-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Coping studentů oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář
[Coping of students in study programs General nursing and Paramedic]
M. Kopecký, J. Pospíchal, Z. Červenková, I. Černohorská
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- adaptace psychologická * MeSH
- klinická studie jako téma MeSH
- lidé MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- studenti ošetřovatelství MeSH
- studenti zdravotnických povolání * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Úvod: Tato studie se zabývá popisem strategií zvládání stresu u studentů zdravotnických oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář. Stres je nedílnou a každodenní součástí těchto dvou povolání. Neustálé změny, péče o pacienty nebo dokonce život zachraňující výkony, které přes veškerou snahu končí smrtí, všechny tyto události působí nadlimitní a dlouhodobý stres. Cíle: Cílem této studie je popsat rozdíly ve využívání pozitivních a negativních copingových strategií u všeobecných sester a zdravotnických záchranářů včetně porovnání oproti populační normě. Metody: Průřezové dotazníkové šetření nástrojem SVF-78. Vzorek respondentů tvořilo 74 studentů oboru zdravotnický záchranář a 50 studentů oboru všeobecná sestra. Výsledky: Statistickým zpracováním výsledků bylo zjištěno, že v celkovém užívání strategií mezi obory všeobecná sestra a zdravotnický záchranář je statisticky významný rozdíl (p = 0,005). Ve využívání pozitivních strategií jsou výsledky stejné, avšak ve využívání negativních strategií se liší ve prospěch studentů oboru zdravotnický záchranář (p = 0,001). Oba obory však vykazují vyšší skóre nežli je populační norma (p = 0,003 resp. p = 0,001). Závěr: Přestože výsledky ukazují, že studenti zdravotnických oborů mají dobře rozvinuté zvládací strategie stresu vůči běžné populaci, při bližším prozkoumání vyplynulo, že především studentky oboru všeobecná sestra více využívají negativních strategií, a to především útěk od problému, neschopnost odpoutání a pociťování bezmoci.
Introduction: The study is focused on the description of stress management strategies in students of general nurse and paramedic study programmes. Stress is an integral and everyday part of these two occupations. Constant changes, patient care or even life-saving procedures that, despite all efforts, end in death, all these events cause over-limit and long-term stress. Objectives: This study aims to describe the differences in the use of positive and negative coping strategies in students of general nurse and paramedic, including comparison with the population standard. Methods: Cross-sectional questionnaire survey by SVF-78. The sample of respondents consisted of 74 students of the paramedic and 50 students of the general nurse. Results: Statistical processing of the results revealed that there was a statistically significant difference in the overall use of strategies between general nurse and paramedic (p = 0.005). The results are the same in the use of positive strategies, but in the use of negative strategies, they differ in favour of paramedics (p = 0.001). However, both fields show higher scores than the population standard (p = 0.003 resp. p = 0.001). Conclusion: Although the results show that medical students have well-developed coping strategies of stress towards the general population, a closer examination revealed that students of nursing used more negative strategies, especially escape from the problem, inability to detach and feel helpless.
Fakulta zdravotnických studií Univerzita Pardubice Katedra klinických oborů
Fakulta zdravotnických studií Univerzita Pardubice Katedra ošetřovatelství
Coping of students in study programs General nursing and Paramedic
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc20017681
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210222123006.0
- 007
- ta
- 008
- 201109s2020 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kopecký, Michal $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice, Katedra ošetřovatelství $7 xx0255283
- 245 10
- $a Coping studentů oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář / $c M. Kopecký, J. Pospíchal, Z. Červenková, I. Černohorská
- 246 31
- $a Coping of students in study programs General nursing and Paramedic
- 520 3_
- $a Úvod: Tato studie se zabývá popisem strategií zvládání stresu u studentů zdravotnických oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář. Stres je nedílnou a každodenní součástí těchto dvou povolání. Neustálé změny, péče o pacienty nebo dokonce život zachraňující výkony, které přes veškerou snahu končí smrtí, všechny tyto události působí nadlimitní a dlouhodobý stres. Cíle: Cílem této studie je popsat rozdíly ve využívání pozitivních a negativních copingových strategií u všeobecných sester a zdravotnických záchranářů včetně porovnání oproti populační normě. Metody: Průřezové dotazníkové šetření nástrojem SVF-78. Vzorek respondentů tvořilo 74 studentů oboru zdravotnický záchranář a 50 studentů oboru všeobecná sestra. Výsledky: Statistickým zpracováním výsledků bylo zjištěno, že v celkovém užívání strategií mezi obory všeobecná sestra a zdravotnický záchranář je statisticky významný rozdíl (p = 0,005). Ve využívání pozitivních strategií jsou výsledky stejné, avšak ve využívání negativních strategií se liší ve prospěch studentů oboru zdravotnický záchranář (p = 0,001). Oba obory však vykazují vyšší skóre nežli je populační norma (p = 0,003 resp. p = 0,001). Závěr: Přestože výsledky ukazují, že studenti zdravotnických oborů mají dobře rozvinuté zvládací strategie stresu vůči běžné populaci, při bližším prozkoumání vyplynulo, že především studentky oboru všeobecná sestra více využívají negativních strategií, a to především útěk od problému, neschopnost odpoutání a pociťování bezmoci.
- 520 9_
- $a Introduction: The study is focused on the description of stress management strategies in students of general nurse and paramedic study programmes. Stress is an integral and everyday part of these two occupations. Constant changes, patient care or even life-saving procedures that, despite all efforts, end in death, all these events cause over-limit and long-term stress. Objectives: This study aims to describe the differences in the use of positive and negative coping strategies in students of general nurse and paramedic, including comparison with the population standard. Methods: Cross-sectional questionnaire survey by SVF-78. The sample of respondents consisted of 74 students of the paramedic and 50 students of the general nurse. Results: Statistical processing of the results revealed that there was a statistically significant difference in the overall use of strategies between general nurse and paramedic (p = 0.005). The results are the same in the use of positive strategies, but in the use of negative strategies, they differ in favour of paramedics (p = 0.001). However, both fields show higher scores than the population standard (p = 0.003 resp. p = 0.001). Conclusion: Although the results show that medical students have well-developed coping strategies of stress towards the general population, a closer examination revealed that students of nursing used more negative strategies, especially escape from the problem, inability to detach and feel helpless.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a adaptace psychologická $7 D000223
- 650 12
- $a studenti zdravotnických povolání $7 D013336
- 650 _2
- $a studenti ošetřovatelství $7 D013338
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a klinická studie jako téma $7 D000068456
- 700 1_
- $a Pospíchal, Jan $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice, Katedra klinických oborů $7 xx0231240
- 700 1_
- $a Červenková, Zuzana $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice, Katedra klinických oborů $7 xx0198287
- 700 1_
- $a Černohorská, Iveta $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice, Katedra klinických oborů $7 xx0234606
- 773 0_
- $w MED00011074 $t Praktický lékař $x 0032-6739 $g Roč. 100, Suppl. (2020), s. 22-26
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/prakticky-lekar/2020-supplementum/coping-studentu-oboru-vseobecna-sestra-a-zdravotnicky-zachranar-124482 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 3 $c 1070 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20201109 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210222123005 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1604835 $s 1107873
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2020 $b 100 $c Suppl. $d 22-26 $i 0032-6739 $m Praktický lékař $x MED00011074 $y 124482
- LZP __
- $c NLK109 $d 20210222 $b NLK111 $a Meditorial-20201109