-
Something wrong with this record ?
Diabetic pupil in class – handbook for elementary school teachers [Diabetický žák ve třídě - manuál pro učitele ZŠ]
Marie Havelková, Petr Kachlík, Hana Hájková
Language English Country Czech Republic
- Keywords
- žák, základní škola, pedagog, studie, manuál,
- MeSH
- Diabetes Mellitus * MeSH
- Child MeSH
- Evaluation Studies as Topic MeSH
- Diabetes Complications prevention & control MeSH
- Humans MeSH
- Manuals as Topic * MeSH
- Surveys and Questionnaires utilization MeSH
- Education * manpower MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Frekvence výskytu této nemoci zaznamenává již řadu let prudký vzestup. Značně proto vzrostla pravděpodobnost, že se v jedné třídě učitel s diabetickým žákem setká. Učitelům vybraných ZŠ byly nejprve distribuovány dotazníky, jejichž otázky byly konstruovány tak, aby z odpovědí na ně vyplynulo, jaké jsou znalosti učitelů o tomto onemocnění. Úkolem bylo mj. zjistit, zda učitelé jsou schopni pomoci žákovi, který upadl do diabetického komatu nebo kterého potkala jiná - běžnější - komplikace této choroby. Odpovědi z dotazníků ukázaly, že učitelé by uvítali příručku, která by je o tomto onemocnění stručně, avšak kompletně a s ohledem na jejich konkrétní situaci ve třídě informovala. Na základě těchto přání byl proto sestaven manuál, který učitelům vysvětluje většinu skutečností, se kterými se musí diabetik denně vypořádat. Informace jsou podány s tím cílem, aby učitelé věděli, jak správně zareagovat na možnou akutní komplikaci a aby se nebáli dítě zapojit do všech školních aktivit.
The frequency of Diabetes mellitus has sharply increased recently. Consequently, there is a high probability that teacher meets a diabetic pupil in the class. The questionnaires were distributed among teachers from selected elementary schools. The questions were put to find out what kind of knowledge teachers have about this disease. The aim of this task was to learn about the teachers' ability of helping the pupil who fell into a diabetic coma or who has a more common complication connected to this disease. The questionnaire replies showed that teachers would welcome a short information handbook with reference to the actual situation of a diabetic pupil in the class. On the basis of these requests the handbook was written. It explains teachers the everyday reality that the diabetic child has to cope with. The aim of the information is to get teachers know how to react to possible urgent complications and how to involve the child in school activities.
Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra biologie Brno
Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví Brno
Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky Brno
Diabetický žák ve třídě - manuál pro učitele ZŠ
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15007853
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191112100452.0
- 007
- ta
- 008
- 150306s2008 xr a f 100 0|eng||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Havelková, Marie, $d 1941- $7 jk01040293 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví, Brno
- 245 10
- $a Diabetic pupil in class – handbook for elementary school teachers / $c Marie Havelková, Petr Kachlík, Hana Hájková
- 246 31
- $a Diabetický žák ve třídě - manuál pro učitele ZŠ
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Frekvence výskytu této nemoci zaznamenává již řadu let prudký vzestup. Značně proto vzrostla pravděpodobnost, že se v jedné třídě učitel s diabetickým žákem setká. Učitelům vybraných ZŠ byly nejprve distribuovány dotazníky, jejichž otázky byly konstruovány tak, aby z odpovědí na ně vyplynulo, jaké jsou znalosti učitelů o tomto onemocnění. Úkolem bylo mj. zjistit, zda učitelé jsou schopni pomoci žákovi, který upadl do diabetického komatu nebo kterého potkala jiná - běžnější - komplikace této choroby. Odpovědi z dotazníků ukázaly, že učitelé by uvítali příručku, která by je o tomto onemocnění stručně, avšak kompletně a s ohledem na jejich konkrétní situaci ve třídě informovala. Na základě těchto přání byl proto sestaven manuál, který učitelům vysvětluje většinu skutečností, se kterými se musí diabetik denně vypořádat. Informace jsou podány s tím cílem, aby učitelé věděli, jak správně zareagovat na možnou akutní komplikaci a aby se nebáli dítě zapojit do všech školních aktivit.
- 520 9_
- $a The frequency of Diabetes mellitus has sharply increased recently. Consequently, there is a high probability that teacher meets a diabetic pupil in the class. The questionnaires were distributed among teachers from selected elementary schools. The questions were put to find out what kind of knowledge teachers have about this disease. The aim of this task was to learn about the teachers' ability of helping the pupil who fell into a diabetic coma or who has a more common complication connected to this disease. The questionnaire replies showed that teachers would welcome a short information handbook with reference to the actual situation of a diabetic pupil in the class. On the basis of these requests the handbook was written. It explains teachers the everyday reality that the diabetic child has to cope with. The aim of the information is to get teachers know how to react to possible urgent complications and how to involve the child in school activities.
- 650 12
- $a diabetes mellitus $7 D003920
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 12
- $a výchova a vzdělávání $x pracovní síly $7 D004493
- 650 12
- $a manuály jako téma $7 D008370
- 650 _2
- $a komplikace diabetu $x prevence a kontrola $7 D048909
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $x využití $7 D011795
- 650 _2
- $a hodnotící studie jako téma $7 D005069
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a žák
- 653 00
- $a základní škola
- 653 00
- $a pedagog
- 653 00
- $a studie
- 653 00
- $a manuál
- 700 1_
- $a Kachlík, Petr, $d 1966- $7 jo2003193176 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky, Brno
- 700 1_
- $a Hájková, Hana $7 _AN081768 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra biologie, Brno
- 773 0_
- $t School and health 21 $z 978-80-7392-043-2 $g sv. 2 (2008), s. 241-255 $w MED00184275
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89759 $b CD 1518 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191112100728 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1065168 $s 890652
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2008 $c sv. 2 $d 241-255 $m School and health 21. 3, 2008 $x MED00184275 $z 978-80-7392-043-2
- LZP __
- $c NLK104 $d 20150407 $a NLK 2015-08/pk