-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Čeští adolescenti si vytváří zkreslené sociální normy v kontextu sobotní pohybové aktivity
[Czech adolescents adopt distorted social norms regarding Saturday physical activity]
Michal Vorlíček, Petr Baďura, Josef Mitáš, Lukáš Rubín, Kamila Banátová, Peter Kolarčik, Jana Vašíčková, Ferdinand Salonna
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- pohybová aktivita * MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- sedavý životní styl MeSH
- sociální normy * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Východiska: Nedostatek pohybové aktivity (PA) je spojován s negativním dopadem na zdraví člověka. V období adolescence si jedinec vytváří pohybové chování, které může ovlivnit jeho zdraví v dospělosti. Zatímco PA adolescentů v průběhu školních dní je v českém prostředí mapována detailně, v průběhu mimoškolních dní je popsána méně. Vnímané chování vrstevníků je pro adolescenty důležité, jelikož si na jeho základě utváří tzv. sociální normy. Porovnání vlastní realizované PA a vnímané úrovně PA vrstevníků je v českých podmínkách ojedinělé. Cíle: Cílem této studie bylo zjistit, zda se liší realizovaná sobotní PA od vnímané sobotní PA a zda je tento vztah ovlivněn ročníkem školní docházky a pohlavím. Metodika: Výzkumný soubor této studie čítá 1 586 adolescentů ve věku 11-15 let. Sběr dat proběhl v roce 2018 v České republice. Žáci vyplnili elektronický dotazník zaměřený na vlastní PA a vnímanou úroveň PA vrstevníků. Statistické rozdíly byly hodnoceny pomocí Pearsonova chi-kvadrát testu. Výsledky: V průběhu sledované soboty splnilo 59,9 % českých adolescentů v našem výzkumném souboru zdravotní doporučení pro PA (alespoň 60 minut PA). Signifikantně více chlapců (6,3 %) nežli dívek (3,4 %) reportuje nulovou sobotní pohybovou aktivitu (X2 = 7,125; p = 0,008). Pouze 37,0 % žáků se však domnívá, že většina jejich spolužáků splnila uplynulou sobotu zdravotní doporučení pro PA. Odpovědi chlapců a dívek se signifikantně liší i v tomto případě (X2 = 18,687; p = 0,001). Žáci se domnívají, že 41,9 ± 23,6 % jejich spolužáků realizovalo v sobotu alespoň jednu hodinu PA. Tento odhad se liší o 18 procentních bodů od reportovaného stavu a jedná se tak o statisticky významný rozdíl. Závěry: Úroveň vlastní realizované PA a vnímané úrovně sobotní PA u vrstevníků se mezi českými adolescenty výrazně liší. Na základě teorie sociálních norem je v tomto případě vhodné cílit vzdělávací intervence právě do prostředí českého školství.
Background: Lack of physical activity (PA) is associated with a negative impact on human health. In adolescence, an individual develops behaviour that can affect his/her health in adulthood. PA of adolescents in the Czech environment monitored in detail during schooldays, but less described on weekends. It is rare to compare the real PA of an individual and perceived PA of his/her peers in the Czech conditions. Objective: This study aims to find out whether Saturday's achieved PA is different from Saturday's perceived PA and if this relationship is influenced by school grade and sex. Methods: The study sample includes 1,586 adolescents aged 11 to 15 years. The data were collected in 2018 in the Czech Republic. Pupils completed an on-line questionnaire focused on their own PA and perceived level of PA in their peers. Statistical differences were examined using the Pearson chi-square test. Results: In our research sample 59.9% of Czech adolescents met health recommendations for PA (at least 60 minutes of PA) during the monitored Saturday. Significantly more boys (6.3%) than girls (3.4%) report zero PA on Saturday (X2 = 7.125; p = 0.008). However, only 37.0% of pupils believe that most of their classmates met the health recommendations for PA last Saturday. The responses of boys and girl significantly differ (X2 = 18.687; p = 0.001). Pupils believe that 41.9± 23.6% of their classmates had at least one hour of PA on Saturday. This estimation differs by 18 percentage points from the reported situation, so achieves statistically significant difference. Conclusions: The level of the real PA of an individual and perceived level of Saturday's PA in peers significantly differs among Czech adolescents. Based on the social norms theory it is appropriate to target educational interventions directly into the Czech educational system.
Fakulta přírodovědně humanitní a pedagogická Technická Univerzita v Liberci Liberec Česká republika
Fakulta tělesné kultury Univerzita Palackého v Olomouci Olomouc Česká republika
Lekárska fakulta Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Košice Slovenská republika
Czech adolescents adopt distorted social norms regarding Saturday physical activity
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc20009247
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220912212315.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 200621s2019 xr d fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2020.003 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vorlíček, Michal $7 xx0229299 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Čeští adolescenti si vytváří zkreslené sociální normy v kontextu sobotní pohybové aktivity / $c Michal Vorlíček, Petr Baďura, Josef Mitáš, Lukáš Rubín, Kamila Banátová, Peter Kolarčik, Jana Vašíčková, Ferdinand Salonna
- 246 31
- $a Czech adolescents adopt distorted social norms regarding Saturday physical activity
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Nedostatek pohybové aktivity (PA) je spojován s negativním dopadem na zdraví člověka. V období adolescence si jedinec vytváří pohybové chování, které může ovlivnit jeho zdraví v dospělosti. Zatímco PA adolescentů v průběhu školních dní je v českém prostředí mapována detailně, v průběhu mimoškolních dní je popsána méně. Vnímané chování vrstevníků je pro adolescenty důležité, jelikož si na jeho základě utváří tzv. sociální normy. Porovnání vlastní realizované PA a vnímané úrovně PA vrstevníků je v českých podmínkách ojedinělé. Cíle: Cílem této studie bylo zjistit, zda se liší realizovaná sobotní PA od vnímané sobotní PA a zda je tento vztah ovlivněn ročníkem školní docházky a pohlavím. Metodika: Výzkumný soubor této studie čítá 1 586 adolescentů ve věku 11-15 let. Sběr dat proběhl v roce 2018 v České republice. Žáci vyplnili elektronický dotazník zaměřený na vlastní PA a vnímanou úroveň PA vrstevníků. Statistické rozdíly byly hodnoceny pomocí Pearsonova chi-kvadrát testu. Výsledky: V průběhu sledované soboty splnilo 59,9 % českých adolescentů v našem výzkumném souboru zdravotní doporučení pro PA (alespoň 60 minut PA). Signifikantně více chlapců (6,3 %) nežli dívek (3,4 %) reportuje nulovou sobotní pohybovou aktivitu (X2 = 7,125; p = 0,008). Pouze 37,0 % žáků se však domnívá, že většina jejich spolužáků splnila uplynulou sobotu zdravotní doporučení pro PA. Odpovědi chlapců a dívek se signifikantně liší i v tomto případě (X2 = 18,687; p = 0,001). Žáci se domnívají, že 41,9 ± 23,6 % jejich spolužáků realizovalo v sobotu alespoň jednu hodinu PA. Tento odhad se liší o 18 procentních bodů od reportovaného stavu a jedná se tak o statisticky významný rozdíl. Závěry: Úroveň vlastní realizované PA a vnímané úrovně sobotní PA u vrstevníků se mezi českými adolescenty výrazně liší. Na základě teorie sociálních norem je v tomto případě vhodné cílit vzdělávací intervence právě do prostředí českého školství.
- 520 9_
- $a Background: Lack of physical activity (PA) is associated with a negative impact on human health. In adolescence, an individual develops behaviour that can affect his/her health in adulthood. PA of adolescents in the Czech environment monitored in detail during schooldays, but less described on weekends. It is rare to compare the real PA of an individual and perceived PA of his/her peers in the Czech conditions. Objective: This study aims to find out whether Saturday's achieved PA is different from Saturday's perceived PA and if this relationship is influenced by school grade and sex. Methods: The study sample includes 1,586 adolescents aged 11 to 15 years. The data were collected in 2018 in the Czech Republic. Pupils completed an on-line questionnaire focused on their own PA and perceived level of PA in their peers. Statistical differences were examined using the Pearson chi-square test. Results: In our research sample 59.9% of Czech adolescents met health recommendations for PA (at least 60 minutes of PA) during the monitored Saturday. Significantly more boys (6.3%) than girls (3.4%) report zero PA on Saturday (X2 = 7.125; p = 0.008). However, only 37.0% of pupils believe that most of their classmates met the health recommendations for PA last Saturday. The responses of boys and girl significantly differ (X2 = 18.687; p = 0.001). Pupils believe that 41.9± 23.6% of their classmates had at least one hour of PA on Saturday. This estimation differs by 18 percentage points from the reported situation, so achieves statistically significant difference. Conclusions: The level of the real PA of an individual and perceived level of Saturday's PA in peers significantly differs among Czech adolescents. Based on the social norms theory it is appropriate to target educational interventions directly into the Czech educational system.
- 650 17
- $a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
- 650 _7
- $a sedavý životní styl $7 D057185 $2 czmesh
- 650 _7
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 17
- $a sociální normy $7 D066262 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
- 650 _7
- $a mužské pohlaví $7 D008297 $2 czmesh
- 650 _7
- $a ženské pohlaví $7 D005260 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Baďura, Petr $7 xx0193301 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Mitáš, Josef, $d 1977- $7 xx0119333 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Rubín, Lukáš, $d 1988- $7 pna20191032130 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika; Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická Univerzita v Liberci, Liberec, Česká republika
- 700 1_
- $a Banátová, Kamila $7 xx0249352 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Kolarčík, Peter, $d 1982- $7 xx0233055 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika; Lekárska fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Košice, Slovenská republika.
- 700 1_
- $a Vašíčková, Jana, $d 1973- $7 xx0119335 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Salonna, Ferdinand, $d 1977- $7 xx0229295 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 42, č. 2 (2019), s. 48-54 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2019/02/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200621143035 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220912212313 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1536868 $s 1099331
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2019 $b 42 $c 2 $d 48-54 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK193 $d 20220912 $a NLK 2020-20/dk