-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Aplikace metody DELPHI při identifikaci východisek pro komplexní rozvoj lidského kapitálu
[Application methods for identification of DELPHI bases comprehensive development of human capital]
Lenka Bartková
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- Evropská unie * MeSH
- lidé MeSH
- podpora zdraví MeSH
- práce MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- zaměstnanost * pracovní síly MeSH
- životní styl MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
VÝCHODISKA: Příspěvek je zaměřen na problematiku práce s lidským kapitálem v prostředí fi rem s důrazem na rozvoj lidského kapitálu, nejen formou vzdělávání, ale i prostřednictvím investic v podobě podpory zdravého životního stylu, rozvoje klíčových kompetencí, sociálního kapitálu, atd. Lidský kapitál se zmiňuje především v souvislosti se vzděláním. Pohled na nositele vzdělání, člověka, je druhořadý a není dostatečně brán v potaz. Neustále se hovoří o zvyšování podnikové výkonnosti a stejně tak o produktivitě práce zaměstnanců a to pouze v souvislosti s jejich vzděláváním. Nechceme tím snižovat důležitost rozšiřování vědomostí, ale dle našeho názoru je na tuto cestu kladen přílišný důraz na úkor ostatních komponent člověka, jakožto nositele vzdělání a člověka, jako samotné podstaty lidského kapitálu. Považujeme za neméně nutné v rámci rozvoje lidského kapitálu uvažovat komplexnějším paradigmatem a u člověka brát v úvahu i další faktory vyjma vzdělávání např. zdraví, potřebu pohybu, estetiky atd. Vycházíme z předpokladu, že prostřednictvím vhodných metod a nástrojů zvolených pro práci s lidským potenciálem může každá společnost získat zásadní konkurenční výhodu. Na konferenci v Lisabonu v roce 2000 si Evropská Unie vytyčila nový strategický cíl pro toto desetiletí: „Stát se nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou světa založenou na znalostech, schopnou trvale udržitelného hospodářského růstu, s více a lepšími pracovními místy a vyšší sociální soudržností“. Na základě doporučení Rady Evropy ze dne 26. červ na 2003 o Obecných směrech pro hospodářské politiky členských států považovala EU tento cíl za jeden z nejstrategičtějších. Ve spojitosti s tímto strategickým cílem byla akcentována pozornost na zjištění, kde je potenciál pro zvýšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. Díky přijetí této strategie, 46 nejen v České republice, se pozornost fi rem ubrala směrem k lidskému kapitálu a jeho rozvoji, jako k prostředku, který může vést k naplnění strategického cíle. CÍLE: Cílem příspěvku je podat přehled o problematice práce s lidským kapitálem v prostředí českých fi rem s důrazem na komplexní rozvoj lidského kapitálu, nejen formou vzdělávání. METODIKA: Pro identifi kaci východisek pro komplexní rozvoj lidského kapitálu jsme zvolili delfskou metodu výzkumu. Expertní skupina byla zvolena z odborníků na ekonomiku a management, podporu pohybové aktivity a psychologii práce z řad akademických pracovníků a expertů na odborné poradenství pro nadnárodní společnosti. VÝSLEDKY: Konceptuální přístup k rozvoji lidského kapitálu je pro fi rmu nezbytný a přínosný. Je nutné rozvíjet jeho složky dle individuálních potřeb dané pracovní pozice a zaměstnance. Na bázi jednotlivého podniku je žádoucí individuální přístup a analýza konkrétních potřeb a preferencí podniku a jeho zaměstnanců. Působení formou benefi tů je nedostatečné, nesporně je třeba využívat i jiných forem motivace zaměstnanců. V rámci českých fi rem není prostor pro práci s lidským kapitálem dostatečně využit. ZÁVĚRY: Musí být rozvíjeny nejen vědomosti a dovednosti jednotlivců, ale i klíčové kompetence, fyzické a duševní zdraví, loajalita zaměstnanců k zaměstnavateli, pozitivní a zdravá atmosféra v podniku. Východiskem pro optimální přístup k rozvoji lidského kapitálu ve fi rmách je samotná kultura podniku. Jsme přesvědčeni, že pokud fi lozofi e podniku a hodnoty a postoje, které jsou ve společnosti obecně uznávány zaměstnanci a podporovány vedením, jsou v souladu s naznačenými faktory rozvoje lidského kapitálu, potom je podnik na dobré cestě získat konkurenční výhodu právě prostřednictvím lidského kapitálu.
BACKGROUND: This article focuses on the question of nurturing human capital in a company environment with emphasis on d eveloping human capital not only by education, but also by investing into a healthy lifestyle, development of key competencies, social capital etc. Human capital development is usually interpreted as education. The bearer of knowledge, the employee, is often of secondary focus and not being taken into account. In creasing the effi ciency of companies as well as the productivity of employees is often discussed only in context of their education. It is not our intention to derogate the importance of spreading knowledge, but in our opinion, this pa rticular fi eld is being emphasized to the prejudice of other components of a human being as the bearer of knowledge as well as of a human being as the basis of human capital. We believe it is important to consider more complex paradigms of human capital development as well as other factors beside s education, such as health, physical development, aesthetics etc. We assume that every company can gain a competitive advantage by using appropriate methods and tools to develop human potential. The European Union set a strategic goal for this decade at the conference in Lisbon in year 2000: “Becoming the most competitive and dynamic knowledge-based economy in the world, capable of sustainable economic growth with more and better jobs and greater social cohesion”. Based on the recommendation of the European Council from June 26 th 2003 on the Broad Economic Policy Guidelines for Member States the EU considered this objective as one of the most strategic. In con nection with this strategic goal, fi nding the potential for increasing the competiti veness of the European economy was accentuated. With the adoption of this strategy, companies, not only in the Czech Republic, focus on the human capi tal and its development as a means to fulfi lling strategic objectives. OBJECTIVES: The aim of this paper is to present an overview of the issue of work with human capital in an environment of Czech companies with an emphasis on comprehensive development of human capi tal, not only through education. METHODS: To identify the bases for the comprehensive develop ment of human capital, we chose the Delphi method of researc h. A group of experts was selected among economists and managers, experts in promoting physical activity, experts in work psychology among academic s taff and professional consultants for multinational companies. RESULTS: Conceptual approach to the development of human cap ital for the company is necessary and benefi cial. It is necessary to develop a component according to the individual needs of the job and the employee. On the basis of a single enterprise is desirable individual approach and analysis of the specifi c needs and preferences of the company and its employ ees. Eff ect of the form of benefi ts is insuffi cient, positively must use other forms of emp loyee motivation. The Czech company is not space to work with human capi tal suffi ciently exploited. CONCLUSIONS: It must be developed not only knowledge and skills of individuals, but also key skills, physical and ment al health staff loyalty to the employer, positive and healthy atmosphere in the company. The starting point for the optimal approach to the development of human capital in companies is the very culture of the company. We believe that if the companyʼs philosophy and values and attitudes in society generally recognized employees and supported by management, are consistent with the indicated facto rs for the development of human capital, then the company is on track to gain a competitive advantage is through human capital.
Application methods for identification of DELPHI bases comprehensive development of human capital
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13013438
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615062233.0
- 007
- ta
- 008
- 130410s2012 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2012.009 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Bartková, Lenka. $7 mzk2006356022 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Aplikace metody DELPHI při identifikaci východisek pro komplexní rozvoj lidského kapitálu / $c Lenka Bartková
- 246 31
- $a Application methods for identification of DELPHI bases comprehensive development of human capital
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Příspěvek je zaměřen na problematiku práce s lidským kapitálem v prostředí fi rem s důrazem na rozvoj lidského kapitálu, nejen formou vzdělávání, ale i prostřednictvím investic v podobě podpory zdravého životního stylu, rozvoje klíčových kompetencí, sociálního kapitálu, atd. Lidský kapitál se zmiňuje především v souvislosti se vzděláním. Pohled na nositele vzdělání, člověka, je druhořadý a není dostatečně brán v potaz. Neustále se hovoří o zvyšování podnikové výkonnosti a stejně tak o produktivitě práce zaměstnanců a to pouze v souvislosti s jejich vzděláváním. Nechceme tím snižovat důležitost rozšiřování vědomostí, ale dle našeho názoru je na tuto cestu kladen přílišný důraz na úkor ostatních komponent člověka, jakožto nositele vzdělání a člověka, jako samotné podstaty lidského kapitálu. Považujeme za neméně nutné v rámci rozvoje lidského kapitálu uvažovat komplexnějším paradigmatem a u člověka brát v úvahu i další faktory vyjma vzdělávání např. zdraví, potřebu pohybu, estetiky atd. Vycházíme z předpokladu, že prostřednictvím vhodných metod a nástrojů zvolených pro práci s lidským potenciálem může každá společnost získat zásadní konkurenční výhodu. Na konferenci v Lisabonu v roce 2000 si Evropská Unie vytyčila nový strategický cíl pro toto desetiletí: „Stát se nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou světa založenou na znalostech, schopnou trvale udržitelného hospodářského růstu, s více a lepšími pracovními místy a vyšší sociální soudržností“. Na základě doporučení Rady Evropy ze dne 26. červ na 2003 o Obecných směrech pro hospodářské politiky členských států považovala EU tento cíl za jeden z nejstrategičtějších. Ve spojitosti s tímto strategickým cílem byla akcentována pozornost na zjištění, kde je potenciál pro zvýšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. Díky přijetí této strategie, 46 nejen v České republice, se pozornost fi rem ubrala směrem k lidskému kapitálu a jeho rozvoji, jako k prostředku, který může vést k naplnění strategického cíle. CÍLE: Cílem příspěvku je podat přehled o problematice práce s lidským kapitálem v prostředí českých fi rem s důrazem na komplexní rozvoj lidského kapitálu, nejen formou vzdělávání. METODIKA: Pro identifi kaci východisek pro komplexní rozvoj lidského kapitálu jsme zvolili delfskou metodu výzkumu. Expertní skupina byla zvolena z odborníků na ekonomiku a management, podporu pohybové aktivity a psychologii práce z řad akademických pracovníků a expertů na odborné poradenství pro nadnárodní společnosti. VÝSLEDKY: Konceptuální přístup k rozvoji lidského kapitálu je pro fi rmu nezbytný a přínosný. Je nutné rozvíjet jeho složky dle individuálních potřeb dané pracovní pozice a zaměstnance. Na bázi jednotlivého podniku je žádoucí individuální přístup a analýza konkrétních potřeb a preferencí podniku a jeho zaměstnanců. Působení formou benefi tů je nedostatečné, nesporně je třeba využívat i jiných forem motivace zaměstnanců. V rámci českých fi rem není prostor pro práci s lidským kapitálem dostatečně využit. ZÁVĚRY: Musí být rozvíjeny nejen vědomosti a dovednosti jednotlivců, ale i klíčové kompetence, fyzické a duševní zdraví, loajalita zaměstnanců k zaměstnavateli, pozitivní a zdravá atmosféra v podniku. Východiskem pro optimální přístup k rozvoji lidského kapitálu ve fi rmách je samotná kultura podniku. Jsme přesvědčeni, že pokud fi lozofi e podniku a hodnoty a postoje, které jsou ve společnosti obecně uznávány zaměstnanci a podporovány vedením, jsou v souladu s naznačenými faktory rozvoje lidského kapitálu, potom je podnik na dobré cestě získat konkurenční výhodu právě prostřednictvím lidského kapitálu.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: This article focuses on the question of nurturing human capital in a company environment with emphasis on d eveloping human capital not only by education, but also by investing into a healthy lifestyle, development of key competencies, social capital etc. Human capital development is usually interpreted as education. The bearer of knowledge, the employee, is often of secondary focus and not being taken into account. In creasing the effi ciency of companies as well as the productivity of employees is often discussed only in context of their education. It is not our intention to derogate the importance of spreading knowledge, but in our opinion, this pa rticular fi eld is being emphasized to the prejudice of other components of a human being as the bearer of knowledge as well as of a human being as the basis of human capital. We believe it is important to consider more complex paradigms of human capital development as well as other factors beside s education, such as health, physical development, aesthetics etc. We assume that every company can gain a competitive advantage by using appropriate methods and tools to develop human potential. The European Union set a strategic goal for this decade at the conference in Lisbon in year 2000: “Becoming the most competitive and dynamic knowledge-based economy in the world, capable of sustainable economic growth with more and better jobs and greater social cohesion”. Based on the recommendation of the European Council from June 26 th 2003 on the Broad Economic Policy Guidelines for Member States the EU considered this objective as one of the most strategic. In con nection with this strategic goal, fi nding the potential for increasing the competiti veness of the European economy was accentuated. With the adoption of this strategy, companies, not only in the Czech Republic, focus on the human capi tal and its development as a means to fulfi lling strategic objectives. OBJECTIVES: The aim of this paper is to present an overview of the issue of work with human capital in an environment of Czech companies with an emphasis on comprehensive development of human capi tal, not only through education. METHODS: To identify the bases for the comprehensive develop ment of human capital, we chose the Delphi method of researc h. A group of experts was selected among economists and managers, experts in promoting physical activity, experts in work psychology among academic s taff and professional consultants for multinational companies. RESULTS: Conceptual approach to the development of human cap ital for the company is necessary and benefi cial. It is necessary to develop a component according to the individual needs of the job and the employee. On the basis of a single enterprise is desirable individual approach and analysis of the specifi c needs and preferences of the company and its employ ees. Eff ect of the form of benefi ts is insuffi cient, positively must use other forms of emp loyee motivation. The Czech company is not space to work with human capi tal suffi ciently exploited. CONCLUSIONS: It must be developed not only knowledge and skills of individuals, but also key skills, physical and ment al health staff loyalty to the employer, positive and healthy atmosphere in the company. The starting point for the optimal approach to the development of human capital in companies is the very culture of the company. We believe that if the companyʼs philosophy and values and attitudes in society generally recognized employees and supported by management, are consistent with the indicated facto rs for the development of human capital, then the company is on track to gain a competitive advantage is through human capital.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a životní styl $7 D008019
- 650 _2
- $a podpora zdraví $7 D006293
- 650 12
- $a Evropská unie $7 D005062
- 650 _2
- $a práce $7 D014937
- 650 12
- $a zaměstnanost $x pracovní síly $7 D004651
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 35, č. 2 (2012), s. 45-62 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2012/02/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130410100914 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615062414 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 976566 $s 811730
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 35 $c 2 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656 $d 45-62
- LZP __
- $c NLK183 $d 20130503 $a NLK 2013-20/dk