-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu?
[Dyslexia: reading skills deficit of decoding and comprehension?]
[Legasthenie: beeinträchtigt sie Lesekompetenz bei der Decodierung und Verständnis?]
Klára Špačková
Jazyk čeština Země Česko
Článek se zabývá problematikou čtení s porozuměním u dětí s dyslexií. Jedná se o přehledovou studii, která shrnuje stav a vývoj pojetí daného tématu v České republice. Věnuje se však také zahraničním přístupům a koncepcím, opírajících se o data pocházející z výzkumů za poslední čtyři desetiletí. Čtenářské dovednosti dětí s dyslexií jsou popisovány v porovnání s čtenářskými dovednostmi vrstevníků, mladších dětí na stejné úrovni dekódování, s obecně špatnými čtenáři i s dalšími klinickými skupinami. Vzhledem k zaměření studie je pozornost upřena především na otázku úrovně porozumění čtenému textu. Cílem studie je nejen postihnout nejdůležitější poznatky o profilu čtenářských obtíží spojovaných s dyslexií, ale poukázat také na existenci dalších specifických poruch ve čtení. Na závěr studie otevírá autorka diskuzi o nutnosti aktualizace odborné terminologie a na základě současného stavu poznání dané problematiky navrhuje konkrétní doporučení pro praxi i budoucí výzkum.
Der Artikel befasst sich mit Leseverständnis bei Kindern mit Legasthenie. Dies ist eine Übersichtsstudie, die den Status und die Entwicklung des Konzepts in der Tschechischen Republik zusammenfasst. Es werden auch ausländische Ansätze und Konzepte, die auf Daten aus Forschung in den vergangenen vier Jahrzehnten basieren, zusammengefasst. Die Lesekompetenz von Kindern mit Legasthenie wird im Vergleich zu Altersgenossen beschrieben, weiter werden sie mit jüngeren Kindern auf dem gleichen Niveau der Decodierung, weiter mit allgemein schlechten Lesern und mit anderen klinischen Gruppen verglichen. Mit Hinsicht auf den Schwerpunkt der Studie konzentrieren wir uns auf das Niveau der Leseverständnis. Die Studie zielt darauf ab, nicht nur die wichtigsten Kenntnisse über das Profil der Leseschwierigkeiten bei Legasthenikern zu erfassen, aber auch auf die Existenz von anderen spezifischen Lesestörungen aufmerksam zu machen. Am Ende der Studie öffnet die Autorin eine Diskussion über die Notwendigkeit, die Fachterminologie zu aktualisieren und auf der Basis des aktuellen Wissensstandes bietet sie konkrete Empfehlungen für die Praxis und die zukünftige Forschung.
Dyslexia: reading skills deficit of decoding and comprehension?
Legasthenie: beeinträchtigt sie Lesekompetenz bei der Decodierung und Verständnis?
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16022755
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20161003100348.0
- 007
- ta
- 008
- 160817s2016 xr f 000 0dcze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng $b ger
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Špačková, Klára $7 jo2013745127 $u Katedra psychologie Pedagogické fakulty UK v Praze
- 245 10
- $a Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? / $c Klára Špačková
- 246 31
- $a Dyslexia: reading skills deficit of decoding and comprehension?
- 246 31
- $a Legasthenie: beeinträchtigt sie Lesekompetenz bei der Decodierung und Verständnis?
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Článek se zabývá problematikou čtení s porozuměním u dětí s dyslexií. Jedná se o přehledovou studii, která shrnuje stav a vývoj pojetí daného tématu v České republice. Věnuje se však také zahraničním přístupům a koncepcím, opírajících se o data pocházející z výzkumů za poslední čtyři desetiletí. Čtenářské dovednosti dětí s dyslexií jsou popisovány v porovnání s čtenářskými dovednostmi vrstevníků, mladších dětí na stejné úrovni dekódování, s obecně špatnými čtenáři i s dalšími klinickými skupinami. Vzhledem k zaměření studie je pozornost upřena především na otázku úrovně porozumění čtenému textu. Cílem studie je nejen postihnout nejdůležitější poznatky o profilu čtenářských obtíží spojovaných s dyslexií, ale poukázat také na existenci dalších specifických poruch ve čtení. Na závěr studie otevírá autorka diskuzi o nutnosti aktualizace odborné terminologie a na základě současného stavu poznání dané problematiky navrhuje konkrétní doporučení pro praxi i budoucí výzkum.
- 520 9_
- $a The article focuses on reading comprehension of children with dyslexia. It summarizes current state of art and a development of the concept of this topic in the Czech Republic. It also presents foreign approaches and concepts based on data derived from research in last four decades. Reading skills of children with dyslexia are described in comparison to reading skills of age control children, younger children at the same level of decoding skills, garden variety poor readers and other clinical groups. Given the focus of the study, attention is paid especially to the question of the level of reading comprehension. The aim of the study is not only to capture the most important findings on dyslexic reading difficulties, but also to emphasize the existence of other specific reading disorders. Finally, the author of the study opens a discussion on a need to update current terminology. Regarding today’s knowledge, the author also suggests recommendations for practice and future research.
- 520 9_
- $a Der Artikel befasst sich mit Leseverständnis bei Kindern mit Legasthenie. Dies ist eine Übersichtsstudie, die den Status und die Entwicklung des Konzepts in der Tschechischen Republik zusammenfasst. Es werden auch ausländische Ansätze und Konzepte, die auf Daten aus Forschung in den vergangenen vier Jahrzehnten basieren, zusammengefasst. Die Lesekompetenz von Kindern mit Legasthenie wird im Vergleich zu Altersgenossen beschrieben, weiter werden sie mit jüngeren Kindern auf dem gleichen Niveau der Decodierung, weiter mit allgemein schlechten Lesern und mit anderen klinischen Gruppen verglichen. Mit Hinsicht auf den Schwerpunkt der Studie konzentrieren wir uns auf das Niveau der Leseverständnis. Die Studie zielt darauf ab, nicht nur die wichtigsten Kenntnisse über das Profil der Leseschwierigkeiten bei Legasthenikern zu erfassen, aber auch auf die Existenz von anderen spezifischen Lesestörungen aufmerksam zu machen. Am Ende der Studie öffnet die Autorin eine Diskussion über die Notwendigkeit, die Fachterminologie zu aktualisieren und auf der Basis des aktuellen Wissensstandes bietet sie konkrete Empfehlungen für die Praxis und die zukünftige Forschung.
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a dyslexie $7 D004410
- 650 _2
- $a čtení $7 D011932
- 773 0_
- $t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 51, č. 1-2 (2016), s. 95-107 $w MED00166190
- 856 41
- $u https://karolinum.cz/data/clanek/2848/95-107%20PPP%201-2%2016-10.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140224120655 $b ABA008
- 991 __
- $a 20161003100733 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1158285 $s 947301
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2016 $b 51 $c 1-2 $d 95-107 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
- LZP __
- $c NLK109 $d 20161003 $a NLK 2016-31/dk