-
Something wrong with this record ?
ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe
[ADHD in the light of contemporary psychiatry and clinical practice]
Libuše Stárková
Language Czech Country Czech Republic
Document type Review
- MeSH
- Behavior Therapy MeSH
- Child MeSH
- Attention Deficit Disorder with Hyperactivity * diagnosis complications physiopathology therapy MeSH
- Humans MeSH
- Autism Spectrum Disorder diagnosis complications MeSH
- Psychotropic Drugs therapeutic use MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Publication type
- Review MeSH
Hlavním cílem článku je seznámit pediatry s aktuálním pohledem na klinický obraz, epidemiologii, patofyziologii, diagnostiku a terapeutické přístupy k ADHD. Vycházíme z poznatků o této nemoci, jak je uvádí DSM 5, revidovaný diagnostický klasifikační systém duševních poruch, vypracovaný APA (Americká Psychiatrická Asociace). ADHD je nyní vnímána jako neurovývojová porucha, která sice začíná v dětství, ale u více než poloviny případů pokračuje do dospělého věku, kde může být zdrojem následných emočních, vztahových nebo sociálních problémů. Hyperaktivita je obvykle prvním příznakem už v časném věku, důsledky závažného deficitu pozornosti se projeví především až ve škole, i když je porucha pozornosti od počátku trvalou součástí klinického obrazu. Komorbidita komplikuje diagnostický proces. Léčba může přispět k harmonizaci osobnostního rozvoje, budování sebeúcty a lepší socializaci v dospělosti.
Main aim of this article is to inform pediatrists about our actual view on the clinical picture, epidemiology, pathophysiology and diagnostic procedures of ADHD and about the therapeutic approaches to this disorder. According to DSM 5, revised diagnostic and statistical manual of mental disorders, we accept ADHD as a neurodevelopmental disorder with common onset in childhood and lifelong duration in at least at half of the patients. ADHD can be result in various consequent problems in adult life e.g. emotional, relational or social. Hyperactivity is often the first symptom in early childhood, severe inattention with some consequences in academic performance is usually observed at basic school level. Comorbidity complicates diagnostic process. Proper therapy can help to harmonize the development of personality, to build self-esteem and to improve socialization in adulthood.
ADHD in the light of contemporary psychiatry and clinical practice
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16009344
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20160531092714.0
- 007
- ta
- 008
- 160402s2016 xr ad f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/ped.2016.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Stárková, Libuše, $d 1950- $7 ola2002158389 $u Psychomed s. r. o. a PK FN Olomouc
- 245 10
- $a ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe / $c Libuše Stárková
- 246 31
- $a ADHD in the light of contemporary psychiatry and clinical practice
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Hlavním cílem článku je seznámit pediatry s aktuálním pohledem na klinický obraz, epidemiologii, patofyziologii, diagnostiku a terapeutické přístupy k ADHD. Vycházíme z poznatků o této nemoci, jak je uvádí DSM 5, revidovaný diagnostický klasifikační systém duševních poruch, vypracovaný APA (Americká Psychiatrická Asociace). ADHD je nyní vnímána jako neurovývojová porucha, která sice začíná v dětství, ale u více než poloviny případů pokračuje do dospělého věku, kde může být zdrojem následných emočních, vztahových nebo sociálních problémů. Hyperaktivita je obvykle prvním příznakem už v časném věku, důsledky závažného deficitu pozornosti se projeví především až ve škole, i když je porucha pozornosti od počátku trvalou součástí klinického obrazu. Komorbidita komplikuje diagnostický proces. Léčba může přispět k harmonizaci osobnostního rozvoje, budování sebeúcty a lepší socializaci v dospělosti.
- 520 9_
- $a Main aim of this article is to inform pediatrists about our actual view on the clinical picture, epidemiology, pathophysiology and diagnostic procedures of ADHD and about the therapeutic approaches to this disorder. According to DSM 5, revised diagnostic and statistical manual of mental disorders, we accept ADHD as a neurodevelopmental disorder with common onset in childhood and lifelong duration in at least at half of the patients. ADHD can be result in various consequent problems in adult life e.g. emotional, relational or social. Hyperactivity is often the first symptom in early childhood, severe inattention with some consequences in academic performance is usually observed at basic school level. Comorbidity complicates diagnostic process. Proper therapy can help to harmonize the development of personality, to build self-esteem and to improve socialization in adulthood.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 12
- $a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x komplikace $x patofyziologie $x terapie $7 D001289
- 650 _2
- $a behaviorální terapie $7 D001521
- 650 _2
- $a poruchy autistického spektra $x diagnóza $x komplikace $7 D000067877
- 650 _2
- $a psychotropní léky $x terapeutické užití $7 D011619
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 773 0_
- $t Pediatrie pro praxi $x 1213-0494 $g Roč. 17, č. 1 (2016), s. 16-21 $w MED00011583
- 856 41
- $u https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2016/01/04.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2226 $c 729 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20160402071848 $b ABA008
- 991 __
- $a 20160531092835 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1112644 $s 933708
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2016 $b 17 $c 1 $d 16-21 $i 1213-0494 $m Pediatrie pro praxi $x MED00011583
- LZP __
- $c NLK188 $d 20160503 $a NLK 2016-17/vt