Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Studying the effectiveness of school-based universal prevention interventions in the Czech Republic and Slovakia [Výzkum efektivity preventivních intervencí všeobecné školské prevence v České republice a na Slovensku]

Gabrhelík, R., Orosová, O., Miovský, M., Voňková, H., Berinšterová, M., Minařík, J.

. 2014 ; 14 (4) : 403-408.

Language English Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Randomized Controlled Trial

VÝCHODISKA: Představujeme design dvou částečně nezávislých randomizovaných kontrolovaných studií preventivní intervence. CÍLE: Cílem obou výzkumných projektů je zkoumat účinek školské intervence Unplugged na užívání návykových látek u žáků šestých tříd v České republice a na Slovensku. V České republice je navíc primárním cílem zkoumání účinku přídavné preventivní intervence n-Prevention, která navazuje na program Unplugged v 7. třídě. SETTING: Studie je realizována na základních školách v České a Slovenské republice v období 2012-2015. METODY: Česká republika-žáci: dotazník ESPAD 2010, dotazník„Strengthening Families" a znalostní test; rodiče: dotazník „Strengthening Families"; učitelé: evaluační dotazníky a ohniskové skupiny. Slovenská republika - žáci: slovenská verze dotazniku ESPAD 2007, škály na posouzení míry sebepřijetí/kompetentnosti, sebekontroly, vnímané vlastní účinnosti, odolnosti, kognitivní autonomie a sebehodnocení. VÝSLEDKY: Plánujeme sloučení dat z obou výzkumných projektů, abychom tak mohli dále zkoumat efekt metodiky Unplugged. Současně budeme využívat a porovnávat výsledky dosažené samostatně v obou zemích. Každý z výzkumných orojektů také sleduje různé sekundární cíle. ZÁVĚR: Tyto aktivity by měly vést k zajištění dalších objektivně ověřených poznatků o různých aspektech efektivity intervence a k většímu množství hodnotných publikačních výstupů.

BACKGROUND: In this paper, we introduce the designs of two semi-independent randomised controlled prevention trials. OBJECTIVES: The objective of both research projects is to examine the effect of a school-based prevention intervention, called Unplugged, on substance use in Czech and Slovak sixth-graders. In the Czech Republic, in addition, another primary aim is to study the effect of the n-Prevention intervention, which follows the Unplugged intervention in the seventh grade. SETTINGS: The settings were basic schools in the Czech Republic and Slovakia in the years 2012-2015. METHODS: Czech Republic - Students: ESPAD 2010, Strengthening Families Questionnaire, and knowledge test; Parents: Strengthening Families Questionnaire; Teachers: evaluation questionnaires and focus groups; Slovak Republic - Students: the Slovak version of the 2007 ESPAD questionnaire and the self-liking/self-competence, self-control, self-efficacy, resilience, cognitive autonomy, and self-evaluation scales. RESULTS: We plan to pool the data from both research projects in order to further study the effect of Unplugged. Additionally, the independent results from both countries may be further compared and utilised. CONCLUSION: Research project pursues different secondary objectives this should result in more evidence being provided on the various aspects of the effectiveness of the intervention and a higher number of valuable publications.

Výzkum efektivity preventivních intervencí všeobecné školské prevence v České republice a na Slovensku

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15015581
003      
CZ-PrNML
005      
20200715105407.0
007      
ta
008      
150428s2014 xr f 000 0|eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
245    10
$a Studying the effectiveness of school-based universal prevention interventions in the Czech Republic and Slovakia / $c Gabrhelík, R., Orosová, O., Miovský, M., Voňková, H., Berinšterová, M., Minařík, J.
246    31
$a Výzkum efektivity preventivních intervencí všeobecné školské prevence v České republice a na Slovensku
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Představujeme design dvou částečně nezávislých randomizovaných kontrolovaných studií preventivní intervence. CÍLE: Cílem obou výzkumných projektů je zkoumat účinek školské intervence Unplugged na užívání návykových látek u žáků šestých tříd v České republice a na Slovensku. V České republice je navíc primárním cílem zkoumání účinku přídavné preventivní intervence n-Prevention, která navazuje na program Unplugged v 7. třídě. SETTING: Studie je realizována na základních školách v České a Slovenské republice v období 2012-2015. METODY: Česká republika-žáci: dotazník ESPAD 2010, dotazník„Strengthening Families" a znalostní test; rodiče: dotazník „Strengthening Families"; učitelé: evaluační dotazníky a ohniskové skupiny. Slovenská republika - žáci: slovenská verze dotazniku ESPAD 2007, škály na posouzení míry sebepřijetí/kompetentnosti, sebekontroly, vnímané vlastní účinnosti, odolnosti, kognitivní autonomie a sebehodnocení. VÝSLEDKY: Plánujeme sloučení dat z obou výzkumných projektů, abychom tak mohli dále zkoumat efekt metodiky Unplugged. Současně budeme využívat a porovnávat výsledky dosažené samostatně v obou zemích. Každý z výzkumných orojektů také sleduje různé sekundární cíle. ZÁVĚR: Tyto aktivity by měly vést k zajištění dalších objektivně ověřených poznatků o různých aspektech efektivity intervence a k většímu množství hodnotných publikačních výstupů.
520    9_
$a BACKGROUND: In this paper, we introduce the designs of two semi-independent randomised controlled prevention trials. OBJECTIVES: The objective of both research projects is to examine the effect of a school-based prevention intervention, called Unplugged, on substance use in Czech and Slovak sixth-graders. In the Czech Republic, in addition, another primary aim is to study the effect of the n-Prevention intervention, which follows the Unplugged intervention in the seventh grade. SETTINGS: The settings were basic schools in the Czech Republic and Slovakia in the years 2012-2015. METHODS: Czech Republic - Students: ESPAD 2010, Strengthening Families Questionnaire, and knowledge test; Parents: Strengthening Families Questionnaire; Teachers: evaluation questionnaires and focus groups; Slovak Republic - Students: the Slovak version of the 2007 ESPAD questionnaire and the self-liking/self-competence, self-control, self-efficacy, resilience, cognitive autonomy, and self-evaluation scales. RESULTS: We plan to pool the data from both research projects in order to further study the effect of Unplugged. Additionally, the independent results from both countries may be further compared and utilised. CONCLUSION: Research project pursues different secondary objectives this should result in more evidence being provided on the various aspects of the effectiveness of the intervention and a higher number of valuable publications.
650    12
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
650    12
$a školy $x pracovní síly $7 D012574
650    _2
$a zdravotní výchova $x metody $x organizace a řízení $x pracovní síly $7 D006266
650    _2
$a vztahy mezi rodiči a dětmi $7 D010287
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a dospělí $7 D000328
653    00
$a Program Unplugged
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a randomizované kontrolované studie $7 D016449
700    1_
$a Orosová, Oľga $7 xx0119679 $u Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Faculty of Arts, Department of Educational Psychology and Health Psychology, Slovakia
700    1_
$a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
700    1_
$a Voňková, H. $7 _AN068269 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
700    1_
$a Berinšterová, Marianna. $7 xx0199920 $u Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Faculty of Arts, Department of Psychology, Slovakia
700    1_
$a Minařík, Jakub $7 xx0230109 $u Charles University in Prague, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Czech Republic
773    0_
$t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 4 (2014), s. 403-408 $w MED00012365
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_4_Gabrhelik_Vyzkum-efektivity.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150427150924 $b ABA008
991    __
$a 20200715105404 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1075683 $s 898468
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 14 $c 4 $d 403-408 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $c NLK125 $d 20150617 $a NLK 2015-20/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...