Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy
[Changes in conception musical movement culture]

Viléma Novotná, Michaela Brtníková

. 2008 ; 9 (1) : 137-140.

Language Czech Country Czech Republic Media elektronický zdroj

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

Hodiny tělesné výchovy ve škole jsou vhodným prostředím pro motivaci žáků ke zvýšení zájmu o pohybové činnosti vedoucí k aktivnějšímu životnímu stylu. Hledají se takové podněty, které mohou naplnit potřeby a očekávání určité věkové skupiny. Pro dívky jsme vybrali jejich oblíbenou činnost, cvičení s hudbou a tanec. Jako impuls k pohybu jsme zvolili hudbu. Pro výuku jsme modernizovali obsah a formu hudebně pohybové výchovy zaměřené na osvojování rytmických gymnastických a tanečních dovedností podporujících vlastní pohybovou tvořivost. Byl zpracován e-learningový učební text Gymnastika – Rytmika, byly vytvořeny tří díly DVD – Základy taneční techniky, Moderní taneční styly, Pohybová skladba. Účinnost nového programu byla ověřena jako heuristický experiment (kvaziexperimentální plán studie) trvající 6 týdnů u skupiny 201 dospívajících dívek ve věku 15-19 let. Byla vytvořena nová baterie testů, k vyhodnocení výsledků byla použita analýza kovariace. ANCOVA testu koordinace ukázala výraznou možnost rozvoje koordinace a dynamické rovnováhy i krátkodobým působením tanečních aktivit. Významným poznatkem bylo zjištění, že výuka se zaměřuje hlavně na nácvik tanečně pohybových dovedností a malá pozornost je věnována rozvoji tanečně hudebních schopností, je zanedbáváno základní vnímání hudby a rytmická percepce, ze kterých by měly tanečně pohybové předpoklady vycházet. V porovnání programů se ukázala neefektivnost stávající hudebně pohybová výchovy.

Classes of physical education at school are suitable atmosphere for motivation of schoolchildren for increasing interest about movement activities leading to more active life style. We are searching impulses, which can full needs and expectation certain age group. We choose for girls their favourite activity, training with music and dance.For education we modernized content and form of musical motion culture, oriented for adoption of rhythmical gymnastic and dance skills supporting own motion creativity. It was worked up e-learning teaching book Gymnastic-Rytmic, also it was created three parts of DVD – The basic of dance technique, Modern dance styles, Movement composition. Efficiency of a new program was confirmed as heuristic experiment (kvaziexperimental plan of study) lasted six weeks, by the group of two hundred and one girls between the age of fifteen and nineteen. It was created a new battery of tests, for evaluation of results was used analyse of covariation. ANCOVA test of coordination showed expressive possibility of development of coordination, dynamic balances and short influence of motion activities. Significant piece of knowledge is findings, that education is mainly aimed on practice of dance motion skills and small focus is dedicated to development dance music ability, is omitted basic sensation of music and rhythmical perception of which should appeared dance movement condition. In comparison of programs was showed inefficiency of musical movement culture.

Changes in conception musical movement culture

elektronický zdroj / Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy [elektronický zdroj] /

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13018436
003      
CZ-PrNML
005      
20140617164422.0
007      
cr|cn|
008      
130514s2008 xr fs 000 0cze||
009      
eAR
024    7_
$2 doi $a 10.32725/sk.2008.064
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Novotná, Viléma, $d 1950- $7 xx0001608 $u Katedra gymnastiky, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR
245    10
$h elektronický zdroj / $a Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy $h [elektronický zdroj] / $c Viléma Novotná, Michaela Brtníková
246    31
$a Changes in conception musical movement culture
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Hodiny tělesné výchovy ve škole jsou vhodným prostředím pro motivaci žáků ke zvýšení zájmu o pohybové činnosti vedoucí k aktivnějšímu životnímu stylu. Hledají se takové podněty, které mohou naplnit potřeby a očekávání určité věkové skupiny. Pro dívky jsme vybrali jejich oblíbenou činnost, cvičení s hudbou a tanec. Jako impuls k pohybu jsme zvolili hudbu. Pro výuku jsme modernizovali obsah a formu hudebně pohybové výchovy zaměřené na osvojování rytmických gymnastických a tanečních dovedností podporujících vlastní pohybovou tvořivost. Byl zpracován e-learningový učební text Gymnastika – Rytmika, byly vytvořeny tří díly DVD – Základy taneční techniky, Moderní taneční styly, Pohybová skladba. Účinnost nového programu byla ověřena jako heuristický experiment (kvaziexperimentální plán studie) trvající 6 týdnů u skupiny 201 dospívajících dívek ve věku 15-19 let. Byla vytvořena nová baterie testů, k vyhodnocení výsledků byla použita analýza kovariace. ANCOVA testu koordinace ukázala výraznou možnost rozvoje koordinace a dynamické rovnováhy i krátkodobým působením tanečních aktivit. Významným poznatkem bylo zjištění, že výuka se zaměřuje hlavně na nácvik tanečně pohybových dovedností a malá pozornost je věnována rozvoji tanečně hudebních schopností, je zanedbáváno základní vnímání hudby a rytmická percepce, ze kterých by měly tanečně pohybové předpoklady vycházet. V porovnání programů se ukázala neefektivnost stávající hudebně pohybová výchovy.
520    9_
$a Classes of physical education at school are suitable atmosphere for motivation of schoolchildren for increasing interest about movement activities leading to more active life style. We are searching impulses, which can full needs and expectation certain age group. We choose for girls their favourite activity, training with music and dance.For education we modernized content and form of musical motion culture, oriented for adoption of rhythmical gymnastic and dance skills supporting own motion creativity. It was worked up e-learning teaching book Gymnastic-Rytmic, also it was created three parts of DVD – The basic of dance technique, Modern dance styles, Movement composition. Efficiency of a new program was confirmed as heuristic experiment (kvaziexperimental plan of study) lasted six weeks, by the group of two hundred and one girls between the age of fifteen and nineteen. It was created a new battery of tests, for evaluation of results was used analyse of covariation. ANCOVA test of coordination showed expressive possibility of development of coordination, dynamic balances and short influence of motion activities. Significant piece of knowledge is findings, that education is mainly aimed on practice of dance motion skills and small focus is dedicated to development dance music ability, is omitted basic sensation of music and rhythmical perception of which should appeared dance movement condition. In comparison of programs was showed inefficiency of musical movement culture.
650    _2
$a tělesná výchova $7 D010806
650    12
$a hudba $7 D009146
650    12
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    12
$a tanec $7 D003615
650    _2
$a motorické dovednosti $7 D009048
650    _2
$a výzkum $7 D012106
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Brtníková, Michaela. $7 _AN037705 $u Katedra gymnastiky, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR
773    0_
$t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 9, č. 1 (2008), s. 137-140 $w MED00177467
856    41
$u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_9_2008_1.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $c 868 $y 4 $z 0
990    __
$a 20130513164307 $b ABA008
991    __
$a 20140617164645 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 981768 $s 816773
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2008 $b 9 $c 1 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $n Stud. Kinantropologia $x MED00177467 $d 137-140
LZP    __
$c NLK183 $d 20140617 $a NLK 2013-27/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...