-
Something wrong with this record ?
Spokojenost jihočeských pedagogů s výukou Úmluvy o právech dítěte
[Satisfaction of South-Bohemian teachers with education concerning the Convention on the Rights of the Child]
Jana Stejskalová
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Human Rights * MeSH
- Attitude MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Child Rearing MeSH
- Teaching * manpower MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Ve výuce dětských práv u dětí by měli sehrát významnou roli nejen rodiče, ale i pedagogové. Úkolem dospělých je dítě nejen chránit, ale především mu pomoci na cestě k jeho autonomii, vést ho k pochopení svých práv. Cílem článku je nastínit odpovědi respondentů-pedagogů týkající se jejich spokojenosti s obsahem výuky zaměřujícím se na implementaci Úmluvy o právech dítěte, na participaci dětí ve školách. Výsledky jsou získané z průzkumu na dvou jihočeských základních školách a srovnávají se s výsledky španělských a italských autorů. S názorem, že by děti měly mít svobodu říci cokoli, co chtějí, respondenti-učitelé spíše souhlasí. Naopak spíše nesouhlasí s tvrzením, že názory dětí jsou příliš dětské, než aby se mohly brát v úvahu. Z odpovědí vyplývá, že učitelé mají relativně široké možnosti volně upravit hodinu podle potřeb dítěte. Nejčastější reakcí rodičů na problémy dítěte ve škole je podle učitelů snaha o nápravu ve spolupráci se školou, druhou nejčastější reakcí je, že rodiče hledají vinu v druhých, zejména v učitelích a ve škole.
In teaching rights of children, not only parents but also teachers should play an important role. The task of adults is not only to protect children but also to help them in the way to their autonomy and conduct them to understanding their rights. The target of the article is to outline responses of respondents-teachers concerning their satisfaction with contents of teaching programmes focused on the implementation of the Convention on Rights of the Child and on the participation of children in schools. The results were obtained from a research performed at two South-Bohemian primary schools and compared with results of Spanish and Italian authors. The respondents-teachers rather agree with the opinion that the children should be free to tell anything they want. In contrast, they rather disagree with a statement that opinions of children are too infantile and thus, they should not be taken into account. The answers indicate that teachers have relatively wide possibilities of free adjustment of lessons depending on the child needs. In opinions of teachers, the most frequent reactions of parents to child problems in the school are attempts to introduce remedial actions in cooperation with the school, the second most frequent reaction being the fact that the parents search for errors in second subjects, particularly in teachers and school.
Satisfaction of South-Bohemian teachers with education concerning the Convention on the Rights of the Child
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13011715
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130415150934.0
- 007
- ta
- 008
- 130402s2012 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Stejskalová, Jana, $d 1976- $7 mzk2008458867 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce
- 245 10
- $a Spokojenost jihočeských pedagogů s výukou Úmluvy o právech dítěte / $c Jana Stejskalová
- 246 31
- $a Satisfaction of South-Bohemian teachers with education concerning the Convention on the Rights of the Child
- 520 3_
- $a Ve výuce dětských práv u dětí by měli sehrát významnou roli nejen rodiče, ale i pedagogové. Úkolem dospělých je dítě nejen chránit, ale především mu pomoci na cestě k jeho autonomii, vést ho k pochopení svých práv. Cílem článku je nastínit odpovědi respondentů-pedagogů týkající se jejich spokojenosti s obsahem výuky zaměřujícím se na implementaci Úmluvy o právech dítěte, na participaci dětí ve školách. Výsledky jsou získané z průzkumu na dvou jihočeských základních školách a srovnávají se s výsledky španělských a italských autorů. S názorem, že by děti měly mít svobodu říci cokoli, co chtějí, respondenti-učitelé spíše souhlasí. Naopak spíše nesouhlasí s tvrzením, že názory dětí jsou příliš dětské, než aby se mohly brát v úvahu. Z odpovědí vyplývá, že učitelé mají relativně široké možnosti volně upravit hodinu podle potřeb dítěte. Nejčastější reakcí rodičů na problémy dítěte ve škole je podle učitelů snaha o nápravu ve spolupráci se školou, druhou nejčastější reakcí je, že rodiče hledají vinu v druhých, zejména v učitelích a ve škole.
- 520 9_
- $a In teaching rights of children, not only parents but also teachers should play an important role. The task of adults is not only to protect children but also to help them in the way to their autonomy and conduct them to understanding their rights. The target of the article is to outline responses of respondents-teachers concerning their satisfaction with contents of teaching programmes focused on the implementation of the Convention on Rights of the Child and on the participation of children in schools. The results were obtained from a research performed at two South-Bohemian primary schools and compared with results of Spanish and Italian authors. The respondents-teachers rather agree with the opinion that the children should be free to tell anything they want. In contrast, they rather disagree with a statement that opinions of children are too infantile and thus, they should not be taken into account. The answers indicate that teachers have relatively wide possibilities of free adjustment of lessons depending on the child needs. In opinions of teachers, the most frequent reactions of parents to child problems in the school are attempts to introduce remedial actions in cooperation with the school, the second most frequent reaction being the fact that the parents search for errors in second subjects, particularly in teachers and school.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 12
- $a lidská práva $7 D006806
- 650 12
- $a vyučování $x pracovní síly $7 D013663
- 650 _2
- $a výchova dítěte $7 D002668
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a postoj $7 D001290
- 773 0_
- $t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 8, č. 2 (2012), s. 177-181 $w MED00152401
- 856 41
- $u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20130118104900408322.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130329084845 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130415151208 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 974687 $s 809990
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 8 $c 2 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401 $d 177-181
- LZP __
- $c NLK183 $d 20130415 $a NLK 2013-17/vt