-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Specifika pohybové aktivity dětí raného a středního školního věku
[Specifics of physical activity children early and middle school age]
Ludmila Miklánková, Milan Elfmark, Erik Sigmund
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- ambulantní monitorování * metody přístrojové vybavení MeSH
- chůze * fyziologie statistika a číselné údaje MeSH
- dítě MeSH
- energetický metabolismus fyziologie MeSH
- lidé MeSH
- pohybová aktivita * fyziologie MeSH
- školy MeSH
- věkové faktory MeSH
- volnočasové aktivity MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
Při hodnocení pohybové aktivity dětí je obvykle zachována standardní klasifikace věkových kategorií. Mladším školním věkem označujeme poměrně širokou etapu od 6 do 11, resp. 12 let věku člověka. Při deskripci a interpretaci dat o pohybové aktivitě (PA) dětí je ale nutné zohlednit specifika průběhu ontogeneze v tomto věkovém období a zaměřit se na jejich podrobnější zkoumání. Cílem práce je komparace úrovně pohybové aktivity dětí z 1. stupně základních škol v jednotlivých segmentech dne a týdne z pohledu 2 fází ontogeneze: raného školního věku a středního školního věku. Hodnota aktivního energetického výdeje (AEE : kcal × kg-1 × den-1) byla získána prostřednictvím akcelerometru Caltrac a průměrný denní počet kroků (KROKY : kroky × den-1) pedometrem Yamax Digi Walker. Týdenním měřením byly zjištěny v ukazatelích PA mezi oběma sledovanými soubory signifikantní rozdíly (p<0,001) téměř ve všech sledovaných segmentech dne a týdne. Nejmenší rozdíl v hodnotách byl ale zjištěn v době pobytu dětí ve škole. U dětí středního školního věku zůstává hodnota AEE v době volného času, po ukončení školní výuky, stejná jako u dětí v raném školním věku. Ve dnech víkendu je AEE oproti hodnotám raného školního věku nižší.
When evaluating the physical activity of children is usually maintained a standard classification ages. Early school age is called relatively wide stage from 6 to 11 (resp.12) old years. In the description and interpretation of data about the PA of children is also important to take account the specifics during ontogeny in this age group and focus on their more detailed study. The aim is comparison of physical activity levels of children of primary schools in the various segments of the day and week 2 in terms of ontogenesis stages of development: early school age and middle school age. Active energy expenditure (kcal × kg-1 × den-1) was obtained by the Caltrac and daily number of steps (kroky × den-1) by pedometers Yamax Digi Walker. Weekly measurements were found in the PA significant differences (p <0,001) between indicators PA monitored files observed in all segments of the day and week. The smallest difference in values was detected at the time after school. For children of middle school age remains AEE value during free time after school the same as in the early school age. On the weekends compared to values lower than at early school age.
Specifics of physical activity children early and middle school age
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14047823
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190529074156.0
- 007
- ta
- 008
- 140303s2013 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5817/StS2013-1-1 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Miklánková, Ludmila, $d 1957- $7 mzk2005300909 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
- 245 10
- $a Specifika pohybové aktivity dětí raného a středního školního věku / $c Ludmila Miklánková, Milan Elfmark, Erik Sigmund
- 246 31
- $a Specifics of physical activity children early and middle school age
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Při hodnocení pohybové aktivity dětí je obvykle zachována standardní klasifikace věkových kategorií. Mladším školním věkem označujeme poměrně širokou etapu od 6 do 11, resp. 12 let věku člověka. Při deskripci a interpretaci dat o pohybové aktivitě (PA) dětí je ale nutné zohlednit specifika průběhu ontogeneze v tomto věkovém období a zaměřit se na jejich podrobnější zkoumání. Cílem práce je komparace úrovně pohybové aktivity dětí z 1. stupně základních škol v jednotlivých segmentech dne a týdne z pohledu 2 fází ontogeneze: raného školního věku a středního školního věku. Hodnota aktivního energetického výdeje (AEE : kcal × kg-1 × den-1) byla získána prostřednictvím akcelerometru Caltrac a průměrný denní počet kroků (KROKY : kroky × den-1) pedometrem Yamax Digi Walker. Týdenním měřením byly zjištěny v ukazatelích PA mezi oběma sledovanými soubory signifikantní rozdíly (p<0,001) téměř ve všech sledovaných segmentech dne a týdne. Nejmenší rozdíl v hodnotách byl ale zjištěn v době pobytu dětí ve škole. U dětí středního školního věku zůstává hodnota AEE v době volného času, po ukončení školní výuky, stejná jako u dětí v raném školním věku. Ve dnech víkendu je AEE oproti hodnotám raného školního věku nižší.
- 520 9_
- $a When evaluating the physical activity of children is usually maintained a standard classification ages. Early school age is called relatively wide stage from 6 to 11 (resp.12) old years. In the description and interpretation of data about the PA of children is also important to take account the specifics during ontogeny in this age group and focus on their more detailed study. The aim is comparison of physical activity levels of children of primary schools in the various segments of the day and week 2 in terms of ontogenesis stages of development: early school age and middle school age. Active energy expenditure (kcal × kg-1 × den-1) was obtained by the Caltrac and daily number of steps (kroky × den-1) by pedometers Yamax Digi Walker. Weekly measurements were found in the PA significant differences (p <0,001) between indicators PA monitored files observed in all segments of the day and week. The smallest difference in values was detected at the time after school. For children of middle school age remains AEE value during free time after school the same as in the early school age. On the weekends compared to values lower than at early school age.
- 650 12
- $a chůze $x fyziologie $x statistika a číselné údaje $7 D016138
- 650 12
- $a pohybová aktivita $x fyziologie $7 D009043
- 650 12
- $a ambulantní monitorování $x metody $x přístrojové vybavení $7 D018670
- 650 _2
- $a energetický metabolismus $x fyziologie $7 D004734
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a volnočasové aktivity $7 D007899
- 650 _2
- $a věkové faktory $7 D000367
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 700 1_
- $a Elfmark, Milan, $d 1958- $7 kup20010000024821 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
- 700 1_
- $a Sigmund, Erik, $d 1974- $7 ola2002158417 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
- 773 0_
- $t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 7, č. 1 (2013), s. 7-14 $w MED00173478
- 856 41
- $u https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/7410/6912 $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2605 $c 866 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140303054142 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190529074322 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1014831 $s 846373
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 7 $c 1 $d 7-14 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $n Stud. Sport. $x MED00173478
- LZP __
- $c NLK125 $d 20140327 $a NLK 2014-16/vt