-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Health education by means of fictional stories [Výchova ke zdraví prostřednictvím příběhů fikčních postav]
Jana Krátká
Jazyk angličtina Země Česko
- Klíčová slova
- Sociální a emocionální učení v oblasti zdravotní výchovy prostřednictvím TV seriálů, Fikční postavy ze seriálů a jejich příběhy působící na diváky v oblasti zdravotní výchovy,
- MeSH
- komunikační média trendy využití MeSH
- lidé MeSH
- periodika jako téma trendy využití MeSH
- seriály * trendy využití MeSH
- učení MeSH
- výchova a vzdělávání MeSH
- zdravotní výchova * metody využití MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
V současnosti se stále více setkáváme se zdravotními zápletkami v populárních fi lmech a seriálech západní produkce. Seriály z lékařského prostředí se obvykle zaměřují srovnatelnou měrou na život hlavních postav, jako na lékařské situace. Jedinec pak nabývá prostřednictvím těchto příběhů fi kčních postav zkušenosti s tématem zdraví. Na příkladě fenoménu Grey´s Anatomy si vysvětlíme průběh sociálního a emocionálního učení. Grey´s Anatomy patří k romantickým dramatům s komediálními prvky, kde má téma života hlavních postav – lékařů přednost před epizodními postavami pacientů. Takto do jisté míry netradičně pojatý seriál se od počátku svého vysílání v roce 2005 stal kulturním fenoménem, který si ve Spojených státech udržuje sledovanost okolo 20 milionů diváků na každou epizodu a je vysílán v hlavním vysílacím čase. Televizní zábavní pořad v sobě nese velký potenciál přenášet na diváky výchovná poselství, aniž by si uvědomili, že jsou formováni, a že se učí novým poznatkům, čímž lze předejít jejich případnému odmítnutí jakýchkoli edukačních vlivů.
Today's US and Western Europe TV series and fi lm features are getting increasingly crammed with health-driven sub-plots and narratives. A number of studies indicate that some TV series' attention is almost equally divided between describing fi ctional heroes' lives and their medical experience, the latter being a clear educational vehicle. In our contribution we are going to discuss the case study of one of the most appreciated examples of such an approach, the ever growingly popular TV series Grey's Anatomy that - when usually attributed as a romantic/medical drama with small and specifi c comedy inserts - became a popular culture phenomenon and a regular primetime broadcast since its 2005 premiere. This media product can be considered a striking example of spontaneous social and emotional learning right in the front of a TV-screen and the series is even more interesting because of a simple fact it favours the visualization of professional physicians' experience instead of focusing on more traditional patients' sub-plots.
Výchova ke zdraví prostřednictvím příběhů fikčních postav
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15006980
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150514193550.0
- 007
- ta
- 008
- 150225s2010 xr f 000 0eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Krátká, Jana $7 _AN079579 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, Brno
- 245 10
- $a Health education by means of fictional stories / $c Jana Krátká
- 246 31
- $a Výchova ke zdraví prostřednictvím příběhů fikčních postav
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a V současnosti se stále více setkáváme se zdravotními zápletkami v populárních fi lmech a seriálech západní produkce. Seriály z lékařského prostředí se obvykle zaměřují srovnatelnou měrou na život hlavních postav, jako na lékařské situace. Jedinec pak nabývá prostřednictvím těchto příběhů fi kčních postav zkušenosti s tématem zdraví. Na příkladě fenoménu Grey´s Anatomy si vysvětlíme průběh sociálního a emocionálního učení. Grey´s Anatomy patří k romantickým dramatům s komediálními prvky, kde má téma života hlavních postav – lékařů přednost před epizodními postavami pacientů. Takto do jisté míry netradičně pojatý seriál se od počátku svého vysílání v roce 2005 stal kulturním fenoménem, který si ve Spojených státech udržuje sledovanost okolo 20 milionů diváků na každou epizodu a je vysílán v hlavním vysílacím čase. Televizní zábavní pořad v sobě nese velký potenciál přenášet na diváky výchovná poselství, aniž by si uvědomili, že jsou formováni, a že se učí novým poznatkům, čímž lze předejít jejich případnému odmítnutí jakýchkoli edukačních vlivů.
- 520 9_
- $a Today's US and Western Europe TV series and fi lm features are getting increasingly crammed with health-driven sub-plots and narratives. A number of studies indicate that some TV series' attention is almost equally divided between describing fi ctional heroes' lives and their medical experience, the latter being a clear educational vehicle. In our contribution we are going to discuss the case study of one of the most appreciated examples of such an approach, the ever growingly popular TV series Grey's Anatomy that - when usually attributed as a romantic/medical drama with small and specifi c comedy inserts - became a popular culture phenomenon and a regular primetime broadcast since its 2005 premiere. This media product can be considered a striking example of spontaneous social and emotional learning right in the front of a TV-screen and the series is even more interesting because of a simple fact it favours the visualization of professional physicians' experience instead of focusing on more traditional patients' sub-plots.
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a učení $7 D007858
- 650 _2
- $a komunikační média $x trendy $x využití $7 D003146
- 650 12
- $a zdravotní výchova $x metody $x využití $7 D006266
- 650 12
- $a seriály $x trendy $x využití $7 D012693
- 650 _2
- $a periodika jako téma $x trendy $x využití $7 D010506
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a Sociální a emocionální učení v oblasti zdravotní výchovy prostřednictvím TV seriálů
- 653 10
- $a Fikční postavy ze seriálů a jejich příběhy působící na diváky v oblasti zdravotní výchovy
- 773 0_
- $t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 99-104 $w MED00184303
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150514193903 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1064124 $s 889771
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2010 $d 99-104 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
- LZP __
- $c NLK184 $d 20150514 $a NLK 2015-08/pk