-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vaškovo koktání v "Prodané nevěstě" (Foniatrický rozbor)
[Vašek's Stuttering in the Opera „The Bartered Bride“ by Karel Sabina and Bedřich Smetana (A Phoniatric Analysis)]
Vrtička K.
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- hudba * MeSH
- koktavost * MeSH
- lidé MeSH
- otorinolaryngologie MeSH
- významné osobnosti MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Vašek v „Prodané nevěstě“ je jediná hlavní postava ve světovém operním písemnictví, která koktá během své celé jevištní přítomnosti v sedmi obrazech. „Prodaná nevěsta“ je komická opera a Vaškova dětinská prostoduchost a jeho koktání mají diváky přimět k srdečnému zasmání. Pro Vaškovo postižení mají však Sabina i Smetana shovívavé pochopení. Karel Sabina dodal Bedřichu Smetanovi nevyzrálé libreto k jednoaktové „operetce“. Vaškův charakter v něm věrohodně vykreslil. Jeho koktání však vyznačil pouhým opakováním slabik. Smetana předlohu zhudebnil, dal dílu název „Prodaná nevěsta“ a postupně operu textově i dramaturgicky přepracoval do dnešní podoby. Podstatně upravil i Vaškovo koktání a podložil je doplňujícím hudebním výrazem. Podle souhlasného názoru hudebních vědců zní Vaškovo jevištní koktání ve Smetanově podání zcela přirozeně. Lékařské písemnictví se zabývá výhradně následky Smetanova syfilitického onemocnění. Vaškovo koktání zmiňují jen nejmenovaní „laryngologové“ a prohlašují, že ještě žádný kokta na světě nekoktal tak, jak koktá Smetanův Vašek, že takto koktat vůbec nelze. Soustavný foniatrický rozbor Vaškovy řečové poruchy dosud chybí. Přítomné pojednání třídí způsob a vyčísluje počet Vaškových zakoktání. Srovnává dále hudební příklady Vaškových jevištních poruch řečové plynulosti s odbornými popisy a objektivními záznamy tělesných (zevních) a psychických (vnitřních) příznaků koktavosti ve foniatrických učebnicích. Uzavírá, že Smetanovo umělecké zpracování Vaškova koktání zcela odpovídá skutečné koktavosti.
Vašek (Wenzel) in „The Bartered Bride“ („Prodaná nevěsta“) is the only main character in the world operatic literature who constantly stutters during his whole presence in seven scenes. „The Bartered Bride“ is a comic opera and Vašek's childish simple-mindedness and his speech disorder are intended to make the audience laugh heartily. However, Sabina and Smetana never make the poor village guy Vašek the laughing-stock and have an indulgent comprehension for his impediment. The Czech writer Karel Sabina (1813 - 1877) originally provided to the composer Bedřich Smetana (1824 - 1884) a superficial libretto for a comic operetta in one act. Sabina was highly successful in depicting the dual personality of the both ridiculous and pitiful stuttering village adolescent Vašek but expressed his disfluency simply by mechanical repeating of syllables. Smetana not only composed the wonderful music. He also gave the work its name „The Bartered Bride“, and gradually mastered the dramaturgy and the text into the definitive layout we have been enjoying till today. Quite specifically, he rephrased Vašek's interrupted speech into a stuttering musical expression. The musicologists agree about the quite natural sounding of Vašek's stuttered uttering. The medical literature has been so far focused on Smetana's health disorders due to his syphilitic disease. Only some nameless „laryngologists“ were quoted maintaining that it is quite impossible to stutter in Vašek's way. No systematic phoniatric analysis of his fluency disorder has been published. The present study is assessing and enumerating Vašek's tonic, clonic and tonoclonic speech blockades. It also delivers musical examples of his effective stuttered phrases and compares them to scientific descriptions and objective registrations of physical (external) and psychical (internal) symptoms of stuttering in phoniatric textbooks. It confirms the complete agreement of Smetana's artistic expression of speech disfluency with the real stuttering. Key words: stuttering, physical and psychical symptoms of stuttering, stuttering in the opera, Vašek in „The Bartered Bride“, „The Bartered Bride“ by K. Sabina and B. Smetana.
Vašek's Stuttering in the Opera „The Bartered Bride“ by Karel Sabina and Bedřich Smetana (A Phoniatric Analysis)
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13007449
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130301151546.0
- 007
- ta
- 008
- 130222s2012 xr fd f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vrtička, Karel, $d 1930- $7 _AN053651 $u Karlova univerzita v Praze Kantonální nemocnice v Lucernu Univerzita ve Fribourgu (Švýcarsko)
- 245 10
- $a Vaškovo koktání v "Prodané nevěstě" (Foniatrický rozbor) / $c Vrtička K.
- 246 31
- $a Vašek's Stuttering in the Opera „The Bartered Bride“ by Karel Sabina and Bedřich Smetana (A Phoniatric Analysis)
- 520 3_
- $a Vašek v „Prodané nevěstě“ je jediná hlavní postava ve světovém operním písemnictví, která koktá během své celé jevištní přítomnosti v sedmi obrazech. „Prodaná nevěsta“ je komická opera a Vaškova dětinská prostoduchost a jeho koktání mají diváky přimět k srdečnému zasmání. Pro Vaškovo postižení mají však Sabina i Smetana shovívavé pochopení. Karel Sabina dodal Bedřichu Smetanovi nevyzrálé libreto k jednoaktové „operetce“. Vaškův charakter v něm věrohodně vykreslil. Jeho koktání však vyznačil pouhým opakováním slabik. Smetana předlohu zhudebnil, dal dílu název „Prodaná nevěsta“ a postupně operu textově i dramaturgicky přepracoval do dnešní podoby. Podstatně upravil i Vaškovo koktání a podložil je doplňujícím hudebním výrazem. Podle souhlasného názoru hudebních vědců zní Vaškovo jevištní koktání ve Smetanově podání zcela přirozeně. Lékařské písemnictví se zabývá výhradně následky Smetanova syfilitického onemocnění. Vaškovo koktání zmiňují jen nejmenovaní „laryngologové“ a prohlašují, že ještě žádný kokta na světě nekoktal tak, jak koktá Smetanův Vašek, že takto koktat vůbec nelze. Soustavný foniatrický rozbor Vaškovy řečové poruchy dosud chybí. Přítomné pojednání třídí způsob a vyčísluje počet Vaškových zakoktání. Srovnává dále hudební příklady Vaškových jevištních poruch řečové plynulosti s odbornými popisy a objektivními záznamy tělesných (zevních) a psychických (vnitřních) příznaků koktavosti ve foniatrických učebnicích. Uzavírá, že Smetanovo umělecké zpracování Vaškova koktání zcela odpovídá skutečné koktavosti.
- 520 9_
- $a Vašek (Wenzel) in „The Bartered Bride“ („Prodaná nevěsta“) is the only main character in the world operatic literature who constantly stutters during his whole presence in seven scenes. „The Bartered Bride“ is a comic opera and Vašek's childish simple-mindedness and his speech disorder are intended to make the audience laugh heartily. However, Sabina and Smetana never make the poor village guy Vašek the laughing-stock and have an indulgent comprehension for his impediment. The Czech writer Karel Sabina (1813 - 1877) originally provided to the composer Bedřich Smetana (1824 - 1884) a superficial libretto for a comic operetta in one act. Sabina was highly successful in depicting the dual personality of the both ridiculous and pitiful stuttering village adolescent Vašek but expressed his disfluency simply by mechanical repeating of syllables. Smetana not only composed the wonderful music. He also gave the work its name „The Bartered Bride“, and gradually mastered the dramaturgy and the text into the definitive layout we have been enjoying till today. Quite specifically, he rephrased Vašek's interrupted speech into a stuttering musical expression. The musicologists agree about the quite natural sounding of Vašek's stuttered uttering. The medical literature has been so far focused on Smetana's health disorders due to his syphilitic disease. Only some nameless „laryngologists“ were quoted maintaining that it is quite impossible to stutter in Vašek's way. No systematic phoniatric analysis of his fluency disorder has been published. The present study is assessing and enumerating Vašek's tonic, clonic and tonoclonic speech blockades. It also delivers musical examples of his effective stuttered phrases and compares them to scientific descriptions and objective registrations of physical (external) and psychical (internal) symptoms of stuttering in phoniatric textbooks. It confirms the complete agreement of Smetana's artistic expression of speech disfluency with the real stuttering. Key words: stuttering, physical and psychical symptoms of stuttering, stuttering in the opera, Vašek in „The Bartered Bride“, „The Bartered Bride“ by K. Sabina and B. Smetana.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a otorinolaryngologie $7 D010036
- 650 _2
- $a významné osobnosti $7 D005197
- 650 12
- $a hudba $7 D009146
- 650 12
- $a koktavost $7 D013342
- 773 0_
- $w MED00011061 $t Otorinolaryngologie a foniatrie $x 1210-7867 $g Roč. 61, č. 4 (2012), s. 255-260
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2012-4/vaskovo-koktani-v-prodane-neveste-foniatricky-rozbor-39672 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $y 3 $a ABA008 $b A 980 $c 697 $z 0
- 990 __
- $a 20130222 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130301151748 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 970905 $s 805684
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2012 $b 61 $c 4 $d 255-260 $i 1210-7867 $m Otorinolaryngologie a foniatrie $x MED00011061 $y 93068
- LZP __
- $c NLK183 $d 20130301 $b NLK111 $a Meditorial-20130222