Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic

Pavla Doležalová, Karel Červenka, Věra Vojtová

. 2022 ; 24 (4) : 339-345. [pub] 20221219

Jazyk angličtina Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc22030168

Úvod: Nepříznivé zážitky z dětství a agresivní chování dospívajících umístěných v pobytových zařízeních v České republice představují významné ukazatele rizik v jejich současném i budoucím životě. Text představuje vybraná dílčí zjištění výzkumu. Cíl: Cílem bylo zmapovat a porovnat obecné trauma a specifické traumatické události, úroveň disociativních stavů a agresivní chování u ohrožených dívek a chlapců umístěných v pobytových programech. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 204 dospívajících ve věku 15-19 let. Primárními nástroji sběru dat byly dotazníky A-DES, ETISRS-F a Buss-Perryho škála agresivity. Ke statistické deskriptivní analýze dat byl použit program SPSS, s variací validačních parametrických a neparametrických statistických metod. Výsledky: Zjištění ukázala rozsáhlou míru traumatických zážitků v raném dětství u zranitelných adolescentů. Zjištění potvrzují značnou zranitelnost u obou pohlaví. Dívky však zažily více traumatických zážitků, zejména sexuální trauma v dětství a disociativní stavy. Závěr: Tyto ukazatele mají dopady pro duševní zdraví a duševní pohodu a následnou životní dráhu těchto adolescentů. Zjištění lze využít pro inovativní a holistický přístup k těmto adolescentům.

Introduction: Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents placed in residential programs in the Czech Republic represent significant risk indicators in their current and future lives. The text presents selected partial findings of the research. Aim: The aim was to map and compare general trauma and specific traumatic events, the level of dissociative conditions, and aggressive behavior in vulnerable girls and boys placed in residential programs. Methods: The study cohort consisted of 204 adolescents aged 15-19 years. The primary data collection instruments were the A-DES, ETISRS-F, and Buss-Perry Aggression Scale questionnaires. Statistical descriptive analysis of the dataset was performed using different methods. Results: The findings showed extensive rates of traumatic experiences in early childhood among vulnerable adolescents. The findings confirm considerable vulnerability in both genders. However, girls experienced more traumatic experiences, particularly childhood sexual trauma and dissociative states. Conclusions: These indicators have implications for mental health, wellbeing, and the life path of these adolescents. The findings can be used for holistic approach to these adolescents.

Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22030168
003      
CZ-PrNML
005      
20230314131439.0
007      
ta
008      
230117s2022 xr f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2022.038 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Doležalová, Pavla, $u St. Elizabeth University of Health and Social Work, Bratislava $d 1960- $7 nlk20040158529
245    10
$a Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic / $c Pavla Doležalová, Karel Červenka, Věra Vojtová
246    31
$a Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic
520    3_
$a Úvod: Nepříznivé zážitky z dětství a agresivní chování dospívajících umístěných v pobytových zařízeních v České republice představují významné ukazatele rizik v jejich současném i budoucím životě. Text představuje vybraná dílčí zjištění výzkumu. Cíl: Cílem bylo zmapovat a porovnat obecné trauma a specifické traumatické události, úroveň disociativních stavů a agresivní chování u ohrožených dívek a chlapců umístěných v pobytových programech. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 204 dospívajících ve věku 15-19 let. Primárními nástroji sběru dat byly dotazníky A-DES, ETISRS-F a Buss-Perryho škála agresivity. Ke statistické deskriptivní analýze dat byl použit program SPSS, s variací validačních parametrických a neparametrických statistických metod. Výsledky: Zjištění ukázala rozsáhlou míru traumatických zážitků v raném dětství u zranitelných adolescentů. Zjištění potvrzují značnou zranitelnost u obou pohlaví. Dívky však zažily více traumatických zážitků, zejména sexuální trauma v dětství a disociativní stavy. Závěr: Tyto ukazatele mají dopady pro duševní zdraví a duševní pohodu a následnou životní dráhu těchto adolescentů. Zjištění lze využít pro inovativní a holistický přístup k těmto adolescentům.
520    9_
$a Introduction: Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents placed in residential programs in the Czech Republic represent significant risk indicators in their current and future lives. The text presents selected partial findings of the research. Aim: The aim was to map and compare general trauma and specific traumatic events, the level of dissociative conditions, and aggressive behavior in vulnerable girls and boys placed in residential programs. Methods: The study cohort consisted of 204 adolescents aged 15-19 years. The primary data collection instruments were the A-DES, ETISRS-F, and Buss-Perry Aggression Scale questionnaires. Statistical descriptive analysis of the dataset was performed using different methods. Results: The findings showed extensive rates of traumatic experiences in early childhood among vulnerable adolescents. The findings confirm considerable vulnerability in both genders. However, girls experienced more traumatic experiences, particularly childhood sexual trauma and dissociative states. Conclusions: These indicators have implications for mental health, wellbeing, and the life path of these adolescents. The findings can be used for holistic approach to these adolescents.
650    17
$a nepříznivé zkušenosti z dětství $x psychologie $7 D000076783 $2 czmesh
650    _7
$a agrese $7 D000374 $2 czmesh
650    _7
$a behaviorální symptomy $7 D001526 $2 czmesh
650    _7
$a disociační poruchy $x etiologie $7 D004213 $2 czmesh
650    _7
$a ústavní terapie $x metody $7 D012114 $2 czmesh
650    _7
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
650    _7
$a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
651    _7
$a Česká republika $7 D018153 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Červenka, Karel, $u Masaryk University, Faculty of Education, Department of Special and Inclusive Education, Brno $d 1975- $7 js20070713015
700    1_
$a Vojtová, Věra, $u Masaryk University, Faculty of Education, Department of Special and Inclusive Education, Brno $d 1956- $7 mzk2005269992
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 24, č. 4 (2022), s. 339-345 $w MED00011467
856    41
$u https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202204-0012_nezadouci-zazitky-z-detstvi-a-agresivni-chovani-adolescentu-v-pobytovych-vzdelavacich-programech-v-ceske-republ.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 $y p $z 0
990    __
$a 20230117 $b ABA008
991    __
$a 20230314131436 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1897164 $s 1181501
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 24 $c 4 $d 339-345 $e 20221219 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
LZP    __
$c NLK183 $d 20230314 $b NLK111 $a Actavia-MED00011467-20230117

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...