-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Služby pro lidi se smyslovým postižením: rozdíly mezi nabídkou a poptávkou
[Services for People with Sensory Impairment: Differences between Supply and Demand]
Daniela Jaklová Střihavková
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- kvalitativní výzkum MeSH
- lidé MeSH
- odhad potřeb * MeSH
- sluchově postižení MeSH
- sociální práce * MeSH
- uspokojení potřeb MeSH
- zrakově postižení MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
CÍLE: Text zjišťuje, v čem se liší a v čem se podobají představy lidí se smyslovým postižením o poptávce po sociálních službách a představy poskytovatelů služeb o nabídce sociálních služeb pro lidi se smyslovým postižením. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Klíčovým konceptem je představa o poptávce po službách a jejich nabídce. Poptávce po službách rozumím jako představě o vlastních potřebách, o činnosti vedoucí k uspokojení potřeb, o způsobu zjišťování přiměřenosti nabízené služby a o zkušenosti s činností, která se prakticky vykonává. Nabídku definuji analogicky. METODY: Ve výzkumu využívám metody strukturovaného rozhovoru a focus group. VÝSLEDKY: Lidé se zrakovým postižením formulují své potřeby hlavně v oblasti styku s vidící většinou. Činnosti vedoucí k naplnění potřeb chápou jako cílené na většinovou vidící společnost. Poskytovatelé služeb pro lidi se zrakovým postižením vidí potřeby klientů hlavně jako přímé a nepřímé důsledky jejich postižení. Naplňování potřeb je realizováno uvnitř pomáhajících organizací, směrováno na lidi postižením zraku. Lidé s postižením sluchu jmenovali hlavně potřebu komunikace se slyšícími. Pomáhající popisovali širokou škálu potřeb a aktivit, která se velmi podobala potřebám popsaným poskytovateli služeb pro lidi s postižením zraku. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální pracovníci by se měli nyní zaměřit na pomoc klientům v interakci s dalšími subjekty i ve chvíli, kdy to zahrnuje vyjednávání s těmito subjekty.
OBJECTIVES: The paper looks at the ideas of people with sensory impairment with regards to their demand for social services as compared to the ideas of providers about the supply of these services. THEORETICAL BASE: The key concept is the idea about the demand for services and their supply. METHODS: The structured interview and focus group were used for the research. OUTCOMES: The people with visual impairment formulate their needs and activities leading to the satisfaction of these needs in the area of their contact with the seeing majority. The providers of services for people with visual impairment see the needs of their clients mainly as the direct or indirect consequences of their impairment. The fulfillment of the needs is realized within the helping organizations and is targeted at people with visual impairment. People with hearing impairment similarly expressed mainly the need for communication with hearing people. Helpers described a broad scale of needs and activities, which was similar to that described by the providers of services for people with visual impairment. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Social workers should focus on helping their clients with social interaction with other bodies, especially when this includes negotiation with them.
Services for People with Sensory Impairment: Differences between Supply and Demand
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21022072
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210914102154.0
- 007
- ta
- 008
- 210830s2020 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Jaklová Střihavková, Daniela $7 xx0264010 $u Katedra sociální politiky a sociální práce Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- 245 10
- $a Služby pro lidi se smyslovým postižením: rozdíly mezi nabídkou a poptávkou / $c Daniela Jaklová Střihavková
- 246 31
- $a Services for People with Sensory Impairment: Differences between Supply and Demand
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a CÍLE: Text zjišťuje, v čem se liší a v čem se podobají představy lidí se smyslovým postižením o poptávce po sociálních službách a představy poskytovatelů služeb o nabídce sociálních služeb pro lidi se smyslovým postižením. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Klíčovým konceptem je představa o poptávce po službách a jejich nabídce. Poptávce po službách rozumím jako představě o vlastních potřebách, o činnosti vedoucí k uspokojení potřeb, o způsobu zjišťování přiměřenosti nabízené služby a o zkušenosti s činností, která se prakticky vykonává. Nabídku definuji analogicky. METODY: Ve výzkumu využívám metody strukturovaného rozhovoru a focus group. VÝSLEDKY: Lidé se zrakovým postižením formulují své potřeby hlavně v oblasti styku s vidící většinou. Činnosti vedoucí k naplnění potřeb chápou jako cílené na většinovou vidící společnost. Poskytovatelé služeb pro lidi se zrakovým postižením vidí potřeby klientů hlavně jako přímé a nepřímé důsledky jejich postižení. Naplňování potřeb je realizováno uvnitř pomáhajících organizací, směrováno na lidi postižením zraku. Lidé s postižením sluchu jmenovali hlavně potřebu komunikace se slyšícími. Pomáhající popisovali širokou škálu potřeb a aktivit, která se velmi podobala potřebám popsaným poskytovateli služeb pro lidi s postižením zraku. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální pracovníci by se měli nyní zaměřit na pomoc klientům v interakci s dalšími subjekty i ve chvíli, kdy to zahrnuje vyjednávání s těmito subjekty.
- 520 9_
- $a OBJECTIVES: The paper looks at the ideas of people with sensory impairment with regards to their demand for social services as compared to the ideas of providers about the supply of these services. THEORETICAL BASE: The key concept is the idea about the demand for services and their supply. METHODS: The structured interview and focus group were used for the research. OUTCOMES: The people with visual impairment formulate their needs and activities leading to the satisfaction of these needs in the area of their contact with the seeing majority. The providers of services for people with visual impairment see the needs of their clients mainly as the direct or indirect consequences of their impairment. The fulfillment of the needs is realized within the helping organizations and is targeted at people with visual impairment. People with hearing impairment similarly expressed mainly the need for communication with hearing people. Helpers described a broad scale of needs and activities, which was similar to that described by the providers of services for people with visual impairment. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Social workers should focus on helping their clients with social interaction with other bodies, especially when this includes negotiation with them.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a sociální práce $7 D012947
- 650 _2
- $a sluchově postižení $7 D019986
- 650 _2
- $a zrakově postižení $7 D019987
- 650 _2
- $a uspokojení potřeb $7 D012527
- 650 12
- $a odhad potřeb $7 D020380
- 650 _2
- $a kvalitativní výzkum $7 D036301
- 773 0_
- $t Sociální práce $x 1213-6204 $g Roč. 20, č. 6 (2020), s. 107-121 $w MED00011100
- 856 41
- $u https://socialniprace.cz/wp-content/uploads/2023/01/SP6_2020web-1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4115 $c 1227 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20191003104149 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210914102150 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1691458 $s 1142544
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2020 $b 20 $c 6 $d 107-121 $i 1213-6204 $m Sociální práce $x MED00011100
- LZP __
- $c NLK109 $d 20210908 $a NLK 2021-08/jt