Detail
Article
Web resource
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Studie verbální produkce předškolních dětí s vývojovou dysfázií
[Study on the specific-language-impaired Czech preschool children ́s verbal production]

Alžběta Větrovská Zemánková, Gabriela Seidlová Málková

. 2020 ; 14 (3) : 31-48.

Language Czech Country Czech Republic

Tato studie si klade za cíl prozkoumat rozsah produktivní slovní zásoby a kvalitu vyjadřování u českých monolingvních dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s dětmi intaktními v době před nástupem do prvního ročníku základní školy. K výzkumnému šetření byl vytvořen původní test aktivní slovní zásoby zaměřený na substantiva, adjektiva a verba. Výsledná data ukazují, že oba sledované aspekty verbální produkce se mezi výzkumnými skupinami statisticky významně liší a lze mezi nimi vysledovat velmi těsný korelační vztah. Při podrobnějším zkoumání rozsahu slovní zásoby u jednotlivých slovních druhů se ukázalo, že nejvíce se tento rozsah mezi skupinami participantů liší u adjektiv a nejméně u substantiv.

This study aims to analyse a range of the productive vocabulary and quality of verbal expression in Czech monolingual specific-language-impaired (SLI) preschool children. SLI children ́s pro­duction was also compared to a verbal production of typically developing (age-matched) peers. An assessment tool was developed to measure the range and the quality of children ́s pro­duction of nouns, verbs and adjectives. Both aspects of verbal production (the range and the quality) were also proved to be closely correlated. Research results reveal statistically significant differences between the SLI and a comparison group at both range and the quality of verbal expression. A more detailed examination shows that the differences between SLI and typically developing children ́s pro­duction manifest themselves in the usage of adjectives the most and the least in the usage of nouns.

Study on the specific-language-impaired Czech preschool children ́s verbal production

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21002550
003      
CZ-PrNML
005      
20221227200248.0
007      
cr|cn|
008      
210125s2020 xr ad fs 000 0|cze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.29364/epsy.377 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Větrovská Zemánková, Alžběta $7 _AN108894 $u Katedra psychologie a věd o životě FHS UK, Praha
245    10
$a Studie verbální produkce předškolních dětí s vývojovou dysfázií / $c Alžběta Větrovská Zemánková, Gabriela Seidlová Málková
246    31
$a Study on the specific-language-impaired Czech preschool children ́s verbal production
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Tato studie si klade za cíl prozkoumat rozsah produktivní slovní zásoby a kvalitu vyjadřování u českých monolingvních dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s dětmi intaktními v době před nástupem do prvního ročníku základní školy. K výzkumnému šetření byl vytvořen původní test aktivní slovní zásoby zaměřený na substantiva, adjektiva a verba. Výsledná data ukazují, že oba sledované aspekty verbální produkce se mezi výzkumnými skupinami statisticky významně liší a lze mezi nimi vysledovat velmi těsný korelační vztah. Při podrobnějším zkoumání rozsahu slovní zásoby u jednotlivých slovních druhů se ukázalo, že nejvíce se tento rozsah mezi skupinami participantů liší u adjektiv a nejméně u substantiv.
520    9_
$a This study aims to analyse a range of the productive vocabulary and quality of verbal expression in Czech monolingual specific-language-impaired (SLI) preschool children. SLI children ́s pro­duction was also compared to a verbal production of typically developing (age-matched) peers. An assessment tool was developed to measure the range and the quality of children ́s pro­duction of nouns, verbs and adjectives. Both aspects of verbal production (the range and the quality) were also proved to be closely correlated. Research results reveal statistically significant differences between the SLI and a comparison group at both range and the quality of verbal expression. A more detailed examination shows that the differences between SLI and typically developing children ́s pro­duction manifest themselves in the usage of adjectives the most and the least in the usage of nouns.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    17
$a poruchy řeči $x psychologie $7 D013064 $2 czmesh
650    _7
$a slovní zásoba $7 D014825 $2 czmesh
650    _7
$a lingvistika $7 D008037 $2 czmesh
700    1_
$a Málková, Gabriela, $d 1977- $7 xx0098344 $u Katedra psychologie a věd o životě FHS UK, Praha
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 14, č. 3 (2020), s. 31-48 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/vetrovska_seidlova-malkova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20221223200309 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1613223 $s 1122837
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2020 $b 14 $c 3 $d 31-48 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK197 $d 20221223 $a NLK 2021-06/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...