Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Atraktivita a důvěryhodnost
[Attractiveness and credibility]

Lenka Šrámková

. 2011 ; 5 (2-3) : 9-23.

Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14042254

Jelikož je atraktivita často diskutovaným tématem, tato studie se jí zabývá jakožto fenoménem sociální psychologie, především jejím vlivem při sociálním kontaktu. Provizorně byla zmapována orientační typologie lidí podle vzhledu (dvanáct kategorií) a do nich byli nalezeni vhodní zástupci. Cílem výzkumu pak bylo zjistit pořadí kategorií podle vnímané atraktivity a přisuzované důvěryhodnosti a vztah mezi těmito dvěma komponentami. Fotografie jsou portrétové a je jich čtyřiadvacet (dvanáct mužů a dvanáct žen). Hlavním cílem tohoto šetření je však především připravit podklad pro plánovaný výzkum vlivu fyzické atraktivity člověka na jeho posouzení a ohodnocení jinými lidmi, konkrétně dopravními policisty, protože právě oni jsou často vystaveni rozhodování se na základě „prvního dojmu“. Respondenti tohoto předvýzkumu byli muži ve věku 20 – 35 let, budoucí policisté, kteří portrétované subjekty osobně neznali. Výsledky ukázaly korelaci mezi percipovanou atraktivitou a přisuzovanou důvěryhodností (r = 0,538 pro muže a r = 0,668 pro ženy, resp. r = 0,748 pro muže, r = 0,864 pro ženy). Do následujícího výzkumu byly na základě tohoto předvýzkumu vybrány fotografie osob hodnocených jako nejatraktivnější, resp. nejméně atraktivní.

Attractiveness is a widely discusses topic today, this paper focuses on attractiveness as a phenomenon of social psychology and especially on its influence on social contacts. An orientation typology of humans according to their appearance (twelve categories) was mapped out and the appropriate representatives of each category were found. The goal of the research was to state the order of these categories according to perceived attractiveness and ascribed credibility and to trace the relation between these two components. There were twenty-four portrait photographs (twelve men and twelve women). However, the main target of this study was to prepare the background for the planned research on the influence of the physical attractiveness of a person on the way he or she is viewed and evaluated by others, to be more specific, by traffic policemen as they often make decisions based on their "first impression". Respondents were men, 20-35 years old, soon-to-be policemen and they did not personally know the people on the portraits. The results show correlation between the perceived attractiveness and ascribed credibility (r = 0,538 for men and r = 0,668 for women). On the basis of this pre-study, the portraits of persons evaluated as the most attractive and the least attractive were chosen for the following research.

Attractiveness and credibility

Atraktivita a důvěryhodnost [elektronický zdroj] /

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14042254
003      
CZ-PrNML
005      
20140320204717.0
007      
cr|cn|
008      
140114s2011 xr a fs 000 0cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Šrámková, Lenka $u Katedra psychologie na FF UP v Olomouc $7 ola2015878099
245    10
$a Atraktivita a důvěryhodnost $h [elektronický zdroj] / $c Lenka Šrámková
246    31
$a Attractiveness and credibility
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Jelikož je atraktivita často diskutovaným tématem, tato studie se jí zabývá jakožto fenoménem sociální psychologie, především jejím vlivem při sociálním kontaktu. Provizorně byla zmapována orientační typologie lidí podle vzhledu (dvanáct kategorií) a do nich byli nalezeni vhodní zástupci. Cílem výzkumu pak bylo zjistit pořadí kategorií podle vnímané atraktivity a přisuzované důvěryhodnosti a vztah mezi těmito dvěma komponentami. Fotografie jsou portrétové a je jich čtyřiadvacet (dvanáct mužů a dvanáct žen). Hlavním cílem tohoto šetření je však především připravit podklad pro plánovaný výzkum vlivu fyzické atraktivity člověka na jeho posouzení a ohodnocení jinými lidmi, konkrétně dopravními policisty, protože právě oni jsou často vystaveni rozhodování se na základě „prvního dojmu“. Respondenti tohoto předvýzkumu byli muži ve věku 20 – 35 let, budoucí policisté, kteří portrétované subjekty osobně neznali. Výsledky ukázaly korelaci mezi percipovanou atraktivitou a přisuzovanou důvěryhodností (r = 0,538 pro muže a r = 0,668 pro ženy, resp. r = 0,748 pro muže, r = 0,864 pro ženy). Do následujícího výzkumu byly na základě tohoto předvýzkumu vybrány fotografie osob hodnocených jako nejatraktivnější, resp. nejméně atraktivní.
520    9_
$a Attractiveness is a widely discusses topic today, this paper focuses on attractiveness as a phenomenon of social psychology and especially on its influence on social contacts. An orientation typology of humans according to their appearance (twelve categories) was mapped out and the appropriate representatives of each category were found. The goal of the research was to state the order of these categories according to perceived attractiveness and ascribed credibility and to trace the relation between these two components. There were twenty-four portrait photographs (twelve men and twelve women). However, the main target of this study was to prepare the background for the planned research on the influence of the physical attractiveness of a person on the way he or she is viewed and evaluated by others, to be more specific, by traffic policemen as they often make decisions based on their "first impression". Respondents were men, 20-35 years old, soon-to-be policemen and they did not personally know the people on the portraits. The results show correlation between the perceived attractiveness and ascribed credibility (r = 0,538 for men and r = 0,668 for women). On the basis of this pre-study, the portraits of persons evaluated as the most attractive and the least attractive were chosen for the following research.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a sociální psychologie $x metody $7 D011593
650    12
$a krása $7 D001504
650    12
$a důvěra $7 D035502
650    12
$a fotografování $7 D010781
650    _2
$a estetika $x psychologie $7 D004954
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    12
$a doprava $x pracovní síly $7 D014186
650    12
$a policie $x pracovní síly $x výchova $7 D016495
650    _2
$a tvář $7 D002610
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 5, č. 2-3 (2011), s. 9-23 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/sramkova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140110120509 $b ABA008
991    __
$a 20140320204745 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1006890 $s 840776
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2011 $b 5 $c 2-3 $d 9-23 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK185 $d 20140320 $a NLK 2014-03/dk

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...