Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Reliabilita Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace
[Reliability of Czech version of Questionnaire towards self-perception of physical literacy in undergraduate students]

Jana Vašíčková, Roman Cuberek, Hana Pernicová

. 2020 ; 43 (1) : 6-15.

Language Czech Country Czech Republic

Východiska: Pohybová gramotnost je koncept, který popisuje osobní kvalitu každého jedince a může pomoci k nasměrování cíle školní tělesné výchovy. Jelikož je to koncept multidimenzionální, výzkumníci se zabývají i monitorováním dílčích atributů, jako je například hodnocení vlastní pohybové gramotnosti. Z výsledků vhodného nástroje by se pak dalo odvodit, které oblasti pohybové gramotnosti mohou být více rozvíjeny. K tomu je třeba využít relevantní výzkumný nástroj. Cíle: Zjistit reliabilitu přeložené české verze kanadského dotazníku PLAYself (Dotazník sebehodnocení pohybové gramotnosti) u vysokoškolské populace. Metodika: Dotazník opakovaně (1 měsíc) vyplnilo 49 vysokoškolských studentů (věk = 23,18 ± 0,78 let). Test-retestová reliabilita byla zjišťována prostřednictvím koeficientu vnitrotřídní korelace (ICC(1,1)), vnitřní konzistence pomocí Cronbachova α a korigované korelace položka-celkový výsledek (p < 0,05). Úroveň pohybové gramotnosti u participantů byla vyjádřena základními popisnými charakteristikami. Výsledky: Participanti v dotazníku v průměru skórovali na úrovni 1843,4 ± 186,2 bodů. Test-retestová reliabilita vyjádřená ICC pro celkové skóre je 0,85 (95% CI: 0,72-0,92). Parciální korelace položek dotazníku ve vztahu k celkovému skóre se pohybovaly v rozsahu -0,01 až 0,55. Koeficient Cronbachovo α popisující vnitřní konzistenci dotazníku byl 0,72. Odstraněním některých položek z dotazníku lze vnitřní konzistenci mírně navýšit, a to na 0,74. Závěry: Byla zjištěna uspokojivá úroveň vnitřní konzistence a dobrá úroveň test-retestové reliability Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace.

Background: Physical literacy is a concept that describes the personal quality of each individual and can help guide the goal of school physical education. Because it is a multidimensional concept, researchers are also involved in monitoring its partial attributes for example self-assessment of physical literacy. From the results of a suitable research tool, one could deduce which area of physical literacy can be further developed. A relevant research tool should be suitable and used for this. Objectives: To find out the reliability of the translated Czech version of the Canadian questionnaire Physical Literacy Assessment for Youth - self (PLAYself) in undergraduate students. Methods: The questionnaire was repeatedly completed (1 month) by 49 university students (age 23.18 ± 0.78 years). Test-retest reliability was determined by intraclass correlation (ICC(1,1)), the internal consistency by Cronbach α and the corrected item-total correlation (p < 0,05). The level of physical literacy among participants was expressed by basic descriptive characteristics. Results: Participants in the whole questionnaire scored in average of 1843.4 ± 186.2 points. The ICC test-retest reliability for the overall score is 0.85 (95%CI: 0.72-0.92). The partial correlations of the questionnaire items in relation to the overall score ranged from -0.01 to 0.55. The coefficient of Cronbach's α describing the internal consistency of the questionnaire was 0.72. Removing some items from the questionnaire can slightly increase the internal consistency to 0.74. Conclusions: A satisfactory level of internal consistency and a good level of test-retest reliability of the Czech version of PLAYself (Questionnaire for self-evaluation of physical literacy) in undergraduate students was found.

Reliability of Czech version of Questionnaire towards self-perception of physical literacy in undergraduate students

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21002342
003      
CZ-PrNML
005      
20221115142419.0
007      
cr|cn|
008      
210121s2020 xr d fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5507/tk.2020.007 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vašíčková, Jana, $d 1973- $7 xx0119335 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Reliabilita Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace / $c Jana Vašíčková, Roman Cuberek, Hana Pernicová
246    31
$a Reliability of Czech version of Questionnaire towards self-perception of physical literacy in undergraduate students
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: Pohybová gramotnost je koncept, který popisuje osobní kvalitu každého jedince a může pomoci k nasměrování cíle školní tělesné výchovy. Jelikož je to koncept multidimenzionální, výzkumníci se zabývají i monitorováním dílčích atributů, jako je například hodnocení vlastní pohybové gramotnosti. Z výsledků vhodného nástroje by se pak dalo odvodit, které oblasti pohybové gramotnosti mohou být více rozvíjeny. K tomu je třeba využít relevantní výzkumný nástroj. Cíle: Zjistit reliabilitu přeložené české verze kanadského dotazníku PLAYself (Dotazník sebehodnocení pohybové gramotnosti) u vysokoškolské populace. Metodika: Dotazník opakovaně (1 měsíc) vyplnilo 49 vysokoškolských studentů (věk = 23,18 ± 0,78 let). Test-retestová reliabilita byla zjišťována prostřednictvím koeficientu vnitrotřídní korelace (ICC(1,1)), vnitřní konzistence pomocí Cronbachova α a korigované korelace položka-celkový výsledek (p < 0,05). Úroveň pohybové gramotnosti u participantů byla vyjádřena základními popisnými charakteristikami. Výsledky: Participanti v dotazníku v průměru skórovali na úrovni 1843,4 ± 186,2 bodů. Test-retestová reliabilita vyjádřená ICC pro celkové skóre je 0,85 (95% CI: 0,72-0,92). Parciální korelace položek dotazníku ve vztahu k celkovému skóre se pohybovaly v rozsahu -0,01 až 0,55. Koeficient Cronbachovo α popisující vnitřní konzistenci dotazníku byl 0,72. Odstraněním některých položek z dotazníku lze vnitřní konzistenci mírně navýšit, a to na 0,74. Závěry: Byla zjištěna uspokojivá úroveň vnitřní konzistence a dobrá úroveň test-retestové reliability Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace.
520    9_
$a Background: Physical literacy is a concept that describes the personal quality of each individual and can help guide the goal of school physical education. Because it is a multidimensional concept, researchers are also involved in monitoring its partial attributes for example self-assessment of physical literacy. From the results of a suitable research tool, one could deduce which area of physical literacy can be further developed. A relevant research tool should be suitable and used for this. Objectives: To find out the reliability of the translated Czech version of the Canadian questionnaire Physical Literacy Assessment for Youth - self (PLAYself) in undergraduate students. Methods: The questionnaire was repeatedly completed (1 month) by 49 university students (age 23.18 ± 0.78 years). Test-retest reliability was determined by intraclass correlation (ICC(1,1)), the internal consistency by Cronbach α and the corrected item-total correlation (p < 0,05). The level of physical literacy among participants was expressed by basic descriptive characteristics. Results: Participants in the whole questionnaire scored in average of 1843.4 ± 186.2 points. The ICC test-retest reliability for the overall score is 0.85 (95%CI: 0.72-0.92). The partial correlations of the questionnaire items in relation to the overall score ranged from -0.01 to 0.55. The coefficient of Cronbach's α describing the internal consistency of the questionnaire was 0.72. Removing some items from the questionnaire can slightly increase the internal consistency to 0.74. Conclusions: A satisfactory level of internal consistency and a good level of test-retest reliability of the Czech version of PLAYself (Questionnaire for self-evaluation of physical literacy) in undergraduate students was found.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    17
$a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
650    _7
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
650    _7
$a studenti $7 D013334 $2 czmesh
650    _7
$a motorické dovednosti $7 D009048 $2 czmesh
700    1_
$a Cuberek, Roman, $d 1976- $7 kup20000000017818 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Pernicová, Hana $7 xx0238626 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 43, č. 1 (2020), s. 6-15 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2020/01/02.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20210121161726 $b ABA008
991    __
$a 20221115142413 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1611984 $s 1122628
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2020 $b 43 $c 1 $d 6-15 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK183 $d 20221115 $a NLK 2021-05/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...