-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem
[Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship]
David Voženílek, Anna Rabelová, Adam Gregorovič, Michaela Procházková, Pavla Šindelářová, Martin Vaculík, Jakub Procházka
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2010
Open Access Digital Library
od 2010-01-01
- MeSH
- lidé MeSH
- plnění a analýza úkolů MeSH
- pracovní uspokojení * MeSH
- pracovní výkon klasifikace MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychologie práce MeSH
- výkonnost klasifikace MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Studie zkoumá vztah specifické self-efficacy (SE), pracovní spokojenosti (PS) a výkonu. 96 studentům byl popsán úkol, ve kterém měli psát slova začínající na stanovené slabiky. Dotazníkem bylo změřeno jejich SE spojené s úkolem, byl jim administrován cvičný úkol a změřena jejich PS s úkolem. Následně řešili samotný úkol, při kterém byl měřen výkon dle počtu slov, které napsali v časovém limitu. Výsledky ukázaly slabé pozitivní statisticky významné vztahy mezi SE a PS, PS a výkonem a SE a výkonem. Byla také testována hypotéza, že je PS mediátorem vztahu mezi SE a výkonem. Ukazatel velikosti účinku κ2 poukázal na slabý mediační efekt, dle mediační analýzy s využitím bootstrappingu ale není nepřímý efekt SE na výkon skrze PS statisticky významný. Náš výzkum přispívá k integraci postojových a osobnostních teorií vysvětlujících pracovní výkon a porozumění podstatě vztahu mezi SE a výkonem. Využití jednotného úkolu umožnilo omezit vliv vnějších proměnných, snižuje ale ekologickou validitu výzkumu.
Problem: The current study focused on the relationships between task-specific self-efficacy, satisfaction with the task and task performance. It tested the hypothesis that the satisfaction mediates the influence of self-efficacy on performance. It built upon Bandura‘s conception of self-efficacy (1994) and studies that confirmed the individual relationships between satisfaction and performance (e.g. Riketta, 2008), between self-efficacy and satisfaction (e.g. Judge, Locke, & Durham, cited by Smith, Choi, Fuqua, & Newman, 2011) and between self-efficacy and performance (e.g. Stajkovic & Luthans, 1998). Method: The research sample consisted of 96 Czech and Slovak university students of natural science (46,9 % women) in ages ranging between 19 and 26 years (M = 21,1; SD = 1,86). The task-specific self-efficacy was measured using an adapted version of the General selfefficacy scale (Křivohlavý, Schwarzer, & Jerusalem, 1993) after the task was described to the respondents. The scale was adjusted to measure the task-specific construct. Internal consistency of the adjusted scale was measured using Cronbach’s alpha and was satisfactory (α = .70). Satisfaction was measured using the adjusted Stone’s (1977) Satisfaction scale after the task was described and respondents completed a training task designed to allow them to judge their task satisfaction. Cronbach’s alpha was used again to measure the internal consistency of the satisfaction scale (α = .88). Finally, respondents completed the actual task, during which they were instructed to write words starting with four prescribed syllables. Their task performance was operationalized as the number of words written within a time limit. Results: The results showed a weak positive significant relationship between self-efficacy and satisfaction (r = .26*), satisfaction and performance (r = .23*) and self-efficacy and performance (r = .23*). The hypothesis that satisfaction is the mediator of the relationship between task-specific self-efficacy and performance was tested by the κ2 indicator of effect size (Preacher & Kelly, 2011) and by a bootstrap test of indirect effect (Hayes, 2012). According to the κ2 indicator, there was a weak mediation effect (κ2 = .05, 95%LLCI ˃ .00, 95% ULCI = .16) and the indicator was significantly larger than 0. However, the bootstrap analysis did not reveal a significant indirect effect (B = .17, SE = .16, 95%LLCI = -.04, 95%ULCI = .61). Discussion and conclusion: The study contributes to the integration of attitudinal and personality theories that explain work performance. It helps to understand the nature of the relationship between self-efficacy and performance. The use of a single standardized task is both the strength and limit of the study. It served to reduce the impact of external variables, yet it also led to a reduction of the ecological validity of the research.
Masarykova univerzita Ekonomicko správní fakula Katedra podnikového hospodářství
Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Katedra psychologie
Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Katedra psychologie Brno
Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17030060
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20171204103411.0
- 007
- ta
- 008
- 171019s2017 xr a f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Voženílek, David $7 _AN093335 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
- 245 10
- $a Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem / $c David Voženílek, Anna Rabelová, Adam Gregorovič, Michaela Procházková, Pavla Šindelářová, Martin Vaculík, Jakub Procházka
- 246 31
- $a Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Studie zkoumá vztah specifické self-efficacy (SE), pracovní spokojenosti (PS) a výkonu. 96 studentům byl popsán úkol, ve kterém měli psát slova začínající na stanovené slabiky. Dotazníkem bylo změřeno jejich SE spojené s úkolem, byl jim administrován cvičný úkol a změřena jejich PS s úkolem. Následně řešili samotný úkol, při kterém byl měřen výkon dle počtu slov, které napsali v časovém limitu. Výsledky ukázaly slabé pozitivní statisticky významné vztahy mezi SE a PS, PS a výkonem a SE a výkonem. Byla také testována hypotéza, že je PS mediátorem vztahu mezi SE a výkonem. Ukazatel velikosti účinku κ2 poukázal na slabý mediační efekt, dle mediační analýzy s využitím bootstrappingu ale není nepřímý efekt SE na výkon skrze PS statisticky významný. Náš výzkum přispívá k integraci postojových a osobnostních teorií vysvětlujících pracovní výkon a porozumění podstatě vztahu mezi SE a výkonem. Využití jednotného úkolu umožnilo omezit vliv vnějších proměnných, snižuje ale ekologickou validitu výzkumu.
- 520 9_
- $a Problem: The current study focused on the relationships between task-specific self-efficacy, satisfaction with the task and task performance. It tested the hypothesis that the satisfaction mediates the influence of self-efficacy on performance. It built upon Bandura‘s conception of self-efficacy (1994) and studies that confirmed the individual relationships between satisfaction and performance (e.g. Riketta, 2008), between self-efficacy and satisfaction (e.g. Judge, Locke, & Durham, cited by Smith, Choi, Fuqua, & Newman, 2011) and between self-efficacy and performance (e.g. Stajkovic & Luthans, 1998). Method: The research sample consisted of 96 Czech and Slovak university students of natural science (46,9 % women) in ages ranging between 19 and 26 years (M = 21,1; SD = 1,86). The task-specific self-efficacy was measured using an adapted version of the General selfefficacy scale (Křivohlavý, Schwarzer, & Jerusalem, 1993) after the task was described to the respondents. The scale was adjusted to measure the task-specific construct. Internal consistency of the adjusted scale was measured using Cronbach’s alpha and was satisfactory (α = .70). Satisfaction was measured using the adjusted Stone’s (1977) Satisfaction scale after the task was described and respondents completed a training task designed to allow them to judge their task satisfaction. Cronbach’s alpha was used again to measure the internal consistency of the satisfaction scale (α = .88). Finally, respondents completed the actual task, during which they were instructed to write words starting with four prescribed syllables. Their task performance was operationalized as the number of words written within a time limit. Results: The results showed a weak positive significant relationship between self-efficacy and satisfaction (r = .26*), satisfaction and performance (r = .23*) and self-efficacy and performance (r = .23*). The hypothesis that satisfaction is the mediator of the relationship between task-specific self-efficacy and performance was tested by the κ2 indicator of effect size (Preacher & Kelly, 2011) and by a bootstrap test of indirect effect (Hayes, 2012). According to the κ2 indicator, there was a weak mediation effect (κ2 = .05, 95%LLCI ˃ .00, 95% ULCI = .16) and the indicator was significantly larger than 0. However, the bootstrap analysis did not reveal a significant indirect effect (B = .17, SE = .16, 95%LLCI = -.04, 95%ULCI = .61). Discussion and conclusion: The study contributes to the integration of attitudinal and personality theories that explain work performance. It helps to understand the nature of the relationship between self-efficacy and performance. The use of a single standardized task is both the strength and limit of the study. It served to reduce the impact of external variables, yet it also led to a reduction of the ecological validity of the research.
- 650 12
- $a pracovní uspokojení $7 D007588
- 650 _2
- $a psychologie práce $7 D011590
- 650 _2
- $a výkonnost $x klasifikace $7 D004526
- 650 _2
- $a pracovní výkon $x klasifikace $7 D000066477
- 650 _2
- $a plnění a analýza úkolů $7 D013647
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Rabelová, Anna $7 _AN093336 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
- 700 1_
- $a Gregorovič, Adam $7 _AN093337 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie
- 700 1_
- $a Procházková, Michaela $7 _AN093338 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
- 700 1_
- $a Šindelářová, Pavla $7 xx0247862 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
- 700 1_
- $a Vaculík, Martin, $d 1973- $7 jo2002159915 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno
- 700 1_
- $a Procházka, Jakub $7 mub2010600124 $u Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie, Brno; Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakula, Katedra podnikového hospodářství
- 773 0_
- $t Psychologie a její kontexty $x 1803-9278 $g Roč. 8, č. 1 (2017), s. 31-39 $w MED00173849
- 856 41
- $u https://psychkont.osu.cz/fulltext/2017/2017_1_3_Vozenilek-V.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4263 $c 592 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20171019110240 $b ABA008
- 991 __
- $a 20171204103546 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1253195 $s 991085
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2017 $b 8 $c 1 $d 31-39 $i 1803-9278 $m Psychologie a její kontexty $n Psychol. její kontexty $x MED00173849
- LZP __
- $c NLK125 $d 20171204 $a NLK 2017-41/dk