• Something wrong with this record ?

Social networks and their influence upon changes in use of the internet at schools [Sociální sítě a jejich vliv na změny použití internetu ve škole]

Jiří Strach

. 2010 ; () : 89-98.

Language English Country Czech Republic

V poslední době se mění zaměření použití internetu zejména u dětí a mládeže. Původní myšlenka použít ve škole internet jako prostředek umožňující získat nejnovější informace z nejrůznějších oborů lidské činnosti, vytvořit výukové programy a dokonce celé výukové servery poskytující distanční opory pro celé ročníky základní školy se vytrácí. Stále častěji se stává, že mladí lidé začínají používat služeb specializovaných vyhledavačů umožňujících vytvářet sociální sítě a vstupují tak do zvláštních virtuálních vztahů a skupin, místo aby využívali internet pro své vzdělávání. Tato skutečnost je podle mého názoru zejména pro mladé lidi problematická, vede k odcizení skutečné reálné skupině spolužáků, u některých jedinců, nahrazuje skutečná přátelství (e-přátelství) s nejistým, a někdy i nebezpečným partnerem. Škola, učitelé ani rodiče nejsou na tuto změnu dostatečně připraveni. Rozpad soudržnosti třídy může vést ke zhoršení klimatu třídy.

The focus of use of the Internet has changed in recent times, particularly among children and young people. The previous core concept for employment of the Internet in schools, which is to say as a medium enabling the acquisition of the most up-to-date information in a wide variety of disciplines and fi elds, has been supplanted by a tendency toward the creation of teaching programmes and distant learning options and this evolution continues. For younger people it is more and more frequent that the primary purpose of the Internet is the use of social sites and search engines, which make it possible for them to dive into a whole new world of virtual relationships and special interest groups, rather than the focus being on broadening their educational horizons. This simple fact is, in my opinion, a potential issue in the social and emotional growth of young people, as it can lead to dissociative tendencies with regard to their physical fellow students around them, and the replacement of real relationships with the ephemera of e-friendship, the parameters and risks of which are frequently less than clear. The school, which is to say teachers and parents in this particular scenario, is often inadequately prepared for this change. The concurrent dissolution of social bonds within the class may well lead to a generally deteriorated atmosphere therein. This presentation endeavours to address in detail a number of issues arising from this situation.

Sociální sítě a jejich vliv na změny použití internetu ve škole

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006973
003      
CZ-PrNML
005      
20150514173937.0
007      
ta
008      
150225s2010 xr f 000 0eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Strach, Jiří $7 _AN079600 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra didaktických technologií, Brno
245    10
$a Social networks and their influence upon changes in use of the internet at schools / $c Jiří Strach
246    31
$a Sociální sítě a jejich vliv na změny použití internetu ve škole
504    __
$a Literatura
520    3_
$a V poslední době se mění zaměření použití internetu zejména u dětí a mládeže. Původní myšlenka použít ve škole internet jako prostředek umožňující získat nejnovější informace z nejrůznějších oborů lidské činnosti, vytvořit výukové programy a dokonce celé výukové servery poskytující distanční opory pro celé ročníky základní školy se vytrácí. Stále častěji se stává, že mladí lidé začínají používat služeb specializovaných vyhledavačů umožňujících vytvářet sociální sítě a vstupují tak do zvláštních virtuálních vztahů a skupin, místo aby využívali internet pro své vzdělávání. Tato skutečnost je podle mého názoru zejména pro mladé lidi problematická, vede k odcizení skutečné reálné skupině spolužáků, u některých jedinců, nahrazuje skutečná přátelství (e-přátelství) s nejistým, a někdy i nebezpečným partnerem. Škola, učitelé ani rodiče nejsou na tuto změnu dostatečně připraveni. Rozpad soudržnosti třídy může vést ke zhoršení klimatu třídy.
520    9_
$a The focus of use of the Internet has changed in recent times, particularly among children and young people. The previous core concept for employment of the Internet in schools, which is to say as a medium enabling the acquisition of the most up-to-date information in a wide variety of disciplines and fi elds, has been supplanted by a tendency toward the creation of teaching programmes and distant learning options and this evolution continues. For younger people it is more and more frequent that the primary purpose of the Internet is the use of social sites and search engines, which make it possible for them to dive into a whole new world of virtual relationships and special interest groups, rather than the focus being on broadening their educational horizons. This simple fact is, in my opinion, a potential issue in the social and emotional growth of young people, as it can lead to dissociative tendencies with regard to their physical fellow students around them, and the replacement of real relationships with the ephemera of e-friendship, the parameters and risks of which are frequently less than clear. The school, which is to say teachers and parents in this particular scenario, is often inadequately prepared for this change. The concurrent dissolution of social bonds within the class may well lead to a generally deteriorated atmosphere therein. This presentation endeavours to address in detail a number of issues arising from this situation.
650    12
$a školy $x etika $x organizace a řízení $x trendy $7 D012574
650    12
$a sociální sítě $7 D060756
650    _2
$a internet $x etika $x trendy $x využití $7 D020407
650    _2
$a vyučování $x etika $x metody $x trendy $7 D013663
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x etika $x metody $x trendy $7 D004493
650    _2
$a vyhledávač $x využití $7 D057386
650    _2
$a uživatelské rozhraní počítače $7 D014584
650    _2
$a distanční studium $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D020375
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    10
$a Změny klimatu třídy v důsledku používání internetu
653    00
$a Atomizace třídního kolektivu
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 89-98 $w MED00184303
910    __
$a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150514174251 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064117 $s 889764
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 89-98 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
LZP    __
$c NLK184 $d 20150514 $a NLK 2015-08/pk

Find record