• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky
[Evaluation of self – defense for people with visually impairment by its participants]

M. Bugala, A. Skotáková, J. Čihounková, Z. Reguli

. 2016 ; 17 (1) : 7-14.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc16035575

Navzdory proinkluzivním snahám v České republice jsme svědky faktu, že lidé se zdravotním postižením jsou příliš často oběťmi trestných činů. Z těchto důvodů si uvědomujeme, že je třeba se rizikem napadení či znalostí řešení konfliktních situací lidmi se zdravotním postižením zabývat. Cílem příspěvku je evaluace kurzu Sebeobrana pro osoby se zrakovým postižením. Pomocí exploračních metod jsme zjišťovali zkušenosti osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám. Na základě detailního průzkumu byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Před a po intervenčním programu jsme pomocí shodného dotazníku zjišťovali zejména změny ve vnitřní jistotě účastníků kurzu při řešení konfliktních situací v různých fázích konfliktu. Pro posouzení získaných dat jsme použili tzv. věcnou významnost a změny ve skóre jednotlivých otázek byly vyjádřeny pomocí koeficientu Cohenovo d. Na základě koeficientu věcné významnosti byly nalezeny pozitivní efekty, které potvrzují účinnost intervenčního programu v podobě sebeobrany pro skupinu osob se zrakovým postižením. Vyzdvihujeme zejména zlepšení ve využití komunikačních strategií a zvýšení sebejistoty při čelení verbálních konfliktů. Zásadní posun jsme také zaznamenali v oblasti překonávání vlastních obav, což může významně ovlivňovat kvalitu života jedince. Vytyčené cíle kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením byly splněny. Frekventanti kurzu prokázali zvýšení víry ve vlastní schopnosti reagovat a řešit konfliktní situace.

Despite pro-inclusive efforts, we are witnessing the fact, that people with disabilities are too often victims of crime. For these reasons, we realize that we need to deal with the risk of attack. Also it is important to improve the level of knowledge of solving conflict situations by people with disabilities. The aim of this paper is evaluation of self-defense courses for persons with visual impairments. By exploration method we investigated the experience of people with visual impairment with risk or violent behavior towards this specific group and their security concerns. Based on detailed survey methodology of self-defense was created for persons with visual impairments. Before and after the intervention program we are using the same questionnaire to find out particular changes in the security concerns of participants. Practical significance of changes in scores for each of the questions were expressed by Cohens d. We found out positive effects in terms of practical significance, which confirm the effectiveness of the program of self-defense for a group of people with visual impairments. Highlights in particular the improvement in the use of communication strategies and increase confidence in the face of verbal conflict. We have seen a major shift in overcoming own fears, which can significantly affect the quality of life of individuals. Goals of self-defense courses for people with visual impairments have been met. Participants of the course demonstrated increased faith in his own ability to respond, confront and resolve conflict situations.

Evaluation of self – defense for people with visually impairment by its participants

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16035575
003      
CZ-PrNML
005      
20170213124751.0
007      
ta
008      
161222s2016 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.32725/sk.2016.054
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Bugala, Martin. $7 mzk2015888005 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
245    10
$a Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky / $c M. Bugala, A. Skotáková, J. Čihounková, Z. Reguli
246    31
$a Evaluation of self – defense for people with visually impairment by its participants
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Navzdory proinkluzivním snahám v České republice jsme svědky faktu, že lidé se zdravotním postižením jsou příliš často oběťmi trestných činů. Z těchto důvodů si uvědomujeme, že je třeba se rizikem napadení či znalostí řešení konfliktních situací lidmi se zdravotním postižením zabývat. Cílem příspěvku je evaluace kurzu Sebeobrana pro osoby se zrakovým postižením. Pomocí exploračních metod jsme zjišťovali zkušenosti osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám. Na základě detailního průzkumu byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Před a po intervenčním programu jsme pomocí shodného dotazníku zjišťovali zejména změny ve vnitřní jistotě účastníků kurzu při řešení konfliktních situací v různých fázích konfliktu. Pro posouzení získaných dat jsme použili tzv. věcnou významnost a změny ve skóre jednotlivých otázek byly vyjádřeny pomocí koeficientu Cohenovo d. Na základě koeficientu věcné významnosti byly nalezeny pozitivní efekty, které potvrzují účinnost intervenčního programu v podobě sebeobrany pro skupinu osob se zrakovým postižením. Vyzdvihujeme zejména zlepšení ve využití komunikačních strategií a zvýšení sebejistoty při čelení verbálních konfliktů. Zásadní posun jsme také zaznamenali v oblasti překonávání vlastních obav, což může významně ovlivňovat kvalitu života jedince. Vytyčené cíle kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením byly splněny. Frekventanti kurzu prokázali zvýšení víry ve vlastní schopnosti reagovat a řešit konfliktní situace.
520    9_
$a Despite pro-inclusive efforts, we are witnessing the fact, that people with disabilities are too often victims of crime. For these reasons, we realize that we need to deal with the risk of attack. Also it is important to improve the level of knowledge of solving conflict situations by people with disabilities. The aim of this paper is evaluation of self-defense courses for persons with visual impairments. By exploration method we investigated the experience of people with visual impairment with risk or violent behavior towards this specific group and their security concerns. Based on detailed survey methodology of self-defense was created for persons with visual impairments. Before and after the intervention program we are using the same questionnaire to find out particular changes in the security concerns of participants. Practical significance of changes in scores for each of the questions were expressed by Cohens d. We found out positive effects in terms of practical significance, which confirm the effectiveness of the program of self-defense for a group of people with visual impairments. Highlights in particular the improvement in the use of communication strategies and increase confidence in the face of verbal conflict. We have seen a major shift in overcoming own fears, which can significantly affect the quality of life of individuals. Goals of self-defense courses for people with visual impairments have been met. Participants of the course demonstrated increased faith in his own ability to respond, confront and resolve conflict situations.
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    12
$a zrakově postižení $7 D019987
650    12
$a bojové sporty $x výchova $7 D016139
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a bezpečnost $7 D012449
653    10
$a sebeobrana
700    1_
$a Skotáková, Alena, $d 1977- $7 xx0137951 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
700    1_
$a Chvátalová, Jitka $7 jx20120224004 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
700    1_
$a Reguli, Zdenko, $d 1973- $7 _AN027468 $u Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
773    0_
$t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 17, č. 1 (2016), s. 7-14 $w MED00177467
856    41
$u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_17_2016_1.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 4 $z 0
990    __
$a 20161222123010 $b ABA008
991    __
$a 20170213124934 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1178061 $s 960283
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2016 $b 17 $c 1 $d 7-14 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
LZP    __
$c NLK109 $d 20170130 $a NLK 2016-42/pk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...