Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Etické a právní faktory testování na přítomnost návykových látek ve školském prostředí
[Ethical and legal aspects of testing for addictive substances in the school environment]

Zapletalová, J., Šejvl, J.

. 2014 ; 14 (2) : 175-182.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Review

Článek předkládá analýzu se závěrečnými doporučeními aktuální problematiky testování dětí a mladistvých ve školských zařízeních při podezření na užití návykové látky. Akcentuje čtyři hlavní úhly náhledu do tohoto významného úkonu, a to právní, psychologický, pedagogický a medicínský. Právní úhel pohledu předestírá analýzu mezinárodních, národních a vnitroresortních legislativních nástrojů týkajících se dětí, mladistvých, školských zařízení a užívání návykových látek, možnosti zásahu a ochrany jejich práv. Dále doporučuje vhodný postup, který vytváří právní jistotu jak pro testované, tak i pro testující. Informuje o vlivu a rizicích vycházejících ze zásahu a omezování přirozených práv na základě právních nástrojů, práci s dětmi v době jejich dospívání a postoje k nim při podezření na užívání návykových látek. Pedagogický pohled představuje školu a školské zařízení jako jedno z nejdůležitějších prostředí pro podporu zdraví a preventivní aktivity směrem dětem v této oblasti. Stejně tak poukazuje na povinnost školy k zajištění relativně bezpečného prostřední pro vhodný psychický a fyzický rozvoj dětí a možnosti pedagogických pracovníků v oblasti užívání návykových látek, včetně jejich přípádné detekce. Medicínská část se zabývá možností vyšetření dospívajícího ve zdravotnickém zařízení či možností odběru krve a moči od těch, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky. Text nepředkládá jednoznačné a dogmatické postupy, ale nabízí variabilní možnosti a doporučení, která mají napomoci školským zařízením a jejich pedagogickým pracovníkům při práci s dětmi.

The article presents an analysis of the current issue of testing children and adolescents in schools when the use of addictive substances is suspected. Final recommendations are articulated on the basis of such analysis. Four main perspectives on this important procedure are accentuated: legal, psychological, educational, and medical. The legal perspective suggests an analysis of international, national, and intradepartmental legislative instruments pertaining to children, adolescents, and educational facilities and substance abuse and options for intervening and protecting their rights. It further recommends an appropriate procedure which provides legal security for both the testees and the testers. It provides information about the impact and risks of restricting and intervening in their natural rights on the basis of legal instruments, work with young people during their adolescence, and attitudes towards cases of suspected substance abuse. The educational perspective presents schools and educational facilities as among the most important settings for health promotion and prevention activities aimed at children in this area. Equally, it points out the obligation of the school to ensure a relatively safe environment for the proper mental and physical development of children and the possibility of education professionals taking measures in relation to the issue of substance abuse, including testing for the presence of drugs. The medical section deals with the possibility of having an adolescent examined in a healthcare facility or collecting blood or urine samples from those who are reasonably suspected of having used an addictive substance. The text provides no clear-cut and dogmatic procedures. Instead, it offers variable options and recommendations intended to help educational facilities and their professional staff in working with children.

Ethical and legal aspects of testing for addictive substances in the school environment

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14068048
003      
CZ-PrNML
005      
20191030112857.0
007      
ta
008      
140815s2014 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Zapletalová, Jana $7 jx20080130041 $u Asociace školní psychologie, Praha
245    10
$a Etické a právní faktory testování na přítomnost návykových látek ve školském prostředí / $c Zapletalová, J., Šejvl, J.
246    31
$a Ethical and legal aspects of testing for addictive substances in the school environment
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Článek předkládá analýzu se závěrečnými doporučeními aktuální problematiky testování dětí a mladistvých ve školských zařízeních při podezření na užití návykové látky. Akcentuje čtyři hlavní úhly náhledu do tohoto významného úkonu, a to právní, psychologický, pedagogický a medicínský. Právní úhel pohledu předestírá analýzu mezinárodních, národních a vnitroresortních legislativních nástrojů týkajících se dětí, mladistvých, školských zařízení a užívání návykových látek, možnosti zásahu a ochrany jejich práv. Dále doporučuje vhodný postup, který vytváří právní jistotu jak pro testované, tak i pro testující. Informuje o vlivu a rizicích vycházejících ze zásahu a omezování přirozených práv na základě právních nástrojů, práci s dětmi v době jejich dospívání a postoje k nim při podezření na užívání návykových látek. Pedagogický pohled představuje školu a školské zařízení jako jedno z nejdůležitějších prostředí pro podporu zdraví a preventivní aktivity směrem dětem v této oblasti. Stejně tak poukazuje na povinnost školy k zajištění relativně bezpečného prostřední pro vhodný psychický a fyzický rozvoj dětí a možnosti pedagogických pracovníků v oblasti užívání návykových látek, včetně jejich přípádné detekce. Medicínská část se zabývá možností vyšetření dospívajícího ve zdravotnickém zařízení či možností odběru krve a moči od těch, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky. Text nepředkládá jednoznačné a dogmatické postupy, ale nabízí variabilní možnosti a doporučení, která mají napomoci školským zařízením a jejich pedagogickým pracovníkům při práci s dětmi.
520    9_
$a The article presents an analysis of the current issue of testing children and adolescents in schools when the use of addictive substances is suspected. Final recommendations are articulated on the basis of such analysis. Four main perspectives on this important procedure are accentuated: legal, psychological, educational, and medical. The legal perspective suggests an analysis of international, national, and intradepartmental legislative instruments pertaining to children, adolescents, and educational facilities and substance abuse and options for intervening and protecting their rights. It further recommends an appropriate procedure which provides legal security for both the testees and the testers. It provides information about the impact and risks of restricting and intervening in their natural rights on the basis of legal instruments, work with young people during their adolescence, and attitudes towards cases of suspected substance abuse. The educational perspective presents schools and educational facilities as among the most important settings for health promotion and prevention activities aimed at children in this area. Equally, it points out the obligation of the school to ensure a relatively safe environment for the proper mental and physical development of children and the possibility of education professionals taking measures in relation to the issue of substance abuse, including testing for the presence of drugs. The medical section deals with the possibility of having an adolescent examined in a healthcare facility or collecting blood or urine samples from those who are reasonably suspected of having used an addictive substance. The text provides no clear-cut and dogmatic procedures. Instead, it offers variable options and recommendations intended to help educational facilities and their professional staff in working with children.
650    _2
$a nebezpečné chování $7 D003617
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x diagnóza $x prevence a kontrola $7 D019966
650    12
$a školy $7 D012574
650    12
$a odhalování abúzu drog $x etika $x metody $x normy $x psychologie $x zákonodárství a právo $7 D015813
650    _2
$a informovaný souhlas u nezletilých $7 D057828
650    _2
$a primární prevence $x etika $x metody $x normy $x zákonodárství a právo $7 D011322
650    _2
$a rodiče $7 D010290
650    _2
$a směrnice jako téma $7 D017408
650    _2
$a ochrana práv dítěte $x etika $x normy $7 D002651
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a lidé $7 D006801
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Šejvl, Jaroslav, $d 1976- $7 jx20070626039 $u Klinika adiktologie, 1. LF UK a VFN, Praha
773    0_
$t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 2 (2014), s. 175-182 $w MED00012365
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_02_Zapletalova_Eticke-a-pravni-faktory-testovani.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140815121143 $b ABA008
991    __
$a 20191030113337 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1035779 $s 866878
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 14 $c 2 $d 175-182 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20141124 $a NLK 2014-35/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...