-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Big data, strojové učení a umělá inteligence v klinické laboratoři. Pojmy a literatura k edukaci
[Big data, machine learning and artificial intelligence in clinical laboratory. Concepts and literature for education]
B. Friedecký
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- big data * MeSH
- klinické laboratoře * MeSH
- klinické laboratorní techniky MeSH
- laboratorní informační systémy MeSH
- lidé MeSH
- strojové učení MeSH
- umělá inteligence * MeSH
- využití lékařské informatiky MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Práce s big daty vyžaduje použití prostředků umělé inteligence. Přináší to možnost transformace laboratorních výsledků do formy strojového učení-machine learning (ML). Od něho se očekává aktivace dat, přinášející zlepšení diagnostických možností laboratorních vyšetření. Jde o posuv od použití počítačů, sloužících z části jako skladiště mrtvých dat, k aktivnějšímu využití jejich potenciálu pro diagnostiku, management, edukaci, výzkum a další. Zejména pak k predikci stavu chorob a k precizní medicíně v onkologii i jinde. Důsledkem by měl být integrovaný mezioborový přístup k diagnostice a reálné dosažení efektivní personalizace při diagnostice a terapii pacientů. Sdělení je pokusem o pomoc při zavádění práce s big daty a umělou inteligencí v klinických laboratořích. Vychází z faktu obrovské akcelerace tohoto přístupu, zdaleka nejen pouze v laboratorní medicíně.
Working the big data needs using of artificial intelligence tools. This approach introduced currently into practice by large velocity leads to machine learning. Machine learning should be a strong way namely for the prediction of patient's state, for precision medicine in oncology and many more cases. For example for aiming the real personalisation of patients in dese of their diagnosis and therapy. This work can be a helpful tool for the introduction of artificial intelligence in routine clinical laboratories.
Big data, machine learning and artificial intelligence in clinical laboratory. Concepts and literature for education
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22022505
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20221025112417.0
- 007
- ta
- 008
- 220926s2022 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Friedecký, Bedřich, $u Ústav klinické biochemie a diagnostiky, Fakultní nemocnice, Hradec Králové $d 1941- $7 jn20000400722
- 245 10
- $a Big data, strojové učení a umělá inteligence v klinické laboratoři. Pojmy a literatura k edukaci / $c B. Friedecký
- 246 31
- $a Big data, machine learning and artificial intelligence in clinical laboratory. Concepts and literature for education
- 520 3_
- $a Práce s big daty vyžaduje použití prostředků umělé inteligence. Přináší to možnost transformace laboratorních výsledků do formy strojového učení-machine learning (ML). Od něho se očekává aktivace dat, přinášející zlepšení diagnostických možností laboratorních vyšetření. Jde o posuv od použití počítačů, sloužících z části jako skladiště mrtvých dat, k aktivnějšímu využití jejich potenciálu pro diagnostiku, management, edukaci, výzkum a další. Zejména pak k predikci stavu chorob a k precizní medicíně v onkologii i jinde. Důsledkem by měl být integrovaný mezioborový přístup k diagnostice a reálné dosažení efektivní personalizace při diagnostice a terapii pacientů. Sdělení je pokusem o pomoc při zavádění práce s big daty a umělou inteligencí v klinických laboratořích. Vychází z faktu obrovské akcelerace tohoto přístupu, zdaleka nejen pouze v laboratorní medicíně.
- 520 9_
- $a Working the big data needs using of artificial intelligence tools. This approach introduced currently into practice by large velocity leads to machine learning. Machine learning should be a strong way namely for the prediction of patient's state, for precision medicine in oncology and many more cases. For example for aiming the real personalisation of patients in dese of their diagnosis and therapy. This work can be a helpful tool for the introduction of artificial intelligence in routine clinical laboratories.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a klinické laboratoře $7 D000090464 $2 czmesh
- 650 17
- $a big data $7 D000077558 $2 czmesh
- 650 17
- $a umělá inteligence $7 D001185 $2 czmesh
- 650 _7
- $a strojové učení $7 D000069550 $2 czmesh
- 650 _7
- $a laboratorní informační systémy $7 D002984 $2 czmesh
- 650 _7
- $a využití lékařské informatiky $7 D008491 $2 czmesh
- 650 _7
- $a klinické laboratorní techniky $7 D019411 $2 czmesh
- 773 0_
- $w MED00011026 $t Klinická biochemie a metabolismus $x 1210-7921 $g Roč. 30, č. 3 (2022), s. 92--95
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/klinicka-biochemie/2022-3-14/big-data-strojove-uceni-a-umela-inteligence-v-klinicke-laboratori-pojmy-a-literatura-k-edukaci-131829 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 1822 $c 374 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20220926 $b ABA008
- 991 __
- $a 20221025112416 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1845459 $s 1173788
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 30 $c 3 $d 92--95 $i 1210-7921 $m Klinická biochemie a metabolismus $x MED00011026 $y 131829
- LZP __
- $c NLK109 $d 20221025 $b NLK111 $a Meditorial-20220926