• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Zpráva o aktuálních problémech společných dětské a dorostové psychiatrii a institucionální výchově
[Report on current problems shared by child and adolescent psychiatry and the institutional education of children]

Marie Lukasová

. 2013 ; 109 (1) : 24-28.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13009886

Příspěvek přibližuje aktuální diskusi nad společnými problémy dětské a dorostové psychiatrie a institucionální výchovy, jež má přesah rovněž do dětského a dorostového lékařství. Pacientem je dítě umístěné do školského zařízení. Zařízení sice představuje profesionálního partnera pro lékaře, ovšem na úrovni dětského domova nedisponuje personálem proškoleným v pedopsychiatrické problematice. Jak vyplývá z aktuálního šetření veřejného ochránce práv, odborná péče není dětem ze školských zařízení dostatečně zajišťována, především co se týká včasnosti podchycení problémů. Nepříznivými důsledky jsou nepřizpůsobení režimu a podmínek v dětském domově potřebám dítěte, nahrazování ambulantní péče hospitalizací, přesouvání dětí do školských zařízení přísnějšího typu či do sféry sociálních služeb. Na příkladu diagnóz hyperkinetické poruchy chování a poruchy autistického spektra jsou identifikovány příležitosti pro ambulantního lékaře, jak cíleně dítě a personál zařízení podpořit, přičemž jsou vysvětleny i konkrétní nástroje působení na školské zařízení včetně jejich právní úpravy.

The paper describes current discusion on problems shared by child and adolescent psychiatry and institutional education of children that has also common topics with children's medicine. In role of patient a child placed in an educational institution appears. The facility represents a professional partner for the psychiatrist (physician) however in children's homes there are not staff trained in issues of child and adolescent psychiatry. The current findings of the public defender of rights indicate that appropriate treatment is not guaranteed to children from educational institutions, especially not the early detection of problems. It results in failure to adapt the regime and conditions in the children's home in accordance with child's needs; in hospitalisations as substitute for ambulant care; in the transfer of children to institutions of more severe regime or to social care homes. The instance of the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorders serves to identify the opportunities of doctor of outpatient how to support the child and the staff of educational institution. The paper provides also the explanation of specific tools of influence on the institution and the applicable law.

Report on current problems shared by child and adolescent psychiatry and the institutional education of children

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13009886
003      
CZ-PrNML
005      
20200708171036.0
007      
ta
008      
130314s2013 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Lukasová, Marie $7 mzk2014847681 $u Kancelář veřejného ochránce práv, Brno; Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
245    10
$a Zpráva o aktuálních problémech společných dětské a dorostové psychiatrii a institucionální výchově / $c Marie Lukasová
246    31
$a Report on current problems shared by child and adolescent psychiatry and the institutional education of children
520    3_
$a Příspěvek přibližuje aktuální diskusi nad společnými problémy dětské a dorostové psychiatrie a institucionální výchovy, jež má přesah rovněž do dětského a dorostového lékařství. Pacientem je dítě umístěné do školského zařízení. Zařízení sice představuje profesionálního partnera pro lékaře, ovšem na úrovni dětského domova nedisponuje personálem proškoleným v pedopsychiatrické problematice. Jak vyplývá z aktuálního šetření veřejného ochránce práv, odborná péče není dětem ze školských zařízení dostatečně zajišťována, především co se týká včasnosti podchycení problémů. Nepříznivými důsledky jsou nepřizpůsobení režimu a podmínek v dětském domově potřebám dítěte, nahrazování ambulantní péče hospitalizací, přesouvání dětí do školských zařízení přísnějšího typu či do sféry sociálních služeb. Na příkladu diagnóz hyperkinetické poruchy chování a poruchy autistického spektra jsou identifikovány příležitosti pro ambulantního lékaře, jak cíleně dítě a personál zařízení podpořit, přičemž jsou vysvětleny i konkrétní nástroje působení na školské zařízení včetně jejich právní úpravy.
520    9_
$a The paper describes current discusion on problems shared by child and adolescent psychiatry and institutional education of children that has also common topics with children's medicine. In role of patient a child placed in an educational institution appears. The facility represents a professional partner for the psychiatrist (physician) however in children's homes there are not staff trained in issues of child and adolescent psychiatry. The current findings of the public defender of rights indicate that appropriate treatment is not guaranteed to children from educational institutions, especially not the early detection of problems. It results in failure to adapt the regime and conditions in the children's home in accordance with child's needs; in hospitalisations as substitute for ambulant care; in the transfer of children to institutions of more severe regime or to social care homes. The instance of the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorders serves to identify the opportunities of doctor of outpatient how to support the child and the staff of educational institution. The paper provides also the explanation of specific tools of influence on the institution and the applicable law.
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    12
$a mladiství v ústavní péči $x psychologie $x výchova $7 D000299
650    12
$a dítě v ústavní péči $x psychologie $x výchova $7 D002674
650    _2
$a dětská psychiatrie $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D002665
650    _2
$a psychiatrie adolescentů $x metody $x organizace a řízení $7 D000296
650    _2
$a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x terapie $7 D001289
650    _2
$a autistická porucha $x diagnóza $x terapie $7 D001321
650    _2
$a neurovývojové poruchy $x prevence a kontrola $7 D065886
650    _2
$a poruchy chování u dětí $x prevence a kontrola $7 D002653
650    _2
$a ochrana práv dítěte $7 D002651
650    _2
$a chování dětí $7 D002652
650    _2
$a chování mladistvých $7 D000294
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dětský domov $7 D019372
650    _2
$a poruchy autistického spektra $7 D000067877
653    00
$a ústavní výchova
653    00
$a hyperkinetická porucha chování
773    0_
$t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 109, č. 1 (2013), s. 24-28 $w MED00010990
856    41
$u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2013_1_24_28.pdf $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 504 $c 617 $y 3 $z 0
990    __
$a 20130313171158 $b ABA008
991    __
$a 20200708171034 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 972757 $s 808147
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 109 $c 1 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $n Čes. slov. psychiatr. $x MED00010990 $d 24-28
LZP    __
$c NLK104 $d 20130422 $a NLK 2013-14/vtjč

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...