-
Something wrong with this record ?
Vnímání sociálních služeb z pohledu jejich uživatelů a poskytovatelů ve vybraném regionu České republiky
[Perceptions of social services from the perspective of their users and providers in the selected region of the Czech Republic]
Pavla Varvažovská, Martina Jarkovská
Language Czech Country Czech Republic
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2014
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Homes for the Aged economics organization & administration statistics & numerical data MeSH
- Humans MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Interviews as Topic MeSH
- Aged psychology statistics & numerical data MeSH
- Social Welfare economics psychology statistics & numerical data MeSH
- Social Work * statistics & numerical data legislation & jurisprudence MeSH
- Patient Satisfaction MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Aged psychology statistics & numerical data MeSH
- Female MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, přinesl řadu koncepčních změn. Hlavním cílem práce je porovnání kvality sociálních služeb z hlediska spokojenosti uživatelů v návaznosti na poskytovatele; zjištění, zdali jsou možnosti těchto zařízení v poskytování sociálních služeb srovnatelné, jestli dokážou naplnit potřeby cílové skupiny seniorů a zda jsou senioři s touto službou spokojeni. Terénní šetření proběhlo kvantitativním i kvalitativním přístupem. Vzorek respondentů (n = 108) tvořili senioři využívající pobytové sociální služby pro seniory poskytované veřejnoprávními i soukromoprávními subjekty. Dotazování probíhalo pomocí strukturovaného rozhovoru s ohledem na zvláštnosti dotazování u seniorů. Kvalitativní šetření se uskutečnilo za použití techniky polostandardizovaného rozhovoru se statutárními zástupci domovů pro seniory, rodinnými příslušníky a zástupci zřizovatele veřejných organizací. Více než tři čtvrtiny respondentů hodnotily jim poskytovanou sociální službu velmi pozitivně. O něco lépe si stojí nestátní zařízení v oblasti technického zabezpečení. Dále šetření, provedené se statutárními zástupci organizací, přineslo cenné informace ohledně financování sociálních služeb. Současný způsob financování neumožňuje dlouhodobější plánování rozvoje organizace, investic i personální politiky. Závěrem jsou uvedena některá doporučení pro praxi.
Act No. 108/2006 Coll., on Social Services, brought a number of conceptual changes. The main aim of this paper is to compare the quality of social services in terms of user satisfaction in relation to the provider, and to find out whether these facilities are comparable in providing social services, whether they meet the needs of the target group of seniors and whether the seniors are satisfied with the service. A field survey was performed both quantitatively and qualitatively. The sample of respondents (n = 108) was composed of seniors using residential social services for the elderly provided by both public and private entities. The questioning was conducted through structured interviews, taking into account the specificities of the questioning of the elderly. The qualitative survey was carried out using a semi-standardized interview with statutory representatives of homes for the elderly, family members and representatives of the founders of public organizations. More than three quarters of respondents rated the social service provided to them very positively. In the field of technical security, it was the non-state facility which received the better evaluation. Furthermore, the investigation conducted with statutory representatives of the organizations has provided valuable information on the funding of social services. The current funding method does not allow longer-term planning of organizational development, investment, and personnel policy. Finally, recommendations for practice are mentioned.
Perceptions of social services from the perspective of their users and providers in the selected region of the Czech Republic
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18036803
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200208203032.0
- 007
- ta
- 008
- 181104s2018 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.1016/j.kontakt.2018.02.002 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Varvažovská, Pavla $7 xx0229271 $u Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, katedra humanitních věd, Praha, Česká republika b
- 245 10
- $a Vnímání sociálních služeb z pohledu jejich uživatelů a poskytovatelů ve vybraném regionu České republiky / $c Pavla Varvažovská, Martina Jarkovská
- 246 31
- $a Perceptions of social services from the perspective of their users and providers in the selected region of the Czech Republic
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, přinesl řadu koncepčních změn. Hlavním cílem práce je porovnání kvality sociálních služeb z hlediska spokojenosti uživatelů v návaznosti na poskytovatele; zjištění, zdali jsou možnosti těchto zařízení v poskytování sociálních služeb srovnatelné, jestli dokážou naplnit potřeby cílové skupiny seniorů a zda jsou senioři s touto službou spokojeni. Terénní šetření proběhlo kvantitativním i kvalitativním přístupem. Vzorek respondentů (n = 108) tvořili senioři využívající pobytové sociální služby pro seniory poskytované veřejnoprávními i soukromoprávními subjekty. Dotazování probíhalo pomocí strukturovaného rozhovoru s ohledem na zvláštnosti dotazování u seniorů. Kvalitativní šetření se uskutečnilo za použití techniky polostandardizovaného rozhovoru se statutárními zástupci domovů pro seniory, rodinnými příslušníky a zástupci zřizovatele veřejných organizací. Více než tři čtvrtiny respondentů hodnotily jim poskytovanou sociální službu velmi pozitivně. O něco lépe si stojí nestátní zařízení v oblasti technického zabezpečení. Dále šetření, provedené se statutárními zástupci organizací, přineslo cenné informace ohledně financování sociálních služeb. Současný způsob financování neumožňuje dlouhodobější plánování rozvoje organizace, investic i personální politiky. Závěrem jsou uvedena některá doporučení pro praxi.
- 520 9_
- $a Act No. 108/2006 Coll., on Social Services, brought a number of conceptual changes. The main aim of this paper is to compare the quality of social services in terms of user satisfaction in relation to the provider, and to find out whether these facilities are comparable in providing social services, whether they meet the needs of the target group of seniors and whether the seniors are satisfied with the service. A field survey was performed both quantitatively and qualitatively. The sample of respondents (n = 108) was composed of seniors using residential social services for the elderly provided by both public and private entities. The questioning was conducted through structured interviews, taking into account the specificities of the questioning of the elderly. The qualitative survey was carried out using a semi-standardized interview with statutory representatives of homes for the elderly, family members and representatives of the founders of public organizations. More than three quarters of respondents rated the social service provided to them very positively. In the field of technical security, it was the non-state facility which received the better evaluation. Furthermore, the investigation conducted with statutory representatives of the organizations has provided valuable information on the funding of social services. The current funding method does not allow longer-term planning of organizational development, investment, and personnel policy. Finally, recommendations for practice are mentioned.
- 650 12
- $a sociální práce $x statistika a číselné údaje $x zákonodárství a právo $7 D012947
- 650 _2
- $a sociální péče $x ekonomika $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D012946
- 650 _2
- $a rozhovory jako téma $7 D007407
- 650 _2
- $a spokojenost pacientů $7 D017060
- 650 _2
- $a domovy pro seniory $x ekonomika $x organizace a řízení $x statistika a číselné údaje $7 D006707
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a senioři $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D000368
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 700 1_
- $a Jarkovská, Martina $7 jo2015855857 $u Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, katedra jazyků, Praha, Česká republika
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 20, č. 2 (2018), s. 187-194 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2018/02/11.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20181102132941 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200208203422 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1348254 $s 1033829
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 20 $c 2 $d 187-194 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK189 $d 20200208 $a NLK 2018-49/dk