v biomedicínské a zdravotnické informatice – První revize
- 500 __
- $a Obsahuje tabulky
- 504 __
- $a Literatura $b 90
- 520 3_
- $a Cíl: Mezinárodní asociace medicínské informatiky (IMIA) se dohodla na revizi stávajících mezinárodních doporucení týkajících se vzdelávání ve zdravotnické informatice/ medicínské informatice. Tato doporucení by mela pomoci ustavit kurzy, zkušební okruhy nebo dokonce kompletní programy v této oblasti, dále rozvinout existující vzdelávací aktivity v ruzných státech a podporit mezinárodní aktivity týkající se vzdelávání v biomedicínské a zdravotnické informatice (BMZI), zejména mezinárodní aktivity ve vzdelávání odborníku v BMZI a mela by pomoci sdílet výukový software. Metoda: Pracovní skupina IMIA, která byla navržena v roce 2006, pracovala na aktualizaci první verze Doporucení. Tyto aktualizace byly široce diskutovány a vylepšeny cleny národních spolecností IMIA, cleny akademických institucí IMIA a cleny pracovní skupiny IMIA zamerené na vzdelávání ve zdravotnické a medicínské informatice. Výsledky a závery: Doporucení IMIA se soustredují na vzdelávací potreby odborníku ve zdravotnictví, aby získali znalosti a dovednosti ve zpracovávání informací a v informacních a komunikacních technologiích. Vzdelávací potreby jsou popsány v trídimenzionálním rámci.
- 520 9_
- $a Objective: The International Medical Informatics Association (IMIA) agreed on revising the existing international recommendations in health informatics /medical informatics education. These should help to establish courses, course tracks or even complete programs in this field, to further develop existing educational activities in the various nations and to support international initiatives concerning education in biomedical and health informatics (BMHI), particularly international activities in educating BMHI specialists and the sharing of courseware. Method: An IMIA task force, nominated in 2006, worked on updating the recommendations’ first version. These updates have been broadly discussed and refined by members of IMIA’s National Member Societies, IMIA’s Academic Institutional Members and by members of IMIA’s Working Group on Health and Medical Informatics Education. Results and Conclusions: The IMIA recommendations center on educational needs for health care professionals to acquire knowledge and skills in information processing and information and communication technology. The educational needs are described as a threedimensional framework. The dimensions are: 1) professionals in health care (e.g. physicians, nurses, BMHI professionals), 2) type of specialization in BMHI (IT users, BMHI specialists), and 3) stage of career progression (bachelor, master, doctorate). Learning outcomes are defined in terms of knowledge and practical skills for health care professionals in their role a) as IT user and b) as BMHI specialist. Recommendations are given for courses /course tracks in BMHI as part of educational programs in medicine, nursing, health care management, dentistry, pharmacy, public health, health record administration, and informatics /computer science as well as for dedicated programs in BMHI (with bachelor, master or doctor degree). To support education in BMHI, IMIA offers to award a certificate for high-quality BMHI education. It supports information exchange on programs and courses in BMHI through its Working Group on Health and Medical Informatics Education.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a směrnice jako téma $7 D017408
- 650 _2
- $a lékařská informatika $x metody $x normy $7 D008490
- 650 _2
- $a výpočetní biologie $x metody $x normy $x výchova $7 D019295
- 650 _2
- $a kontinuální vzdělávání lékařů $x metody $x normy $7 D004502
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x metody $x normy $7 D004493
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 653 00
- $a medicínská informatika
- 653 00
- $a doporučení
- 700 1_
- $a Ammenwerth, Elske, $d 1970- $4 edt $7 xx0270686
- 700 1_
- $a Demiris, G.
- 700 1_
- $a Hasman, A.
- 700 1_
- $a Haux, R.
- 700 1_
- $a Hersh, W.
- 700 1_
- $a Hovenga, E.
- 700 1_
- $a Lun, K. C.
- 700 1_
- $a Marin, H.
- 700 1_
- $a Martin-Sanchez, F.
- 700 1_
- $a Wright, G.
- 773 0_
- $t European journal for biomedical informatics $x 1801-5603 $g Roč. 7, č. 2 (2011), s. 1-16 $w MED00173462
- 856 41
- $u http://www.ejbi.org/images/2011-2/Mantas_en.pdf $y plný text volně přístupný
- 856 41
- $u http://www.ejbi.org/images/2011-2/Mantas_cs.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 2 $z 0
- 990 __
- $a 20120501125841 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220315080710 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 907776 $s 771216
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2011 $b 7 $c 2 $d 1-16 $i 1801-5603 $m European Journal for Biomedical Informatics $n Eur. J. Biomed. Inform. (Praha) $x MED00173462
- LZP __
- $a 2012-19/vtjb