-
Something wrong with this record ?
Development of a questionnaire for a patient-reported outcome after nasal reconstruction [Vývoj dotazníku pro zhodnocení výsledku rekonstrukce nosu pacientem]
Dvořák Z., Křenková V., Hudcová L., Knoz M., Kubát M., Pink R.
Language English Country Czech Republic
- MeSH
- Patient Reported Outcome Measures * MeSH
- Humans MeSH
- Nose surgery MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Rhinoplasty * methods adverse effects MeSH
- Patient Satisfaction * MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Úvod: Obličej je důležitý komunikační nástroj v lidské společnosti. Jeho defekty a deformity zhoršují kvalitu života pacientů v sociální oblasti. Proto cílem každé rekonstrukce v obličeji je i snaha o dobrý estetický výsledek rekonstrukce. Moderní principy rekonstrukce nosu pomáhají tohoto cíle dosáhnout, ale jsou náročnější pro pacienta než jednodobé metody. K objektivizaci dosažených výsledků rekonstrukce nosu ale není dosud etablovaný žádný dotazník, který by umožňoval dostatečně zachytit spokojenost pacientů s dosaženým výsledkem rekonstrukce. Cílem práce je tento dotazník vytvořit a testovat jeho validitu. Materiály a metody: Na základě literatury byl vytvořen pilotní dotazník, který byl testován na pěti pacientech. Na základě jejich odezvy a po konzultaci psychologa byl vytvořen sekundární dotazník, který byl zaslán 39 pacientům, kteří v letech 2016–2020 podstoupili rekonstrukci nosu. Po dvou urgencích došlo zpět 34 dotazníků (87,2 %). Na základě matematické a statistické analýzy testovaných otázek byl vytvořen definitivní dotazník. Výsledky: Finální soubor pacientů obsahoval 16 žen (47 %) a 18 mužů (53 %). Průměrný věk respondentů byl 69 let (17–88 let). Výsledný dotazník je strukturován do kategorií A–F: A – obecné údaje o pacientovi, B – spokojenost s estetickým výsledkem pacientovi, C – funkčnost a stabilita rekonstruovaného nosu, D – průběh léčby, E – sociální a psychologické dopady před rekonstrukcí nosu (E1) a po ukončení léčby (E2), F – celková spokojenost s rozhodnutím. U většiny otázek je využita pětibodová hodnotící škála Závěr: Vytvořený dotazník umožňuje získat informace o celkové spokojenosti pacientů po proběhlé léčbě a o jednotlivých aspektech léčby. Dotazník umožňuje určit konkrétní obtíže, které mají kritický vliv na celkovou spokojenost, a poskytuje zpětnou vazbu pro zvýšení kvality poskytované léčby a kvality života pacientů.
Introduction: Our face plays an important role in communication and social life. Defects of the face have a big impact on socializing and psychics of patients with its deformities. A good esthetic outcome is an important task of each reconstructive surgery. With a modern concept of nose reconstruction, it is possible to achieve a better esthetic and functional outcome than it was possible with one phase reconstructions before. There was a specific tool missing to measure patient’s reported outcome and objectively evaluate benefits of nose reconstruction from a patient‘s point of view and get reliable feedback about the whole procedure. The goal of this paper is to develop such a questionnaire. Materials and methods: A pilot questionnaire was developed with literature input. The questionnaire was tested on five patients. Based on patients’ feedback and a review from a psychologist, the second version of the questionnaire was made. It was sent to 39 patients, who underwent nose reconstruction in the years 2016–2020. After two appeals, 34 completed questionnaires were sent back (87,2%). The final version of the questionnaire was developed after a thorough mathematic and statistical analysis of collected data. Results: The group of patients who completed the questionnaire consisted of 16 females (47%) and 18 males (53%). On average, the patients were 69 years old (17–88 years). The final questionnaire is structured into six categories from A to F: A – general information defining the patient and purpose for reconstruction, B – satisfaction with esthetic outcome, C – satisfaction with function and stability, D – satisfaction with medical treatment, E – social and psychological impact, F – overall satisfaction. Most of the questions use a 5-point rating scale. Conclusion: The questionnaire enables the patients to provide feedback on particular aspects of the treatment and their overall satisfaction with the whole procedure and its outcome. With statistical analysis, it is possible to discover specific treatment aspects that have crucial impact on overall satisfaction with the whole procedure. A patient-reported outcome helps to improve the quality of provided health care and the quality of patient life.
Department of Oral and Maxillofacial Surgery University Hospital Olomouc
Department of Plastic and Aesthetic Surgery St Anne`s University Hospital Brno
Faculty of Economics and Administration Masaryk University Brno
Vývoj dotazníku pro zhodnocení výsledku rekonstrukce nosu pacientem
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22009277
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220503150941.0
- 007
- ta
- 008
- 220419s2022 xr c f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.48095/ccachp202224 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Dvořák, Zdeněk $u Department of Plastic and Aesthetic Surgery, St. Anne`s University Hospital, Brno $u Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Olomouc $7 xx0143142
- 245 10
- $a Development of a questionnaire for a patient-reported outcome after nasal reconstruction / $c Dvořák Z., Křenková V., Hudcová L., Knoz M., Kubát M., Pink R.
- 246 31
- $a Vývoj dotazníku pro zhodnocení výsledku rekonstrukce nosu pacientem
- 520 3_
- $a Úvod: Obličej je důležitý komunikační nástroj v lidské společnosti. Jeho defekty a deformity zhoršují kvalitu života pacientů v sociální oblasti. Proto cílem každé rekonstrukce v obličeji je i snaha o dobrý estetický výsledek rekonstrukce. Moderní principy rekonstrukce nosu pomáhají tohoto cíle dosáhnout, ale jsou náročnější pro pacienta než jednodobé metody. K objektivizaci dosažených výsledků rekonstrukce nosu ale není dosud etablovaný žádný dotazník, který by umožňoval dostatečně zachytit spokojenost pacientů s dosaženým výsledkem rekonstrukce. Cílem práce je tento dotazník vytvořit a testovat jeho validitu. Materiály a metody: Na základě literatury byl vytvořen pilotní dotazník, který byl testován na pěti pacientech. Na základě jejich odezvy a po konzultaci psychologa byl vytvořen sekundární dotazník, který byl zaslán 39 pacientům, kteří v letech 2016–2020 podstoupili rekonstrukci nosu. Po dvou urgencích došlo zpět 34 dotazníků (87,2 %). Na základě matematické a statistické analýzy testovaných otázek byl vytvořen definitivní dotazník. Výsledky: Finální soubor pacientů obsahoval 16 žen (47 %) a 18 mužů (53 %). Průměrný věk respondentů byl 69 let (17–88 let). Výsledný dotazník je strukturován do kategorií A–F: A – obecné údaje o pacientovi, B – spokojenost s estetickým výsledkem pacientovi, C – funkčnost a stabilita rekonstruovaného nosu, D – průběh léčby, E – sociální a psychologické dopady před rekonstrukcí nosu (E1) a po ukončení léčby (E2), F – celková spokojenost s rozhodnutím. U většiny otázek je využita pětibodová hodnotící škála Závěr: Vytvořený dotazník umožňuje získat informace o celkové spokojenosti pacientů po proběhlé léčbě a o jednotlivých aspektech léčby. Dotazník umožňuje určit konkrétní obtíže, které mají kritický vliv na celkovou spokojenost, a poskytuje zpětnou vazbu pro zvýšení kvality poskytované léčby a kvality života pacientů.
- 520 9_
- $a Introduction: Our face plays an important role in communication and social life. Defects of the face have a big impact on socializing and psychics of patients with its deformities. A good esthetic outcome is an important task of each reconstructive surgery. With a modern concept of nose reconstruction, it is possible to achieve a better esthetic and functional outcome than it was possible with one phase reconstructions before. There was a specific tool missing to measure patient’s reported outcome and objectively evaluate benefits of nose reconstruction from a patient‘s point of view and get reliable feedback about the whole procedure. The goal of this paper is to develop such a questionnaire. Materials and methods: A pilot questionnaire was developed with literature input. The questionnaire was tested on five patients. Based on patients’ feedback and a review from a psychologist, the second version of the questionnaire was made. It was sent to 39 patients, who underwent nose reconstruction in the years 2016–2020. After two appeals, 34 completed questionnaires were sent back (87,2%). The final version of the questionnaire was developed after a thorough mathematic and statistical analysis of collected data. Results: The group of patients who completed the questionnaire consisted of 16 females (47%) and 18 males (53%). On average, the patients were 69 years old (17–88 years). The final questionnaire is structured into six categories from A to F: A – general information defining the patient and purpose for reconstruction, B – satisfaction with esthetic outcome, C – satisfaction with function and stability, D – satisfaction with medical treatment, E – social and psychological impact, F – overall satisfaction. Most of the questions use a 5-point rating scale. Conclusion: The questionnaire enables the patients to provide feedback on particular aspects of the treatment and their overall satisfaction with the whole procedure and its outcome. With statistical analysis, it is possible to discover specific treatment aspects that have crucial impact on overall satisfaction with the whole procedure. A patient-reported outcome helps to improve the quality of provided health care and the quality of patient life.
- 650 07
- $a nos $x chirurgie $7 D009666 $2 czmesh
- 650 17
- $a hodnocení výsledků péče pacientem $7 D000071066 $2 czmesh
- 650 17
- $a spokojenost pacientů $7 D017060 $2 czmesh
- 650 17
- $a rinoplastika $x metody $x škodlivé účinky $7 D012225 $2 czmesh
- 650 07
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Křenková, Vlasta $u Faculty of Medicine, Masaryk University, Brno $7 xx0272050
- 700 1_
- $a Hudcová, Lucie $u Faculty of Economics and Administration, Masaryk University, Brno $7 xx0272103
- 700 1_
- $a Knoz, Martin $u Department of Plastic and Aesthetic Surgery, St. Anne`s University Hospital, Brno $u Faculty of Medicine, Masaryk University, Brno $7 xx0242232
- 700 1_
- $a Kubát, Martin $u Department of Plastic and Aesthetic Surgery, St. Anne`s University Hospital, Brno $u Faculty of Medicine, Masaryk University, Brno $7 xx0272098
- 700 1_
- $a Pink, Richard $u Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Olomouc $u Faculty of Medicine, Palacky University, Olomouc $7 xx0170220
- 773 0_
- $w MED00000058 $t Acta chirurgiae plasticae $x 0001-5423 $g Roč. 64, č. 1 (2022), s. 24-30, 51
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/acta-chirurgiae-plasticae/2022-1-21/development-of-a-questionnaire-for-a-patient-reported-outcome-after-nasal-reconstruction-130489 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 3021 $c 507 b $y p $z 0
- 990 __
- $a 20220419 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220503150937 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1783469 $s 1160475
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 64 $c 1 $d 24-30, 51 $i 0001-5423 $m Acta chirurgiae plasticae (English ed.) $x MED00000058 $y 130489
- LZP __
- $c NLK109 $d 20220503 $b NLK111 $a Meditorial-20220419