-
Something wrong with this record ?
Studie verbální produkce předškolních dětí s vývojovou dysfázií
[Study on the specific-language-impaired Czech preschool children ́s verbal production]
Alžběta Větrovská Zemánková, Gabriela Seidlová Málková
Language Czech Country Czech Republic
Digital library NLK
Source
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2007
Open Access Digital Library
from 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2007
- MeSH
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Linguistics MeSH
- Speech Disorders * psychology MeSH
- Vocabulary MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Tato studie si klade za cíl prozkoumat rozsah produktivní slovní zásoby a kvalitu vyjadřování u českých monolingvních dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s dětmi intaktními v době před nástupem do prvního ročníku základní školy. K výzkumnému šetření byl vytvořen původní test aktivní slovní zásoby zaměřený na substantiva, adjektiva a verba. Výsledná data ukazují, že oba sledované aspekty verbální produkce se mezi výzkumnými skupinami statisticky významně liší a lze mezi nimi vysledovat velmi těsný korelační vztah. Při podrobnějším zkoumání rozsahu slovní zásoby u jednotlivých slovních druhů se ukázalo, že nejvíce se tento rozsah mezi skupinami participantů liší u adjektiv a nejméně u substantiv.
This study aims to analyse a range of the productive vocabulary and quality of verbal expression in Czech monolingual specific-language-impaired (SLI) preschool children. SLI children ́s production was also compared to a verbal production of typically developing (age-matched) peers. An assessment tool was developed to measure the range and the quality of children ́s production of nouns, verbs and adjectives. Both aspects of verbal production (the range and the quality) were also proved to be closely correlated. Research results reveal statistically significant differences between the SLI and a comparison group at both range and the quality of verbal expression. A more detailed examination shows that the differences between SLI and typically developing children ́s production manifest themselves in the usage of adjectives the most and the least in the usage of nouns.
Study on the specific-language-impaired Czech preschool children ́s verbal production
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21002550
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20221227200248.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 210125s2020 xr ad fs 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.29364/epsy.377 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Větrovská Zemánková, Alžběta $7 _AN108894 $u Katedra psychologie a věd o životě FHS UK, Praha
- 245 10
- $a Studie verbální produkce předškolních dětí s vývojovou dysfázií / $c Alžběta Větrovská Zemánková, Gabriela Seidlová Málková
- 246 31
- $a Study on the specific-language-impaired Czech preschool children ́s verbal production
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Tato studie si klade za cíl prozkoumat rozsah produktivní slovní zásoby a kvalitu vyjadřování u českých monolingvních dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s dětmi intaktními v době před nástupem do prvního ročníku základní školy. K výzkumnému šetření byl vytvořen původní test aktivní slovní zásoby zaměřený na substantiva, adjektiva a verba. Výsledná data ukazují, že oba sledované aspekty verbální produkce se mezi výzkumnými skupinami statisticky významně liší a lze mezi nimi vysledovat velmi těsný korelační vztah. Při podrobnějším zkoumání rozsahu slovní zásoby u jednotlivých slovních druhů se ukázalo, že nejvíce se tento rozsah mezi skupinami participantů liší u adjektiv a nejméně u substantiv.
- 520 9_
- $a This study aims to analyse a range of the productive vocabulary and quality of verbal expression in Czech monolingual specific-language-impaired (SLI) preschool children. SLI children ́s production was also compared to a verbal production of typically developing (age-matched) peers. An assessment tool was developed to measure the range and the quality of children ́s production of nouns, verbs and adjectives. Both aspects of verbal production (the range and the quality) were also proved to be closely correlated. Research results reveal statistically significant differences between the SLI and a comparison group at both range and the quality of verbal expression. A more detailed examination shows that the differences between SLI and typically developing children ́s production manifest themselves in the usage of adjectives the most and the least in the usage of nouns.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 17
- $a poruchy řeči $x psychologie $7 D013064 $2 czmesh
- 650 _7
- $a slovní zásoba $7 D014825 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lingvistika $7 D008037 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Málková, Gabriela, $d 1977- $7 xx0098344 $u Katedra psychologie a věd o životě FHS UK, Praha
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 14, č. 3 (2020), s. 31-48 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/vetrovska_seidlova-malkova.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20141023135230 $b ABA008
- 991 __
- $a 20221223200309 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1613223 $s 1122837
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2020 $b 14 $c 3 $d 31-48 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK197 $d 20221223 $a NLK 2021-06/dk