-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Emoční uvědomění u adolescentů – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění pro děti LEAS-C
[Emotional awareness in adolescents – a pilot study of psychometric properties of the Czech adaptation of the levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C]
M. Světlák, K. Marsová, T. Bernátová, L. Winklerová
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- Klíčová slova
- emoční uvědomění,
- MeSH
- emoce * MeSH
- emoční nastavení MeSH
- interpretace statistických dat MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychometrie metody MeSH
- psychosomatické poruchy MeSH
- somatoformní poruchy MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Úvod: Škála úrovně emočního uvědomění pro děti (LEAS-C) je jedinečný diagnostický a výzkumný nástroj v oblasti neuropsychologie a afektivních neurověd. Cíl: Cílem článku je referovat o prvních zkušenostech s překladem škály a prezentovat výsledky týkající se jejích vybraných psychometrických vlastností. Soubor a metodika: Škála byla přeložena metodou „forward–backward translation“. Výběrový soubor sestával z 322 adolescentů ze základních a středních škol (průměrný věk 14,98 ? 1,49; 172 chlapců). Výsledky: Analýza doložila uspokojivou intra-testovou homogenitu škály LEAS-C (Celková α = 0,76; Vlastní α = 0,70; Druzí α = 0,66) a její reliabilitu (test-retest: Celková r = 0,73; Vlastní r = 0,73; Druzí r = 0,59; p < 0,05); průměrné hodnoty jednotlivých subškál LEAS-C (Celková 31,9 ? 6,9; Vlastní 28,4 ? 6,9; Druzí 23,9 ? 7,1). Srovnání doložila, že dívky dosahují významně vyšších hodnot LEAS-C oproti chlapcům ve všech subškálách, stejně jako děti z gymnázií ve srovnání se stejně starými dětmi ze základních škol (p < 0,01). Nebyl prokázán významný vztah mezi věkem respondentů a dosaženým skórem v subškálách LEAS-C Vlastní (r = 0,07; p > 0,05) a LEAS-C Celková (r = 0,11; p > 0,05) s výjimkou subškály Druzí (r = 0,17; p < 0,01). Závěr: Česká verze škály LEAS-C představuje jedinečnou a originální metodu s uspokojivými psychometrickými vlastnostmi.
Background: The measurement of emotional awareness structure and its developmental level represents one of the key areas of neuropsychiatry and neuropsychology diagnostics in routine clinical practice or in affective neuroscience research. The Levels of Emotional Awareness Scale for Children (LEAS-C) is a unique psychodiagnostic and research tool that is beyond the capabilities of commonly used methods in this area. Aim: The aim of the study is to report first experience with the Czech translation of this scale in our circumstances, to describe the psychological theory behind this tool and to present the Czech LEAS-C adaptation selected psychometric properties. Material and methods: The LEAS-C was translated into the Czech using the forward-backward translation method. Complete data were obtained from 322 adolescents from primary and secondary schools (age: 14.98 ? 1.49; 172 boys, 150 girls; no difference in age was found, t = –0.951; p > 0.05). Results: Internal consistency analyses of the LEAS showed satisfactory intra-test homogeneity (Total α = 0.76; Self α = 0.70; Others α = 0.66) and its reliability (test-retest: Total r = 0.73; Self r = 0.73; Others r = 0.59); mean value of answers in all LEAS-C items for three dimensions scored was: Total 31.9 ? 6.9; Self 28.4 ? 6.9; Others 23.9 ? 7.1). A significant difference was found between both boys and girls and between children from schools and colleges (girls and college students achieved higher LEAS-C scores in all three subscales p < 0.01). No association between age and LEAS-C performance was found (Total r = 0.11; p > 0.05; Self r = 0.07; p > 0.05), with the exception of subscale Others (r = 0.17; p<0.01), where an association was found. Conclusions: The Czech adaptation of the Levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C show adequate psychometric qualities, which allow for their clinical and scientific use. Implications for clinical and research contexts are discussed.
Emotional awareness in adolescents – a pilot study of psychometric properties of the Czech adaptation of the levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17011500
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20170424161817.0
- 007
- ta
- 008
- 170331s2017 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.14735/amcsnn2017197 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Světlák, Miroslav, $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně; Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $d 1979- $7 xx0083035
- 245 10
- $a Emoční uvědomění u adolescentů – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění pro děti LEAS-C / $c M. Světlák, K. Marsová, T. Bernátová, L. Winklerová
- 246 31
- $a Emotional awareness in adolescents – a pilot study of psychometric properties of the Czech adaptation of the levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C
- 520 3_
- $a Úvod: Škála úrovně emočního uvědomění pro děti (LEAS-C) je jedinečný diagnostický a výzkumný nástroj v oblasti neuropsychologie a afektivních neurověd. Cíl: Cílem článku je referovat o prvních zkušenostech s překladem škály a prezentovat výsledky týkající se jejích vybraných psychometrických vlastností. Soubor a metodika: Škála byla přeložena metodou „forward–backward translation“. Výběrový soubor sestával z 322 adolescentů ze základních a středních škol (průměrný věk 14,98 ? 1,49; 172 chlapců). Výsledky: Analýza doložila uspokojivou intra-testovou homogenitu škály LEAS-C (Celková α = 0,76; Vlastní α = 0,70; Druzí α = 0,66) a její reliabilitu (test-retest: Celková r = 0,73; Vlastní r = 0,73; Druzí r = 0,59; p < 0,05); průměrné hodnoty jednotlivých subškál LEAS-C (Celková 31,9 ? 6,9; Vlastní 28,4 ? 6,9; Druzí 23,9 ? 7,1). Srovnání doložila, že dívky dosahují významně vyšších hodnot LEAS-C oproti chlapcům ve všech subškálách, stejně jako děti z gymnázií ve srovnání se stejně starými dětmi ze základních škol (p < 0,01). Nebyl prokázán významný vztah mezi věkem respondentů a dosaženým skórem v subškálách LEAS-C Vlastní (r = 0,07; p > 0,05) a LEAS-C Celková (r = 0,11; p > 0,05) s výjimkou subškály Druzí (r = 0,17; p < 0,01). Závěr: Česká verze škály LEAS-C představuje jedinečnou a originální metodu s uspokojivými psychometrickými vlastnostmi.
- 520 9_
- $a Background: The measurement of emotional awareness structure and its developmental level represents one of the key areas of neuropsychiatry and neuropsychology diagnostics in routine clinical practice or in affective neuroscience research. The Levels of Emotional Awareness Scale for Children (LEAS-C) is a unique psychodiagnostic and research tool that is beyond the capabilities of commonly used methods in this area. Aim: The aim of the study is to report first experience with the Czech translation of this scale in our circumstances, to describe the psychological theory behind this tool and to present the Czech LEAS-C adaptation selected psychometric properties. Material and methods: The LEAS-C was translated into the Czech using the forward-backward translation method. Complete data were obtained from 322 adolescents from primary and secondary schools (age: 14.98 ? 1.49; 172 boys, 150 girls; no difference in age was found, t = –0.951; p > 0.05). Results: Internal consistency analyses of the LEAS showed satisfactory intra-test homogeneity (Total α = 0.76; Self α = 0.70; Others α = 0.66) and its reliability (test-retest: Total r = 0.73; Self r = 0.73; Others r = 0.59); mean value of answers in all LEAS-C items for three dimensions scored was: Total 31.9 ? 6.9; Self 28.4 ? 6.9; Others 23.9 ? 7.1). A significant difference was found between both boys and girls and between children from schools and colleges (girls and college students achieved higher LEAS-C scores in all three subscales p < 0.01). No association between age and LEAS-C performance was found (Total r = 0.11; p > 0.05; Self r = 0.07; p > 0.05), with the exception of subscale Others (r = 0.17; p<0.01), where an association was found. Conclusions: The Czech adaptation of the Levels of Emotional Awareness Scale for Children LEAS-C show adequate psychometric qualities, which allow for their clinical and scientific use. Implications for clinical and research contexts are discussed.
- 650 _2
- $a psychosomatické poruchy $7 D011602
- 650 _2
- $a emoční nastavení $7 D000066498
- 650 12
- $a emoce $7 D004644
- 650 _2
- $a psychometrie $x metody $7 D011594
- 650 _2
- $a somatoformní poruchy $7 D013001
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 653 00
- $a emoční uvědomění
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Marsová, Kristýna $u Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $7 _AN077212
- 700 1_
- $a Knejzlíková, Terézia. $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně; Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $7 mub2017973094
- 700 1_
- $a Winklerová, Libuše. $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně $7 xx0304179
- 773 0_
- $w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 80, č. 2 (2017), s. 197-207
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2017-2-3/emocni-uvedomeni-u-adolescentu-pilotni-studie-overujici-zakladni-psychometricke-vlastnosti-ceske-verze-skaly-urovne-emocniho-uvedomeni-pro-deti-leas-c-60565 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20170331 $b ABA008
- 991 __
- $a 20170424162133 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1198836 $s 972244
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2017 $b 80 $c 2 $d 197-207 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 99893
- LZP __
- $c NLK182 $d 20170424 $b NLK111 $a Meditorial-20170331