• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Specifika pohybové aktivity dětí raného a středního školního věku
[Specifics of physical activity children early and middle school age]

Ludmila Miklánková, Milan Elfmark, Erik Sigmund

. 2013 ; 7 (1) : 7-14.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14047823

Při hodnocení pohybové aktivity dětí je obvykle zachována standardní klasifikace věkových kategorií. Mladším školním věkem označujeme poměrně širokou etapu od 6 do 11, resp. 12 let věku člověka. Při deskripci a interpretaci dat o pohybové aktivitě (PA) dětí je ale nutné zohlednit specifika průběhu ontogeneze v tomto věkovém období a zaměřit se na jejich podrobnější zkoumání. Cílem práce je komparace úrovně pohybové aktivity dětí z 1. stupně základních škol v jednotlivých segmentech dne a týdne z pohledu 2 fází ontogeneze: raného školního věku a středního školního věku. Hodnota aktivního energetického výdeje (AEE : kcal × kg-1 × den-1) byla získána prostřednictvím akcelerometru Caltrac a průměrný denní počet kroků (KROKY : kroky × den-1) pedometrem Yamax Digi Walker. Týdenním měřením byly zjištěny v ukazatelích PA mezi oběma sledovanými soubory signifikantní rozdíly (p<0,001) téměř ve všech sledovaných segmentech dne a týdne. Nejmenší rozdíl v hodnotách byl ale zjištěn v době pobytu dětí ve škole. U dětí středního školního věku zůstává hodnota AEE v době volného času, po ukončení školní výuky, stejná jako u dětí v raném školním věku. Ve dnech víkendu je AEE oproti hodnotám raného školního věku nižší.

When evaluating the physical activity of children is usually maintained a standard classification ages. Early school age is called relatively wide stage from 6 to 11 (resp.12) old years. In the description and interpretation of data about the PA of children is also important to take account the specifics during ontogeny in this age group and focus on their more detailed study. The aim is comparison of physical activity levels of children of primary schools in the various segments of the day and week 2 in terms of ontogenesis stages of development: early school age and middle school age. Active energy expenditure (kcal × kg-1 × den-1) was obtained by the Caltrac and daily number of steps (kroky × den-1) by pedometers Yamax Digi Walker. Weekly measurements were found in the PA significant differences (p <0,001) between indicators PA monitored files observed in all segments of the day and week. The smallest difference in values was detected at the time after school. For children of middle school age remains AEE value during free time after school the same as in the early school age. On the weekends compared to values lower than at early school age.

Specifics of physical activity children early and middle school age

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14047823
003      
CZ-PrNML
005      
20190529074156.0
007      
ta
008      
140303s2013 xr d f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5817/StS2013-1-1 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Miklánková, Ludmila, $d 1957- $7 mzk2005300909 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
245    10
$a Specifika pohybové aktivity dětí raného a středního školního věku / $c Ludmila Miklánková, Milan Elfmark, Erik Sigmund
246    31
$a Specifics of physical activity children early and middle school age
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Při hodnocení pohybové aktivity dětí je obvykle zachována standardní klasifikace věkových kategorií. Mladším školním věkem označujeme poměrně širokou etapu od 6 do 11, resp. 12 let věku člověka. Při deskripci a interpretaci dat o pohybové aktivitě (PA) dětí je ale nutné zohlednit specifika průběhu ontogeneze v tomto věkovém období a zaměřit se na jejich podrobnější zkoumání. Cílem práce je komparace úrovně pohybové aktivity dětí z 1. stupně základních škol v jednotlivých segmentech dne a týdne z pohledu 2 fází ontogeneze: raného školního věku a středního školního věku. Hodnota aktivního energetického výdeje (AEE : kcal × kg-1 × den-1) byla získána prostřednictvím akcelerometru Caltrac a průměrný denní počet kroků (KROKY : kroky × den-1) pedometrem Yamax Digi Walker. Týdenním měřením byly zjištěny v ukazatelích PA mezi oběma sledovanými soubory signifikantní rozdíly (p<0,001) téměř ve všech sledovaných segmentech dne a týdne. Nejmenší rozdíl v hodnotách byl ale zjištěn v době pobytu dětí ve škole. U dětí středního školního věku zůstává hodnota AEE v době volného času, po ukončení školní výuky, stejná jako u dětí v raném školním věku. Ve dnech víkendu je AEE oproti hodnotám raného školního věku nižší.
520    9_
$a When evaluating the physical activity of children is usually maintained a standard classification ages. Early school age is called relatively wide stage from 6 to 11 (resp.12) old years. In the description and interpretation of data about the PA of children is also important to take account the specifics during ontogeny in this age group and focus on their more detailed study. The aim is comparison of physical activity levels of children of primary schools in the various segments of the day and week 2 in terms of ontogenesis stages of development: early school age and middle school age. Active energy expenditure (kcal × kg-1 × den-1) was obtained by the Caltrac and daily number of steps (kroky × den-1) by pedometers Yamax Digi Walker. Weekly measurements were found in the PA significant differences (p <0,001) between indicators PA monitored files observed in all segments of the day and week. The smallest difference in values was detected at the time after school. For children of middle school age remains AEE value during free time after school the same as in the early school age. On the weekends compared to values lower than at early school age.
650    12
$a chůze $x fyziologie $x statistika a číselné údaje $7 D016138
650    12
$a pohybová aktivita $x fyziologie $7 D009043
650    12
$a ambulantní monitorování $x metody $x přístrojové vybavení $7 D018670
650    _2
$a energetický metabolismus $x fyziologie $7 D004734
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a volnočasové aktivity $7 D007899
650    _2
$a věkové faktory $7 D000367
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
700    1_
$a Elfmark, Milan, $d 1958- $7 kup20010000024821 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
700    1_
$a Sigmund, Erik, $d 1974- $7 ola2002158417 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
773    0_
$t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 7, č. 1 (2013), s. 7-14 $w MED00173478
856    41
$u https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/7410/6912 $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2605 $c 866 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140303054142 $b ABA008
991    __
$a 20190529074322 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1014831 $s 846373
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 7 $c 1 $d 7-14 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $n Stud. Sport. $x MED00173478
LZP    __
$c NLK125 $d 20140327 $a NLK 2014-16/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...