• Something wrong with this record ?

Gustav Kabrhel: the founder of the Czech public health science and his Contribution to the “school and Health” issues [Gustav Kabrhel - zakladatel České hygienické školy a jeho přínos k problematice škola a zdraví]

František Čapka

. 2011 ; () : 19-23.

Language English Country Czech Republic

Document type Biography, Historical Article

Příspěvek přibližuje profesní dráhu zakladatele české hygienické školy a prvního profesora hygieny na české lékařské fakultě Univerzity Karlovy, profesora Gustava Kabrhela (1857-1939). Po univerzitních studiích ve Vídni odešel v roce 1883 do Prahy, kde rozvinul svou specializaci – hygienu – do praktické roviny: roku 1897 založil na lékařské fakultě Univerzity Karlovy Hygienický ústav. Jako šéfredaktor Časopisu pro veřejné zdravotnictví vytvořil prostor k prosazování aktuálních otázek souvisejících se stavem hygieny na obecných a měšťanských školách v českých zemích. Teoretické úvahy byly zde konfrontovány s názory učitelů z praxe. Pozornost se soustředila do několika oblastí: 1. poslání a úkoly nově zaváděného „institutu“ školního lékaře; 2. zdravotní dozor nad stavem školní budovy a jejího zařízení; 3. dodržování zdravotních zásad při vyučování; 4. sledování zdravotního stavu žáků; 5. problematika alkoholismu a sexuální výchovy u žáků. Mnohé tyto otázky se staly pro prof. Kabrhela východiskem k hlubšímu rozpracování při formulování první české učebnice hygieny zvané Zdravověda (1922).

This contribution outlines the professional career of Professor Gustav Kabrhel (1857-1939), founder of the Czech public health school and the fi rst professor of public health at the Czech Medical Faculty of Charles University. After studies at the Viennese university, he moved to Prague in 1883 to pursue his specialty – public health – in practice. In 1897, he founded Institute of Hygiene at the Medical Faculty of Charles University. As the editor-in-chief of Public Health Magazine, he facilitated discussions about the state of hygiene at primary and secondary schools in Bohemia and Moravia, always comparing theoretical considerations with practical viewpoints of teachers. The main areas of interest were: (1) Mission and duties of the newly established position of school physician. (2) Health-oriented supervision of school buildings and equipment. (3) Compliance with health policies in the classroom. (4) Monitoring the students’ state of health. (5) Questions of alcoholism and sexual education. Many of these issues were in fact starting points that Prof. Kabrhel developed in detail when preparing the fi rst Czech textbook of public health entitled “Health Science” (1922).

Gustav Kabrhel - zakladatel České hygienické školy a jeho přínos k problematice škola a zdraví

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006484
003      
CZ-PrNML
005      
20150413110519.0
007      
ta
008      
150220s2011 xr f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Čapka, František $7 jn20000402992 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra historie, Brno
245    10
$a Gustav Kabrhel: the founder of the Czech public health science and his Contribution to the “school and Health” issues / $c František Čapka
246    31
$a Gustav Kabrhel - zakladatel České hygienické školy a jeho přínos k problematice škola a zdraví
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek přibližuje profesní dráhu zakladatele české hygienické školy a prvního profesora hygieny na české lékařské fakultě Univerzity Karlovy, profesora Gustava Kabrhela (1857-1939). Po univerzitních studiích ve Vídni odešel v roce 1883 do Prahy, kde rozvinul svou specializaci – hygienu – do praktické roviny: roku 1897 založil na lékařské fakultě Univerzity Karlovy Hygienický ústav. Jako šéfredaktor Časopisu pro veřejné zdravotnictví vytvořil prostor k prosazování aktuálních otázek souvisejících se stavem hygieny na obecných a měšťanských školách v českých zemích. Teoretické úvahy byly zde konfrontovány s názory učitelů z praxe. Pozornost se soustředila do několika oblastí: 1. poslání a úkoly nově zaváděného „institutu“ školního lékaře; 2. zdravotní dozor nad stavem školní budovy a jejího zařízení; 3. dodržování zdravotních zásad při vyučování; 4. sledování zdravotního stavu žáků; 5. problematika alkoholismu a sexuální výchovy u žáků. Mnohé tyto otázky se staly pro prof. Kabrhela východiskem k hlubšímu rozpracování při formulování první české učebnice hygieny zvané Zdravověda (1922).
520    9_
$a This contribution outlines the professional career of Professor Gustav Kabrhel (1857-1939), founder of the Czech public health school and the fi rst professor of public health at the Czech Medical Faculty of Charles University. After studies at the Viennese university, he moved to Prague in 1883 to pursue his specialty – public health – in practice. In 1897, he founded Institute of Hygiene at the Medical Faculty of Charles University. As the editor-in-chief of Public Health Magazine, he facilitated discussions about the state of hygiene at primary and secondary schools in Bohemia and Moravia, always comparing theoretical considerations with practical viewpoints of teachers. The main areas of interest were: (1) Mission and duties of the newly established position of school physician. (2) Health-oriented supervision of school buildings and equipment. (3) Compliance with health policies in the classroom. (4) Monitoring the students’ state of health. (5) Questions of alcoholism and sexual education. Many of these issues were in fact starting points that Prof. Kabrhel developed in detail when preparing the fi rst Czech textbook of public health entitled “Health Science” (1922).
600    14
$a Kabrhel, Gustav, $d 1857-1939 $7 jk01052343
650    _2
$a hygiena $x výchova $7 D006920
650    _2
$a ochrana veřejného zdraví $7 D062486
650    _2
$a dějiny 19. století $7 D049672
650    _2
$a dějiny 20. století $7 D049673
650    _2
$a výročí a významné události $7 D000846
650    _2
$a dějiny lékařství $7 D006666
650    _2
$a veřejné zdravotnictví $7 D011634
653    00
$a školní lékař
653    00
$a postavení žáka v rodině
653    00
$a psychologie zdraví
653    00
$a učitelé a zdraví
655    _2
$a biografie $7 D019215
655    _2
$a historické články $7 D016456
773    0_
$t School and health 21, 2011 : health education: initiatives for educational areas $z 978-80-210-5524-7 $g (2011), s. 19-23 $w MED00184305
910    __
$a ABA008 $b K 89766 $b CD 1525 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150413110801 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1063629 $s 889270
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2011 $d 19-23 $m School and Health 21, 2011 $x MED00184305 $z 978-80-210-5524-7
LZP    __
$c NLK104 $d 20150413 $a NLK 2015-08/pk

Find record