-
Something wrong with this record ?
Etické a právní faktory testování na přítomnost návykových látek ve školském prostředí
[Ethical and legal aspects of testing for addictive substances in the school environment]
Zapletalová, J., Šejvl, J.
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Review
- MeSH
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Informed Consent By Minors MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Dangerous Behavior MeSH
- Child Advocacy ethics standards MeSH
- Substance Abuse Detection * ethics methods standards psychology legislation & jurisprudence MeSH
- Substance-Related Disorders diagnosis prevention & control MeSH
- Primary Prevention ethics methods standards legislation & jurisprudence MeSH
- Parents MeSH
- Schools * MeSH
- Guidelines as Topic MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
- Review MeSH
Článek předkládá analýzu se závěrečnými doporučeními aktuální problematiky testování dětí a mladistvých ve školských zařízeních při podezření na užití návykové látky. Akcentuje čtyři hlavní úhly náhledu do tohoto významného úkonu, a to právní, psychologický, pedagogický a medicínský. Právní úhel pohledu předestírá analýzu mezinárodních, národních a vnitroresortních legislativních nástrojů týkajících se dětí, mladistvých, školských zařízení a užívání návykových látek, možnosti zásahu a ochrany jejich práv. Dále doporučuje vhodný postup, který vytváří právní jistotu jak pro testované, tak i pro testující. Informuje o vlivu a rizicích vycházejících ze zásahu a omezování přirozených práv na základě právních nástrojů, práci s dětmi v době jejich dospívání a postoje k nim při podezření na užívání návykových látek. Pedagogický pohled představuje školu a školské zařízení jako jedno z nejdůležitějších prostředí pro podporu zdraví a preventivní aktivity směrem dětem v této oblasti. Stejně tak poukazuje na povinnost školy k zajištění relativně bezpečného prostřední pro vhodný psychický a fyzický rozvoj dětí a možnosti pedagogických pracovníků v oblasti užívání návykových látek, včetně jejich přípádné detekce. Medicínská část se zabývá možností vyšetření dospívajícího ve zdravotnickém zařízení či možností odběru krve a moči od těch, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky. Text nepředkládá jednoznačné a dogmatické postupy, ale nabízí variabilní možnosti a doporučení, která mají napomoci školským zařízením a jejich pedagogickým pracovníkům při práci s dětmi.
The article presents an analysis of the current issue of testing children and adolescents in schools when the use of addictive substances is suspected. Final recommendations are articulated on the basis of such analysis. Four main perspectives on this important procedure are accentuated: legal, psychological, educational, and medical. The legal perspective suggests an analysis of international, national, and intradepartmental legislative instruments pertaining to children, adolescents, and educational facilities and substance abuse and options for intervening and protecting their rights. It further recommends an appropriate procedure which provides legal security for both the testees and the testers. It provides information about the impact and risks of restricting and intervening in their natural rights on the basis of legal instruments, work with young people during their adolescence, and attitudes towards cases of suspected substance abuse. The educational perspective presents schools and educational facilities as among the most important settings for health promotion and prevention activities aimed at children in this area. Equally, it points out the obligation of the school to ensure a relatively safe environment for the proper mental and physical development of children and the possibility of education professionals taking measures in relation to the issue of substance abuse, including testing for the presence of drugs. The medical section deals with the possibility of having an adolescent examined in a healthcare facility or collecting blood or urine samples from those who are reasonably suspected of having used an addictive substance. The text provides no clear-cut and dogmatic procedures. Instead, it offers variable options and recommendations intended to help educational facilities and their professional staff in working with children.
Ethical and legal aspects of testing for addictive substances in the school environment
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14068048
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191030112857.0
- 007
- ta
- 008
- 140815s2014 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Zapletalová, Jana $7 jx20080130041 $u Asociace školní psychologie, Praha
- 245 10
- $a Etické a právní faktory testování na přítomnost návykových látek ve školském prostředí / $c Zapletalová, J., Šejvl, J.
- 246 31
- $a Ethical and legal aspects of testing for addictive substances in the school environment
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Článek předkládá analýzu se závěrečnými doporučeními aktuální problematiky testování dětí a mladistvých ve školských zařízeních při podezření na užití návykové látky. Akcentuje čtyři hlavní úhly náhledu do tohoto významného úkonu, a to právní, psychologický, pedagogický a medicínský. Právní úhel pohledu předestírá analýzu mezinárodních, národních a vnitroresortních legislativních nástrojů týkajících se dětí, mladistvých, školských zařízení a užívání návykových látek, možnosti zásahu a ochrany jejich práv. Dále doporučuje vhodný postup, který vytváří právní jistotu jak pro testované, tak i pro testující. Informuje o vlivu a rizicích vycházejících ze zásahu a omezování přirozených práv na základě právních nástrojů, práci s dětmi v době jejich dospívání a postoje k nim při podezření na užívání návykových látek. Pedagogický pohled představuje školu a školské zařízení jako jedno z nejdůležitějších prostředí pro podporu zdraví a preventivní aktivity směrem dětem v této oblasti. Stejně tak poukazuje na povinnost školy k zajištění relativně bezpečného prostřední pro vhodný psychický a fyzický rozvoj dětí a možnosti pedagogických pracovníků v oblasti užívání návykových látek, včetně jejich přípádné detekce. Medicínská část se zabývá možností vyšetření dospívajícího ve zdravotnickém zařízení či možností odběru krve a moči od těch, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky. Text nepředkládá jednoznačné a dogmatické postupy, ale nabízí variabilní možnosti a doporučení, která mají napomoci školským zařízením a jejich pedagogickým pracovníkům při práci s dětmi.
- 520 9_
- $a The article presents an analysis of the current issue of testing children and adolescents in schools when the use of addictive substances is suspected. Final recommendations are articulated on the basis of such analysis. Four main perspectives on this important procedure are accentuated: legal, psychological, educational, and medical. The legal perspective suggests an analysis of international, national, and intradepartmental legislative instruments pertaining to children, adolescents, and educational facilities and substance abuse and options for intervening and protecting their rights. It further recommends an appropriate procedure which provides legal security for both the testees and the testers. It provides information about the impact and risks of restricting and intervening in their natural rights on the basis of legal instruments, work with young people during their adolescence, and attitudes towards cases of suspected substance abuse. The educational perspective presents schools and educational facilities as among the most important settings for health promotion and prevention activities aimed at children in this area. Equally, it points out the obligation of the school to ensure a relatively safe environment for the proper mental and physical development of children and the possibility of education professionals taking measures in relation to the issue of substance abuse, including testing for the presence of drugs. The medical section deals with the possibility of having an adolescent examined in a healthcare facility or collecting blood or urine samples from those who are reasonably suspected of having used an addictive substance. The text provides no clear-cut and dogmatic procedures. Instead, it offers variable options and recommendations intended to help educational facilities and their professional staff in working with children.
- 650 _2
- $a nebezpečné chování $7 D003617
- 650 _2
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x diagnóza $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 12
- $a školy $7 D012574
- 650 12
- $a odhalování abúzu drog $x etika $x metody $x normy $x psychologie $x zákonodárství a právo $7 D015813
- 650 _2
- $a informovaný souhlas u nezletilých $7 D057828
- 650 _2
- $a primární prevence $x etika $x metody $x normy $x zákonodárství a právo $7 D011322
- 650 _2
- $a rodiče $7 D010290
- 650 _2
- $a směrnice jako téma $7 D017408
- 650 _2
- $a ochrana práv dítěte $x etika $x normy $7 D002651
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 700 1_
- $a Šejvl, Jaroslav, $d 1976- $7 jx20070626039 $u Klinika adiktologie, 1. LF UK a VFN, Praha
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 2 (2014), s. 175-182 $w MED00012365
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_02_Zapletalova_Eticke-a-pravni-faktory-testovani.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140815121143 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191030113337 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1035779 $s 866878
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 14 $c 2 $d 175-182 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20141124 $a NLK 2014-35/dk