Detail
Článek
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Piloting the comprehensive social influence ("Unpligged") programe in Georiga: a formative study [Pilotní ověřování preventivního programu vycházejícího z modelu komplexního vlivu sociálního prostřední ("Unplugged") v Gruzii: formativní evaluace]

Javakhinshvili, D. J., Javakhinshvili, N., Miovský, M., Razmadze, M., Kandelaki, N.

. 2014 ; 14 (2) : 127-133.

Jazyk angličtina Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem, hodnotící studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14068003

VÝCHODISKA: Ve spolupráci s Klinikou adiktologie 1. LF UK v Praze realizoval v období od 1. ledna do 15. prosince 2012 Psychologický ústav Iliovy státní univerzity v Gruzii projekt Ťormativně evaluační studie, který byl inspirován evropským projektem evaluace primárněpreventivních programů v oblasti užívání návykových látek (EUDAP-1) a randomizovanou kontrolovanou studií efektivity preventivních intervencí realizovanou v České republice. CÍLE: Formativní evaluace pilotní realizace preventivní intervence „Unplugged" v Gruzii a její přenesení do gruzínského socio-kulturního kontextu. METODY: Formativně evaluační studie byla provedena za využití kvalitativních výzkumných metod, zejména akčně-výzkumného workshopu, polostrukturovaného rozhovoru a ohniskových skupin. Při analýze a interpretaci dat byly použity metody kódování, klastrování, kategorizace, kontrastování a komparace. SOUBOR: Dvacet tři školáků ve věku od 11 do 14 let, čtyři vyučující, pět školních psychologů a tři ředitelé tří soukromých škol v Tbilisi. VÝSLEDKY: Jak děti, tak vyučující spatřují bezprostřední účinky programu ve vyšším povědomí o rizicích spojených s užíváním drog a ve vyšší sebedůvěře při interakci ve školním kolektivu. Studie potvrzuje, že metodika programu založeného na modelu komplexního vlivu sociálního prostředí jako taková je pro gruzínský socio-kulturní kontext vhodná. ZÁVĚR: Za facilitační faktory z hlediska implementace metodiky „Unplugged" v gruzínských školách lze považovat motivaci vedení školy k opatřením přispí. vajícím k osobní pohodě žáků, zájem žáků a motivace školnich psychologů/pedagogů k osvojení si dané metodiky. Mezi možné překážky patří nedostatek zkušeností pracovníků školy v oblasti prevence, dosavadní tabuizace problematiky drog v zemi, přísně vymezené školní osnovy s minimální možností jejich doplnění o nový předmět bez toho, aby jej ministerstvo školství zařadilo mezi povinnou součást kurikula.

BACKGROUND: Inspired by the European Drug Addiction Prevention Trial EUDAP-1 and the Czech randomised controlled prevention study, a formative research project was implemented in Georgia from January 1 to December 15, 2012 by the Ilia State University Institute of Psychology, in cooperation with the Department of Addictology of the 1st Medical Faculty of Charles University in Prague. AIM: Formative evaluation of the piloting of the ‘Unplugged’ intervention in Georgia and its adaptation to the Georgian socio-cultural context. METHOD: A formative evaluation study was conducted, involving qualitative research methods, including an action research workshop, semi-structured interviews, and focus groups. The methods of analysis and interpretation used included coding, clustering, categorisation, contrast, and comparing. SAMPLE: Twenty-three school students in the age range from 11-14, five schoolteachers, four school psychologists, and the directors of three private schools in Tbilisi. RESULTS: Both the children and teachers see the immediate outcomes of the programme in increased awareness of the drug-related risks and increased self-confidence in social settings amongst students; the study confirms that the methodology of the comprehensive social influence programme itself is appropriate to the Georgian socio-cultural context. CONCLUSIONS: The facilitative factors for the implementation of ‘Unplugged’ in Georgian schools are: school managers’ motivation to contribute to the well-being of their students; interest on the part of the students, and motivation on the part of the school psychologists/teachers to master the method; the obstacles include: the lack of experience of prevention of school staff members; existing taboos about drugs in the country, and too-strict school curricula with little chance of adding a new subject unless the Ministry of Education puts it into the ‘must-do’ category.

Pilotní ověřování preventivního programu vycházejícího z modelu komplexního vlivu sociálního prostřední ("Unplugged") v Gruzii: formativní evaluace

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14068003
003      
CZ-PrNML
005      
20191030110352.0
007      
ta
008      
140815s2014 xr f 000 0eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Javakhinshvili, D. J, $u Iliova státní univerzita, Tbilisi, Grugie; Global Initiative on Psychiatry, Tbilisi, Gruzie
245    10
$a Piloting the comprehensive social influence ("Unpligged") programe in Georiga: a formative study / $c Javakhinshvili, D. J., Javakhinshvili, N., Miovský, M., Razmadze, M., Kandelaki, N.
246    31
$a Pilotní ověřování preventivního programu vycházejícího z modelu komplexního vlivu sociálního prostřední ("Unplugged") v Gruzii: formativní evaluace
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Ve spolupráci s Klinikou adiktologie 1. LF UK v Praze realizoval v období od 1. ledna do 15. prosince 2012 Psychologický ústav Iliovy státní univerzity v Gruzii projekt Ťormativně evaluační studie, který byl inspirován evropským projektem evaluace primárněpreventivních programů v oblasti užívání návykových látek (EUDAP-1) a randomizovanou kontrolovanou studií efektivity preventivních intervencí realizovanou v České republice. CÍLE: Formativní evaluace pilotní realizace preventivní intervence „Unplugged" v Gruzii a její přenesení do gruzínského socio-kulturního kontextu. METODY: Formativně evaluační studie byla provedena za využití kvalitativních výzkumných metod, zejména akčně-výzkumného workshopu, polostrukturovaného rozhovoru a ohniskových skupin. Při analýze a interpretaci dat byly použity metody kódování, klastrování, kategorizace, kontrastování a komparace. SOUBOR: Dvacet tři školáků ve věku od 11 do 14 let, čtyři vyučující, pět školních psychologů a tři ředitelé tří soukromých škol v Tbilisi. VÝSLEDKY: Jak děti, tak vyučující spatřují bezprostřední účinky programu ve vyšším povědomí o rizicích spojených s užíváním drog a ve vyšší sebedůvěře při interakci ve školním kolektivu. Studie potvrzuje, že metodika programu založeného na modelu komplexního vlivu sociálního prostředí jako taková je pro gruzínský socio-kulturní kontext vhodná. ZÁVĚR: Za facilitační faktory z hlediska implementace metodiky „Unplugged" v gruzínských školách lze považovat motivaci vedení školy k opatřením přispí. vajícím k osobní pohodě žáků, zájem žáků a motivace školnich psychologů/pedagogů k osvojení si dané metodiky. Mezi možné překážky patří nedostatek zkušeností pracovníků školy v oblasti prevence, dosavadní tabuizace problematiky drog v zemi, přísně vymezené školní osnovy s minimální možností jejich doplnění o nový předmět bez toho, aby jej ministerstvo školství zařadilo mezi povinnou součást kurikula.
520    9_
$a BACKGROUND: Inspired by the European Drug Addiction Prevention Trial EUDAP-1 and the Czech randomised controlled prevention study, a formative research project was implemented in Georgia from January 1 to December 15, 2012 by the Ilia State University Institute of Psychology, in cooperation with the Department of Addictology of the 1st Medical Faculty of Charles University in Prague. AIM: Formative evaluation of the piloting of the ‘Unplugged’ intervention in Georgia and its adaptation to the Georgian socio-cultural context. METHOD: A formative evaluation study was conducted, involving qualitative research methods, including an action research workshop, semi-structured interviews, and focus groups. The methods of analysis and interpretation used included coding, clustering, categorisation, contrast, and comparing. SAMPLE: Twenty-three school students in the age range from 11-14, five schoolteachers, four school psychologists, and the directors of three private schools in Tbilisi. RESULTS: Both the children and teachers see the immediate outcomes of the programme in increased awareness of the drug-related risks and increased self-confidence in social settings amongst students; the study confirms that the methodology of the comprehensive social influence programme itself is appropriate to the Georgian socio-cultural context. CONCLUSIONS: The facilitative factors for the implementation of ‘Unplugged’ in Georgian schools are: school managers’ motivation to contribute to the well-being of their students; interest on the part of the students, and motivation on the part of the school psychologists/teachers to master the method; the obstacles include: the lack of experience of prevention of school staff members; existing taboos about drugs in the country, and too-strict school curricula with little chance of adding a new subject unless the Ministry of Education puts it into the ‘must-do’ category.
650    12
$a primární prevence $x metody $7 D011322
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
650    _2
$a sociální prostředí $7 D012931
650    12
$a výchova dítěte $7 D002668
650    _2
$a školy $7 D012574
650    12
$a programy národního zdraví $7 D009313
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a pilotní projekty $7 D010865
651    _2
$a Gruzie $7 D005846
653    00
$a program "Unplugged"
653    00
$a kvalitativní formativní výzkum
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a hodnotící studie $7 D023362
700    1_
$a Javakhinshvili, N. $u Psychologický ústav, Iliova státní univerzita, Tbilisi, Gruzie
700    1_
$a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Klinika adiktologie, 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Razmadze, M. $u Iliova státní univerzita, Tbilisi, Gruzie
700    1_
$a Kandelaki, N. $u Iliova státní univerzita, Tbilisi, Gruzie
773    0_
$t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 2 (2014), s. 127-133 $w MED00012365
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_02_Javakhishvili_Pilotni-overovani-preventivniho-programu.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140815121143 $b ABA008
991    __
$a 20191030110831 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1035734 $s 866833
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 14 $c 2 $d 127-133 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20141121 $a NLK 2014-35/dk

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...