Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch - aneb jak na háďata v mozku
[Developmental speech /language/ communication disorders in the current concept of neurodevelopmental disorders - or what to do with the snakelets in the brain]

Lenka Pospíšilová

. 2018 ; 2 (1) : 39-44. [pub] 20180330

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc21004256

Článek se zamýšlí nad vývojovými poruchami řeči, jazyka a komunikace z pohledu konce meziobdobí původních pravidel a nového konceptu. Vysvětluje rozdílnost pojetí dosavadní MKN-10 Světové zdravotnické organizace a před pěti lety vydané DSM-V Americké psychiatrické společnosti; nechává též nahlédnout do připravované verze ICD - 11. Zdůrazňuje, že neurovývojové poruchy, mezi které všechny vývojové poruchy komunikace patří, vyžadují konceptuální přístup, jehož bází jsou současné poznatky z neurobiologie a genetiky. Nové poznatky přinášejí zásadní změny v nazírání, z toho důvodu jsou nezbytnou výzvou pro moderní pojetí našeho oboru. Na závěr se autor článku zamýšlí nad potřebou změny péče o děti s neurovývojovými poruchami v koordinovaný systém s mezirezortním přesahem.

The article discusses developmental speech, language and communication disorders from the point of view of the end of the period between the original rules and the new concept. It explains the difference of concepts of the current ICD-10 World Health Organization and DSM-V American Psychiatric Society issued five years ago and leaves a look into the upcoming version of ICD-11. It emphasizes that neurodevelopmental disorders, among which all developmental communication disorders belong, require a conceptual approach based on current knowledge of neurobiology and genetics. New insights bring fundamental changes in the preview, that is why they are a must for the modern concept of our field. Finally, the author of the article considers the need to change the care of children with neurodevelopmental disorders in a coordinated system with an interdepartmental overlap.

Developmental speech /language/ communication disorders in the current concept of neurodevelopmental disorders - or what to do with the snakelets in the brain

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21004256
003      
CZ-PrNML
005      
20210828025606.0
007      
cr|cn|
008      
210210s2018 xr ca f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36833/lkl.2018.009 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Pospíšilová, Lenka, $u Demosthenes – dětské centrum komplexní péče, pracoviště klinické logopedie, Mírová 2, 400 11 Ústí nad Labem $d 1964- $7 pna2017971101
245    10
$a Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch - aneb jak na háďata v mozku / $c Lenka Pospíšilová
246    31
$a Developmental speech /language/ communication disorders in the current concept of neurodevelopmental disorders - or what to do with the snakelets in the brain
520    3_
$a Článek se zamýšlí nad vývojovými poruchami řeči, jazyka a komunikace z pohledu konce meziobdobí původních pravidel a nového konceptu. Vysvětluje rozdílnost pojetí dosavadní MKN-10 Světové zdravotnické organizace a před pěti lety vydané DSM-V Americké psychiatrické společnosti; nechává též nahlédnout do připravované verze ICD - 11. Zdůrazňuje, že neurovývojové poruchy, mezi které všechny vývojové poruchy komunikace patří, vyžadují konceptuální přístup, jehož bází jsou současné poznatky z neurobiologie a genetiky. Nové poznatky přinášejí zásadní změny v nazírání, z toho důvodu jsou nezbytnou výzvou pro moderní pojetí našeho oboru. Na závěr se autor článku zamýšlí nad potřebou změny péče o děti s neurovývojovými poruchami v koordinovaný systém s mezirezortním přesahem.
520    9_
$a The article discusses developmental speech, language and communication disorders from the point of view of the end of the period between the original rules and the new concept. It explains the difference of concepts of the current ICD-10 World Health Organization and DSM-V American Psychiatric Society issued five years ago and leaves a look into the upcoming version of ICD-11. It emphasizes that neurodevelopmental disorders, among which all developmental communication disorders belong, require a conceptual approach based on current knowledge of neurobiology and genetics. New insights bring fundamental changes in the preview, that is why they are a must for the modern concept of our field. Finally, the author of the article considers the need to change the care of children with neurodevelopmental disorders in a coordinated system with an interdepartmental overlap.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a komunikační poruchy $x diagnóza $x klasifikace $x komplikace $x terapie $7 D003147
650    12
$a neurovývojové poruchy $x diagnóza $x klasifikace $x komplikace $x terapie $7 D065886
650    _2
$a komorbidita $7 D015897
650    _2
$a školy $x organizace a řízení $7 D012574
773    0_
$t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 2, č. 1 (2018), s. 39-44 $w MED00206074
856    41
$u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-201801-0009_developmental-speech-language-communication-disorders-in-the-current-concept-of-neurodevelopmental-disorders.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20210210 $b ABA008
991    __
$a 20210828025605 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1620361 $s 1124570
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2018 $b 2 $c 1 $d 39-44 $e 20180330 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
LZP    __
$c NLK189 $d 20210828 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20210210

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...