-
Something wrong with this record ?
Doporučení pro vývojovou dysfázii - verze 2022
[Guidelines for developmental dysphasia - version 2022]
L. Pospíšilová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Practice Guideline
- MeSH
- Aphasia * diagnosis therapy MeSH
- Child MeSH
- Speech-Language Pathology MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Neurodevelopmental Disorders diagnosis therapy MeSH
- Autism Spectrum Disorder diagnosis MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Publication type
- Practice Guideline MeSH
Vývojová dysfázie je charakterizována narušením vývoje jazyka. Systémově je zařazena mezi novou kategorii jedenácté revize Mezinárodní klasifikace nemocí s názvem Neurovývojové poruchy. Jejich koncept vznikl na podkladě poznání obdobné etiopatogeneze: silné genetické pozadí vede ke strukturálním změnám mozku. Mezi další společné znaky patří komorbidní charakter se vzájemným překrýváním, tendence přetrvávat a důsledky v sociální, emocionální a akademické oblasti. Poruchy mají významně odlišné publikační indexy, přičemž vývojová dysfázie, přestože patří k poruchám s nejvyšší prevalencí, je stále méně známá. Navíc po dlouhá léta nebyla sjednocená její terminologie a symptomatologie. V letech 2016 a 2017 došlo ke konsenzu anglofonních zemí v terminologii a identifikaci poruchy, upřesňuje se diagnostika, nejméně studií s prokázanými výsledky pochází ze samotné léčby. V ČR dosud neexistovalo standardní opatření pro stanovení diagnózy a navržení intervence. Z toho důvodu předkládáme doporučení, které vychází jednak ze současných zahraničních poznatků a jednak ze současného stavu českého diagnostického materiálu i českých studií a obecně českého prostředí, neboť diagnostika poruchy je vázána na jazykové a kulturní prostředí. Hlavním oborem v procesu diagnostiky a léčby vývojové dysfázie je klinická logopedie. Nezbytným oborem je rovněž dětská neurologie. Příspěvek seznamuje s postupem diagnostiky, diferenciální diagnostiky, doplňujících vyšetření pro suspekce komorbidních chorob, specifikuje víceoborový tým a doporučuje průběh terapie.
Developmental dysphasia is characterized by a disruption in language development. It is systematically classified as a new category of the 11th revision of the International Classification of Diseases called Neurodevelopmental Disorders. Their concept was developed on the basis of the recognition of a similar etiopathogenesis: a strong genetic background leads to structural changes in the brain. Other common features include a comorbid nature with mutual overlap, a tendency to persist and consequences in the social, emotional and academic domains. The disorders have significantly different publication indices, and developmental dysphasia, although one of the disorders with the highest prevalence, is still less well known. Moreover, for many years, its terminology and symptomatology have not been unified. In 2016 and 2017, there has been a consensus among English-speaking countries in terminology and identification of the disorder, the diagnosis is being refined, and the fewest studies with proven results come from the treatment itself. In the Czech Republic, there has not yet been a standard measure for making a diagnosis and proposing an intervention. For this reason, we present recommendations that are based both on current international knowledge and on the current state of Czech diagnostic material and Czech studies and the Czech environment in general, as the diagnosis of the disorder is linked to the linguistic and cultural environment. The main field in the process of diagnosis and treatment of developmental dysphasia is clinical speech therapy. Pediatric neurology is also an indispensable field. This manuscript introduces the process of diagnosis, differential diagnosis, and additional examinations for suspected comorbid conditions, specifies the multidisciplinary team and recommends a course of therapy.
Guidelines for developmental dysphasia - version 2022
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22029777
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230210111207.0
- 007
- ta
- 008
- 230117s2022 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.48095/cccsnn2022515 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pospíšilová, Lenka, $u Oddělení klinické logopedie, Demosthenes – dětské centrum komplexní péče, Ústí nad Labem $d 1964- $7 pna2017971101
- 245 10
- $a Doporučení pro vývojovou dysfázii - verze 2022 / $c L. Pospíšilová
- 246 31
- $a Guidelines for developmental dysphasia - version 2022
- 520 3_
- $a Vývojová dysfázie je charakterizována narušením vývoje jazyka. Systémově je zařazena mezi novou kategorii jedenácté revize Mezinárodní klasifikace nemocí s názvem Neurovývojové poruchy. Jejich koncept vznikl na podkladě poznání obdobné etiopatogeneze: silné genetické pozadí vede ke strukturálním změnám mozku. Mezi další společné znaky patří komorbidní charakter se vzájemným překrýváním, tendence přetrvávat a důsledky v sociální, emocionální a akademické oblasti. Poruchy mají významně odlišné publikační indexy, přičemž vývojová dysfázie, přestože patří k poruchám s nejvyšší prevalencí, je stále méně známá. Navíc po dlouhá léta nebyla sjednocená její terminologie a symptomatologie. V letech 2016 a 2017 došlo ke konsenzu anglofonních zemí v terminologii a identifikaci poruchy, upřesňuje se diagnostika, nejméně studií s prokázanými výsledky pochází ze samotné léčby. V ČR dosud neexistovalo standardní opatření pro stanovení diagnózy a navržení intervence. Z toho důvodu předkládáme doporučení, které vychází jednak ze současných zahraničních poznatků a jednak ze současného stavu českého diagnostického materiálu i českých studií a obecně českého prostředí, neboť diagnostika poruchy je vázána na jazykové a kulturní prostředí. Hlavním oborem v procesu diagnostiky a léčby vývojové dysfázie je klinická logopedie. Nezbytným oborem je rovněž dětská neurologie. Příspěvek seznamuje s postupem diagnostiky, diferenciální diagnostiky, doplňujících vyšetření pro suspekce komorbidních chorob, specifikuje víceoborový tým a doporučuje průběh terapie.
- 520 9_
- $a Developmental dysphasia is characterized by a disruption in language development. It is systematically classified as a new category of the 11th revision of the International Classification of Diseases called Neurodevelopmental Disorders. Their concept was developed on the basis of the recognition of a similar etiopathogenesis: a strong genetic background leads to structural changes in the brain. Other common features include a comorbid nature with mutual overlap, a tendency to persist and consequences in the social, emotional and academic domains. The disorders have significantly different publication indices, and developmental dysphasia, although one of the disorders with the highest prevalence, is still less well known. Moreover, for many years, its terminology and symptomatology have not been unified. In 2016 and 2017, there has been a consensus among English-speaking countries in terminology and identification of the disorder, the diagnosis is being refined, and the fewest studies with proven results come from the treatment itself. In the Czech Republic, there has not yet been a standard measure for making a diagnosis and proposing an intervention. For this reason, we present recommendations that are based both on current international knowledge and on the current state of Czech diagnostic material and Czech studies and the Czech environment in general, as the diagnosis of the disorder is linked to the linguistic and cultural environment. The main field in the process of diagnosis and treatment of developmental dysphasia is clinical speech therapy. Pediatric neurology is also an indispensable field. This manuscript introduces the process of diagnosis, differential diagnosis, and additional examinations for suspected comorbid conditions, specifies the multidisciplinary team and recommends a course of therapy.
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
- 650 _7
- $a neurovývojové poruchy $x diagnóza $x terapie $7 D065886 $2 czmesh
- 650 17
- $a afázie $x diagnóza $x terapie $7 D001037 $2 czmesh
- 650 _7
- $a poruchy autistického spektra $x diagnóza $7 D000067877 $2 czmesh
- 650 _7
- $a klinická logopedie $7 D013066 $2 czmesh
- 655 _7
- $a směrnice pro lékařskou praxi $7 D017065 $2 czmesh
- 773 0_
- $w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 85, č. 6 (2022), s. 515-520
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/doporuceni-pro-vyvojovou-dysfazii-verze-2022-133191 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230117 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230210111158 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1886086 $s 1181107
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 85 $c 6 $d 515-520 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 133191
- LZP __
- $c NLK109 $d 20230210 $b NLK111 $a Meditorial-20230117