• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Big data, strojové učení a umělá inteligence v klinické laboratoři. Pojmy a literatura k edukaci
[Big data, machine learning and artificial intelligence in clinical laboratory. Concepts and literature for education]

B. Friedecký

. 2022 ; 30 (3) : 92--95.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc22022505

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Práce s big daty vyžaduje použití prostředků umělé inteligence. Přináší to možnost transformace laboratorních výsledků do formy strojového učení-machine learning (ML). Od něho se očekává aktivace dat, přinášející zlepšení diagnostických možností laboratorních vyšetření. Jde o posuv od použití počítačů, sloužících z části jako skladiště mrtvých dat, k aktivnějšímu využití jejich potenciálu pro diagnostiku, management, edukaci, výzkum a další. Zejména pak k predikci stavu chorob a k precizní medicíně v onkologii i jinde. Důsledkem by měl být integrovaný mezioborový přístup k diagnostice a reálné dosažení efektivní personalizace při diagnostice a terapii pacientů. Sdělení je pokusem o pomoc při zavádění práce s big daty a umělou inteligencí v klinických laboratořích. Vychází z faktu obrovské akcelerace tohoto přístupu, zdaleka nejen pouze v laboratorní medicíně.

Working the big data needs using of artificial intelligence tools. This approach introduced currently into practice by large velocity leads to machine learning. Machine learning should be a strong way namely for the prediction of patient's state, for precision medicine in oncology and many more cases. For example for aiming the real personalisation of patients in dese of their diagnosis and therapy. This work can be a helpful tool for the introduction of artificial intelligence in routine clinical laboratories.

Big data, machine learning and artificial intelligence in clinical laboratory. Concepts and literature for education

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22022505
003      
CZ-PrNML
005      
20221025112417.0
007      
ta
008      
220926s2022 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Friedecký, Bedřich, $u Ústav klinické biochemie a diagnostiky, Fakultní nemocnice, Hradec Králové $d 1941- $7 jn20000400722
245    10
$a Big data, strojové učení a umělá inteligence v klinické laboratoři. Pojmy a literatura k edukaci / $c B. Friedecký
246    31
$a Big data, machine learning and artificial intelligence in clinical laboratory. Concepts and literature for education
520    3_
$a Práce s big daty vyžaduje použití prostředků umělé inteligence. Přináší to možnost transformace laboratorních výsledků do formy strojového učení-machine learning (ML). Od něho se očekává aktivace dat, přinášející zlepšení diagnostických možností laboratorních vyšetření. Jde o posuv od použití počítačů, sloužících z části jako skladiště mrtvých dat, k aktivnějšímu využití jejich potenciálu pro diagnostiku, management, edukaci, výzkum a další. Zejména pak k predikci stavu chorob a k precizní medicíně v onkologii i jinde. Důsledkem by měl být integrovaný mezioborový přístup k diagnostice a reálné dosažení efektivní personalizace při diagnostice a terapii pacientů. Sdělení je pokusem o pomoc při zavádění práce s big daty a umělou inteligencí v klinických laboratořích. Vychází z faktu obrovské akcelerace tohoto přístupu, zdaleka nejen pouze v laboratorní medicíně.
520    9_
$a Working the big data needs using of artificial intelligence tools. This approach introduced currently into practice by large velocity leads to machine learning. Machine learning should be a strong way namely for the prediction of patient's state, for precision medicine in oncology and many more cases. For example for aiming the real personalisation of patients in dese of their diagnosis and therapy. This work can be a helpful tool for the introduction of artificial intelligence in routine clinical laboratories.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    17
$a klinické laboratoře $7 D000090464 $2 czmesh
650    17
$a big data $7 D000077558 $2 czmesh
650    17
$a umělá inteligence $7 D001185 $2 czmesh
650    _7
$a strojové učení $7 D000069550 $2 czmesh
650    _7
$a laboratorní informační systémy $7 D002984 $2 czmesh
650    _7
$a využití lékařské informatiky $7 D008491 $2 czmesh
650    _7
$a klinické laboratorní techniky $7 D019411 $2 czmesh
773    0_
$w MED00011026 $t Klinická biochemie a metabolismus $x 1210-7921 $g Roč. 30, č. 3 (2022), s. 92--95
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/klinicka-biochemie/2022-3-14/big-data-strojove-uceni-a-umela-inteligence-v-klinicke-laboratori-pojmy-a-literatura-k-edukaci-131829 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b B 1822 $c 374 a $y p $z 0
990    __
$a 20220926 $b ABA008
991    __
$a 20221025112416 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1845459 $s 1173788
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 30 $c 3 $d 92--95 $i 1210-7921 $m Klinická biochemie a metabolismus $x MED00011026 $y 131829
LZP    __
$c NLK109 $d 20221025 $b NLK111 $a Meditorial-20220926

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...