-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Zpráva o aktuálních problémech společných dětské a dorostové psychiatrii a institucionální výchově
[Report on current problems shared by child and adolescent psychiatry and the institutional education of children]
Marie Lukasová
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- ústavní výchova, hyperkinetická porucha chování,
- MeSH
- autistická porucha diagnóza terapie MeSH
- chování dětí MeSH
- chování mladistvých MeSH
- dětská psychiatrie metody organizace a řízení trendy MeSH
- dětský domov MeSH
- dítě v ústavní péči * psychologie výchova MeSH
- dítě MeSH
- hyperkinetická porucha diagnóza terapie MeSH
- lidé MeSH
- mladiství v ústavní péči * psychologie výchova MeSH
- mladiství MeSH
- neurovývojové poruchy prevence a kontrola MeSH
- ochrana práv dítěte MeSH
- poruchy autistického spektra MeSH
- poruchy chování u dětí prevence a kontrola MeSH
- psychiatrie adolescentů metody organizace a řízení MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
Příspěvek přibližuje aktuální diskusi nad společnými problémy dětské a dorostové psychiatrie a institucionální výchovy, jež má přesah rovněž do dětského a dorostového lékařství. Pacientem je dítě umístěné do školského zařízení. Zařízení sice představuje profesionálního partnera pro lékaře, ovšem na úrovni dětského domova nedisponuje personálem proškoleným v pedopsychiatrické problematice. Jak vyplývá z aktuálního šetření veřejného ochránce práv, odborná péče není dětem ze školských zařízení dostatečně zajišťována, především co se týká včasnosti podchycení problémů. Nepříznivými důsledky jsou nepřizpůsobení režimu a podmínek v dětském domově potřebám dítěte, nahrazování ambulantní péče hospitalizací, přesouvání dětí do školských zařízení přísnějšího typu či do sféry sociálních služeb. Na příkladu diagnóz hyperkinetické poruchy chování a poruchy autistického spektra jsou identifikovány příležitosti pro ambulantního lékaře, jak cíleně dítě a personál zařízení podpořit, přičemž jsou vysvětleny i konkrétní nástroje působení na školské zařízení včetně jejich právní úpravy.
The paper describes current discusion on problems shared by child and adolescent psychiatry and institutional education of children that has also common topics with children's medicine. In role of patient a child placed in an educational institution appears. The facility represents a professional partner for the psychiatrist (physician) however in children's homes there are not staff trained in issues of child and adolescent psychiatry. The current findings of the public defender of rights indicate that appropriate treatment is not guaranteed to children from educational institutions, especially not the early detection of problems. It results in failure to adapt the regime and conditions in the children's home in accordance with child's needs; in hospitalisations as substitute for ambulant care; in the transfer of children to institutions of more severe regime or to social care homes. The instance of the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorders serves to identify the opportunities of doctor of outpatient how to support the child and the staff of educational institution. The paper provides also the explanation of specific tools of influence on the institution and the applicable law.
Report on current problems shared by child and adolescent psychiatry and the institutional education of children
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13009886
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200708171036.0
- 007
- ta
- 008
- 130314s2013 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Lukasová, Marie $7 mzk2014847681 $u Kancelář veřejného ochránce práv, Brno; Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
- 245 10
- $a Zpráva o aktuálních problémech společných dětské a dorostové psychiatrii a institucionální výchově / $c Marie Lukasová
- 246 31
- $a Report on current problems shared by child and adolescent psychiatry and the institutional education of children
- 520 3_
- $a Příspěvek přibližuje aktuální diskusi nad společnými problémy dětské a dorostové psychiatrie a institucionální výchovy, jež má přesah rovněž do dětského a dorostového lékařství. Pacientem je dítě umístěné do školského zařízení. Zařízení sice představuje profesionálního partnera pro lékaře, ovšem na úrovni dětského domova nedisponuje personálem proškoleným v pedopsychiatrické problematice. Jak vyplývá z aktuálního šetření veřejného ochránce práv, odborná péče není dětem ze školských zařízení dostatečně zajišťována, především co se týká včasnosti podchycení problémů. Nepříznivými důsledky jsou nepřizpůsobení režimu a podmínek v dětském domově potřebám dítěte, nahrazování ambulantní péče hospitalizací, přesouvání dětí do školských zařízení přísnějšího typu či do sféry sociálních služeb. Na příkladu diagnóz hyperkinetické poruchy chování a poruchy autistického spektra jsou identifikovány příležitosti pro ambulantního lékaře, jak cíleně dítě a personál zařízení podpořit, přičemž jsou vysvětleny i konkrétní nástroje působení na školské zařízení včetně jejich právní úpravy.
- 520 9_
- $a The paper describes current discusion on problems shared by child and adolescent psychiatry and institutional education of children that has also common topics with children's medicine. In role of patient a child placed in an educational institution appears. The facility represents a professional partner for the psychiatrist (physician) however in children's homes there are not staff trained in issues of child and adolescent psychiatry. The current findings of the public defender of rights indicate that appropriate treatment is not guaranteed to children from educational institutions, especially not the early detection of problems. It results in failure to adapt the regime and conditions in the children's home in accordance with child's needs; in hospitalisations as substitute for ambulant care; in the transfer of children to institutions of more severe regime or to social care homes. The instance of the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorders serves to identify the opportunities of doctor of outpatient how to support the child and the staff of educational institution. The paper provides also the explanation of specific tools of influence on the institution and the applicable law.
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 12
- $a mladiství v ústavní péči $x psychologie $x výchova $7 D000299
- 650 12
- $a dítě v ústavní péči $x psychologie $x výchova $7 D002674
- 650 _2
- $a dětská psychiatrie $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D002665
- 650 _2
- $a psychiatrie adolescentů $x metody $x organizace a řízení $7 D000296
- 650 _2
- $a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x terapie $7 D001289
- 650 _2
- $a autistická porucha $x diagnóza $x terapie $7 D001321
- 650 _2
- $a neurovývojové poruchy $x prevence a kontrola $7 D065886
- 650 _2
- $a poruchy chování u dětí $x prevence a kontrola $7 D002653
- 650 _2
- $a ochrana práv dítěte $7 D002651
- 650 _2
- $a chování dětí $7 D002652
- 650 _2
- $a chování mladistvých $7 D000294
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dětský domov $7 D019372
- 650 _2
- $a poruchy autistického spektra $7 D000067877
- 653 00
- $a ústavní výchova
- 653 00
- $a hyperkinetická porucha chování
- 773 0_
- $t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 109, č. 1 (2013), s. 24-28 $w MED00010990
- 856 41
- $u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2013_1_24_28.pdf $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 504 $c 617 $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130313171158 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200708171034 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 972757 $s 808147
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 109 $c 1 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $n Čes. slov. psychiatr. $x MED00010990 $d 24-28
- LZP __
- $c NLK104 $d 20130422 $a NLK 2013-14/vtjč