Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Rozptýlená praxe – jeden z faktorů ovlivňujících proces motorického učení
[Random practice – one of the factors of the motor learning process]

Petr Valach

. 2012 ; 35 (1) : 75-89.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13000246

VÝCHODISKA: Důležitým konceptem při osvojování motorických dovedností je tzv. rozptýlená praxe. Efekt kontextuální interference se zdůvodňuje tím, že paměť musí pracovat více intenzivně, a proto poskytuje vyšší efekt uchování motorických dovedností v paměti než praxe bloková. Pouze aktivní zapamatování pohybové dovednosti jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích. CÍLE: Cílem studie bylo porovnat úroveň osvojení a retence vybraných pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití dvou odlišných vyučovacích metod – blokové a rozptýlené praxe. METODIKA: Výzkumný soubor byl rozdělen do skupin dle předem stanovených kritérií. Každá skupina vlastního výzkumu absolvovala nácvik shodných akrobatických cvičení jednou ze dvou rozdílných metod. Aplikace zvolených metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně (celkem 80 pokusů). Po šesti měsících od zakončení nácviku proběhlo retenční testování. Před zahájením vlastního výzkumu byla provedena pilotní studie. VÝSLEDKY: Pro finální analýzu byla použita data 21 studentů (pilotní průzkum) a 60 studentů (dvě experimentální skupiny). Oproti očekávání nebyly odhaleny signifikantní rozdíly v úrovni osvojení vybraných pohybových dovedností po uplynutí doby vlastního nácviku u probandů pilotních skupin, ani mezi skupinami vlastního výzkumu. Při porovnávání výsledků retenčního testování vykázali cvičenci skupiny, u které byla uplatňována metoda rozptýlené praxe, jednoznačně rozdílnou úroveň osvojení motorických dovedností než probandi skupiny absolvující blokovou praxi. ZÁVĚRY: Úroveň retence gymnastických pohybových dovedností při použití metody rozptýlené praxe byla statisticky významně vyšší.

BACKROUND: An important concept of acquiring motor skills is the random practice (contextual interference – CI). The explanation of the effect of contextual interference is that the memory has to work more intensively, and therefore it provides higher effect of motor skills retention than the block practice. Only active remembering of a motor skill assigns the practical value for appropriate using in the future. OBJECTIVE: The aim of this research was to determine the difference in how the motor skills in sport gymnastics are acquired and retained using the two different teaching methods – blocked and random practice. METHODS: The blocked and random practice on the three selected gymnastics tasks were applied in the two groups students of physical education (blocked practice – the group BP, random practice – the group RP) during two months, in one session a week (totally 80 trials). At the end of the experiment and 6 months after (retention tests) the groups were tested on the selected gymnastics skills. RESULTS: No significant differences in a level of the gymnastics skills were found between BP group and RP group at the end of the experiment. However, the retention tests showed significantly higher level of the gymnastics skills in the RP group in comparison with the BP group. CONCLUSION: The results confirmed that a retention of the gymnastics skills using the teaching method of the random practice was significantly higher than with use of the blocked practice.

Random practice – one of the factors of the motor learning process

Citace poskytuje Crossref.org

Obsahuje 10 tabulek

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13000246
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062210.0
007      
ta
008      
130103s2012 xr f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2012.005 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Valach, Petr $7 xx0095253 $u Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita, Plzeň
245    10
$a Rozptýlená praxe – jeden z faktorů ovlivňujících proces motorického učení / $c Petr Valach
246    31
$a Random practice – one of the factors of the motor learning process
500    __
$a Obsahuje 10 tabulek
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Důležitým konceptem při osvojování motorických dovedností je tzv. rozptýlená praxe. Efekt kontextuální interference se zdůvodňuje tím, že paměť musí pracovat více intenzivně, a proto poskytuje vyšší efekt uchování motorických dovedností v paměti než praxe bloková. Pouze aktivní zapamatování pohybové dovednosti jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích. CÍLE: Cílem studie bylo porovnat úroveň osvojení a retence vybraných pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití dvou odlišných vyučovacích metod – blokové a rozptýlené praxe. METODIKA: Výzkumný soubor byl rozdělen do skupin dle předem stanovených kritérií. Každá skupina vlastního výzkumu absolvovala nácvik shodných akrobatických cvičení jednou ze dvou rozdílných metod. Aplikace zvolených metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně (celkem 80 pokusů). Po šesti měsících od zakončení nácviku proběhlo retenční testování. Před zahájením vlastního výzkumu byla provedena pilotní studie. VÝSLEDKY: Pro finální analýzu byla použita data 21 studentů (pilotní průzkum) a 60 studentů (dvě experimentální skupiny). Oproti očekávání nebyly odhaleny signifikantní rozdíly v úrovni osvojení vybraných pohybových dovedností po uplynutí doby vlastního nácviku u probandů pilotních skupin, ani mezi skupinami vlastního výzkumu. Při porovnávání výsledků retenčního testování vykázali cvičenci skupiny, u které byla uplatňována metoda rozptýlené praxe, jednoznačně rozdílnou úroveň osvojení motorických dovedností než probandi skupiny absolvující blokovou praxi. ZÁVĚRY: Úroveň retence gymnastických pohybových dovedností při použití metody rozptýlené praxe byla statisticky významně vyšší.
520    9_
$a BACKROUND: An important concept of acquiring motor skills is the random practice (contextual interference – CI). The explanation of the effect of contextual interference is that the memory has to work more intensively, and therefore it provides higher effect of motor skills retention than the block practice. Only active remembering of a motor skill assigns the practical value for appropriate using in the future. OBJECTIVE: The aim of this research was to determine the difference in how the motor skills in sport gymnastics are acquired and retained using the two different teaching methods – blocked and random practice. METHODS: The blocked and random practice on the three selected gymnastics tasks were applied in the two groups students of physical education (blocked practice – the group BP, random practice – the group RP) during two months, in one session a week (totally 80 trials). At the end of the experiment and 6 months after (retention tests) the groups were tested on the selected gymnastics skills. RESULTS: No significant differences in a level of the gymnastics skills were found between BP group and RP group at the end of the experiment. However, the retention tests showed significantly higher level of the gymnastics skills in the RP group in comparison with the BP group. CONCLUSION: The results confirmed that a retention of the gymnastics skills using the teaching method of the random practice was significantly higher than with use of the blocked practice.
650    12
$a motorické dovednosti $7 D009048
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a studenti $7 D013334
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
650    12
$a vyučování $x metody $7 D013663
650    _2
$a cvičení $7 D015444
650    _2
$a výzkum $7 D012106
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a retence (psychologie) $7 D012153
650    _2
$a učení $x fyziologie $7 D007858
653    00
$a bloková praxe
653    00
$a rozptýlená praxe
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 35, č. 1 (2012), s. 75-89 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2012/01/05.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 3 $z 0
990    __
$a 20130103114429 $b ABA008
991    __
$a 20190615062351 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 962955 $s 798400
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2012 $b 35 $c 1 $d 75-89 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK183 $d 20130121 $a NLK 2012-22/mk

Najít záznam

Citační ukazatele

Pouze přihlášení uživatelé

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...