-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch - aneb jak na háďata v mozku
[Developmental speech /language/ communication disorders in the current concept of neurodevelopmental disorders - or what to do with the snakelets in the brain]
Lenka Pospíšilová
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- komorbidita MeSH
- komunikační poruchy * diagnóza klasifikace komplikace terapie MeSH
- lidé MeSH
- neurovývojové poruchy * diagnóza klasifikace komplikace terapie MeSH
- školy organizace a řízení MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Článek se zamýšlí nad vývojovými poruchami řeči, jazyka a komunikace z pohledu konce meziobdobí původních pravidel a nového konceptu. Vysvětluje rozdílnost pojetí dosavadní MKN-10 Světové zdravotnické organizace a před pěti lety vydané DSM-V Americké psychiatrické společnosti; nechává též nahlédnout do připravované verze ICD - 11. Zdůrazňuje, že neurovývojové poruchy, mezi které všechny vývojové poruchy komunikace patří, vyžadují konceptuální přístup, jehož bází jsou současné poznatky z neurobiologie a genetiky. Nové poznatky přinášejí zásadní změny v nazírání, z toho důvodu jsou nezbytnou výzvou pro moderní pojetí našeho oboru. Na závěr se autor článku zamýšlí nad potřebou změny péče o děti s neurovývojovými poruchami v koordinovaný systém s mezirezortním přesahem.
The article discusses developmental speech, language and communication disorders from the point of view of the end of the period between the original rules and the new concept. It explains the difference of concepts of the current ICD-10 World Health Organization and DSM-V American Psychiatric Society issued five years ago and leaves a look into the upcoming version of ICD-11. It emphasizes that neurodevelopmental disorders, among which all developmental communication disorders belong, require a conceptual approach based on current knowledge of neurobiology and genetics. New insights bring fundamental changes in the preview, that is why they are a must for the modern concept of our field. Finally, the author of the article considers the need to change the care of children with neurodevelopmental disorders in a coordinated system with an interdepartmental overlap.
Developmental speech /language/ communication disorders in the current concept of neurodevelopmental disorders - or what to do with the snakelets in the brain
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21004256
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210828025606.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 210210s2018 xr ca f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36833/lkl.2018.009 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pospíšilová, Lenka, $u Demosthenes – dětské centrum komplexní péče, pracoviště klinické logopedie, Mírová 2, 400 11 Ústí nad Labem $d 1964- $7 pna2017971101
- 245 10
- $a Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch - aneb jak na háďata v mozku / $c Lenka Pospíšilová
- 246 31
- $a Developmental speech /language/ communication disorders in the current concept of neurodevelopmental disorders - or what to do with the snakelets in the brain
- 520 3_
- $a Článek se zamýšlí nad vývojovými poruchami řeči, jazyka a komunikace z pohledu konce meziobdobí původních pravidel a nového konceptu. Vysvětluje rozdílnost pojetí dosavadní MKN-10 Světové zdravotnické organizace a před pěti lety vydané DSM-V Americké psychiatrické společnosti; nechává též nahlédnout do připravované verze ICD - 11. Zdůrazňuje, že neurovývojové poruchy, mezi které všechny vývojové poruchy komunikace patří, vyžadují konceptuální přístup, jehož bází jsou současné poznatky z neurobiologie a genetiky. Nové poznatky přinášejí zásadní změny v nazírání, z toho důvodu jsou nezbytnou výzvou pro moderní pojetí našeho oboru. Na závěr se autor článku zamýšlí nad potřebou změny péče o děti s neurovývojovými poruchami v koordinovaný systém s mezirezortním přesahem.
- 520 9_
- $a The article discusses developmental speech, language and communication disorders from the point of view of the end of the period between the original rules and the new concept. It explains the difference of concepts of the current ICD-10 World Health Organization and DSM-V American Psychiatric Society issued five years ago and leaves a look into the upcoming version of ICD-11. It emphasizes that neurodevelopmental disorders, among which all developmental communication disorders belong, require a conceptual approach based on current knowledge of neurobiology and genetics. New insights bring fundamental changes in the preview, that is why they are a must for the modern concept of our field. Finally, the author of the article considers the need to change the care of children with neurodevelopmental disorders in a coordinated system with an interdepartmental overlap.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a komunikační poruchy $x diagnóza $x klasifikace $x komplikace $x terapie $7 D003147
- 650 12
- $a neurovývojové poruchy $x diagnóza $x klasifikace $x komplikace $x terapie $7 D065886
- 650 _2
- $a komorbidita $7 D015897
- 650 _2
- $a školy $x organizace a řízení $7 D012574
- 773 0_
- $t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 2, č. 1 (2018), s. 39-44 $w MED00206074
- 856 41
- $u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-201801-0009_developmental-speech-language-communication-disorders-in-the-current-concept-of-neurodevelopmental-disorders.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20210210 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210828025605 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1620361 $s 1124570
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2018 $b 2 $c 1 $d 39-44 $e 20180330 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
- LZP __
- $c NLK189 $d 20210828 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20210210