-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Rozptýlená praxe – jeden z faktorů ovlivňujících proces motorického učení
[Random practice – one of the factors of the motor learning process]
Petr Valach
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008 do 2017
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- Klíčová slova
- bloková praxe, rozptýlená praxe,
- MeSH
- cvičení MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- motorické dovednosti * MeSH
- retence (psychologie) MeSH
- statistika jako téma MeSH
- studenti MeSH
- učení fyziologie MeSH
- vyučování * metody MeSH
- výzkum MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
VÝCHODISKA: Důležitým konceptem při osvojování motorických dovedností je tzv. rozptýlená praxe. Efekt kontextuální interference se zdůvodňuje tím, že paměť musí pracovat více intenzivně, a proto poskytuje vyšší efekt uchování motorických dovedností v paměti než praxe bloková. Pouze aktivní zapamatování pohybové dovednosti jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích. CÍLE: Cílem studie bylo porovnat úroveň osvojení a retence vybraných pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití dvou odlišných vyučovacích metod – blokové a rozptýlené praxe. METODIKA: Výzkumný soubor byl rozdělen do skupin dle předem stanovených kritérií. Každá skupina vlastního výzkumu absolvovala nácvik shodných akrobatických cvičení jednou ze dvou rozdílných metod. Aplikace zvolených metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně (celkem 80 pokusů). Po šesti měsících od zakončení nácviku proběhlo retenční testování. Před zahájením vlastního výzkumu byla provedena pilotní studie. VÝSLEDKY: Pro finální analýzu byla použita data 21 studentů (pilotní průzkum) a 60 studentů (dvě experimentální skupiny). Oproti očekávání nebyly odhaleny signifikantní rozdíly v úrovni osvojení vybraných pohybových dovedností po uplynutí doby vlastního nácviku u probandů pilotních skupin, ani mezi skupinami vlastního výzkumu. Při porovnávání výsledků retenčního testování vykázali cvičenci skupiny, u které byla uplatňována metoda rozptýlené praxe, jednoznačně rozdílnou úroveň osvojení motorických dovedností než probandi skupiny absolvující blokovou praxi. ZÁVĚRY: Úroveň retence gymnastických pohybových dovedností při použití metody rozptýlené praxe byla statisticky významně vyšší.
BACKROUND: An important concept of acquiring motor skills is the random practice (contextual interference – CI). The explanation of the effect of contextual interference is that the memory has to work more intensively, and therefore it provides higher effect of motor skills retention than the block practice. Only active remembering of a motor skill assigns the practical value for appropriate using in the future. OBJECTIVE: The aim of this research was to determine the difference in how the motor skills in sport gymnastics are acquired and retained using the two different teaching methods – blocked and random practice. METHODS: The blocked and random practice on the three selected gymnastics tasks were applied in the two groups students of physical education (blocked practice – the group BP, random practice – the group RP) during two months, in one session a week (totally 80 trials). At the end of the experiment and 6 months after (retention tests) the groups were tested on the selected gymnastics skills. RESULTS: No significant differences in a level of the gymnastics skills were found between BP group and RP group at the end of the experiment. However, the retention tests showed significantly higher level of the gymnastics skills in the RP group in comparison with the BP group. CONCLUSION: The results confirmed that a retention of the gymnastics skills using the teaching method of the random practice was significantly higher than with use of the blocked practice.
Random practice – one of the factors of the motor learning process
Citace poskytuje Crossref.org
Obsahuje 10 tabulek
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13000246
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615062210.0
- 007
- ta
- 008
- 130103s2012 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2012.005 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Valach, Petr $7 xx0095253 $u Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita, Plzeň
- 245 10
- $a Rozptýlená praxe – jeden z faktorů ovlivňujících proces motorického učení / $c Petr Valach
- 246 31
- $a Random practice – one of the factors of the motor learning process
- 500 __
- $a Obsahuje 10 tabulek
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Důležitým konceptem při osvojování motorických dovedností je tzv. rozptýlená praxe. Efekt kontextuální interference se zdůvodňuje tím, že paměť musí pracovat více intenzivně, a proto poskytuje vyšší efekt uchování motorických dovedností v paměti než praxe bloková. Pouze aktivní zapamatování pohybové dovednosti jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích. CÍLE: Cílem studie bylo porovnat úroveň osvojení a retence vybraných pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití dvou odlišných vyučovacích metod – blokové a rozptýlené praxe. METODIKA: Výzkumný soubor byl rozdělen do skupin dle předem stanovených kritérií. Každá skupina vlastního výzkumu absolvovala nácvik shodných akrobatických cvičení jednou ze dvou rozdílných metod. Aplikace zvolených metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně (celkem 80 pokusů). Po šesti měsících od zakončení nácviku proběhlo retenční testování. Před zahájením vlastního výzkumu byla provedena pilotní studie. VÝSLEDKY: Pro finální analýzu byla použita data 21 studentů (pilotní průzkum) a 60 studentů (dvě experimentální skupiny). Oproti očekávání nebyly odhaleny signifikantní rozdíly v úrovni osvojení vybraných pohybových dovedností po uplynutí doby vlastního nácviku u probandů pilotních skupin, ani mezi skupinami vlastního výzkumu. Při porovnávání výsledků retenčního testování vykázali cvičenci skupiny, u které byla uplatňována metoda rozptýlené praxe, jednoznačně rozdílnou úroveň osvojení motorických dovedností než probandi skupiny absolvující blokovou praxi. ZÁVĚRY: Úroveň retence gymnastických pohybových dovedností při použití metody rozptýlené praxe byla statisticky významně vyšší.
- 520 9_
- $a BACKROUND: An important concept of acquiring motor skills is the random practice (contextual interference – CI). The explanation of the effect of contextual interference is that the memory has to work more intensively, and therefore it provides higher effect of motor skills retention than the block practice. Only active remembering of a motor skill assigns the practical value for appropriate using in the future. OBJECTIVE: The aim of this research was to determine the difference in how the motor skills in sport gymnastics are acquired and retained using the two different teaching methods – blocked and random practice. METHODS: The blocked and random practice on the three selected gymnastics tasks were applied in the two groups students of physical education (blocked practice – the group BP, random practice – the group RP) during two months, in one session a week (totally 80 trials). At the end of the experiment and 6 months after (retention tests) the groups were tested on the selected gymnastics skills. RESULTS: No significant differences in a level of the gymnastics skills were found between BP group and RP group at the end of the experiment. However, the retention tests showed significantly higher level of the gymnastics skills in the RP group in comparison with the BP group. CONCLUSION: The results confirmed that a retention of the gymnastics skills using the teaching method of the random practice was significantly higher than with use of the blocked practice.
- 650 12
- $a motorické dovednosti $7 D009048
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a studenti $7 D013334
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 12
- $a vyučování $x metody $7 D013663
- 650 _2
- $a cvičení $7 D015444
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a retence (psychologie) $7 D012153
- 650 _2
- $a učení $x fyziologie $7 D007858
- 653 00
- $a bloková praxe
- 653 00
- $a rozptýlená praxe
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 35, č. 1 (2012), s. 75-89 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2012/01/05.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130103114429 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615062351 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 962955 $s 798400
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 35 $c 1 $d 75-89 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK183 $d 20130121 $a NLK 2012-22/mk