Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Emoční uvědomění u adolescentů – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění pro děti LEAS-C
[Emotional awareness in adolescents – a pilot study of psychometric properties of the Czech adaptation of the levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C]

M. Světlák, K. Marsová, T. Bernátová, L. Winklerová

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc17011500

Úvod: Škála úrovně emočního uvědomění pro děti (LEAS-C) je jedinečný dia­gnostický a výzkumný nástroj v oblasti neuropsychologie a afektivních neurověd. Cíl: Cílem článku je referovat o prvních zkušenostech s překladem škály a prezentovat výsledky týkající se jejích vybraných psychometrických vlastností. Soubor a metodika: Škála byla přeložena metodou „forward–backward translation“. Výběrový soubor sestával z 322 adolescentů ze základních a středních škol (průměrný věk 14,98 ? 1,49; 172 chlapců). Výsledky: Analýza doložila uspokojivou intra-testovou homogenitu škály LEAS-C (Celková α = 0,76; Vlastní α = 0,70; Druzí α = 0,66) a její reliabilitu (test-retest: Celková r = 0,73; Vlastní r = 0,73; Druzí r = 0,59; p < 0,05); průměrné hodnoty jednotlivých subškál LEAS-C (Celková 31,9 ? 6,9; Vlastní 28,4 ? 6,9; Druzí 23,9 ? 7,1). Srovnání doložila, že dívky dosahují významně vyšších hodnot LEAS-C oproti chlapcům ve všech subškálách, stejně jako děti z gymnázií ve srovnání se stejně starými dětmi ze základních škol (p < 0,01). Nebyl prokázán významný vztah mezi věkem respondentů a dosaženým skórem v subškálách LEAS-C Vlastní (r = 0,07; p > 0,05) a LEAS-C Celková (r = 0,11; p > 0,05) s výjimkou subškály Druzí (r = 0,17; p < 0,01). Závěr: Česká verze škály LEAS-C představuje jedinečnou a originální metodu s uspokojivými psychometrickými vlastnostmi.

Background: The measurement of emotional awareness structure and its developmental level represents one of the key areas of neuropsychiatry and neuropsychology diagnostics in routine clinical practice or in affective neuroscience research. The Levels of Emotional Awareness Scale for Children (LEAS-C) is a unique psychodiagnostic and research tool that is beyond the capabilities of commonly used methods in this area. Aim: The aim of the study is to report first experience with the Czech translation of this scale in our circumstances, to describe the psychological theory behind this tool and to present the Czech LEAS-C adaptation selected psychometric properties. Material and methods: The LEAS-C was translated into the Czech using the forward-backward translation method. Complete data were obtained from 322 adolescents from primary and secondary schools (age: 14.98 ? 1.49; 172 boys, 150 girls; no difference in age was found, t = –0.951; p > 0.05). Results: Internal consistency analyses of the LEAS showed satisfactory intra-test homogeneity (Total α = 0.76; Self α = 0.70; Others α = 0.66) and its reliability (test-retest: Total r = 0.73; Self r = 0.73; Others r = 0.59); mean value of answers in all LEAS-C items for three dimensions scored was: Total 31.9 ? 6.9; Self 28.4 ? 6.9; Others 23.9 ? 7.1). A significant difference was found between both boys and girls and between children from schools and colleges (girls and college students achieved higher LEAS-C scores in all three subscales p < 0.01). No association between age and LEAS-C performance was found (Total r = 0.11; p > 0.05; Self r = 0.07; p > 0.05), with the exception of subscale Others (r = 0.17; p<0.01), where an association was found. Conclusions: The Czech adaptation of the Levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C show adequate psychometric qualities, which allow for their clinical and scientific use. Implications for clinical and research contexts are discussed.

Emotional awareness in adolescents – a pilot study of psychometric properties of the Czech adaptation of the levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17011500
003      
CZ-PrNML
005      
20170424161817.0
007      
ta
008      
170331s2017 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.14735/amcsnn2017197 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Světlák, Miroslav, $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně; Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $d 1979- $7 xx0083035
245    10
$a Emoční uvědomění u adolescentů – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění pro děti LEAS-C / $c M. Světlák, K. Marsová, T. Bernátová, L. Winklerová
246    31
$a Emotional awareness in adolescents – a pilot study of psychometric properties of the Czech adaptation of the levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C
520    3_
$a Úvod: Škála úrovně emočního uvědomění pro děti (LEAS-C) je jedinečný dia­gnostický a výzkumný nástroj v oblasti neuropsychologie a afektivních neurověd. Cíl: Cílem článku je referovat o prvních zkušenostech s překladem škály a prezentovat výsledky týkající se jejích vybraných psychometrických vlastností. Soubor a metodika: Škála byla přeložena metodou „forward–backward translation“. Výběrový soubor sestával z 322 adolescentů ze základních a středních škol (průměrný věk 14,98 ? 1,49; 172 chlapců). Výsledky: Analýza doložila uspokojivou intra-testovou homogenitu škály LEAS-C (Celková α = 0,76; Vlastní α = 0,70; Druzí α = 0,66) a její reliabilitu (test-retest: Celková r = 0,73; Vlastní r = 0,73; Druzí r = 0,59; p < 0,05); průměrné hodnoty jednotlivých subškál LEAS-C (Celková 31,9 ? 6,9; Vlastní 28,4 ? 6,9; Druzí 23,9 ? 7,1). Srovnání doložila, že dívky dosahují významně vyšších hodnot LEAS-C oproti chlapcům ve všech subškálách, stejně jako děti z gymnázií ve srovnání se stejně starými dětmi ze základních škol (p < 0,01). Nebyl prokázán významný vztah mezi věkem respondentů a dosaženým skórem v subškálách LEAS-C Vlastní (r = 0,07; p > 0,05) a LEAS-C Celková (r = 0,11; p > 0,05) s výjimkou subškály Druzí (r = 0,17; p < 0,01). Závěr: Česká verze škály LEAS-C představuje jedinečnou a originální metodu s uspokojivými psychometrickými vlastnostmi.
520    9_
$a Background: The measurement of emotional awareness structure and its developmental level represents one of the key areas of neuropsychiatry and neuropsychology diagnostics in routine clinical practice or in affective neuroscience research. The Levels of Emotional Awareness Scale for Children (LEAS-C) is a unique psychodiagnostic and research tool that is beyond the capabilities of commonly used methods in this area. Aim: The aim of the study is to report first experience with the Czech translation of this scale in our circumstances, to describe the psychological theory behind this tool and to present the Czech LEAS-C adaptation selected psychometric properties. Material and methods: The LEAS-C was translated into the Czech using the forward-backward translation method. Complete data were obtained from 322 adolescents from primary and secondary schools (age: 14.98 ? 1.49; 172 boys, 150 girls; no difference in age was found, t = –0.951; p > 0.05). Results: Internal consistency analyses of the LEAS showed satisfactory intra-test homogeneity (Total α = 0.76; Self α = 0.70; Others α = 0.66) and its reliability (test-retest: Total r = 0.73; Self r = 0.73; Others r = 0.59); mean value of answers in all LEAS-C items for three dimensions scored was: Total 31.9 ? 6.9; Self 28.4 ? 6.9; Others 23.9 ? 7.1). A significant difference was found between both boys and girls and between children from schools and colleges (girls and college students achieved higher LEAS-C scores in all three subscales p < 0.01). No association between age and LEAS-C performance was found (Total r = 0.11; p > 0.05; Self r = 0.07; p > 0.05), with the exception of subscale Others (r = 0.17; p<0.01), where an association was found. Conclusions: The Czech adaptation of the Levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C show adequate psychometric qualities, which allow for their clinical and scientific use. Implications for clinical and research contexts are discussed.
650    _2
$a psychosomatické poruchy $7 D011602
650    _2
$a emoční nastavení $7 D000066498
650    12
$a emoce $7 D004644
650    _2
$a psychometrie $x metody $7 D011594
650    _2
$a somatoformní poruchy $7 D013001
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
653    00
$a emoční uvědomění
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Marsová, Kristýna $u Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $7 _AN077212
700    1_
$a Knejzlíková, Terézia. $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně; Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $7 mub2017973094
700    1_
$a Winklerová, Libuše. $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně $7 xx0304179
773    0_
$w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 80, č. 2 (2017), s. 197-207
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2017-2-3/emocni-uvedomeni-u-adolescentu-pilotni-studie-overujici-zakladni-psychometricke-vlastnosti-ceske-verze-skaly-urovne-emocniho-uvedomeni-pro-deti-leas-c-60565 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y 4 $z 0
990    __
$a 20170331 $b ABA008
991    __
$a 20170424162133 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1198836 $s 972244
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2017 $b 80 $c 2 $d 197-207 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 99893
LZP    __
$c NLK182 $d 20170424 $b NLK111 $a Meditorial-20170331

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...