Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Spokojenost jihočeských pedagogů s výukou Úmluvy o právech dítěte
[Satisfaction of South-Bohemian teachers with education concerning the Convention on the Rights of the Child]

Jana Stejskalová

. 2012 ; 8 (2) : 177-181.

Language Czech Country Czech Republic

Ve výuce dětských práv u dětí by měli sehrát významnou roli nejen rodiče, ale i pedagogové. Úkolem dospělých je dítě nejen chránit, ale především mu pomoci na cestě k jeho autonomii, vést ho k pochopení svých práv. Cílem článku je nastínit odpovědi respondentů-pedagogů týkající se jejich spokojenosti s obsahem výuky zaměřujícím se na implementaci Úmluvy o právech dítěte, na participaci dětí ve školách. Výsledky jsou získané z průzkumu na dvou jihočeských základních školách a srovnávají se s výsledky španělských a italských autorů. S názorem, že by děti měly mít svobodu říci cokoli, co chtějí, respondenti-učitelé spíše souhlasí. Naopak spíše nesouhlasí s tvrzením, že názory dětí jsou příliš dětské, než aby se mohly brát v úvahu. Z odpovědí vyplývá, že učitelé mají relativně široké možnosti volně upravit hodinu podle potřeb dítěte. Nejčastější reakcí rodičů na problémy dítěte ve škole je podle učitelů snaha o nápravu ve spolupráci se školou, druhou nejčastější reakcí je, že rodiče hledají vinu v druhých, zejména v učitelích a ve škole.

In teaching rights of children, not only parents but also teachers should play an important role. The task of adults is not only to protect children but also to help them in the way to their autonomy and conduct them to understanding their rights. The target of the article is to outline responses of respondents-teachers concerning their satisfaction with contents of teaching programmes focused on the implementation of the Convention on Rights of the Child and on the participation of children in schools. The results were obtained from a research performed at two South-Bohemian primary schools and compared with results of Spanish and Italian authors. The respondents-teachers rather agree with the opinion that the children should be free to tell anything they want. In contrast, they rather disagree with a statement that opinions of children are too infantile and thus, they should not be taken into account. The answers indicate that teachers have relatively wide possibilities of free adjustment of lessons depending on the child needs. In opinions of teachers, the most frequent reactions of parents to child problems in the school are attempts to introduce remedial actions in cooperation with the school, the second most frequent reaction being the fact that the parents search for errors in second subjects, particularly in teachers and school.

Satisfaction of South-Bohemian teachers with education concerning the Convention on the Rights of the Child

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13011715
003      
CZ-PrNML
005      
20130415150934.0
007      
ta
008      
130402s2012 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Stejskalová, Jana, $d 1976- $7 mzk2008458867 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce
245    10
$a Spokojenost jihočeských pedagogů s výukou Úmluvy o právech dítěte / $c Jana Stejskalová
246    31
$a Satisfaction of South-Bohemian teachers with education concerning the Convention on the Rights of the Child
520    3_
$a Ve výuce dětských práv u dětí by měli sehrát významnou roli nejen rodiče, ale i pedagogové. Úkolem dospělých je dítě nejen chránit, ale především mu pomoci na cestě k jeho autonomii, vést ho k pochopení svých práv. Cílem článku je nastínit odpovědi respondentů-pedagogů týkající se jejich spokojenosti s obsahem výuky zaměřujícím se na implementaci Úmluvy o právech dítěte, na participaci dětí ve školách. Výsledky jsou získané z průzkumu na dvou jihočeských základních školách a srovnávají se s výsledky španělských a italských autorů. S názorem, že by děti měly mít svobodu říci cokoli, co chtějí, respondenti-učitelé spíše souhlasí. Naopak spíše nesouhlasí s tvrzením, že názory dětí jsou příliš dětské, než aby se mohly brát v úvahu. Z odpovědí vyplývá, že učitelé mají relativně široké možnosti volně upravit hodinu podle potřeb dítěte. Nejčastější reakcí rodičů na problémy dítěte ve škole je podle učitelů snaha o nápravu ve spolupráci se školou, druhou nejčastější reakcí je, že rodiče hledají vinu v druhých, zejména v učitelích a ve škole.
520    9_
$a In teaching rights of children, not only parents but also teachers should play an important role. The task of adults is not only to protect children but also to help them in the way to their autonomy and conduct them to understanding their rights. The target of the article is to outline responses of respondents-teachers concerning their satisfaction with contents of teaching programmes focused on the implementation of the Convention on Rights of the Child and on the participation of children in schools. The results were obtained from a research performed at two South-Bohemian primary schools and compared with results of Spanish and Italian authors. The respondents-teachers rather agree with the opinion that the children should be free to tell anything they want. In contrast, they rather disagree with a statement that opinions of children are too infantile and thus, they should not be taken into account. The answers indicate that teachers have relatively wide possibilities of free adjustment of lessons depending on the child needs. In opinions of teachers, the most frequent reactions of parents to child problems in the school are attempts to introduce remedial actions in cooperation with the school, the second most frequent reaction being the fact that the parents search for errors in second subjects, particularly in teachers and school.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    12
$a lidská práva $7 D006806
650    12
$a vyučování $x pracovní síly $7 D013663
650    _2
$a výchova dítěte $7 D002668
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a postoj $7 D001290
773    0_
$t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 8, č. 2 (2012), s. 177-181 $w MED00152401
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20130118104900408322.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 3 $z 0
990    __
$a 20130329084845 $b ABA008
991    __
$a 20130415151208 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 974687 $s 809990
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2012 $b 8 $c 2 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401 $d 177-181
LZP    __
$c NLK183 $d 20130415 $a NLK 2013-17/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...