• Je něco špatně v tomto záznamu ?

School-based prevention of risk behaviour: proposed structure, scope, and content of the basic preventive programme [Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy]

Miovský M., Skácelová L., Čablová L., veselá M., Zapletalová J.

. 2012 ; 12 (3) : 212-231.

Jazyk angličtina, čeština Země Česko

Typ dokumentu metaanalýza, hodnotící studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc12031550

VÝCHODISKA: Minimální preventivní program (MPP) je obecným/modelovým rámcem pro školní preventivní proiram. Cílem MSMT CR bylo vydefinovat jeho prostřednictvím základní představu o tom, co by měl komplexní a dlouhodobý program splňovat a být přitom součástí školního vzdělávacího programu vycházejícího z příslušněho rámcového vzdělávacího programu, popř. být přílohou dosud platných osnov a učebních plánů. Bohužel, doposud nedošlo k přesnější specifikaci parametrů programu a není diskutován žádný konkrétní model, který by splňoval cíle a požadavky MŠMT a obecné normy kvalitní a efektivní školské prevence. CÍL: Navrhnout modelovou strukturu a rozsah MPP jako variantu komplexního dlouhodobého programu pro základní školy (ZŠ, 6-15 let) laměřeného na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, včetně komponent specificky zaměřených na jednotlivé formy rizikového chování. SOUBOR: Dokumentace realizovaných programů v ČR, školské zákonné a Dodzákonné normy a metodické publikace vztahující se k prevenci rizikového chování. METODY: Autoři provedli obsahovou analýzu všech školských dokumentů vztahujících se k MPP, legislativních norem a dokumentace realizovaných programů a prostřednictvím literární rešerše kombinované s analýzou zmíněných dokumentů navrhli a sestavili strukturu, obsah a rozsah programu pro základní školu. VÝSLEDKY: Navrzená struktura a rozsah MPP jsou založeny na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce se láky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Obecně by měl MPP mít min. 3 části: soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích, programy pro rozvoj dovedností pro život (tzv. life-skills) skládající se z programů zaměřených na rozvoj sociálních dovedností (social-skills), dovedností sebeovlivnění (self-management) a konečně programy specificky zacílené na jednothvé formy rizikového chování. Celkově tak předpokládáme rozsah MPP přibližně v součtu 86 hodin napříč celou základní školou od první do deváté třídy (tedy přibližně od 6 do 15 let). MPP je zpracován na období jednoho školního roku a zodpovídá za něj školní metodik prevence. Závěry: Předložený návrh komplexního preventivního programu tak má mít orientační funkci a být vodítkem, jakým způsobem lze konkrétně sestavit na míru potřebám a možnos:em školy odpovídající MPP.

BACKGROUND: The Basic Preventive Programme 1 (BPP) refers to a general/model framework for a school-based prevention programme. This concept was introduced by the Czech Ministry of Education in order to provide a basic idea of what such a comprehensive and long-term programme should fulfil while remaining a component of an educational programme stemming from the relevant framework educational programme or being an attachment to the existing curricula and syllabi. Unfortunately, no accurate specifications of the parameters of such a programme have been provided and no specific model that meets the objectives and requirements of the Ministry of Education and the general standards of good and effective school-based prevention has been discussed. AIM: To draw up a model structure and scope of the BPP as an option for a comprehensive long-term programme for basic schools (attended by children aged 6–15) intended to promote healthy lifestyles among students and their personality and social development, and the development of their social and communicative skills, including components addressing specific forms of risk behaviour. SAMPLE: Documentation pertaining to programmes carried out in the Czech Republic, school laws and by-laws, and published guidelines on the prevention of risk behaviour. METHODS: Using content analysis of all the school documentation with relevance to the BPP, legal norms, and the documentation pertaining to the programmes that have been implemented, in combination with a literature search, the authors designed and developed a structure, content, and scope for a programme intended for basic schools. RESULTS: The structure and scope of the BPP as proposed are based on encouraging students’ own activities, using diverse forms of prevention work with students, involving all the school’s teaching staff, and working with students’ statutory representatives. In general, the BPP is to comprise at least three components: a set of rules to enhance children’s safety at school and at school events, programmes intended to promote the development of life skills, broken down into programmes focused on the development of social skills and self-management, and, finally, programmes specifically aimed at addressing the individual forms of risk behaviour. The BPP is expected to comprise a total of 86 lessons during the years of basic school attendance from the first to the ninth grades (i.e. approximately from the age of 6 to 15). The BPP is developed annually for each academic year by the school prevention worker. CONCLUSIONS: This draft of a comprehensive preventive programme should be viewed as indicative guidance as to how to develop a BPP that takes account of the school’s specific needs and resources.

Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy

Obsahuje 5 tabulek

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12031550
003      
CZ-PrNML
005      
20191015085333.0
007      
ta
008      
121005s2012 xr f 000 0eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $a cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
245    10
$a School-based prevention of risk behaviour: proposed structure, scope, and content of the basic preventive programme / $c Miovský M., Skácelová L., Čablová L., veselá M., Zapletalová J.
246    31
$a Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy
500    __
$a Obsahuje 5 tabulek
504    __
$a Literatura $b 49
520    3_
$a VÝCHODISKA: Minimální preventivní program (MPP) je obecným/modelovým rámcem pro školní preventivní proiram. Cílem MSMT CR bylo vydefinovat jeho prostřednictvím základní představu o tom, co by měl komplexní a dlouhodobý program splňovat a být přitom součástí školního vzdělávacího programu vycházejícího z příslušněho rámcového vzdělávacího programu, popř. být přílohou dosud platných osnov a učebních plánů. Bohužel, doposud nedošlo k přesnější specifikaci parametrů programu a není diskutován žádný konkrétní model, který by splňoval cíle a požadavky MŠMT a obecné normy kvalitní a efektivní školské prevence. CÍL: Navrhnout modelovou strukturu a rozsah MPP jako variantu komplexního dlouhodobého programu pro základní školy (ZŠ, 6-15 let) laměřeného na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, včetně komponent specificky zaměřených na jednotlivé formy rizikového chování. SOUBOR: Dokumentace realizovaných programů v ČR, školské zákonné a Dodzákonné normy a metodické publikace vztahující se k prevenci rizikového chování. METODY: Autoři provedli obsahovou analýzu všech školských dokumentů vztahujících se k MPP, legislativních norem a dokumentace realizovaných programů a prostřednictvím literární rešerše kombinované s analýzou zmíněných dokumentů navrhli a sestavili strukturu, obsah a rozsah programu pro základní školu. VÝSLEDKY: Navrzená struktura a rozsah MPP jsou založeny na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce se láky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Obecně by měl MPP mít min. 3 části: soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích, programy pro rozvoj dovedností pro život (tzv. life-skills) skládající se z programů zaměřených na rozvoj sociálních dovedností (social-skills), dovedností sebeovlivnění (self-management) a konečně programy specificky zacílené na jednothvé formy rizikového chování. Celkově tak předpokládáme rozsah MPP přibližně v součtu 86 hodin napříč celou základní školou od první do deváté třídy (tedy přibližně od 6 do 15 let). MPP je zpracován na období jednoho školního roku a zodpovídá za něj školní metodik prevence. Závěry: Předložený návrh komplexního preventivního programu tak má mít orientační funkci a být vodítkem, jakým způsobem lze konkrétně sestavit na míru potřebám a možnos:em školy odpovídající MPP.
520    9_
$a BACKGROUND: The Basic Preventive Programme 1 (BPP) refers to a general/model framework for a school-based prevention programme. This concept was introduced by the Czech Ministry of Education in order to provide a basic idea of what such a comprehensive and long-term programme should fulfil while remaining a component of an educational programme stemming from the relevant framework educational programme or being an attachment to the existing curricula and syllabi. Unfortunately, no accurate specifications of the parameters of such a programme have been provided and no specific model that meets the objectives and requirements of the Ministry of Education and the general standards of good and effective school-based prevention has been discussed. AIM: To draw up a model structure and scope of the BPP as an option for a comprehensive long-term programme for basic schools (attended by children aged 6–15) intended to promote healthy lifestyles among students and their personality and social development, and the development of their social and communicative skills, including components addressing specific forms of risk behaviour. SAMPLE: Documentation pertaining to programmes carried out in the Czech Republic, school laws and by-laws, and published guidelines on the prevention of risk behaviour. METHODS: Using content analysis of all the school documentation with relevance to the BPP, legal norms, and the documentation pertaining to the programmes that have been implemented, in combination with a literature search, the authors designed and developed a structure, content, and scope for a programme intended for basic schools. RESULTS: The structure and scope of the BPP as proposed are based on encouraging students’ own activities, using diverse forms of prevention work with students, involving all the school’s teaching staff, and working with students’ statutory representatives. In general, the BPP is to comprise at least three components: a set of rules to enhance children’s safety at school and at school events, programmes intended to promote the development of life skills, broken down into programmes focused on the development of social skills and self-management, and, finally, programmes specifically aimed at addressing the individual forms of risk behaviour. The BPP is expected to comprise a total of 86 lessons during the years of basic school attendance from the first to the ninth grades (i.e. approximately from the age of 6 to 15). The BPP is developed annually for each academic year by the school prevention worker. CONCLUSIONS: This draft of a comprehensive preventive programme should be viewed as indicative guidance as to how to develop a BPP that takes account of the school’s specific needs and resources.
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a chování mladistvých $7 D000294
650    _2
$a životní styl $7 D008019
650    _2
$a rozvoj osobnosti $7 D010553
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a sociální chování $7 D012919
650    _2
$a odhad potřeb $7 D020380
650    _2
$a kurikulum $x normy $7 D003479
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $x normy $x organizace a řízení $7 D004493
650    _2
$a vyučování $x metody $x organizace a řízení $7 D013663
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a návykové chování $x prevence a kontrola $7 D016739
650    _2
$a nebezpečné chování $7 D003617
650    _2
$a programy Healthy People $x metody $7 D040361
650    _2
$a primární prevence $x metody $x organizace a řízení $7 D011322
653    00
$a prevence
655    _2
$a metaanalýza $7 D017418
655    _2
$a hodnotící studie $7 D023362
700    1_
$a Skácelová, Lenka. $7 mub2012688282 $u City of Brno Pedagogical and Psychological Counselling Centre
700    1_
$a Čablová, Lenka, $d 1986-2016 $7 xx0146121 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
700    1_
$a Veselá, Marie $7 xx0124357 $u Společně k bezpečí, a civic association, Kladno
700    1_
$a Zapletalová, Jana. $7 jx20080130041 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
773    0_
$t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 12, č. 3 (2012), s. 212-231 $w MED00012365
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2012_3_Miovsky_Navrh-obsahu-prev-programu.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 3 $z 0
990    __
$a 20121004111144 $b ABA008
991    __
$a 20191015085758 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 953946 $s 788999
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2012 $b 12 $c 3 $d 212-231 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $a 2012-40/vthv

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...