-
Something wrong with this record ?
Vliv Halliwickova konceptu na rozvoj plaveckých dovedností u dětí s mozkovou obrnou a autismem
[Impact of the Halliwick concept to develop swimming skills in children with cerebral palsy and autism]
Tereza Vaščáková, Martin Kudláček
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Autistic Disorder * rehabilitation MeSH
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Motor Skills * classification MeSH
- Cerebral Palsy * rehabilitation MeSH
- Swimming * psychology education MeSH
- Motor Skills Disorders rehabilitation MeSH
- Physical Therapy Modalities MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Příspěvek popisuje možnosti využití Halliwickova konceptu v rámci plaveckého výcviku a zhodnocení jeho vlivu pomocí WOTA testu. Plavání je pro klienty s diagnózou dětská mozková obrna (dále jen DMO) a autismem jednou z nejvhodnějších pohybových aktivit. Pro klienty se specifickými nároky je však zapotřebí nejen změna činností, ale celého přístupu instruktorů. Jednou z forem, které plně respektují tyto požadavky, je Halliwickův koncept plavecké výuky. Motorická kompetence je jedním z významných ukazatelů vývoje osobnosti, má i sociální rozměr. V termínu motorická kompetence se sumuje kontinuum: analýza a deskripce stavu – přijetí opatření k modifikacím a zlepšení stavu (Válková, 2010) K hodnocení výsledků jsem využila Test plaveckých dovedností (dále jen WOTA – Water orientation test (Tirosh, Katz-Leurer & Getz, 2008). Předkládané výsledky představují pilotní studii. Studie byla prováděna na 15 probandech s různými typy DMO a autismem. Studie měla pretest a posttest design s dvouměsíčním intenzivním tréninkem plavání pomocí Halliwickova konceptu. Jelikož jsem nepracovala s homogenní skupinou klientů, probandi byli rozděleni do tří skupin dle typu diagnózy (kvadruspastická forma DMO, diparetická forma DMO a autismus). Po dvouměsíčním kurzu jsem hodnotila změny plaveckých dovedností pomocí WOTA testu.
Stoking post describes how to use Halliwick concept in swimming training. Swimming is for clients diagnosed with cerebral palsy (CP) and autism, one of the best physical activities. For clients with special needs but requires only changing the activity but the approach instructors. One of the ways that fully respect these requirements is Halliwick concept of swimming lessons. Motor competence is one of the important indicators of personality development, has a social dimension. The term motor skills with noise continuum: analysis and description of the state - the adoption of measures to modification and improvement (Válková, 2010) to evaluate the results of the use of the test swimming skills (hereinafter WOTA - Water orientation test (Tirosh, Katz-Leurer & Getz, 2008). The present results represent a pilot study. Study was conducted in 15 probands with different types of cerebral palsy and autism. Study had pretest and posttest design with a two-month intensive training session with swimming Halliwick concept. Since we have worked with a homogeneous group of clients probands were divided into three groups according to the type of diagnosis (quadruparetic form of cerebral palsy, diparetic form of cerebral palsy and autism) and after a two-month course we evaluated the changes of swimming skills through WOTA test.
Impact of the Halliwick concept to develop swimming skills in children with cerebral palsy and autism
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14068055
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190529075608.0
- 007
- ta
- 008
- 140815s2014 xr ad f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5817/StS2014-1-6 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vaščáková, Tereza $7 _AN079421 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
- 245 10
- $a Vliv Halliwickova konceptu na rozvoj plaveckých dovedností u dětí s mozkovou obrnou a autismem / $c Tereza Vaščáková, Martin Kudláček
- 246 31
- $a Impact of the Halliwick concept to develop swimming skills in children with cerebral palsy and autism
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Příspěvek popisuje možnosti využití Halliwickova konceptu v rámci plaveckého výcviku a zhodnocení jeho vlivu pomocí WOTA testu. Plavání je pro klienty s diagnózou dětská mozková obrna (dále jen DMO) a autismem jednou z nejvhodnějších pohybových aktivit. Pro klienty se specifickými nároky je však zapotřebí nejen změna činností, ale celého přístupu instruktorů. Jednou z forem, které plně respektují tyto požadavky, je Halliwickův koncept plavecké výuky. Motorická kompetence je jedním z významných ukazatelů vývoje osobnosti, má i sociální rozměr. V termínu motorická kompetence se sumuje kontinuum: analýza a deskripce stavu – přijetí opatření k modifikacím a zlepšení stavu (Válková, 2010) K hodnocení výsledků jsem využila Test plaveckých dovedností (dále jen WOTA – Water orientation test (Tirosh, Katz-Leurer & Getz, 2008). Předkládané výsledky představují pilotní studii. Studie byla prováděna na 15 probandech s různými typy DMO a autismem. Studie měla pretest a posttest design s dvouměsíčním intenzivním tréninkem plavání pomocí Halliwickova konceptu. Jelikož jsem nepracovala s homogenní skupinou klientů, probandi byli rozděleni do tří skupin dle typu diagnózy (kvadruspastická forma DMO, diparetická forma DMO a autismus). Po dvouměsíčním kurzu jsem hodnotila změny plaveckých dovedností pomocí WOTA testu.
- 520 9_
- $a Stoking post describes how to use Halliwick concept in swimming training. Swimming is for clients diagnosed with cerebral palsy (CP) and autism, one of the best physical activities. For clients with special needs but requires only changing the activity but the approach instructors. One of the ways that fully respect these requirements is Halliwick concept of swimming lessons. Motor competence is one of the important indicators of personality development, has a social dimension. The term motor skills with noise continuum: analysis and description of the state - the adoption of measures to modification and improvement (Válková, 2010) to evaluate the results of the use of the test swimming skills (hereinafter WOTA - Water orientation test (Tirosh, Katz-Leurer & Getz, 2008). The present results represent a pilot study. Study was conducted in 15 probands with different types of cerebral palsy and autism. Study had pretest and posttest design with a two-month intensive training session with swimming Halliwick concept. Since we have worked with a homogeneous group of clients probands were divided into three groups according to the type of diagnosis (quadruparetic form of cerebral palsy, diparetic form of cerebral palsy and autism) and after a two-month course we evaluated the changes of swimming skills through WOTA test.
- 650 12
- $a autistická porucha $x rehabilitace $7 D001321
- 650 12
- $a mozková obrna $x rehabilitace $7 D002547
- 650 12
- $a plavání $x psychologie $x výchova $7 D013550
- 650 _2
- $a poruchy motorických dovedností $x rehabilitace $7 D019957
- 650 _2
- $a techniky fyzikální terapie $7 D026741
- 650 12
- $a motorické dovednosti $x klasifikace $7 D009048
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 700 1_
- $a Kudláček, Martin $7 jx20071031025 $u Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
- 773 0_
- $t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 8, č. 1 (2014), s. 59-68 $w MED00173478
- 856 41
- $u http://www.fsps.muni.cz/studiasportiva/archiv.html $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2605 $c 866 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140815120903 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190529075734 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1035786 $s 866885
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 8 $c 1 $d 59-68 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $n Stud. Sport. $x MED00173478
- LZP __
- $c NLK125 $d 20140917 $a NLK 2014-19/mk