-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
School-based prevention of risk behaviour: proposed structure, scope, and content of the basic preventive programme [Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy]
Miovský M., Skácelová L., Čablová L., veselá M., Zapletalová J.
Jazyk angličtina, čeština Země Česko
Typ dokumentu metaanalýza, hodnotící studie
- Klíčová slova
- prevence,
- MeSH
- chování mladistvých MeSH
- dítě MeSH
- financování organizované MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- kurikulum normy MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- návykové chování prevence a kontrola MeSH
- nebezpečné chování MeSH
- odhad potřeb MeSH
- primární prevence metody organizace a řízení MeSH
- programy Healthy People metody MeSH
- rozvoj osobnosti MeSH
- školy MeSH
- sociální chování MeSH
- výchova a vzdělávání metody normy organizace a řízení MeSH
- vyučování metody organizace a řízení MeSH
- životní styl MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- hodnotící studie MeSH
- metaanalýza MeSH
VÝCHODISKA: Minimální preventivní program (MPP) je obecným/modelovým rámcem pro školní preventivní proiram. Cílem MSMT CR bylo vydefinovat jeho prostřednictvím základní představu o tom, co by měl komplexní a dlouhodobý program splňovat a být přitom součástí školního vzdělávacího programu vycházejícího z příslušněho rámcového vzdělávacího programu, popř. být přílohou dosud platných osnov a učebních plánů. Bohužel, doposud nedošlo k přesnější specifikaci parametrů programu a není diskutován žádný konkrétní model, který by splňoval cíle a požadavky MŠMT a obecné normy kvalitní a efektivní školské prevence. CÍL: Navrhnout modelovou strukturu a rozsah MPP jako variantu komplexního dlouhodobého programu pro základní školy (ZŠ, 6-15 let) laměřeného na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, včetně komponent specificky zaměřených na jednotlivé formy rizikového chování. SOUBOR: Dokumentace realizovaných programů v ČR, školské zákonné a Dodzákonné normy a metodické publikace vztahující se k prevenci rizikového chování. METODY: Autoři provedli obsahovou analýzu všech školských dokumentů vztahujících se k MPP, legislativních norem a dokumentace realizovaných programů a prostřednictvím literární rešerše kombinované s analýzou zmíněných dokumentů navrhli a sestavili strukturu, obsah a rozsah programu pro základní školu. VÝSLEDKY: Navrzená struktura a rozsah MPP jsou založeny na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce se láky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Obecně by měl MPP mít min. 3 části: soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích, programy pro rozvoj dovedností pro život (tzv. life-skills) skládající se z programů zaměřených na rozvoj sociálních dovedností (social-skills), dovedností sebeovlivnění (self-management) a konečně programy specificky zacílené na jednothvé formy rizikového chování. Celkově tak předpokládáme rozsah MPP přibližně v součtu 86 hodin napříč celou základní školou od první do deváté třídy (tedy přibližně od 6 do 15 let). MPP je zpracován na období jednoho školního roku a zodpovídá za něj školní metodik prevence. Závěry: Předložený návrh komplexního preventivního programu tak má mít orientační funkci a být vodítkem, jakým způsobem lze konkrétně sestavit na míru potřebám a možnos:em školy odpovídající MPP.
BACKGROUND: The Basic Preventive Programme 1 (BPP) refers to a general/model framework for a school-based prevention programme. This concept was introduced by the Czech Ministry of Education in order to provide a basic idea of what such a comprehensive and long-term programme should fulfil while remaining a component of an educational programme stemming from the relevant framework educational programme or being an attachment to the existing curricula and syllabi. Unfortunately, no accurate specifications of the parameters of such a programme have been provided and no specific model that meets the objectives and requirements of the Ministry of Education and the general standards of good and effective school-based prevention has been discussed. AIM: To draw up a model structure and scope of the BPP as an option for a comprehensive long-term programme for basic schools (attended by children aged 6–15) intended to promote healthy lifestyles among students and their personality and social development, and the development of their social and communicative skills, including components addressing specific forms of risk behaviour. SAMPLE: Documentation pertaining to programmes carried out in the Czech Republic, school laws and by-laws, and published guidelines on the prevention of risk behaviour. METHODS: Using content analysis of all the school documentation with relevance to the BPP, legal norms, and the documentation pertaining to the programmes that have been implemented, in combination with a literature search, the authors designed and developed a structure, content, and scope for a programme intended for basic schools. RESULTS: The structure and scope of the BPP as proposed are based on encouraging students’ own activities, using diverse forms of prevention work with students, involving all the school’s teaching staff, and working with students’ statutory representatives. In general, the BPP is to comprise at least three components: a set of rules to enhance children’s safety at school and at school events, programmes intended to promote the development of life skills, broken down into programmes focused on the development of social skills and self-management, and, finally, programmes specifically aimed at addressing the individual forms of risk behaviour. The BPP is expected to comprise a total of 86 lessons during the years of basic school attendance from the first to the ninth grades (i.e. approximately from the age of 6 to 15). The BPP is developed annually for each academic year by the school prevention worker. CONCLUSIONS: This draft of a comprehensive preventive programme should be viewed as indicative guidance as to how to develop a BPP that takes account of the school’s specific needs and resources.
Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy
Obsahuje 5 tabulek
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12031550
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191015085333.0
- 007
- ta
- 008
- 121005s2012 xr f 000 0eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 245 10
- $a School-based prevention of risk behaviour: proposed structure, scope, and content of the basic preventive programme / $c Miovský M., Skácelová L., Čablová L., veselá M., Zapletalová J.
- 246 31
- $a Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy
- 500 __
- $a Obsahuje 5 tabulek
- 504 __
- $a Literatura $b 49
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Minimální preventivní program (MPP) je obecným/modelovým rámcem pro školní preventivní proiram. Cílem MSMT CR bylo vydefinovat jeho prostřednictvím základní představu o tom, co by měl komplexní a dlouhodobý program splňovat a být přitom součástí školního vzdělávacího programu vycházejícího z příslušněho rámcového vzdělávacího programu, popř. být přílohou dosud platných osnov a učebních plánů. Bohužel, doposud nedošlo k přesnější specifikaci parametrů programu a není diskutován žádný konkrétní model, který by splňoval cíle a požadavky MŠMT a obecné normy kvalitní a efektivní školské prevence. CÍL: Navrhnout modelovou strukturu a rozsah MPP jako variantu komplexního dlouhodobého programu pro základní školy (ZŠ, 6-15 let) laměřeného na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, včetně komponent specificky zaměřených na jednotlivé formy rizikového chování. SOUBOR: Dokumentace realizovaných programů v ČR, školské zákonné a Dodzákonné normy a metodické publikace vztahující se k prevenci rizikového chování. METODY: Autoři provedli obsahovou analýzu všech školských dokumentů vztahujících se k MPP, legislativních norem a dokumentace realizovaných programů a prostřednictvím literární rešerše kombinované s analýzou zmíněných dokumentů navrhli a sestavili strukturu, obsah a rozsah programu pro základní školu. VÝSLEDKY: Navrzená struktura a rozsah MPP jsou založeny na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce se láky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Obecně by měl MPP mít min. 3 části: soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích, programy pro rozvoj dovedností pro život (tzv. life-skills) skládající se z programů zaměřených na rozvoj sociálních dovedností (social-skills), dovedností sebeovlivnění (self-management) a konečně programy specificky zacílené na jednothvé formy rizikového chování. Celkově tak předpokládáme rozsah MPP přibližně v součtu 86 hodin napříč celou základní školou od první do deváté třídy (tedy přibližně od 6 do 15 let). MPP je zpracován na období jednoho školního roku a zodpovídá za něj školní metodik prevence. Závěry: Předložený návrh komplexního preventivního programu tak má mít orientační funkci a být vodítkem, jakým způsobem lze konkrétně sestavit na míru potřebám a možnos:em školy odpovídající MPP.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: The Basic Preventive Programme 1 (BPP) refers to a general/model framework for a school-based prevention programme. This concept was introduced by the Czech Ministry of Education in order to provide a basic idea of what such a comprehensive and long-term programme should fulfil while remaining a component of an educational programme stemming from the relevant framework educational programme or being an attachment to the existing curricula and syllabi. Unfortunately, no accurate specifications of the parameters of such a programme have been provided and no specific model that meets the objectives and requirements of the Ministry of Education and the general standards of good and effective school-based prevention has been discussed. AIM: To draw up a model structure and scope of the BPP as an option for a comprehensive long-term programme for basic schools (attended by children aged 6–15) intended to promote healthy lifestyles among students and their personality and social development, and the development of their social and communicative skills, including components addressing specific forms of risk behaviour. SAMPLE: Documentation pertaining to programmes carried out in the Czech Republic, school laws and by-laws, and published guidelines on the prevention of risk behaviour. METHODS: Using content analysis of all the school documentation with relevance to the BPP, legal norms, and the documentation pertaining to the programmes that have been implemented, in combination with a literature search, the authors designed and developed a structure, content, and scope for a programme intended for basic schools. RESULTS: The structure and scope of the BPP as proposed are based on encouraging students’ own activities, using diverse forms of prevention work with students, involving all the school’s teaching staff, and working with students’ statutory representatives. In general, the BPP is to comprise at least three components: a set of rules to enhance children’s safety at school and at school events, programmes intended to promote the development of life skills, broken down into programmes focused on the development of social skills and self-management, and, finally, programmes specifically aimed at addressing the individual forms of risk behaviour. The BPP is expected to comprise a total of 86 lessons during the years of basic school attendance from the first to the ninth grades (i.e. approximately from the age of 6 to 15). The BPP is developed annually for each academic year by the school prevention worker. CONCLUSIONS: This draft of a comprehensive preventive programme should be viewed as indicative guidance as to how to develop a BPP that takes account of the school’s specific needs and resources.
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a chování mladistvých $7 D000294
- 650 _2
- $a životní styl $7 D008019
- 650 _2
- $a rozvoj osobnosti $7 D010553
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a sociální chování $7 D012919
- 650 _2
- $a odhad potřeb $7 D020380
- 650 _2
- $a kurikulum $x normy $7 D003479
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x metody $x normy $x organizace a řízení $7 D004493
- 650 _2
- $a vyučování $x metody $x organizace a řízení $7 D013663
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a návykové chování $x prevence a kontrola $7 D016739
- 650 _2
- $a nebezpečné chování $7 D003617
- 650 _2
- $a programy Healthy People $x metody $7 D040361
- 650 _2
- $a primární prevence $x metody $x organizace a řízení $7 D011322
- 653 00
- $a prevence
- 655 _2
- $a metaanalýza $7 D017418
- 655 _2
- $a hodnotící studie $7 D023362
- 700 1_
- $a Skácelová, Lenka. $7 mub2012688282 $u City of Brno Pedagogical and Psychological Counselling Centre
- 700 1_
- $a Čablová, Lenka, $d 1986-2016 $7 xx0146121 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 700 1_
- $a Veselá, Marie $7 xx0124357 $u Společně k bezpečí, a civic association, Kladno
- 700 1_
- $a Zapletalová, Jana. $7 jx20080130041 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 12, č. 3 (2012), s. 212-231 $w MED00012365
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2012_3_Miovsky_Navrh-obsahu-prev-programu.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20121004111144 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191015085758 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 953946 $s 788999
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 12 $c 3 $d 212-231 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $a 2012-40/vthv