-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Každodennost v sociálně exkludované lokalitě a Romano hip hop
[Everyday reality in the socially excluded locality and Romano hip hop]
Alena Kajanová, Tomáš Mrhálek, Veronika Zvánovcová
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- Romano hip hop, sociální exkluze, romská mládež,
- MeSH
- chování mladistvých psychologie MeSH
- činnosti denního života MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Romové * MeSH
- sociální izolace MeSH
- sociální marginalizace * psychologie MeSH
- tanec MeSH
- zpívání * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
Náš příspěvek se zabývá sebevymezením romské mládeže a reflexí sociální exkluze prostřednictvím hudebního vyjádření – hip hopu. Cílem našeho příspěvku je studovat a analyzovat Romano hip hop jako prostředek exprese romské mládeže ze sociálně vyloučené lokality. Jinými slovy zjistit a popsat: a) jak mladí Romové prožívají své každodenní životy v kontextu hip hopu, b) jak se do rapu promítá sociální situace a nespokojenost s ní a c) zda mohou aktéři hip hop vnímat též jako prostředek změny, nebo pouze jako pasivní prostředek k vyjádření nespokojenosti. V rámci sběru kvalitativních dat jsme použili: a) narativní rozhovory s romskými rapery, kteří se rekrutují z řad mládeže žijící v sociálně exkludované lokalitě sídliště Máj v Českých Budějovicích, b) analýzu textů výše uvedených interpretů. Výsledky poukazují na sebepojetí aktérů jako mladých Romů žijících „na špatné adrese“, kteří mají omezený přístup ke zdrojům a uznání v dominantní společnosti, avšak disponují ochotou veřejně sdílet svůj názor, vyjádřit svou frustraci, být vyslechnuti a působit tak na další mladé Romy a Romky. Rap apeluje na romskou mládež, aby se vzdala konzumace alkoholu a drog, byla jednotná a nestyděla se za svou etnicitu.
Our article discusses self-determination of Romany youth and reflection of social exclusion through music expression – hip hop. The goal of our article is to study and analyze Romano Hip hop as a means of expression of Romany youth from a socially excluded locality. In other words, to ascertain and describe a) how young Romany people experience their everyday life in the context of hip hop, b) how social situation and dissatisfaction over it is reflected in rap and c) whether the actors may perceive hip-hop also as a means of change or only as a passive means to express dissatisfaction. Within collection of quality data, we used: a) narrative interviews with Romany rappers coming from among youth living in socially excluded locality of the Máj housing estate of České Budějovice, b) analysis of texts of the above stated interpreters. The results suggest the actors’ self-concept as young Romany people living “at a wrong address”, having limited access to resources and to acknowledgement in the dominant society, but disposing of readiness to share their opinion in public, to express their frustration, to be heard and to act upon other young Romany people. Rap appeals to Romany youth to give up consumption of alcohol and drugs, to be united and not to be ashamed of their ethnicity.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Teologická fakulta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta katedra sociální práce
Everyday reality in the socially excluded locality and Romano hip hop
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15004441
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150305102059.0
- 007
- ta
- 008
- 150201s2014 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hricová, Alena, $d 1982- $7 js20090728009 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce
- 245 10
- $a Každodennost v sociálně exkludované lokalitě a Romano hip hop / $c Alena Kajanová, Tomáš Mrhálek, Veronika Zvánovcová
- 246 31
- $a Everyday reality in the socially excluded locality and Romano hip hop
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Náš příspěvek se zabývá sebevymezením romské mládeže a reflexí sociální exkluze prostřednictvím hudebního vyjádření – hip hopu. Cílem našeho příspěvku je studovat a analyzovat Romano hip hop jako prostředek exprese romské mládeže ze sociálně vyloučené lokality. Jinými slovy zjistit a popsat: a) jak mladí Romové prožívají své každodenní životy v kontextu hip hopu, b) jak se do rapu promítá sociální situace a nespokojenost s ní a c) zda mohou aktéři hip hop vnímat též jako prostředek změny, nebo pouze jako pasivní prostředek k vyjádření nespokojenosti. V rámci sběru kvalitativních dat jsme použili: a) narativní rozhovory s romskými rapery, kteří se rekrutují z řad mládeže žijící v sociálně exkludované lokalitě sídliště Máj v Českých Budějovicích, b) analýzu textů výše uvedených interpretů. Výsledky poukazují na sebepojetí aktérů jako mladých Romů žijících „na špatné adrese“, kteří mají omezený přístup ke zdrojům a uznání v dominantní společnosti, avšak disponují ochotou veřejně sdílet svůj názor, vyjádřit svou frustraci, být vyslechnuti a působit tak na další mladé Romy a Romky. Rap apeluje na romskou mládež, aby se vzdala konzumace alkoholu a drog, byla jednotná a nestyděla se za svou etnicitu.
- 520 9_
- $a Our article discusses self-determination of Romany youth and reflection of social exclusion through music expression – hip hop. The goal of our article is to study and analyze Romano Hip hop as a means of expression of Romany youth from a socially excluded locality. In other words, to ascertain and describe a) how young Romany people experience their everyday life in the context of hip hop, b) how social situation and dissatisfaction over it is reflected in rap and c) whether the actors may perceive hip-hop also as a means of change or only as a passive means to express dissatisfaction. Within collection of quality data, we used: a) narrative interviews with Romany rappers coming from among youth living in socially excluded locality of the Máj housing estate of České Budějovice, b) analysis of texts of the above stated interpreters. The results suggest the actors’ self-concept as young Romany people living “at a wrong address”, having limited access to resources and to acknowledgement in the dominant society, but disposing of readiness to share their opinion in public, to express their frustration, to be heard and to act upon other young Romany people. Rap appeals to Romany youth to give up consumption of alcohol and drugs, to be united and not to be ashamed of their ethnicity.
- 650 12
- $a Romové $7 D006178
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a chování mladistvých $x psychologie $7 D000294
- 650 12
- $a sociální marginalizace $x psychologie $7 D062487
- 650 _2
- $a tanec $7 D003615
- 650 12
- $a zpívání $7 D063346
- 650 _2
- $a sociální izolace $7 D012934
- 650 _2
- $a činnosti denního života $7 D000203
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a Romano hip hop
- 653 00
- $a sociální exkluze
- 653 00
- $a romská mládež
- 700 1_
- $a Mrhálek, Tomáš $7 xx0229349 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
- 700 1_
- $a Zvánovcová, Veronika $7 xx0307367 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta
- 773 0_
- $t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 10, č. 2 (2014), s. 108-115 $w MED00152401
- 856 41
- $u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20150107080217374880.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150201115015 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150305102329 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1061493 $s 887205
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 10 $c 2 $d 108-115 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401
- LZP __
- $c NLK104 $d 20150305 $a NLK 2015-05/dk