• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Vývojová dysfázie u dětí s bilingvní výchovou
[Specific language impairment in bilingual children]

P. Kalitová, J. Mrkvičková, O. Dlouhá

. 2019 ; 68 (3) : 135-142.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc19041289

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Úvod: Problematika vícejazyčné výchovy u dětí vývojovou dysfázií je v současné době velmi aktuálním a často diskutovaným tématem. Existuje však velmi málo prací, které se zabývají problematikou poruch vývoje řeči u dětí vychovávaných v bilingvním prostředí. V databázi vědeckých publikací není odkaz na práci, která by se zabývala touto problematikou v České republice. Cílem studie bylo analyzovat soubor dětí s diagnózou vývojová dysfázie při vícejazyčné výchově. Soubor a metodika: Hodnotili jsme soubor dětí s diagnózou smíšená vývojová dysfázie, které jsou vychovávány ve vícejazyčném prostředí a srovnávali jsme ho se souborem dětí se stejnou diagnózou, které jsou vychovávány v prostředí jednojazyčném. U obou skupin bylo provedeno komplexní klinické vyšetření řeči, včetně klinických řečových testů. Výsledky vstupního vyšetření jsme porovnávali s výsledky vyšetření kontrolního, které bylo provedeno přibližně s ročním odstupem. Pro statistické zhodnocení a porovnání výsledků byl použit T-test. Výsledky: Při klinickém vyšetření řeči dosahovaly děti z jednojazyčného prostředí ve většině parametrů při prvním vyšetření lepších výsledků a zároveň bylo patrné výraznější zlepšení v jednotlivých parametrech při kontrolním vyšetření. V korelaci s klinickým vyšetřením řeči vychází i výsledky logopedických testů, kde je patrné zlepšení při kontrolním vyšetření u obou vyšetřovaných skupin, ale jako statisticky velmi významné se jeví u skupiny dětí vychovávaných v jednom jazyku. Závěr: Na základě výsledků jsme prokázali, že bilingvní výchova v raném věku negativně ovlivňuje následnou rehabilitaci řeči u dětí se stanovenou diagnózou vývojová dysfázie. U této skupiny dětí preferujeme volbu jednoho jazyka.

Introduction: The specific language impairment in bilingual children is a very difficult topic. There is a lack of studies related to specific language impairment in bilingual children. There is no study in the Czech population so far. The aim of our study was to analyze a group of bilingual children with specific language impairment. Patients and Methods: We analyzed a group of bilingual children with specific language impairment. The results were compared to the group of monolingual children with the same diagnosis. Both groups underwent clinical speech examination and clinical speech tests. Results were compared and statistically analyzed. For statistical evaluation was used T- test. Results: The results of entry examination were better in monolingual children and they have shown a better outcome of tests at follow up examination. The results of clinical examination of the speech correlated to results of clinical tests. Conclusion: Based on statistical analysis we proved that bilingual education has a negative impact on speech rehabilitation in children with specific language impairment.

Specific language impairment in bilingual children

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19041289
003      
CZ-PrNML
005      
20191230165407.0
007      
ta
008      
191126s2019 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kalitová, Petra $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha $7 xx0103727
245    10
$a Vývojová dysfázie u dětí s bilingvní výchovou / $c P. Kalitová, J. Mrkvičková, O. Dlouhá
246    31
$a Specific language impairment in bilingual children
520    3_
$a Úvod: Problematika vícejazyčné výchovy u dětí vývojovou dysfázií je v současné době velmi aktuálním a často diskutovaným tématem. Existuje však velmi málo prací, které se zabývají problematikou poruch vývoje řeči u dětí vychovávaných v bilingvním prostředí. V databázi vědeckých publikací není odkaz na práci, která by se zabývala touto problematikou v České republice. Cílem studie bylo analyzovat soubor dětí s diagnózou vývojová dysfázie při vícejazyčné výchově. Soubor a metodika: Hodnotili jsme soubor dětí s diagnózou smíšená vývojová dysfázie, které jsou vychovávány ve vícejazyčném prostředí a srovnávali jsme ho se souborem dětí se stejnou diagnózou, které jsou vychovávány v prostředí jednojazyčném. U obou skupin bylo provedeno komplexní klinické vyšetření řeči, včetně klinických řečových testů. Výsledky vstupního vyšetření jsme porovnávali s výsledky vyšetření kontrolního, které bylo provedeno přibližně s ročním odstupem. Pro statistické zhodnocení a porovnání výsledků byl použit T-test. Výsledky: Při klinickém vyšetření řeči dosahovaly děti z jednojazyčného prostředí ve většině parametrů při prvním vyšetření lepších výsledků a zároveň bylo patrné výraznější zlepšení v jednotlivých parametrech při kontrolním vyšetření. V korelaci s klinickým vyšetřením řeči vychází i výsledky logopedických testů, kde je patrné zlepšení při kontrolním vyšetření u obou vyšetřovaných skupin, ale jako statisticky velmi významné se jeví u skupiny dětí vychovávaných v jednom jazyku. Závěr: Na základě výsledků jsme prokázali, že bilingvní výchova v raném věku negativně ovlivňuje následnou rehabilitaci řeči u dětí se stanovenou diagnózou vývojová dysfázie. U této skupiny dětí preferujeme volbu jednoho jazyka.
520    9_
$a Introduction: The specific language impairment in bilingual children is a very difficult topic. There is a lack of studies related to specific language impairment in bilingual children. There is no study in the Czech population so far. The aim of our study was to analyze a group of bilingual children with specific language impairment. Patients and Methods: We analyzed a group of bilingual children with specific language impairment. The results were compared to the group of monolingual children with the same diagnosis. Both groups underwent clinical speech examination and clinical speech tests. Results were compared and statistically analyzed. For statistical evaluation was used T- test. Results: The results of entry examination were better in monolingual children and they have shown a better outcome of tests at follow up examination. The results of clinical examination of the speech correlated to results of clinical tests. Conclusion: Based on statistical analysis we proved that bilingual education has a negative impact on speech rehabilitation in children with specific language impairment.
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a kojenec $7 D007223
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    12
$a poruchy řeči $7 D013064
650    _2
$a mnohojazyčnost $7 D019303
650    _2
$a klinická studie jako téma $7 D000068456
653    10
$a vývojová dysfázie
653    00
$a mateřský jazyk
700    1_
$a Mrkvičková, Jaroslava $7 xx0242620 $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Dlouhá, Olga, $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha $d 1953- $7 jn20000400468
773    0_
$w MED00011061 $t Otorinolaryngologie a foniatrie $x 1210-7867 $g Roč. 68, č. 3 (2019), s. 135-142
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2019-3-19/vyvojova-dysfazie-u-deti-s-bilingvni-vychovou-117707 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b A 980 $c 697 $y p $z 0
990    __
$a 20191126 $b ABA008
991    __
$a 20191230165728 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1469242 $s 1079896
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2019 $b 68 $c 3 $d 135-142 $i 1210-7867 $m Otorinolaryngologie a foniatrie $x MED00011061 $y 117707
LZP    __
$c NLK109 $d 20191230 $b NLK111 $a Meditorial-20191126

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

    Možnosti archivace