-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky
[Evaluation of self – defense for people with visually impairment by its participants]
M. Bugala, A. Skotáková, J. Čihounková, Z. Reguli
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- sebeobrana,
- MeSH
- bezpečnost MeSH
- bojové sporty * výchova MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- výchova a vzdělávání MeSH
- zrakově postižení * MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Navzdory proinkluzivním snahám v České republice jsme svědky faktu, že lidé se zdravotním postižením jsou příliš často oběťmi trestných činů. Z těchto důvodů si uvědomujeme, že je třeba se rizikem napadení či znalostí řešení konfliktních situací lidmi se zdravotním postižením zabývat. Cílem příspěvku je evaluace kurzu Sebeobrana pro osoby se zrakovým postižením. Pomocí exploračních metod jsme zjišťovali zkušenosti osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám. Na základě detailního průzkumu byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Před a po intervenčním programu jsme pomocí shodného dotazníku zjišťovali zejména změny ve vnitřní jistotě účastníků kurzu při řešení konfliktních situací v různých fázích konfliktu. Pro posouzení získaných dat jsme použili tzv. věcnou významnost a změny ve skóre jednotlivých otázek byly vyjádřeny pomocí koeficientu Cohenovo d. Na základě koeficientu věcné významnosti byly nalezeny pozitivní efekty, které potvrzují účinnost intervenčního programu v podobě sebeobrany pro skupinu osob se zrakovým postižením. Vyzdvihujeme zejména zlepšení ve využití komunikačních strategií a zvýšení sebejistoty při čelení verbálních konfliktů. Zásadní posun jsme také zaznamenali v oblasti překonávání vlastních obav, což může významně ovlivňovat kvalitu života jedince. Vytyčené cíle kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením byly splněny. Frekventanti kurzu prokázali zvýšení víry ve vlastní schopnosti reagovat a řešit konfliktní situace.
Despite pro-inclusive efforts, we are witnessing the fact, that people with disabilities are too often victims of crime. For these reasons, we realize that we need to deal with the risk of attack. Also it is important to improve the level of knowledge of solving conflict situations by people with disabilities. The aim of this paper is evaluation of self-defense courses for persons with visual impairments. By exploration method we investigated the experience of people with visual impairment with risk or violent behavior towards this specific group and their security concerns. Based on detailed survey methodology of self-defense was created for persons with visual impairments. Before and after the intervention program we are using the same questionnaire to find out particular changes in the security concerns of participants. Practical significance of changes in scores for each of the questions were expressed by Cohens d. We found out positive effects in terms of practical significance, which confirm the effectiveness of the program of self-defense for a group of people with visual impairments. Highlights in particular the improvement in the use of communication strategies and increase confidence in the face of verbal conflict. We have seen a major shift in overcoming own fears, which can significantly affect the quality of life of individuals. Goals of self-defense courses for people with visual impairments have been met. Participants of the course demonstrated increased faith in his own ability to respond, confront and resolve conflict situations.
Evaluation of self – defense for people with visually impairment by its participants
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16035575
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20170213124751.0
- 007
- ta
- 008
- 161222s2016 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2016.054
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Bugala, Martin. $7 mzk2015888005 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
- 245 10
- $a Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky / $c M. Bugala, A. Skotáková, J. Čihounková, Z. Reguli
- 246 31
- $a Evaluation of self – defense for people with visually impairment by its participants
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Navzdory proinkluzivním snahám v České republice jsme svědky faktu, že lidé se zdravotním postižením jsou příliš často oběťmi trestných činů. Z těchto důvodů si uvědomujeme, že je třeba se rizikem napadení či znalostí řešení konfliktních situací lidmi se zdravotním postižením zabývat. Cílem příspěvku je evaluace kurzu Sebeobrana pro osoby se zrakovým postižením. Pomocí exploračních metod jsme zjišťovali zkušenosti osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám. Na základě detailního průzkumu byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Před a po intervenčním programu jsme pomocí shodného dotazníku zjišťovali zejména změny ve vnitřní jistotě účastníků kurzu při řešení konfliktních situací v různých fázích konfliktu. Pro posouzení získaných dat jsme použili tzv. věcnou významnost a změny ve skóre jednotlivých otázek byly vyjádřeny pomocí koeficientu Cohenovo d. Na základě koeficientu věcné významnosti byly nalezeny pozitivní efekty, které potvrzují účinnost intervenčního programu v podobě sebeobrany pro skupinu osob se zrakovým postižením. Vyzdvihujeme zejména zlepšení ve využití komunikačních strategií a zvýšení sebejistoty při čelení verbálních konfliktů. Zásadní posun jsme také zaznamenali v oblasti překonávání vlastních obav, což může významně ovlivňovat kvalitu života jedince. Vytyčené cíle kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením byly splněny. Frekventanti kurzu prokázali zvýšení víry ve vlastní schopnosti reagovat a řešit konfliktní situace.
- 520 9_
- $a Despite pro-inclusive efforts, we are witnessing the fact, that people with disabilities are too often victims of crime. For these reasons, we realize that we need to deal with the risk of attack. Also it is important to improve the level of knowledge of solving conflict situations by people with disabilities. The aim of this paper is evaluation of self-defense courses for persons with visual impairments. By exploration method we investigated the experience of people with visual impairment with risk or violent behavior towards this specific group and their security concerns. Based on detailed survey methodology of self-defense was created for persons with visual impairments. Before and after the intervention program we are using the same questionnaire to find out particular changes in the security concerns of participants. Practical significance of changes in scores for each of the questions were expressed by Cohens d. We found out positive effects in terms of practical significance, which confirm the effectiveness of the program of self-defense for a group of people with visual impairments. Highlights in particular the improvement in the use of communication strategies and increase confidence in the face of verbal conflict. We have seen a major shift in overcoming own fears, which can significantly affect the quality of life of individuals. Goals of self-defense courses for people with visual impairments have been met. Participants of the course demonstrated increased faith in his own ability to respond, confront and resolve conflict situations.
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 12
- $a zrakově postižení $7 D019987
- 650 12
- $a bojové sporty $x výchova $7 D016139
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a bezpečnost $7 D012449
- 653 10
- $a sebeobrana
- 700 1_
- $a Skotáková, Alena, $d 1977- $7 xx0137951 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
- 700 1_
- $a Chvátalová, Jitka $7 jx20120224004 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
- 700 1_
- $a Reguli, Zdenko, $d 1973- $7 _AN027468 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
- 773 0_
- $t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 17, č. 1 (2016), s. 7-14 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_17_2016_1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20161222123010 $b ABA008
- 991 __
- $a 20170213124934 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1178061 $s 960283
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2016 $b 17 $c 1 $d 7-14 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $c NLK109 $d 20170130 $a NLK 2016-42/pk