-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Adaptation and psychometric analysis of the Czech version of the Nurse Competence Scale [Adaptace a psychometrická analýza české verze Nurse Competence Scale]
Radana Pěrůžková, Renáta Zeleníková, Elena Gurková, Satu Kajander-Unkuri, Lenka Štureková, Darja Jarošová
Jazyk angličtina Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2014
ProQuest Central
od 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
od 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2005
- MeSH
- lidé MeSH
- odborná způsobilost * normy MeSH
- pozorovací studie jako téma MeSH
- psychometrie metody MeSH
- studenti ošetřovatelství MeSH
- studium ošetřovatelství bakalářské MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
Cíl: Hlavním cílem studie byla transkulturální adaptace, lingvistická validace a testování psychometrických vlastností české verze Nurse Competence Scale (CZNCS). Metodika: Design - průřezová observační studie. Soubor tvořilo 274 studentů třetích ročníků bakalářských studijních programů ošetřovatelství na českých univerzitách. Pro sběr dat byla využita česká verze Nurse Competence Scale, obsahující 73 položek seskupených do sedmi subškál. Sběr dat byl realizován v období od roku 2018 do roku 2021. Vnitřní konzistence škály byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu alfa. Obsahová validita byla hodnocena indexem obsahové validity, konstruktová validita byla testována pomocí Analýzy hlavních komponent. Rozdíly v hodnocení kompetencí byly testovány užitím Mann-Whitneyova testu a Pearsonova chí-kvadrát testu. Výsledky: Index obsahové validity S-CVI/Ave dosáhl u české verze NCS hodnoty 0,95, index obsahové validity S-CVI/UA dosáhl hodnoty 0,75. Cronbachova alpha české verze Nurse Competence Scale bylo 0,981. Faktorová analýza poukázala na šestifaktorové řešení. Závěr: Česká verze Nurse Competence Scale prokázala dobrou úroveň obsahové validity a reliability. Česká verze NCS může sloužit jako vhodný nástroj pro sebehodnocení kompetencí studentů závěrečných ročníků studijních programů ošetřovatelství.
Aim: The aim of the study was a transcultural adaptation, linguistic validation, and testing of psychometric properties of the Czech version of the Nurse Competence Scale (CZNCS). Methods: Designed as a cross-sectional observational study. The sample comprised 274 students from third-year bachelor's nursing study programmes at Czech universities. To collect the data, a Czech version of the Nurse Competence Scale was used, containing 73 items grouped into seven subscales. The data was collected between 2018 and 2021. The internal consistency of the scale was assessed using Cronbach's alpha. Content validity was assessed using the Content validity index, while construct validity was tested using Principal Component Analysis. Differences in the assessment of competence were tested using the Mann-Whitney test and Pearson's chi-squared test. Results: The content validity index average for the Czech version of NCS was 0.95, while the content validity index-universal agreement was 0.75. Cronbach's alpha of the Nurse Competence Scale was 0.981. Factor analysis showed a six-factor solution. Conclusions: The Czech version of the Nurse Competence Scale showed good levels of content validity and reliability. The Czech version of the NCS may serve as a useful tool for self-assessment of students' competence in the final years of nursing programs.
Palacký University in Olomouc Faculty of Health Sciences Department of Nursing Olomouc
University of Ostrava Faculty of Medicine Department of Nursing and Midwifery Ostrava
University of Prešov in Prešov Faculty of Health Care Department of Nursing Prešov
University of Turku Department of Nursing Science Turku Finland
Adaptace a psychometrická analýza české verze Nurse Competence Scale
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22030158
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230228171112.0
- 007
- ta
- 008
- 230117s2022 xr f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2022.033 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pěrůžková, Radana $u University of Ostrava, Faculty of Medicine, Department of Nursing and Midwifery, Ostrava $7 xx0261324
- 245 10
- $a Adaptation and psychometric analysis of the Czech version of the Nurse Competence Scale / $c Radana Pěrůžková, Renáta Zeleníková, Elena Gurková, Satu Kajander-Unkuri, Lenka Štureková, Darja Jarošová
- 246 31
- $a Adaptace a psychometrická analýza české verze Nurse Competence Scale
- 520 3_
- $a Cíl: Hlavním cílem studie byla transkulturální adaptace, lingvistická validace a testování psychometrických vlastností české verze Nurse Competence Scale (CZNCS). Metodika: Design - průřezová observační studie. Soubor tvořilo 274 studentů třetích ročníků bakalářských studijních programů ošetřovatelství na českých univerzitách. Pro sběr dat byla využita česká verze Nurse Competence Scale, obsahující 73 položek seskupených do sedmi subškál. Sběr dat byl realizován v období od roku 2018 do roku 2021. Vnitřní konzistence škály byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu alfa. Obsahová validita byla hodnocena indexem obsahové validity, konstruktová validita byla testována pomocí Analýzy hlavních komponent. Rozdíly v hodnocení kompetencí byly testovány užitím Mann-Whitneyova testu a Pearsonova chí-kvadrát testu. Výsledky: Index obsahové validity S-CVI/Ave dosáhl u české verze NCS hodnoty 0,95, index obsahové validity S-CVI/UA dosáhl hodnoty 0,75. Cronbachova alpha české verze Nurse Competence Scale bylo 0,981. Faktorová analýza poukázala na šestifaktorové řešení. Závěr: Česká verze Nurse Competence Scale prokázala dobrou úroveň obsahové validity a reliability. Česká verze NCS může sloužit jako vhodný nástroj pro sebehodnocení kompetencí studentů závěrečných ročníků studijních programů ošetřovatelství.
- 520 9_
- $a Aim: The aim of the study was a transcultural adaptation, linguistic validation, and testing of psychometric properties of the Czech version of the Nurse Competence Scale (CZNCS). Methods: Designed as a cross-sectional observational study. The sample comprised 274 students from third-year bachelor's nursing study programmes at Czech universities. To collect the data, a Czech version of the Nurse Competence Scale was used, containing 73 items grouped into seven subscales. The data was collected between 2018 and 2021. The internal consistency of the scale was assessed using Cronbach's alpha. Content validity was assessed using the Content validity index, while construct validity was tested using Principal Component Analysis. Differences in the assessment of competence were tested using the Mann-Whitney test and Pearson's chi-squared test. Results: The content validity index average for the Czech version of NCS was 0.95, while the content validity index-universal agreement was 0.75. Cronbach's alpha of the Nurse Competence Scale was 0.981. Factor analysis showed a six-factor solution. Conclusions: The Czech version of the Nurse Competence Scale showed good levels of content validity and reliability. The Czech version of the NCS may serve as a useful tool for self-assessment of students' competence in the final years of nursing programs.
- 650 _7
- $a studenti ošetřovatelství $7 D013338 $2 czmesh
- 650 17
- $a odborná způsobilost $x normy $7 D011361 $2 czmesh
- 650 _7
- $a studium ošetřovatelství bakalářské $7 D004508 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pozorovací studie jako téma $7 D064887 $2 czmesh
- 650 _7
- $a psychometrie $x metody $7 D011594 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 651 _7
- $a Česká republika $7 D018153 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Zeleníková, Renáta, $u University of Ostrava, Faculty of Medicine, Department of Nursing and Midwifery, Ostrava $d 1977- $7 mzk2008442827
- 700 1_
- $a Gurková, Elena $u University of Prešov in Prešov, Faculty of Health Care, Department of Nursing, Prešov $7 utb2010598547
- 700 1_
- $a Kajander-Unkuri, Satu $u University of Turku, Department of Nursing Science, Turku, Finland
- 700 1_
- $a Šáteková, Lenka $u Palacký University in Olomouc, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Olomouc $7 xx0212330
- 700 1_
- $a Jarošová, Darja, $u University of Ostrava, Faculty of Medicine, Department of Nursing and Midwifery, Ostrava $d 1961- $7 ola2004192486
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 24, č. 4 (2022), s. 264-272 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202204-0002_adaptace-a-psychometricka-analyza-ceske-verze-nurse-competence-scale.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230117 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230228171109 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1897154 $s 1181491
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 24 $c 4 $d 264-272 $e 20221219 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK183 $d 20230228 $b NLK111 $a Actavia-MED00011467-20230117