Detail
Článek
Článek ve sborníku
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Health education by means of fictional stories [Výchova ke zdraví prostřednictvím příběhů fikčních postav]

Jana Krátká

. 2010 ; () : 99-104.

Jazyk angličtina Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15006980

V současnosti se stále více setkáváme se zdravotními zápletkami v populárních fi lmech a seriálech západní produkce. Seriály z lékařského prostředí se obvykle zaměřují srovnatelnou měrou na život hlavních postav, jako na lékařské situace. Jedinec pak nabývá prostřednictvím těchto příběhů fi kčních postav zkušenosti s tématem zdraví. Na příkladě fenoménu Grey´s Anatomy si vysvětlíme průběh sociálního a emocionálního učení. Grey´s Anatomy patří k romantickým dramatům s komediálními prvky, kde má téma života hlavních postav – lékařů přednost před epizodními postavami pacientů. Takto do jisté míry netradičně pojatý seriál se od počátku svého vysílání v roce 2005 stal kulturním fenoménem, který si ve Spojených státech udržuje sledovanost okolo 20 milionů diváků na každou epizodu a je vysílán v hlavním vysílacím čase. Televizní zábavní pořad v sobě nese velký potenciál přenášet na diváky výchovná poselství, aniž by si uvědomili, že jsou formováni, a že se učí novým poznatkům, čímž lze předejít jejich případnému odmítnutí jakýchkoli edukačních vlivů.

Today's US and Western Europe TV series and fi lm features are getting increasingly crammed with health-driven sub-plots and narratives. A number of studies indicate that some TV series' attention is almost equally divided between describing fi ctional heroes' lives and their medical experience, the latter being a clear educational vehicle. In our contribution we are going to discuss the case study of one of the most appreciated examples of such an approach, the ever growingly popular TV series Grey's Anatomy that - when usually attributed as a romantic/medical drama with small and specifi c comedy inserts - became a popular culture phenomenon and a regular primetime broadcast since its 2005 premiere. This media product can be considered a striking example of spontaneous social and emotional learning right in the front of a TV-screen and the series is even more interesting because of a simple fact it favours the visualization of professional physicians' experience instead of focusing on more traditional patients' sub-plots.

Výchova ke zdraví prostřednictvím příběhů fikčních postav

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006980
003      
CZ-PrNML
005      
20150514193550.0
007      
ta
008      
150225s2010 xr f 000 0eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Krátká, Jana $7 _AN079579 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, Brno
245    10
$a Health education by means of fictional stories / $c Jana Krátká
246    31
$a Výchova ke zdraví prostřednictvím příběhů fikčních postav
504    __
$a Literatura
520    3_
$a V současnosti se stále více setkáváme se zdravotními zápletkami v populárních fi lmech a seriálech západní produkce. Seriály z lékařského prostředí se obvykle zaměřují srovnatelnou měrou na život hlavních postav, jako na lékařské situace. Jedinec pak nabývá prostřednictvím těchto příběhů fi kčních postav zkušenosti s tématem zdraví. Na příkladě fenoménu Grey´s Anatomy si vysvětlíme průběh sociálního a emocionálního učení. Grey´s Anatomy patří k romantickým dramatům s komediálními prvky, kde má téma života hlavních postav – lékařů přednost před epizodními postavami pacientů. Takto do jisté míry netradičně pojatý seriál se od počátku svého vysílání v roce 2005 stal kulturním fenoménem, který si ve Spojených státech udržuje sledovanost okolo 20 milionů diváků na každou epizodu a je vysílán v hlavním vysílacím čase. Televizní zábavní pořad v sobě nese velký potenciál přenášet na diváky výchovná poselství, aniž by si uvědomili, že jsou formováni, a že se učí novým poznatkům, čímž lze předejít jejich případnému odmítnutí jakýchkoli edukačních vlivů.
520    9_
$a Today's US and Western Europe TV series and fi lm features are getting increasingly crammed with health-driven sub-plots and narratives. A number of studies indicate that some TV series' attention is almost equally divided between describing fi ctional heroes' lives and their medical experience, the latter being a clear educational vehicle. In our contribution we are going to discuss the case study of one of the most appreciated examples of such an approach, the ever growingly popular TV series Grey's Anatomy that - when usually attributed as a romantic/medical drama with small and specifi c comedy inserts - became a popular culture phenomenon and a regular primetime broadcast since its 2005 premiere. This media product can be considered a striking example of spontaneous social and emotional learning right in the front of a TV-screen and the series is even more interesting because of a simple fact it favours the visualization of professional physicians' experience instead of focusing on more traditional patients' sub-plots.
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a učení $7 D007858
650    _2
$a komunikační média $x trendy $x využití $7 D003146
650    12
$a zdravotní výchova $x metody $x využití $7 D006266
650    12
$a seriály $x trendy $x využití $7 D012693
650    _2
$a periodika jako téma $x trendy $x využití $7 D010506
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a Sociální a emocionální učení v oblasti zdravotní výchovy prostřednictvím TV seriálů
653    10
$a Fikční postavy ze seriálů a jejich příběhy působící na diváky v oblasti zdravotní výchovy
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 99-104 $w MED00184303
910    __
$a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150514193903 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064124 $s 889771
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 99-104 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
LZP    __
$c NLK184 $d 20150514 $a NLK 2015-08/pk

Najít záznam