• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Každodennost v sociálně exkludované lokalitě a Romano hip hop
[Everyday reality in the socially excluded locality and Romano hip hop]

Alena Kajanová, Tomáš Mrhálek, Veronika Zvánovcová

. 2014 ; 10 (2) : 108-115.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15004441

Náš příspěvek se zabývá sebevymezením romské mládeže a reflexí sociální exkluze prostřednictvím hudebního vyjádření – hip hopu. Cílem našeho příspěvku je studovat a analyzovat Romano hip hop jako prostředek exprese romské mládeže ze sociálně vyloučené lokality. Jinými slovy zjistit a popsat: a) jak mladí Romové prožívají své každodenní životy v kontextu hip hopu, b) jak se do rapu promítá sociální situace a nespokojenost s ní a c) zda mohou aktéři hip hop vnímat též jako prostředek změny, nebo pouze jako pasivní prostředek k vyjádření nespokojenosti. V rámci sběru kvalitativních dat jsme použili: a) narativní rozhovory s romskými rapery, kteří se rekrutují z řad mládeže žijící v sociálně exkludované lokalitě sídliště Máj v Českých Budějovicích, b) analýzu textů výše uvedených interpretů. Výsledky poukazují na sebepojetí aktérů jako mladých Romů žijících „na špatné adrese“, kteří mají omezený přístup ke zdrojům a uznání v dominantní společnosti, avšak disponují ochotou veřejně sdílet svůj názor, vyjádřit svou frustraci, být vyslechnuti a působit tak na další mladé Romy a Romky. Rap apeluje na romskou mládež, aby se vzdala konzumace alkoholu a drog, byla jednotná a nestyděla se za svou etnicitu.

Our article discusses self-determination of Romany youth and reflection of social exclusion through music expression – hip hop. The goal of our article is to study and analyze Romano Hip hop as a means of expression of Romany youth from a socially excluded locality. In other words, to ascertain and describe a) how young Romany people experience their everyday life in the context of hip hop, b) how social situation and dissatisfaction over it is reflected in rap and c) whether the actors may perceive hip-hop also as a means of change or only as a passive means to express dissatisfaction. Within collection of quality data, we used: a) narrative interviews with Romany rappers coming from among youth living in socially excluded locality of the Máj housing estate of České Budějovice, b) analysis of texts of the above stated interpreters. The results suggest the actors’ self-concept as young Romany people living “at a wrong address”, having limited access to resources and to acknowledgement in the dominant society, but disposing of readiness to share their opinion in public, to express their frustration, to be heard and to act upon other young Romany people. Rap appeals to Romany youth to give up consumption of alcohol and drugs, to be united and not to be ashamed of their ethnicity.

Everyday reality in the socially excluded locality and Romano hip hop

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15004441
003      
CZ-PrNML
005      
20150305102059.0
007      
ta
008      
150201s2014 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Hricová, Alena, $d 1982- $7 js20090728009 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce
245    10
$a Každodennost v sociálně exkludované lokalitě a Romano hip hop / $c Alena Kajanová, Tomáš Mrhálek, Veronika Zvánovcová
246    31
$a Everyday reality in the socially excluded locality and Romano hip hop
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Náš příspěvek se zabývá sebevymezením romské mládeže a reflexí sociální exkluze prostřednictvím hudebního vyjádření – hip hopu. Cílem našeho příspěvku je studovat a analyzovat Romano hip hop jako prostředek exprese romské mládeže ze sociálně vyloučené lokality. Jinými slovy zjistit a popsat: a) jak mladí Romové prožívají své každodenní životy v kontextu hip hopu, b) jak se do rapu promítá sociální situace a nespokojenost s ní a c) zda mohou aktéři hip hop vnímat též jako prostředek změny, nebo pouze jako pasivní prostředek k vyjádření nespokojenosti. V rámci sběru kvalitativních dat jsme použili: a) narativní rozhovory s romskými rapery, kteří se rekrutují z řad mládeže žijící v sociálně exkludované lokalitě sídliště Máj v Českých Budějovicích, b) analýzu textů výše uvedených interpretů. Výsledky poukazují na sebepojetí aktérů jako mladých Romů žijících „na špatné adrese“, kteří mají omezený přístup ke zdrojům a uznání v dominantní společnosti, avšak disponují ochotou veřejně sdílet svůj názor, vyjádřit svou frustraci, být vyslechnuti a působit tak na další mladé Romy a Romky. Rap apeluje na romskou mládež, aby se vzdala konzumace alkoholu a drog, byla jednotná a nestyděla se za svou etnicitu.
520    9_
$a Our article discusses self-determination of Romany youth and reflection of social exclusion through music expression – hip hop. The goal of our article is to study and analyze Romano Hip hop as a means of expression of Romany youth from a socially excluded locality. In other words, to ascertain and describe a) how young Romany people experience their everyday life in the context of hip hop, b) how social situation and dissatisfaction over it is reflected in rap and c) whether the actors may perceive hip-hop also as a means of change or only as a passive means to express dissatisfaction. Within collection of quality data, we used: a) narrative interviews with Romany rappers coming from among youth living in socially excluded locality of the Máj housing estate of České Budějovice, b) analysis of texts of the above stated interpreters. The results suggest the actors’ self-concept as young Romany people living “at a wrong address”, having limited access to resources and to acknowledgement in the dominant society, but disposing of readiness to share their opinion in public, to express their frustration, to be heard and to act upon other young Romany people. Rap appeals to Romany youth to give up consumption of alcohol and drugs, to be united and not to be ashamed of their ethnicity.
650    12
$a Romové $7 D006178
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a chování mladistvých $x psychologie $7 D000294
650    12
$a sociální marginalizace $x psychologie $7 D062487
650    _2
$a tanec $7 D003615
650    12
$a zpívání $7 D063346
650    _2
$a sociální izolace $7 D012934
650    _2
$a činnosti denního života $7 D000203
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a Romano hip hop
653    00
$a sociální exkluze
653    00
$a romská mládež
700    1_
$a Mrhálek, Tomáš $7 xx0229349 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
700    1_
$a Zvánovcová, Veronika $7 xx0307367 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta
773    0_
$t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 10, č. 2 (2014), s. 108-115 $w MED00152401
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20150107080217374880.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150201115015 $b ABA008
991    __
$a 20150305102329 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1061493 $s 887205
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 10 $c 2 $d 108-115 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401
LZP    __
$c NLK104 $d 20150305 $a NLK 2015-05/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...