-
Something wrong with this record ?
Studying the effectiveness of school-based universal prevention interventions in the Czech Republic and Slovakia [Výzkum efektivity preventivních intervencí všeobecné školské prevence v České republice a na Slovensku]
Gabrhelík, R., Orosová, O., Miovský, M., Voňková, H., Berinšterová, M., Minařík, J.
Language English Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Randomized Controlled Trial
- Keywords
- Program Unplugged,
- MeSH
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Substance-Related Disorders * prevention & control MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Schools * manpower MeSH
- Parent-Child Relations MeSH
- Health Education methods organization & administration manpower MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
- Randomized Controlled Trial MeSH
VÝCHODISKA: Představujeme design dvou částečně nezávislých randomizovaných kontrolovaných studií preventivní intervence. CÍLE: Cílem obou výzkumných projektů je zkoumat účinek školské intervence Unplugged na užívání návykových látek u žáků šestých tříd v České republice a na Slovensku. V České republice je navíc primárním cílem zkoumání účinku přídavné preventivní intervence n-Prevention, která navazuje na program Unplugged v 7. třídě. SETTING: Studie je realizována na základních školách v České a Slovenské republice v období 2012-2015. METODY: Česká republika-žáci: dotazník ESPAD 2010, dotazník„Strengthening Families" a znalostní test; rodiče: dotazník „Strengthening Families"; učitelé: evaluační dotazníky a ohniskové skupiny. Slovenská republika - žáci: slovenská verze dotazniku ESPAD 2007, škály na posouzení míry sebepřijetí/kompetentnosti, sebekontroly, vnímané vlastní účinnosti, odolnosti, kognitivní autonomie a sebehodnocení. VÝSLEDKY: Plánujeme sloučení dat z obou výzkumných projektů, abychom tak mohli dále zkoumat efekt metodiky Unplugged. Současně budeme využívat a porovnávat výsledky dosažené samostatně v obou zemích. Každý z výzkumných orojektů také sleduje různé sekundární cíle. ZÁVĚR: Tyto aktivity by měly vést k zajištění dalších objektivně ověřených poznatků o různých aspektech efektivity intervence a k většímu množství hodnotných publikačních výstupů.
BACKGROUND: In this paper, we introduce the designs of two semi-independent randomised controlled prevention trials. OBJECTIVES: The objective of both research projects is to examine the effect of a school-based prevention intervention, called Unplugged, on substance use in Czech and Slovak sixth-graders. In the Czech Republic, in addition, another primary aim is to study the effect of the n-Prevention intervention, which follows the Unplugged intervention in the seventh grade. SETTINGS: The settings were basic schools in the Czech Republic and Slovakia in the years 2012-2015. METHODS: Czech Republic - Students: ESPAD 2010, Strengthening Families Questionnaire, and knowledge test; Parents: Strengthening Families Questionnaire; Teachers: evaluation questionnaires and focus groups; Slovak Republic - Students: the Slovak version of the 2007 ESPAD questionnaire and the self-liking/self-competence, self-control, self-efficacy, resilience, cognitive autonomy, and self-evaluation scales. RESULTS: We plan to pool the data from both research projects in order to further study the effect of Unplugged. Additionally, the independent results from both countries may be further compared and utilised. CONCLUSION: Research project pursues different secondary objectives this should result in more evidence being provided on the various aspects of the effectiveness of the intervention and a higher number of valuable publications.
Charles University Prague 1st Faculty of Medicine Department of Addictology Czech Republic
Pavol Jozef Šafárik University in Košice Faculty of Arts Department of Psychology Slovakia
Výzkum efektivity preventivních intervencí všeobecné školské prevence v České republice a na Slovensku
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15015581
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200715105407.0
- 007
- ta
- 008
- 150428s2014 xr f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
- 245 10
- $a Studying the effectiveness of school-based universal prevention interventions in the Czech Republic and Slovakia / $c Gabrhelík, R., Orosová, O., Miovský, M., Voňková, H., Berinšterová, M., Minařík, J.
- 246 31
- $a Výzkum efektivity preventivních intervencí všeobecné školské prevence v České republice a na Slovensku
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Představujeme design dvou částečně nezávislých randomizovaných kontrolovaných studií preventivní intervence. CÍLE: Cílem obou výzkumných projektů je zkoumat účinek školské intervence Unplugged na užívání návykových látek u žáků šestých tříd v České republice a na Slovensku. V České republice je navíc primárním cílem zkoumání účinku přídavné preventivní intervence n-Prevention, která navazuje na program Unplugged v 7. třídě. SETTING: Studie je realizována na základních školách v České a Slovenské republice v období 2012-2015. METODY: Česká republika-žáci: dotazník ESPAD 2010, dotazník„Strengthening Families" a znalostní test; rodiče: dotazník „Strengthening Families"; učitelé: evaluační dotazníky a ohniskové skupiny. Slovenská republika - žáci: slovenská verze dotazniku ESPAD 2007, škály na posouzení míry sebepřijetí/kompetentnosti, sebekontroly, vnímané vlastní účinnosti, odolnosti, kognitivní autonomie a sebehodnocení. VÝSLEDKY: Plánujeme sloučení dat z obou výzkumných projektů, abychom tak mohli dále zkoumat efekt metodiky Unplugged. Současně budeme využívat a porovnávat výsledky dosažené samostatně v obou zemích. Každý z výzkumných orojektů také sleduje různé sekundární cíle. ZÁVĚR: Tyto aktivity by měly vést k zajištění dalších objektivně ověřených poznatků o různých aspektech efektivity intervence a k většímu množství hodnotných publikačních výstupů.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: In this paper, we introduce the designs of two semi-independent randomised controlled prevention trials. OBJECTIVES: The objective of both research projects is to examine the effect of a school-based prevention intervention, called Unplugged, on substance use in Czech and Slovak sixth-graders. In the Czech Republic, in addition, another primary aim is to study the effect of the n-Prevention intervention, which follows the Unplugged intervention in the seventh grade. SETTINGS: The settings were basic schools in the Czech Republic and Slovakia in the years 2012-2015. METHODS: Czech Republic - Students: ESPAD 2010, Strengthening Families Questionnaire, and knowledge test; Parents: Strengthening Families Questionnaire; Teachers: evaluation questionnaires and focus groups; Slovak Republic - Students: the Slovak version of the 2007 ESPAD questionnaire and the self-liking/self-competence, self-control, self-efficacy, resilience, cognitive autonomy, and self-evaluation scales. RESULTS: We plan to pool the data from both research projects in order to further study the effect of Unplugged. Additionally, the independent results from both countries may be further compared and utilised. CONCLUSION: Research project pursues different secondary objectives this should result in more evidence being provided on the various aspects of the effectiveness of the intervention and a higher number of valuable publications.
- 650 12
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 12
- $a školy $x pracovní síly $7 D012574
- 650 _2
- $a zdravotní výchova $x metody $x organizace a řízení $x pracovní síly $7 D006266
- 650 _2
- $a vztahy mezi rodiči a dětmi $7 D010287
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 653 00
- $a Program Unplugged
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a randomizované kontrolované studie $7 D016449
- 700 1_
- $a Orosová, Oľga $7 xx0119679 $u Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Faculty of Arts, Department of Educational Psychology and Health Psychology, Slovakia
- 700 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
- 700 1_
- $a Voňková, H. $7 _AN068269 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
- 700 1_
- $a Berinšterová, Marianna. $7 xx0199920 $u Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Faculty of Arts, Department of Psychology, Slovakia
- 700 1_
- $a Minařík, Jakub $7 xx0230109 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 4 (2014), s. 403-408 $w MED00012365
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_4_Gabrhelik_Vyzkum-efektivity.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150427150924 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200715105404 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1075683 $s 898468
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 14 $c 4 $d 403-408 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK125 $d 20150617 $a NLK 2015-20/dk