-
Something wrong with this record ?
Změna hlučnosti povrchů vozovek na území ČR sledovaná metodou CPX
[Change in road surface noise in the Czech Republic monitored by CPX method]
Vítězslav Křivánek, Petra Marková
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't
Digital library NLK
Full text - Article
Issue
Volume
Source
Source
NLK
Free Medical Journals
from 2007
- Keywords
- metoda CPX,
- MeSH
- Transportation MeSH
- Noise, Transportation * prevention & control statistics & numerical data MeSH
- Humans MeSH
- Loudness Perception MeSH
- Pitch Perception MeSH
- Research MeSH
- Sound Spectrography methods MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
S ohledem na rozdílný vývoj hlučnosti různých povrchů vozovek v čase (nejen povrchů se sníženou hlučností), vyvstává potřeba dlouhodobého monitoringu postupných změn hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek. Relevantní akustická data týkající se povrchů vozovek v ČR, byť v současné chvíli jich je velmi málo, jsou velmi žádána a poptávána jak ze strany ministerstev a správců komunikací, tak i ze strany zdravotního dozoru, krajských hygienických stanic, veřejného ochránce práv aj. Tyto údaje slouží jako pomůcka pro správnou volbu krytu vozovky nebo jeho povrchovou úpravu. Článek uvádí výsledky měření provedeného v rámci projektu TAČR č. TA01030459 – Změna hluku povrchů vozovek v průběhu několika let používání a dílčí poznatky z projektu TA04021486 – Nástroje pro analýzu a hodnocení environmentálních dopadů hluku vozovek. Článek srovnává hladiny akustického tlaku A měřené na styku pneumatika/vozovka pro různě staré typy povrchů vozovek používané na území ČR. Získané výsledky měření z terénu potvrzují, že jednotlivé povrchy v čase z akustického hlediska degradují (zvyšuje se jejich hlučnost), přičemž tato závislost záleží ta typu použité obrusné vrstvy vozovky.
With regard to different trends in noise of various road surfaces over time (not only surfaces with reduced noise), long-term monitoring of gradual changes in noise of individual road surfaces is necessary. Relevant acoustic data related to road surfaces in the Czech Republic, albeit scarce, are in demand and sought for by ministries, road administrators, health supervisors, regional public health stations, Public Defender of Rights, etc. These data are used to select correct road pavement types or surface treatment. The article describes results of measurements performed by the Technological Agency of the Czech Republic No. TA01030459 – Change of Road Surface Noisiness during Several Year Usage project and partial findings from project TA04021486 – Tools for Analysis and Assessment of Environmental Impacts of Road Surface Noise. The article compares levels of acoustic pressure A measured on the tyre/road interface for variously old road surfaces used in the Czech Republic. The obtained field measurement results confirm that individual surfaces degrade over time in terms of acoustics (their noise increases), and this dependency is based on the type of the road wearing course.
Change in road surface noise in the Czech Republic monitored by CPX method
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16002660
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190423073939.0
- 007
- ta
- 008
- 160125s2015 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.21101/hygiena.a1403 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Křivánek, Vítězslav, $d 1981- $7 mzk2009517556 $u Centrum dopravního výzkumu v.v.i., Brno
- 245 10
- $a Změna hlučnosti povrchů vozovek na území ČR sledovaná metodou CPX / $c Vítězslav Křivánek, Petra Marková
- 246 31
- $a Change in road surface noise in the Czech Republic monitored by CPX method
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a S ohledem na rozdílný vývoj hlučnosti různých povrchů vozovek v čase (nejen povrchů se sníženou hlučností), vyvstává potřeba dlouhodobého monitoringu postupných změn hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek. Relevantní akustická data týkající se povrchů vozovek v ČR, byť v současné chvíli jich je velmi málo, jsou velmi žádána a poptávána jak ze strany ministerstev a správců komunikací, tak i ze strany zdravotního dozoru, krajských hygienických stanic, veřejného ochránce práv aj. Tyto údaje slouží jako pomůcka pro správnou volbu krytu vozovky nebo jeho povrchovou úpravu. Článek uvádí výsledky měření provedeného v rámci projektu TAČR č. TA01030459 – Změna hluku povrchů vozovek v průběhu několika let používání a dílčí poznatky z projektu TA04021486 – Nástroje pro analýzu a hodnocení environmentálních dopadů hluku vozovek. Článek srovnává hladiny akustického tlaku A měřené na styku pneumatika/vozovka pro různě staré typy povrchů vozovek používané na území ČR. Získané výsledky měření z terénu potvrzují, že jednotlivé povrchy v čase z akustického hlediska degradují (zvyšuje se jejich hlučnost), přičemž tato závislost záleží ta typu použité obrusné vrstvy vozovky.
- 520 9_
- $a With regard to different trends in noise of various road surfaces over time (not only surfaces with reduced noise), long-term monitoring of gradual changes in noise of individual road surfaces is necessary. Relevant acoustic data related to road surfaces in the Czech Republic, albeit scarce, are in demand and sought for by ministries, road administrators, health supervisors, regional public health stations, Public Defender of Rights, etc. These data are used to select correct road pavement types or surface treatment. The article describes results of measurements performed by the Technological Agency of the Czech Republic No. TA01030459 – Change of Road Surface Noisiness during Several Year Usage project and partial findings from project TA04021486 – Tools for Analysis and Assessment of Environmental Impacts of Road Surface Noise. The article compares levels of acoustic pressure A measured on the tyre/road interface for variously old road surfaces used in the Czech Republic. The obtained field measurement results confirm that individual surfaces degrade over time in terms of acoustics (their noise increases), and this dependency is based on the type of the road wearing course.
- 650 12
- $a hluk dopravní $x prevence a kontrola $x statistika a číselné údaje $7 D009624
- 650 _2
- $a doprava $7 D014186
- 650 _2
- $a vnímání výšky zvuku $7 D010898
- 650 _2
- $a vnímání hlasitosti $7 D008144
- 650 _2
- $a zvuková spektrografie $x metody $7 D013018
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 653 00
- $a metoda CPX
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Marková, Petra $7 xx0234982 $u Centrum dopravního výzkumu v.v.i., Brno
- 773 0_
- $t Hygiena $x 1802-6281 $g Roč. 60, č. 4 (2015), s. 137-142 $w MED00011019
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2003 $c 342 a $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20160125064044 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190423074015 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1105137 $s 926894
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 60 $c 4 $d 137-142 $i 1802-6281 $m Hygiena (Státní zdravotní ústav, Print) $n Hygiena (Státní zdr. úst. Print) $x MED00011019
- LZP __
- $c NLK183 $d 20160404 $a NLK 2016-04/vt