Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem
[Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship]

David Voženílek, Anna Rabelová, Adam Gregorovič, Michaela Procházková, Pavla Šindelářová, Martin Vaculík, Jakub Procházka

. 2017 ; 8 (1) : 31-39.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc17030060

Studie zkoumá vztah specifické self-efficacy (SE), pracovní spokojenosti (PS) a výkonu. 96 studentům byl popsán úkol, ve kterém měli psát slova začínající na stanovené slabiky. Dotazníkem bylo změřeno jejich SE spojené s úkolem, byl jim administrován cvičný úkol a změřena jejich PS s úkolem. Následně řešili samotný úkol, při kterém byl měřen výkon dle počtu slov, které napsali v časovém limitu. Výsledky ukázaly slabé pozitivní statisticky významné vztahy mezi SE a PS, PS a výkonem a SE a výkonem. Byla také testována hypotéza, že je PS mediátorem vztahu mezi SE a výkonem. Ukazatel velikosti účinku κ2 poukázal na slabý mediační efekt, dle mediační analýzy s využitím bootstrappingu ale není nepřímý efekt SE na výkon skrze PS statisticky významný. Náš výzkum přispívá k integraci postojových a osobnostních teorií vysvětlujících pracovní výkon a porozumění podstatě vztahu mezi SE a výkonem. Využití jednotného úkolu umožnilo omezit vliv vnějších proměnných, snižuje ale ekologickou validitu výzkumu.

Problem: The current study focused on the relationships between task-specific self-efficacy, satisfaction with the task and task performance. It tested the hypothesis that the satisfaction mediates the influence of self-efficacy on performance. It built upon Bandura‘s conception of self-efficacy (1994) and studies that confirmed the individual relationships between satisfaction and performance (e.g. Riketta, 2008), between self-efficacy and satisfaction (e.g. Judge, Locke, & Durham, cited by Smith, Choi, Fuqua, & Newman, 2011) and between self-efficacy and performance (e.g. Stajkovic & Luthans, 1998). Method: The research sample consisted of 96 Czech and Slovak university students of natural science (46,9 % women) in ages ranging between 19 and 26 years (M = 21,1; SD = 1,86). The task-specific self-efficacy was measured using an adapted version of the General selfefficacy scale (Křivohlavý, Schwarzer, & Jerusalem, 1993) after the task was described to the respondents. The scale was adjusted to measure the task-specific construct. Internal consistency of the adjusted scale was measured using Cronbach’s alpha and was satisfactory (α = .70). Satisfaction was measured using the adjusted Stone’s (1977) Satisfaction scale after the task was described and respondents completed a training task designed to allow them to judge their task satisfaction. Cronbach’s alpha was used again to measure the internal consistency of the satisfaction scale (α = .88). Finally, respondents completed the actual task, during which they were instructed to write words starting with four prescribed syllables. Their task performance was operationalized as the number of words written within a time limit. Results: The results showed a weak positive significant relationship between self-efficacy and satisfaction (r = .26*), satisfaction and performance (r = .23*) and self-efficacy and performance (r = .23*). The hypothesis that satisfaction is the mediator of the relationship between task-specific self-efficacy and performance was tested by the κ2 indicator of effect size (Preacher & Kelly, 2011) and by a bootstrap test of indirect effect (Hayes, 2012). According to the κ2 indicator, there was a weak mediation effect (κ2 = .05, 95%LLCI ˃ .00, 95% ULCI = .16) and the indicator was significantly larger than 0. However, the bootstrap analysis did not reveal a significant indirect effect (B = .17, SE = .16, 95%LLCI = -.04, 95%ULCI = .61). Discussion and conclusion: The study contributes to the integration of attitudinal and personality theories that explain work performance. It helps to understand the nature of the relationship between self-efficacy and performance. The use of a single standardized task is both the strength and limit of the study. It served to reduce the impact of external variables, yet it also led to a reduction of the ecological validity of the research.

Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17030060
003      
CZ-PrNML
005      
20171204103411.0
007      
ta
008      
171019s2017 xr a f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Voženílek, David $7 _AN093335 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
245    10
$a Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem / $c David Voženílek, Anna Rabelová, Adam Gregorovič, Michaela Procházková, Pavla Šindelářová, Martin Vaculík, Jakub Procházka
246    31
$a Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Studie zkoumá vztah specifické self-efficacy (SE), pracovní spokojenosti (PS) a výkonu. 96 studentům byl popsán úkol, ve kterém měli psát slova začínající na stanovené slabiky. Dotazníkem bylo změřeno jejich SE spojené s úkolem, byl jim administrován cvičný úkol a změřena jejich PS s úkolem. Následně řešili samotný úkol, při kterém byl měřen výkon dle počtu slov, které napsali v časovém limitu. Výsledky ukázaly slabé pozitivní statisticky významné vztahy mezi SE a PS, PS a výkonem a SE a výkonem. Byla také testována hypotéza, že je PS mediátorem vztahu mezi SE a výkonem. Ukazatel velikosti účinku κ2 poukázal na slabý mediační efekt, dle mediační analýzy s využitím bootstrappingu ale není nepřímý efekt SE na výkon skrze PS statisticky významný. Náš výzkum přispívá k integraci postojových a osobnostních teorií vysvětlujících pracovní výkon a porozumění podstatě vztahu mezi SE a výkonem. Využití jednotného úkolu umožnilo omezit vliv vnějších proměnných, snižuje ale ekologickou validitu výzkumu.
520    9_
$a Problem: The current study focused on the relationships between task-specific self-efficacy, satisfaction with the task and task performance. It tested the hypothesis that the satisfaction mediates the influence of self-efficacy on performance. It built upon Bandura‘s conception of self-efficacy (1994) and studies that confirmed the individual relationships between satisfaction and performance (e.g. Riketta, 2008), between self-efficacy and satisfaction (e.g. Judge, Locke, & Durham, cited by Smith, Choi, Fuqua, & Newman, 2011) and between self-efficacy and performance (e.g. Stajkovic & Luthans, 1998). Method: The research sample consisted of 96 Czech and Slovak university students of natural science (46,9 % women) in ages ranging between 19 and 26 years (M = 21,1; SD = 1,86). The task-specific self-efficacy was measured using an adapted version of the General selfefficacy scale (Křivohlavý, Schwarzer, & Jerusalem, 1993) after the task was described to the respondents. The scale was adjusted to measure the task-specific construct. Internal consistency of the adjusted scale was measured using Cronbach’s alpha and was satisfactory (α = .70). Satisfaction was measured using the adjusted Stone’s (1977) Satisfaction scale after the task was described and respondents completed a training task designed to allow them to judge their task satisfaction. Cronbach’s alpha was used again to measure the internal consistency of the satisfaction scale (α = .88). Finally, respondents completed the actual task, during which they were instructed to write words starting with four prescribed syllables. Their task performance was operationalized as the number of words written within a time limit. Results: The results showed a weak positive significant relationship between self-efficacy and satisfaction (r = .26*), satisfaction and performance (r = .23*) and self-efficacy and performance (r = .23*). The hypothesis that satisfaction is the mediator of the relationship between task-specific self-efficacy and performance was tested by the κ2 indicator of effect size (Preacher & Kelly, 2011) and by a bootstrap test of indirect effect (Hayes, 2012). According to the κ2 indicator, there was a weak mediation effect (κ2 = .05, 95%LLCI ˃ .00, 95% ULCI = .16) and the indicator was significantly larger than 0. However, the bootstrap analysis did not reveal a significant indirect effect (B = .17, SE = .16, 95%LLCI = -.04, 95%ULCI = .61). Discussion and conclusion: The study contributes to the integration of attitudinal and personality theories that explain work performance. It helps to understand the nature of the relationship between self-efficacy and performance. The use of a single standardized task is both the strength and limit of the study. It served to reduce the impact of external variables, yet it also led to a reduction of the ecological validity of the research.
650    12
$a pracovní uspokojení $7 D007588
650    _2
$a psychologie práce $7 D011590
650    _2
$a výkonnost $x klasifikace $7 D004526
650    _2
$a pracovní výkon $x klasifikace $7 D000066477
650    _2
$a plnění a analýza úkolů $7 D013647
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Rabelová, Anna $7 _AN093336 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
700    1_
$a Gregorovič, Adam $7 _AN093337 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie
700    1_
$a Procházková, Michaela $7 _AN093338 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
700    1_
$a Šindelářová, Pavla $7 xx0247862 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
700    1_
$a Vaculík, Martin, $d 1973- $7 jo2002159915 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
700    1_
$a Procházka, Jakub $7 mub2010600124 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno; Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakula, Katedra podnikového hospodářství
773    0_
$t Psychologie a její kontexty $x 1803-9278 $g Roč. 8, č. 1 (2017), s. 31-39 $w MED00173849
856    41
$u https://psychkont.osu.cz/fulltext/2017/2017_1_3_Vozenilek-V.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4263 $c 592 $y 4 $z 0
990    __
$a 20171019110240 $b ABA008
991    __
$a 20171204103546 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1253195 $s 991085
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2017 $b 8 $c 1 $d 31-39 $i 1803-9278 $m Psychologie a její kontexty $n Psychol. její kontexty $x MED00173849
LZP    __
$c NLK125 $d 20171204 $a NLK 2017-41/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...