-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy
[Changes in conception musical movement culture]
Viléma Novotná, Michaela Brtníková
Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- MeSH
- hudba * MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- motorické dovednosti MeSH
- pohybová aktivita * MeSH
- tanec * MeSH
- tělesná výchova MeSH
- výzkum MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Hodiny tělesné výchovy ve škole jsou vhodným prostředím pro motivaci žáků ke zvýšení zájmu o pohybové činnosti vedoucí k aktivnějšímu životnímu stylu. Hledají se takové podněty, které mohou naplnit potřeby a očekávání určité věkové skupiny. Pro dívky jsme vybrali jejich oblíbenou činnost, cvičení s hudbou a tanec. Jako impuls k pohybu jsme zvolili hudbu. Pro výuku jsme modernizovali obsah a formu hudebně pohybové výchovy zaměřené na osvojování rytmických gymnastických a tanečních dovedností podporujících vlastní pohybovou tvořivost. Byl zpracován e-learningový učební text Gymnastika – Rytmika, byly vytvořeny tří díly DVD – Základy taneční techniky, Moderní taneční styly, Pohybová skladba. Účinnost nového programu byla ověřena jako heuristický experiment (kvaziexperimentální plán studie) trvající 6 týdnů u skupiny 201 dospívajících dívek ve věku 15-19 let. Byla vytvořena nová baterie testů, k vyhodnocení výsledků byla použita analýza kovariace. ANCOVA testu koordinace ukázala výraznou možnost rozvoje koordinace a dynamické rovnováhy i krátkodobým působením tanečních aktivit. Významným poznatkem bylo zjištění, že výuka se zaměřuje hlavně na nácvik tanečně pohybových dovedností a malá pozornost je věnována rozvoji tanečně hudebních schopností, je zanedbáváno základní vnímání hudby a rytmická percepce, ze kterých by měly tanečně pohybové předpoklady vycházet. V porovnání programů se ukázala neefektivnost stávající hudebně pohybová výchovy.
Classes of physical education at school are suitable atmosphere for motivation of schoolchildren for increasing interest about movement activities leading to more active life style. We are searching impulses, which can full needs and expectation certain age group. We choose for girls their favourite activity, training with music and dance.For education we modernized content and form of musical motion culture, oriented for adoption of rhythmical gymnastic and dance skills supporting own motion creativity. It was worked up e-learning teaching book Gymnastic-Rytmic, also it was created three parts of DVD – The basic of dance technique, Modern dance styles, Movement composition. Efficiency of a new program was confirmed as heuristic experiment (kvaziexperimental plan of study) lasted six weeks, by the group of two hundred and one girls between the age of fifteen and nineteen. It was created a new battery of tests, for evaluation of results was used analyse of covariation. ANCOVA test of coordination showed expressive possibility of development of coordination, dynamic balances and short influence of motion activities. Significant piece of knowledge is findings, that education is mainly aimed on practice of dance motion skills and small focus is dedicated to development dance music ability, is omitted basic sensation of music and rhythmical perception of which should appeared dance movement condition. In comparison of programs was showed inefficiency of musical movement culture.
Changes in conception musical movement culture
elektronický zdroj / Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy [elektronický zdroj] /
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13018436
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20140617164422.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 130514s2008 xr fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2008.064
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Novotná, Viléma, $d 1950- $7 xx0001608 $u Katedra gymnastiky, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR
- 245 10
- $h elektronický zdroj / $a Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy $h [elektronický zdroj] / $c Viléma Novotná, Michaela Brtníková
- 246 31
- $a Changes in conception musical movement culture
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Hodiny tělesné výchovy ve škole jsou vhodným prostředím pro motivaci žáků ke zvýšení zájmu o pohybové činnosti vedoucí k aktivnějšímu životnímu stylu. Hledají se takové podněty, které mohou naplnit potřeby a očekávání určité věkové skupiny. Pro dívky jsme vybrali jejich oblíbenou činnost, cvičení s hudbou a tanec. Jako impuls k pohybu jsme zvolili hudbu. Pro výuku jsme modernizovali obsah a formu hudebně pohybové výchovy zaměřené na osvojování rytmických gymnastických a tanečních dovedností podporujících vlastní pohybovou tvořivost. Byl zpracován e-learningový učební text Gymnastika – Rytmika, byly vytvořeny tří díly DVD – Základy taneční techniky, Moderní taneční styly, Pohybová skladba. Účinnost nového programu byla ověřena jako heuristický experiment (kvaziexperimentální plán studie) trvající 6 týdnů u skupiny 201 dospívajících dívek ve věku 15-19 let. Byla vytvořena nová baterie testů, k vyhodnocení výsledků byla použita analýza kovariace. ANCOVA testu koordinace ukázala výraznou možnost rozvoje koordinace a dynamické rovnováhy i krátkodobým působením tanečních aktivit. Významným poznatkem bylo zjištění, že výuka se zaměřuje hlavně na nácvik tanečně pohybových dovedností a malá pozornost je věnována rozvoji tanečně hudebních schopností, je zanedbáváno základní vnímání hudby a rytmická percepce, ze kterých by měly tanečně pohybové předpoklady vycházet. V porovnání programů se ukázala neefektivnost stávající hudebně pohybová výchovy.
- 520 9_
- $a Classes of physical education at school are suitable atmosphere for motivation of schoolchildren for increasing interest about movement activities leading to more active life style. We are searching impulses, which can full needs and expectation certain age group. We choose for girls their favourite activity, training with music and dance.For education we modernized content and form of musical motion culture, oriented for adoption of rhythmical gymnastic and dance skills supporting own motion creativity. It was worked up e-learning teaching book Gymnastic-Rytmic, also it was created three parts of DVD – The basic of dance technique, Modern dance styles, Movement composition. Efficiency of a new program was confirmed as heuristic experiment (kvaziexperimental plan of study) lasted six weeks, by the group of two hundred and one girls between the age of fifteen and nineteen. It was created a new battery of tests, for evaluation of results was used analyse of covariation. ANCOVA test of coordination showed expressive possibility of development of coordination, dynamic balances and short influence of motion activities. Significant piece of knowledge is findings, that education is mainly aimed on practice of dance motion skills and small focus is dedicated to development dance music ability, is omitted basic sensation of music and rhythmical perception of which should appeared dance movement condition. In comparison of programs was showed inefficiency of musical movement culture.
- 650 _2
- $a tělesná výchova $7 D010806
- 650 12
- $a hudba $7 D009146
- 650 12
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 12
- $a tanec $7 D003615
- 650 _2
- $a motorické dovednosti $7 D009048
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Brtníková, Michaela. $7 _AN037705 $u Katedra gymnastiky, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR
- 773 0_
- $t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 9, č. 1 (2008), s. 137-140 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_9_2008_1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $c 868 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20130513164307 $b ABA008
- 991 __
- $a 20140617164645 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 981768 $s 816773
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2008 $b 9 $c 1 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $n Stud. Kinantropologia $x MED00177467 $d 137-140
- LZP __
- $c NLK183 $d 20140617 $a NLK 2013-27/dk